Erik Truffaz: kultovní alba nově na vinylech

16. květen 2016

Především audiofilové ocení krok vydavatelství Warner Music, které nově vydává většinu starších alb trumpetisty Erika Truffaze na vinylu. Alba, která koncem 90. let definovala propojení jazzu s tanečními vlivy, byla dosud dostupná pouze na CD nebo digitálně.

Francouzsky hovořící Švýcar nebývá kritiky považován za technicky nejšpičkovějšího hráče, nesporně však bývá oceňován jeho skladatelský přínos a vize, které jazzu ukázaly nové možnosti. Propojováním zdánlivě nespojitelného má ostatně blízko k Milesi Davisovi, s nímž bývá občas srovnáván. Vinylové reedice Truffazových alb, která původně vyšla u francouzské odnože labelu Blue Note, připomínají, do jaké míry tento trumpetista přispěl k osvěžení žánru, který v 90. letech již leckdo mohl považovat za odepsaný.

S trochou nadsázky by se dalo říct, že Truffazovým posledním striktně jazzovým albem je jeho CD Out of a Dream z roku 1997: ačkoli personálně je zde položen základ pozdějším úspěšným sestavám, v zásadě jde o konvenční nahrávku post-bopového střihu a s tradičním sledem témat a sól. Truffaz zde zřejmě naposled v kapele využil saxofonistu. Pouze tato nahrávka v letošní reedici na LP nevyjde.

Na vinylu však vyjdou všechna následná alba, kterými Truffaz definoval to, čemu se občas přezdívá nu-jazz, e-jazz, future jazz a podobně. Jde o desky The Dawn (1998), Bending New Corners (1999), Revisité (2000), The Mask (2000), Mantis (2001) a The Walk of the Giant Turtle (2003).

 
 

Truffaz byl považován za mistra překladu taneční elektroniky do jazzové (často akustické) podoby. „Mé album Bending New Corners bylo ovlivněno bebopem a drum'n'bassem, a od té chvíle se naše publikum změnilo: na koncertech jsme náhle viděli mladé lidi, od patnácti do třiceti, což je skvělé,“ vzpomíná na 90. léta v knize Stuarta Nicholsona Is Jazz Dead?

Ačkoli v 90. letech měl již Truffaz dostatek jazzových zkušeností, výrazně jej ovlivnilo angažmá v hip-hopové kapele Silent Majority (1994), kde poznal i svého pozdějšího spolupracovníka, rappera Nya. Truffaz uznává, že zásadním pro jeho další směřování byl i podpis smlouvy s kultovním labelem Blue Note a spolupráce s producentem Michelem Mousterem.

Úspěšný recept „drum'n'jazzu“ Truffaz využil zejména na formotvorných albech The Dawn, The Mask a Bending New Corners. Potřebu změny směru naznačují další alba z nynější vinylové reedice: Revisité prostřednictvím hlubšího ponoru do elektroniky, Mantis obohacením o blízkovýchodní inspirace a nové prvky (oud, kytara, zpěv) a The Walk of the Giant Turtle rockovými vlivy. Téměř všechny tyto nahrávky představil Truffaz koncertně také v Česku.

Některá ze zmíněných alb jsou dostupná na LP od dubna, zbývající budou v prodeji v červnu. Zájemcům o Truffazovu ranou tvorbu lze doporučit také 5 CD komplet Original Album Series z roku 2014, který za příznivou cenu přináší všechna výše uvedená alba v jednom balení.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio