Shai Maestro Trio – vysíláme koncert z Brém

30. září 2014

Především skladby ze svého nejnovějšího alba The Road To Ithaca hrál pianista Shai Maestro se svým triem v dubnu 2014 na festivalu Jazzahead! v německých Brémách. Záznam koncertu odvysílá stanice Český rozhlas Jazz dne 4. 10. od 20:00.

Sobota 4. 10. ČRo Jazz 20:00 - 21:00: Jazz Club – záznam EBU z festivalu Jazzahead, nahráno 26. 4. 2014, Brémy

Izraelský klavírista Shai Maestro (1987) vystupoval pět let po boku Avishaie Cohena. V roce 2010 se přestěhoval do New Yorku, kde vytvořil vlastní trio se svým krajanem, bubeníkem Zivem Ravitzem, a s peruánským kontrabasistou Jorgem Roederem. Debutové bezejmenné album natočili v roce 2012, o rok později následoval titul The Road To Ithaca s hostující zpěvačkou Neli Andreevou ve zhudebněném lidové textu z Bulharska Malka Moma.

Nejen tímto jednorázovým výletem k folklorním inspiracím Maestro ukazuje, že jazz vnímá v širším slova smyslu – jako bezbřehou oblast, kde je přímo žádoucí mísit hudební vlivy z různých dob („Mezi světem jazzu a vážné hudby je sice řada rozdílů, ale také mnoho podobností. Hlavním rozdílem je podle mne přístup k improvizaci,“ řekl pianista možná trochu překvapivě v časopisu Harmonie) a také různých regionů („Těší mě to, co s sebou přináší Jorge, že má v sobě bohaté peruánské kulturní dědictví. Vnáší je do kapely a tím nás obohacuje“).

Video ukázka z festivalu v Brémách: 
 
 
 

Maestrova hra – kromě toho, že je vzhledem k pianistovu stále ještě nízkému věku velmi vyspělá – zaujme dvěma vlastnostmi. První z nich je rytmičnost (hudebník, který studoval také hru na tabla, přiznává: „Líbí se mi, když mnou hudba fyzicky hýbá“), druhou sklon k impresionismu. Kombinací obou těchto přístupů ve spojení s invenční hrou bubeníka Ravitze (vychutnejte si vývoj jeho hry v jedenáctiminutové skladbě Endless Winter) a s temperamentním kontrabasem Jorgeho Roedera (který však zaujme i v klidnějších polohách včetně momentů, kdy hraje smyčcem) vzniká zvukově plná, rytmicky zajímavá a na zvraty bohatá hudba. Například ve skladbě Paradox trio využívá jakoby filmové techniky „stříhu“. Svižnější pasáž se postupně ztišuje do fade-outu, aby se z ní náhle vynořilo úplně nové téma. To vše samozřejmě probíhá před očima a ušima diváků, bez dodatečných zvukových úprav.

Podobných zajímavostí si během koncertu můžete vychutnat víc, a to přesto, že na brémském festivalu trio zahrálo pouhé čtyři skladby. Tři z nich – Gal, Paradox a Ravitzovo Cinema G – známe z alba The Road To Ithaca, jedna (Endless Winter, věnovaná počasí typickému pro New York) je nová. Ve skutečnosti však i pro znalce Maestrovy zatím skrovné diskografie bude nové vše. Zatímco například skladba Cinema G na albu trvá pouhé čtyři minuty, zde ji kapela nabízí v téměř jedenáctiminutové verzi.

Přitom ani při poslechu ze záznamu, tedy bez bezprostředního kontaktu s umělci, nemá posluchač pocit, že by byly jednotlivé kompozice neúnosně dlouhé. „Skladba může trvat hodinu a vy prvních dvacet minut jen připravujete paletu barev, představujete tón po tónu a to je překrásné,“ říká Shai Maestro o své oblíbené indické hudbě. Sám se sice k hodinovým skladbám ještě nedostal, ale s delšími plochami pracovat opravdu umí.

02508497.jpeg

Shai Maestro Trio - Brémy, 2014 Shai Maestro – piano Jorge Roeder – kontrabas Ziv Ravitz – bicí www.shaimaestro.com Jazz Club je série koncertních záznamů, vysílaných každou sobotu od 20:00 na stanici Český rozhlas Jazz. Koncertní záznamy pocházejí buď z archivu Evropské vysílací unie (European Broadcasting Union), archivu Českého rozhlasu, nebo jde o záznamy již vydané na komerčně dostupných nosičích.

autor: Milan Tesař
Spustit audio