Jiří Slavíček v jazzovém testu: Na spolupráci s Abercrombiem nelze zapomenout

26. leden 2018

V lednovém vydání pořadu Tak to slyším já jsme otestovali sluch bubeníka Jiřího Slavíčka. Mimo jiné se na mikrofon doznal, že starší jazz kdysi vůbec neposlouchal a dům takříkajíc stavěl „od střechy.“ Premiéru vysíláme 26. ledna ve 14:00 na ČRo Jazz.

Bubeník Jiří Slavíček je stálicí a zárukou kvality na české jazzové scéně přes pětadvacet let. Hrával s legendárními The Four, s Jaromírem Honzákem a dlouhá léta strávil ve společnosti Roberta Balzara, ať už v rámci Robert Balzar Tria či kapely Illustratosphere. V současné době hrává např. s Liborem Šmoldasem nebo Romanem Pokorným, spolupracuje s Concept Art Orchestra a také se věnuje pedagogické činnosti ‒ ať už na HAMU nebo na pražské Mezinárodní konzervatoři.

Povídání s Jiřím bylo zajímavé především díky času, který si nechával na přemýšlení. Díky tomu se mu ovšem podařilo uhodnout většinu našich hádanek. Kde se objevilo zaváhání? Např. při ukázce od Kurta Rosenwinkela ‒ ale i tak zbyl prostor pro krátkou exkurzi do světa Jiřího oblíbených současných jazzmanů.

„Výborný je právě Eric Harland (během ukázky z Rosenwinkelova alba Remedy, pozn. aut.), viděl jsem ho s Charlesem Lloydem v anglickém Cheltenhamu a bylo to fantastické. Ale on umí hrát všechny styly, slyšel jsem, jak hraje například funk a bylo to perfektní. Rosenwinkel mě taky baví. Jirka Levíček mě taky třeba přivedl na pianistu Jean-Michela Pilce, se kterým hrává Ari Hoenig ‒ a to je už opravdu vyšší dívčí,“ komentuje jednu z nahrávek.

Na čem dělá... bubeník Jiří Slavíček

Bubeník Jiří Slavíček

Ač je Jiří Slavíček známý především jako člen kapely Dan Bárta & Illustratosphere, se kterou pozvolna začíná připravovat nové album, spolupracuje pochopitelně i s řadou dalších formací a interpretů, mimo jiné osobitým Femim Temowem. Stále více ho baví také kariéra pedagoga.

Jiří Slavíček se ostatně neustále snaží udržovat v obraze o jazzovém dění: „Youtube je nekonečný ‒ a baví mě na tom, že to člověk může i vidět.“

„Já bych to tipoval na Mehldaua,“ prohlásil potom při další hádance, načež správně určil i obsazení Mehldauova tria. „Mehldau byl jako zjevení. Už ta jeho první deska, na které je hrozně mladý, byla neuvěřitelná,“ vzpomíná na devadesátá léta.

Ukázku klavírního tria jsme ostatně zvolili záměrně ‒ zajímalo nás, jestli je to i pro tak „v oboru zkušeného“ muzikanta zvláštní disciplína. „Hrávám v triu s Liborem Šmoldasem nebo s Najponkem a je to samozřejmě úplně jiná disciplína než big band, kde musíš držet rytmiku pospolu, ale navíc ještě musíš držet ty dechové sekce. Je to silovější hraní, ale já to mám rád. V Concept Art Orchestra se mnou hraje basista Petr Dvorský a pianista Vítek Křišťan ‒ to jsou držáci, super se s nimi hraje.“

Jiří Slavíček

Při ukázce od skupiny Toto se sice nejdříve ozvalo jméno jiného bubeníka, ale narazili jsme tak na Jiřího kořeny ve fusion: „Konzervatoř jsem studoval za komunismu a noty jsme sháněli, kde jsme jen mohli. Jednou jsme se spolužákem Jardou Pašmikem jeli do Prahy kvůli videoškole Davea Weckla. Tu jsme si přinesli, zapnuli si ji a zhroutili jsme se (smích).“

„Dave Weckl byl i první světový bubeník, kterého jsem viděl naživo. Jeli jsme z Ostravy do pražského Paláce Kultury vlakem a pak jsme museli utíkat na poslední zpáteční rychlík. A já pak dva dny nemohl spát,“ vzpomíná na své začátky.

„Taky jsem poslouchal hodně Jacka DeJohnetta, ale vlastně dlouho nikoho ze starších bubeníků ‒ kromě Buddyho Riche. Začal jsem stavět dům od střechy. Velkou praktickou průpravu jsem dostal na jazzové dílně ve Frýdlantu ‒ třeba jsem se tam naučil, co je to fakebook. A taky jsem tam viděl školu Stevea Gadda, která byla ve své době nadčasová.“

Nedalo nám to a zařadili jsme ukázku z alba od polského bubeníka Jacka Kochana, na kterém účinkoval kytarista John Abercrombie. Nedávno zesnulý John Abercrombie natočil s triem Roberta Balzara desku Tales, zvuk jeho kytary Jiří Slavíček samozřejmě ihned poznal:

„Na spolupráci s Johnem Abercrombiem budu vzpomínat navždycky. Měl jsem rád jeho zvuk, jeho touch i feel ‒ pak jsem vedle něj hrál první koncert v Brně a říkal jsem si, jestli se mi to nezdá. Ta zpráva o jeho smrti byla strašná… Byla s ním sranda.“

„Přiznám se, že v tomhle úplně nejedu. Toho bubeníka ale obdivuju,“ byla zase Jiřího reakce na skladbu Butterfly od Herbieho Hancocka, i když v podání kapely Roberta Glaspera.

Na přetřes přišla, pochopitelně, řada dalších věcí ‒ troufáme si říci, že pokud máte Jiřího Slavíčka zafixovaného jako hudebníka zcela oddaného mainstreamu, můžete být ledasčím překvapeni. Přejeme příjemný poslech!

Jakub Doležal a Jiří Slavíček

Seznam testovacích nahrávek

A View from Moscow – Kurt Rosenwinkel Group – The Remedy

Solar – Brad Mehldau – Art of the Trio 4

Drag Him to the Roof – Toto – Tambu

Can't Turn You Loose – The Gadd Gang – Here & Now

Butterfly – Robert Glasper – Double Booked

Tramontana – Bill Bruford's Earthworks – Random Acts of Happiness 

Spustit audio

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.