Rozhovory19. prosince  2012  

Jan Jiraský u Janáčkova klavíru

hra na klavír, ilustrační foto - Foto: zdroj: Flickr

hra na klavír, ilustrační fotoFoto: zdroj: Flickr

Janáčkovo dílo pro klavír natočil český pianista a pedagog Jan Jiraský už dokonce dvakrát - jednak na moderní nástroj, jednak na autorův vlastní klavír značky Ehrbar, uchovávaný v brněnském Památníku Leoše Janáčka - v domku u někdejší Varhanické školy v bytě, který skladatel po léta obýval.

Jiraský je laureátem mezinárodních klavírních soutěží a jako interpret se prosadil zejména koncertními sériemi s kompletními klavírními cykly, jako je Bachův Dobře temperovaný klavír či Mozartovy sonáty, a uváděním skladeb českých autorů. Jako sólista i komorní hráč vystupuje doma i v zahraničí a přitom se intenzivně věnuje pedagogice. 

 

V Památníku Leoše Janáčka hovoří s brněnským pianistou a autorem knihy o Janáčkově klavírní tvorbě Eliška Aguirre

Vložit na svůj web

V roce 2007 byl jmenován vedoucím katedry klávesových nástrojů Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Rozhovor se uskutečnil po jeho listopadovém sólovém vystoupení na festivalu Janáček Brno 2012 přímo u Janáčkova klavíru. Jan Jiraský při interview na chvíli na vzácný nástroj také zahrál. 

Autor:  Petr Veber

Nové články v rubrice

  • 21. března  2017     Audio  rubrika: Rozhovory

    Jaký byl Miloslav Kabeláč?

    „Milý, vstřícný, srdečný, báječný člověk. Ale když šlo o hudbu, byl neobyčejně přísný.“ Na klasika české moderní hudby takto vzpomíná v rozhovoru s Petrem Veberem skladatel Lukáš Matoušek, který k němu domů jako k učiteli...

     
  • 15. března  2017     Audio  rubrika: Rozhovory

    Objevování Alexandra Zemlinského. Uplynulo 75 let od úmrtí rakouského skladatele

    15. března roku 1942 zemřel v New Yorku v americkém exilu Alexander Zemlinsky, rakouský skladatel židovského původu, který je velmi výraznou kapitolou svého života spojen s Prahou.

     
  • 8. března  2017     Audio  rubrika: Rozhovory

    Potřebujeme ještě hudební nakladatelství?

    Beseda o současnosti a budoucích perspektivách českých hudebních nakladatelství přinesla možná více otazníků než odpovědí. Po roce 1989 došlo v oblasti vydávání notových edic k převratným změnám. Na otevřený trh vstoupily...

     

Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas