Mimořádný koncert – mimořádný Čajkovskij. Poslechněte si záznam koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu

Michal Nesterowicz diriguje SOČR - Foto: Petr Horník, SOČR

Michal Nesterowicz diriguje SOČRFoto: Petr Horník, SOČR

4. listopadu proběhl ve Dvořákově síni Rudolfina v Praze mimořádný koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu ke dni nezávislosti Polské republiky a ve spolupráci s Polským institutem v Praze. V jeho druhé části byla Rozhlasovými symfoniky a za řízení Michala Nesterowicze provedena Pátá symfonie e moll, op. 64, Petra Iljiče Čajkovského.

Když psal své Čajkovskij přítelkyni a mecenášce Naděždě von Mekkové o provedení díla v Moskvě v prosinci 1888, byl až nepochopitelně negativní. Uvedl totiž: „Stále znovu a čím dál víc se přesvědčuji, že má poslední symfonie je dílo nepovedené, a toto vědomí nepředvídaného nezdaru (ale možná i úpadku mých schopností) mě velmi zarmucuje. Symfonie je příliš pestrá, masívní, neupřímná, rozvleklá, vůbec velmi nesympatická. S výjimkou Tanějeva, který vytrvale tvrdí, že Pátá symfonie je mé nejlepší dílo, mají o ní ´ všichni mí čestní a upřímní příznivci ´ mínění nepříliš vysoké. Je možné, že bych se již, jak se říká, vypsal?“ Obavy byly zbytečné, Čajkovského umělecký potenciál se rozhodně ani zdaleka nevyčerpal. Ještě před dokončením 5. symfonie začal pracovat na koncertní předehře Hamlet a o něco později složil balety Šípková Růženka, Louskáček, opery Piková dáma, Jolanta a 6. symfonii Patetickou. 

Před započetím práce na Páté symfonii, se Čajkovskij odstěhoval na venkov, do nového domu a ohromně si toto prostředí vychutnával. Jak napsal Naděžně von Meck, kompozici s chutí střídal s prací na zahrádce. Jinak si ovšem opakovaně a tradičně stěžoval, že se mu příliš nedaří a musí vše tvrdě vysedět. Ty dojmy jsou při poslechu hudby těžko uvěřitelné – nám se totiž symfonie jeví jako výplod autora ve skvělé tvůrčí kondici! Navíc pátou napsal Čajkovskij navzdory soustavným pochybnostem a obavám během několika týdnů. Její partituru dokončil v polovině srpna roku 1888. 

Čtěte také: Petr Iljič Čajkovskij

Polský dirigent Michal Nesterowicz - Foto: Petr Horník, SOČR

Premiéru skladatel dirigoval v Sankt Petěrburku v listopadu 1888 a Evropě symfonii představil během turné zkraje roku následujícího. V Hamburku si ji přišel poslechnout i Johannes Brahms, který dokonce přeorganizoval program, aby poznal novinku svého ruského kolegy. Pátá se mu líbila, s výjimkou finále. Jinak se Čajkovskij v Hamburku dočkal nadšeného přijetí, které projevovali hudebníci, kritici i publikum, což autorovi přirozeně pozvedlo sebevědomí. Opět jen na chvilku – jindy se zase nechal slyšet, že v jedné věci má jasno: „Ovace, kterých se mi dostalo, patřily mé dřívější tvorbě.“
 

Libor Dřevikovský s použitím textů Jitky Novotné. 

Scarlatti, toppromo - Foto: Aleš Vavřík

Autor:  Josef Zedník

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas