Dvakrát Bach v podání Collegia Vocale Gent s Hanou Blažíkovou

23. březen 2015

Soubory staré hudby La Capilla Real de Madrid ze Španělska a tuzemské Collegium Marianum provedou v úterý večer na společném předvelikonočním koncertě díla luteránského hudebníka Johanna Sebastiana Bacha – dvě z jeho duchovních kantát a Mši A dur.

Vysíláme 23. a 26. března ve 20:00.

Z Bachova odkazu v tomto týdnu, bezprostředně po jeho sobotních 330. narozeninách, zazní také v pondělí Mše h moll a ve čtvrtek Magnificat a další duchovní kantáta. Tyto dva programy jsou záznamem koncertů, které řídil loni ve Vratislavi se svými soubory a sólisty Philippe Herreweghe; podílela se na nich také česká pěvkyně Hana Blažíková.

V pondělí 23. a ve čtvrtek 26. března večer vysíláme ze záznamu dva koncerty slavného souboru Collegium Vocale Gent s jeho uměleckým šéfem Philippem Herreweghem, které se konaly vloni v polské Vratislavi. Znít bude hudba Johanna Sebastiana Bacha: v pondělí Velká mše h moll, ve čtvrtek, v rámci pořadu Musica antiqua, je na programu kantáta Ich hatte viel Bekümmernis a Magnificat. Sólový soprán bude na obou koncertech zpívat česká sopranistka Hana Blažíková.

Collegium Vocale Gent patří dnes ke světové špičce ansámblů specializujících se na poučenou interpretaci tzv. staré hudby. Soubor, který v roce 1970 založil jeho umělecký šéf Philippe Herreweghe, je vedle své mimořádné úrovně výjimečný obrovskou šíři repertoáru od čistě vokální renesanční polyfonie až po skladby klasicistní. Těžištěm souboru, který může fungovat jako „pouhá“ šestice sólistů, a nebo naopak jako velký vokálně-instrumentální ansámbl, je ale hudba Johanna Sebastiana Bacha. Pro nás je výjimečné, že s tímto vynikajícím ansámblem a jeho uměleckým vedoucím dnes již pravidelně jako sólistka vystupuje česká sopranistka Hana Blažíková.

„S Philippem Herreweghem spolupracuji pravidelně už deset let a musím říct, že práce s ním je velmi obohacující a jedinečná,“ uvedla pro stanici Vltava pěvkyně. „Naučila jsem se od něj mnoho věcí: opravdu vnímat to, co zpívám, vědět, co tím chci vyjádřit, a chápat hudbu skrze text. Také je na něm vidět, že hudbu doopravdy hluboce prožívá a že je své práci maximálně oddaný.

Odzpívala jsem s ním veliké množství repertoáru, Bacha, Purcella, Schütze, Scheina…, ale i Vittoriu, Josquina a Lassa. Do každého programu dokázal vnést něco nového, něco, co mě tam předtím třeba ani nenapadlo hledat. Práce s ním je samozřejmě náročná, protože je perfekcionista, vždy ví přesně, co chce. Je ale také otevřený diskuzi. S jeho orchestrem je radost zpívat, tak dobře sehrané těleso se málokdy slyší. Má velmi charakteristický měkký zvuk. Také Herreweghova volba temp je typická, vždy se snaží být spíš taneční a galantní, než přehnaně ukvapený.

Koncerty loni ve Vratislavi si pamatuji moc dobře z několika důvodů. Původně jsem měla zpívat sólový druhý soprán jak v Magnificat, tak ve Mši h moll, ale první sopranistka onemocněla, tak jsem narychlo zaskakovala v sopránu prvním. Naštěstí mám obě skladby nastudované a mnohokrát ozpívané v obou hlasech, takže mě taková situace nezaskočila.

Pak také orchestr - zatímco kantátu a Magnificat odehrál Herreweghův vlastní orchestr, Mši h moll jsme studovali na místě s Vratislavským barokním orchestrem. Pro mě jako Češku to bylo obzvlášť příjemné, potkala jsem tam mnoho starých i nových přátel. A flétnové sólo v Benedictus hrála moje dobrá kamarádka a kolegyně Jana Semerádová přímo božsky, tak, jak to umí jen ona.“

Spustit audio