Tipy6. března  2017  

Jeden z nejlepších francouzských klavíristů současnosti zahraje vrcholné dílo Maurice Ravela

„Přiměje vás poslouchat hudbu, jako byste ji právě objevovali – až si říkáte: Heuréka! Už chápu, jak to skladatel zamýšlel!“ - Foto: Benjamin Ealovega

„Přiměje vás poslouchat hudbu, jako byste ji právě objevovali – až si říkáte: Heuréka! Už chápu, jak to skladatel zamýšlel!“Foto: Benjamin Ealovega

V pondělí 20. března bude hostem SOČRu a jeho šéfdirigenta Ondreje Lenárda klavírista Jean-Efflam Bavouzet. V jeho interpretaci vyslechneme osobité dílo, Koncert pro klavír na levou ruku a orchestr Maurice Ravela. Vznikl pro rakouského klavíristu Paula Wittgensteina (bratra slavného filozofa), který přišel během 1. světové války o pravou ruku. Mimochodem Wittgenstein byl interpret osobitého ražení.

Přímý přenos vysíláme 20. března v 19:30. 

Některá z jím iniciovaných děl nakonec odmítl hrát s odůvodněním, že jim nerozumí. Ani spolupráce Wittgensteina s Ravelem neprobíhala idylicky. Klavírista udělal v sólovém partu úpravy, s nimiž skladatel nesouhlasil. Vedlo to k roztržce a u Ravela k doživotní nevraživosti. 

V úvodu večera s podtitulem „Hnáni touhou a fantazií“ si připomeneme jednoho z nejvýraznějších českých skladatelů druhé poloviny 20. století Svatopluka Havelku. Mnozí si ho spojujeme mj. s báječnými filmovými hudbami (Až přijde kocour, Všichni dobří rodáci nebo Ucho). Návštěvníky večera v Rudolfinu a posluchače přímého přenosu však čeká symfonická fantazie Hommage à Hieronymus Bosch ze 70. let, která je obrazem skladatelových pocitů z tehdejší tíživé doby 

Závěr večera je vyhrazen pro Petra Iljiče Čajkovského a jeho programní symfonii Manfred podle poemy Lorda Byrona. Titulní postava, typický romantický produkt, vykazuje mnoho faustovských znaků. Je to osamělý, buřičský duch, který stojí v opozici vůči pozemskému světu i astrologickým silám. 

Protože nenachází klid ani jistoty, je zároveň vnitřně rozervaný a bezcílně bloudí po horách. Lék hledá rozmanitými způsoby, ocitá se mezi švýcarskými horaly i v podzemní říši, kde se odehrávají divoké bakchanálie. Všechny tyto romantické prvky sdružuje hlavní myšlenka díla, že důležitá je snaha dosáhnout vyšších cílů a že na této cestě je podstatnější hledání než samotné nalezení. 

Související weby

ČRo Vltava

Klasika

Autor:   SOČR

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace