Kabeláč versus ruská klasika. Se SOČRem zahraje maďarský violoncellista István Várdai

20. únor 2017

20. února přivítá SOČR skutečně mimořádného hosta. Maďarský violoncellista István Várdai (32) je dosud jediným interpretem, který vyhrál obě nejprestižnější mezinárodní violoncellové soutěže, ženevskou i mnichovskou.

Vysíláme 20. února v 19:30.

Unikátní je i nástroj, na který hraje; jedná se o legendární violoncello „Du Pré-Harrell Stradivarius“ z roku 1673. Vyznění Variací na rokokové téma od Petra Iljiče Čajkovského, díla plného invence, kontrastů a variací na líbivé téma, bude v jejich podání nepochybně skvostné.

Titul večera v Rudolfinu zní Kabeláč versus ruská klasika. Ano, takto výsostné vymezení si jeden z nejvýznamnějších českých skladatelů druhé poloviny 20. století jistě zaslouží. Miloslav Kabeláč dokázal pracovat s minimem prvků a vytvořit z nich ohromné plochy. Nepřeslechnutelné jsou u něj inspirace mimoevropskými kulturami.

Při všech vstřebaných impulsech a vlivech však zůstal důsledně svůj. SOČR mu v nedávném období věnoval mimořádnou péči, když studiově natočil komplet jeho symfonií.

Publiku v Rudolfinu tentokrát rozhlasoví symfonikové představí Kabeláčovu Předehru, kterou autor napsal roku 1947 pro někdejší symfonický orchestru působící v Československém rozhlase. S odstupem sedmdesáti let od jejího vzniku doceníme i na tomto menším formátu osobitost a kvality Kabeláčovy hudby.

Ruskou klasiku reprezentuje v našem programu výběr ze suit k baletu Romeo a Julie od Sergeje Prokofjeva. Navzdory uplatnění poměrně srozumitelného hudebního jazyka skladatel s tímto opusem v někdejším Sovětském svazu „narazil“ a premiéra se tak odehrála roku 1938 v Brně.

Zasadil se o to osvícený šéf tamního baletního souboru Ivo Váňa Psota, který byl rovněž autorem choreografie a představitelem Romea. Hudba jímavá, barvitá, působivá i okouzlující, jež skvostně přiléhá k Shakespearově předloze, určitě potěší návštěvníky večera i posluchače přímého přenosu stanice Vltava.

Spustit audio