Záznam koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu: „Rozhlasové orchestry tvoří historii“

28. duben 2014

Jeden z programových bloků letošní Koncertní sezóny Euroradia upozorňuje svou dramaturgií na význam rozhlasových hudebních těles – jejich zásluhy na iniciování vzniku nových děl, uvádění původních premiér nových skladeb.

Evropské rozhlasové orchestry se pravidelně obracejí na autory s tvůrčími objednávkami, organizují speciální projekty v oblasti nové tvorby. Nahrávají a uchovávají vlastní národní produkci - tím jsou rozhlasové soubory jedinečné. Za dobu své existence obohatily rozhlasy a jejich tělesa světový hudební repertoár o množství kvalitních skladeb, které by možná bez této inspirace a iniciativy nevznikly.

Program koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu beze zbytku splnil zadání. V úvodu zazní premiéra Koncertu pro fagot a orchestr skladatele Aleše Pavlorka, který vznikl pro sólo fagotistu rozhlasových symfoniků Milana Muzikáře. Aleš Pavlorek je renomovaný autor, sám výborný klarinetista, který se věnuje zejména a úspěšně tvorbě pro dechové nástroje.

Také jeden z významných představitelů české hudby druhé poloviny 20. století, skladatel Viktor Kalabis, byl blízce spjat s rozhlasem. V období 1953–1972 působil v hudební redakci pro děti a mládež jako dramaturg, režisér a redaktor, a zasloužil se mj. o vznik mezinárodní rozhlasové soutěže mladých hudebníků Concertino Praga. Také Viktor Kalabis komponoval řadu skladeb na objednávku, což je také případ na koncertě uváděných Symfonických variací pro velký orchestr z roku 1964, i když tehdy přišel impuls ke vzniku od České filharmonie.

Vrcholem večera a mimořádným počinem je nesporně uvedení jednoaktové rozhlasové opery Bohuslava Martinů Veselohra na mostě, která vznikla roku 1935 pro Československý rozhlas z podnětu Karla Boleslava Jiráka, tehdejšího ředitele hudebního programu. Libreto zpracoval skladatel podle divadelní hry Václava Klimenta Klicpery. Naivně úsměvný příběh reflektuje současně několik rovin – ironický pohled na vojenský dril a nesmyslnost války, komplikované vztahy dvou párů řešících problémy lásky a žárlivosti a konečně zatvrzelou snahu starého pana učitele o rozluštění zdánlivě banální hádanky.

Martinů mistrně vyjádřil styl moderní buffo opery, partituru naplnil vybroušenou a jiskřivou hudbou. Základní problém příběhu tkví v tom, že někteří aktéři stojí na levé, jiní na pravé straně mostu, jednou most přecházejí, jindy uvíznou uprostřed. Toto dává příležitost uplatnit rozhlasový stereo efekt - Veselohra na mostě je tak svým způsobem průkopnickým dílem a potvrzuje svébytnost rozhlasové opery jako žánru. Opera zazněla poprvé pod taktovkou Otakara Jeremiáše na rozhlasové stanici Praha v březnu 1937. Po válce se začala uvádět velice často scénicky (poprvé v Ostravě 1948), v současnosti je často inscenovaná zejména v rámci studentských operních produkcí našich hudebních akademií.

Do programového bloku „Rozhlasové orchestry tvoří historii“ přispěly dále svými programy národní rozhlasy Rakouska, Švédska, Chorvatska, Velké Británie a Španělska.

Koncert z Prahy přejímají rozhlasové stanice v Bulharsku, Dánsku, Chorvatsku, Německu (stanice DeutschlandRadio Kultur, Hessenský a Sárský rozhlas), na Novém Zélandu, v Rakousku, Srbsku a Španělsku.

PROGRAM: Aleš Pavlorek
Koncert pro fagot a orchestr
(premiéra)
Viktor Kalabis
Symfonické variace pro velký orchestr, op. 24
Bohuslav Martinů
Veselohra na mostě, rozhlasová opera o 1 dějství
(koncertní provedení)
dirigent Tomáš Brauner
Milan Muzikář, fagot
Lucie Silkenová, Václava Krejčí-Housková,
Jaroslav Březina, Aleš Jenis, Jan Šťáva, zpěv
Ondřej Brousek, Ondřej Brzobohatý,
Jan Maxián, mluvené role

Spustit audio