Hudební skladatel Jiří Teml

22. srpen 2014

Hudební skladatel a dlouholetý dramaturg Československého a později Českého rozhlasu Jiří Teml byl v pátek 22. srpna hostem živě vysílané Telefonotéky.

Ptali jsme se nejen na jeho kompoziční tvorbu, ale i na proměny rozhlasového vysílání, významné hudební osobnosti, které prošly budovou na Vinohradské třídě, ale i na jeho koníčky a osobní záliby.

Jiří Teml vystudoval původně obchodní akademii a jeho cesta k hudbě nebyla snadná. Brzy ale získal spolehlivého konzultanta v kompoziční problematice v Jiřím Jarochovi. Temlova tvůrčí východiska směřovala na začátku umělecké dráhy k velkým mistrům moderní hudby 20. století, především k Stravinskému, Martinů a později k Janáčkovi, stopy u něho zanechal i blízký kontakt s tvorbou, vycházející z okruh kolem českého skladatele Miloslava Kabeláče.

Zpočátku se skladatel pohyboval na dobře známé půdě tradiční moderní hudby, do níž ještě patří Toccata pro housle a orchestr (1974) a První symfonie nazvaná "Lid a prameny", dedikovaná světoznámým lázním Karlovým Varům, kde Teml strávil své mládí.

Soustředěným studiem nejnovějších proudů soudobé tvorby, zejména tzv. "polské školy", dospěl autor k novému estetickému názoru a sbíral síly ke změně své umělecké orientace.

Nová fáze Temlovy tvorby brzy vyústila do kompozice velké skladebné plochy - do Houslového koncertu (1979). Po těchto zkušenostech už autor nepochyboval, že se vydal správným směrem. Značně podpořil barvitost svého projevu, zvýraznil jeho invenčnost a uvolnil si prostor pro osobitý styl, který se každým novým dílem upevňoval.

Z těchto už zralých kompozic jmenujme Fantasii - koncert pro housle, harfu a orchestr, Tři promenády pro orchestr věnované Karlovarskému symfonickému orchestru a II. symfonii s čapkovským mottem "Válka s mloky" (1987). Významnou linii Temlovy tvorby představují skladby vokální.

Nezřídka vychází z folklórní základny, stylizuje výrazné prvky lidové melodiky a rytmu, dá vyznít přirozené zpěvnosti a prostému ladění textových předloh, které jsou většinou převzaty z lidové poezie.

V roce 2006 měla v Praze úspěšnou premiéru jeho dětská opera Císařovy nové šaty v nastudování Kühnova dětského sboru, o dva roky později následovala další dětská opera Kocour v botách.

autor: Ivan Ruml
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.