Videozáznam z Pražského jara: Hudební pocta Williamu Shakespearovi

24. květen 2016

Na mezinárodní hudební festival Pražské jaro přijíždí uznávaný britský soubor staré hudby New London Consort, který má na programu originální koláž z instrumentálních, vokálních i scénických děl inspirovaných Shakespearovou hrou Bouře.


PROGRAM:
William Shakespeare: Bouře


New London Consort
David Roblou - dirigent
Penelope Appleyard - soprán
Faye Newton - soprán
Zoe Brookshaw - soprán
Lucy Cox - soprán
Tim Travers Brown - kontratenor
Robin Tyson - kontratenor
Nicholas Hurndall Smith - tenor
Joseph Cornwell - tenor
Michael George - basbaryton
Simon Grant - basbaryton
Philip Tebb - basbaryton

Letošní jarní 400. jubileum úmrtí dramatika Wiliama Shakespeara podnítilo po celém světě k nejrůznějším projektům nejen svět divadla a literatury, ale samozřejmě také hudebníky a dramaturgii hudebních festivalů. Soubor New London Consort vybral z repertoáru anglického hudebního divadla 17. a 18. století ukázky z dobových děl, pro která se stala inspirací Shakespearova nejznámější divadelní romance, politická utopie odehrávající se na ostrově plném kouzel. Bouře, poslední samostatně napsaná hra autora, je datována rokem 1611.

Čtěte také

Na přelomu 17. a 18. století dávalo londýnského publikum před operou italského typu přednost domácí tradici – hudebnímu divadlu se zpěvy, tancem a scénickými efekty, případně výpravným činoherním představením s hudbou. Starší divadelní hry se proto stávaly předlohou pro přepisy a adaptace, jejichž cílem bylo posílit hudební a zejména vizuální složku představení. Noví autoři k předlohám přidávali nové epizody, postavy a intermezza.

Původní formou anglického hudebního divadla byl žánr zvaný masques, pozdější formou se stala semiopera s větším rozsahem samostatných hudebních čísel, která mohou být uváděna i samostatně – podobně jako suita ze scénické hudby ke hře.

Romance Bouře odpovídala dobovému vkusu velmi dobře – nabízela nejvíce nových realizačních možností. Koncem 17. století se tak hrálo výpravné dílo Bouře aneb Zakletý ostrov a k námětu se vracely i další generace literátů a hudebníků. Zakletý ostrov se udržel v nových a nových podobách na repertoáru až do roku 1747, souběžně s italskými díly, s operami Georga Friedricha Händela, i dlouho poté, co publikum spontánně přijalo Pepuschovu a Gayeovu Žebráckou operu.

Čtěte také

Na pražském koncertě zazněla hudba Henryho Purcella a dalších anglických skladatelů. Jsou jimi především Matthew Locke, John Banister, Pelham Humfrey a John Weldon.

New London Consort ve svých dramaturgicky pečlivě koncipovaných programech spojuje nároky na studium pramenů s požadavky kvalitní zábavy. Za čtyřicet let existence uvedl řadu novodobých premiér dříve nepublikovaných, nově objevených či rekonstruovaných děl a mnoho tematických programů, přinášejících nové pohledy na všeobecně známé skladby.

autor: Petr Veber

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.