V Muzeu českého karosářství ve Vysokém Mýtě představují nablýskané veterány
Slavní veteráni a moderní design. Tak vypadá Muzeum českého karosářství, které ve Vysokém Mýtě v Pardubickém kraji otevřeli teprve před dvěma lety. Lidem představuje nejen dílo věhlasné karosářské firmy období první republiky Carrosserie Sodomka, ale historii českého karosářství vůbec.
Muzeum sídlí v budově bývalého soudu a vězení na náměstí Přemysla Otakara II. Je unikátní už samo o sobě, nejen díky působivým automobilům a kočárům. Část expozice totiž najdete i v někdejších vězeňských kobkách a celách, které mají původní dispozici a v některých případech dokonce i část historického vybavení. V jedné z cel si můžete dokonce navrhnout svůj model auta.
Vysoké Mýto a české karosářství proslavil designér Josef Sodomka mladší. Pokračoval v práci rodinné firmy, kterou ve městě v roce 1896 založil jeho otec, Josef Sodomka starší. Ten se věnoval výrobě kočárů a užitkových vozů, a to s úspěchem.
V období první světové války a v letech poválečných ale firma začala stagnovat. Podnik zachránil nový výrobní program, který se soustředil na automobilové karoserie. A hvězda karosářské firmy začala zase stoupat, to už ale hlavně díky snahám a vizím Josefa Sodomky mladšího.
Na podzim roku 1925 vznikla ve vysokomýtské dílně první karoserie na osobní automobil, na podvozku Praga Mignon. Třicátá léta byla pro Carrosserii Sodomka zlatou érou a firmě přinesla mezinárodní věhlas. V té době vznikaly v karosárně zakázkové kabriolety a limuzíny, nejen na podvozcích domácích výrobců jako Tatra, Praga, Škoda a zejména Aero. Firma také karosovala vozy světových značek Bugatti, Ford, Chevrolet, La Salle, Lancia, Renault, Rolls-Royce, Walter nebo Studebaker.
Slavné vozy v expozici
Většina exponátů v Muzeu českého karosářství pochází se soukromých sbírek a jde o provozuschopné automobily. Sálu v přízemí vévodí kabriolet Aero 50 z roku 1938. Na restaurování v současné době čeká automobil Aero 50 z roku 1937, který Sodomkova firma karosovala pro manželku druhého československého prezidenta Hanu Benešovou. Karoserie z Vysokého Mýta měly i vozy dalších slavných osobností, například herce Jana Wericha, podnikatele Tomáše Bati nebo hraběte Schwarzenberga.
Po druhé světové válce se Carrosserie Sodomka zaměřila na užitkové vozy, rok 1948 znamenal ale konec rodinné firmy. Stal se z ní národní podnik Karosa, který se orientoval na výrobu autobusů. Ty se ve Vysokém Mýtě vyrábějí dodnes.
Přízemní sál Muzea českého karosářství je věnovaný vozům období první republiky, kdy firma Carrosserie Sodomka zažívala svoji největší slávu. V prvním patře se dostanete dál do historie, vystavené jsou tu kočáry z dílny Josefa Sodomky staršího.
V celách bývalého vězení si můžete projít expozici o historii českého karosářství, ale také různé dílny. Představují všechna řemesla, která kdysi souvisela s výrobou karoserií. A pokud budete chtít, v muzeu si můžete navrhnout i karoserii vlastního auta a zkusit si ji vymodelovat.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Kaderka nás měl za nepřátele a lháře. Kdo s námi mluvil, ten na to doplatil, popisuje reportér Janoušek
-
Máme potřebu hledat střední cestu a nevyčnívat, ale proč nebýt ambiciózní, říká ekonomka
-
Hokejisté Pardubic jsou krok od zisku trojefe pro mistra extraligy, v pátém zápase porazili Třinec 3:0
-
Tři roky ‚pokání‘ za mši za Navalného. Pravoslavná církev v Rusku suspendovala kněze, který vedl tryznu