Baťova Electra je perlou pražského letiště Točná. Rekonstrukce letounu trvala sedm let

29. březen 2017
Česko – země neznámá

Na malém letišti Točná mezi pražskými Komořany a Cholupicemi mají partu nadšenců a jednu velkou perlu. Stříbrno-červenou krásku s nápisem Baťa. Letoun Lockheed Electra 10A koupil v roce 1937 Jan Antonín Baťa, československý podnikatel a nevlastní bratr Tomáše Bati. Dokončil s ním započatou cestu kolem světa.

Electra byla původně vyvinutá jako dopravní letadlo, pro svou malou velikost se ale nakonec ujala jako osobní letadlo tehdejší elity. Letoun proslavila především pilotka Amélie Earhartová, která se na něm pokusila neúspěšně obletět svět.

Stejný typ letounu zakoupil i Jan Antonín Baťa, zakladatel Baťova impéria. Výrobní číslo 1091 bylo původně vyrobeno právě pro Earhartovou, ale nakonec se ho podařilo získat Baťovi. Electra létala od roku 1937 až do války v Československu pod registrací OK-CTB.

Baťa s ní obletěl celý svět. Za války ji Baťova firma prodala kanadskému vojenskému letectvu. Po roce 1945 změnil letoun svého majitele rovnou jedenáctkrát. Dvakrát nouzově přistál, byl prý dokonce zabaven protidrogovým úřadem, protože ho využívali pašeráci marihuany. Nakonec se stal majetkem praktického lékaře, doktora Almanda z Texasu. Po několika letech korespondence se podařilo letoun od doktora Almanda odkoupit a zahájit generální rekonstrukci. Pak následovala jeho cesta do nového domova. Na Točnou.

Po několik tisíc kilometrů dlouhém letu přes severovýchodní část Kanady, okolo Grónska, přes Island a Skotsko, dosedla na Letiště Točná v květnu 2015. A stala se splněným snem.

Letiště Točná pořádá Dny otevřených dveří

Historie letiště Točná se píše už od 20. let minulého století. Tehdy se tu začala objevovat bezmotorová letadla. Na jaře 1946 vzniklo na Točné Plachtařské výcvikové středisko Českého národního aeroklubu. A začalo se budovat letiště. Na pozemku, kde se nachází dodnes.

Baťova Electra ozdobená po cestě domů naší vlajkou

Dlouhá léta tady působil Aeroklub Svazarmu Točná. Od 60. let se na Točné dařilo motorovému létání, objevovaly se tu také první vrtulníky. Na nich tady v první polovině 70. let probíhal výcvik, a to včetně výcviku nočních přistání na osvětlený heliport.

Po roce 1989 provoz letiště pomalu ustával, kvůli nevyřešeným vztahům s majiteli pozemků pod dráhou. Ty navíc vedly ke zkrácení dráhy. Před nedávnem se novému majiteli povedlo problémy vyřešit a v roce 2011 bylo letiště na Točné znovu otevřeno. S historicky nejdelší dráhou 870 metrů.

Návštěvníci Točné si kromě Electry mohou prohlédnout i unikátní letoun Sokol M1C vyrobený v roce 1947. První československé poválečné letadlo je produktem podniku Automobilové závody v Chocni. Výroba tohoto třímístného sportovního, cvičného a cestovního stroje začala v roce 1946. Existují pravděpodobně už jen dva letuschopní Sokoli M1C, ten místní a druhý v Anglii.

Spočinout pohledem na Electře, Sokolovi a dalších letounech můžete třeba v rámci Dnů otevřených dveří, které se na letišti Točná konají každou druhou sobotu v měsíci od 13 do 18 hodin. Těšit se můžete na letovou ukázku, povídat si s vámi budou lidé z řad pilotů či stavitelů. A děti se vyřádí na jednom z největších dětských hřišť v Praze.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.