Jak se kdysi cestovalo na železnici? Odpověď znají na nádraží v Rosicích nad Labem

15. leden 2018
Česko – země neznámá

Pokud projíždíte vlakem malým nádražím v Rosicích nad Labem, zbystřete. U trati na předměstí Pardubic totiž stojí dřevěné objekty, které byly kdysi při cestování vlakem nezbytné. Třeba historické záchodky. A když uvidíte odstavený starý motoráček, pochopíte, o co jde. V Rosicích nad Labem mají železniční muzeum.

Muzeum existuje od roku 2000 a sídlí v historické památce, v budově bývalé vodárny na nádraží Pardubice - Rosice nad Labem. V šesti expozicích si můžete prohlédnout autentická drážní zařízení, modely lokomotiv, uniformy železničářů a nejrůznější předměty, které souvisí s historií železnice.

Muzeum provozuje Pardubický spolek historie železniční dopravy, který se snaží zachraňovat památky spojené s železnicí a opravovat je. Výsledkem je například renovovaný první československý motoráček. Stojí sice na krátké slepé koleji, zevnitř ale vypadá skutečně autenticky.

Motorový vůz s označením M120.206 opustil v roce 1928 výrobní halu Tatry Kopřivnice. Ve druhé polovině 20. let minulého století chtěly dráhy zlevnit a také zrychlit provoz na trati, a tak se právě v této době na železnici objevily první motorové vozy. Jejich rychlost se pohybovala okolo 50 kilometrů v hodině.

Provoz prvních českých motoráčků nebyl nijak dlouhý. Na konci třicátých let už se repasovaly na přípojné vozy. Motorák M120.206, který si můžete v Rosicích nad Labem během otevírací doby muzea prohlédnout i zevnitř, jezdil kdysi na trati v Šumperku, Chomutově a v Pečkách. Dosluhoval pak na konci 40. let minulého století v Jičíně.

Členové Pardubického spolku historie železniční dopravy jsou samozřejmě velkými milovníky všeho, co s dráhou souvisí. A tak se jim podařilo získat několik drobných staveb, které s cestováním po železnici bytostně souvisely. Jde svým způsobem o skutečné unikáty, protože drtivá většina podobných staveb se nezachovala.

Nejstarší motorový železniční vůz byl vyrobený v roce 1928, jezdil po kolejích poblíž středočeských Peček

V areálu muzea najdete původní stanoviště hradla Olomoucko-pražské dráhy v Hrádku, které pochází z roku 1892. Členům spolku se podařilo hradlo vybavit celou řadou dobových předmětů, které hradlaře kdysi obklopovaly.

A jistě vás překvapí dřevěný objekt veřejných záchodků. Ty byly kdysi stavěny podle jednotné dokumentace v různých stanicích a zastávkách. Záchodky pochází z roku 1906 a cestujícím sloužily na zastávce Nectava u Moravské Třebové, dokonce snad až do roku 2011.

Památkově chráněná vodárna

Hlavní expozici Muzea MHD a železnice v Rosicích nad Labem najdete v objektu bývalé vodárny. Dnes je to chráněná kulturní památka. Vznikla v roce 1871 při budování trati Rosice nad Labem - Havlíčkův Brod. Ve střední části budovy kdysi bývala strojovna se stojatým parním kotlem, parním strojem a vodní pumpou. Dodnes jsou součástí interiéru dvě velké vodní nádrže.

Součástí expozice je model železnice LGB o rozchodu 45 mm

Provoz vodárny skončil v roce 1979, kdy pardubické depo opustily poslední parní lokomotivy. Vzhled budovy se změnil hlavně na konci 80. let minulého století, kdy začala stavba nadjezdu a rychlostní silnice směrem na Hradec Králové. Budova potom dlouho chátrala. V roce 2000 si ji pronajal Pardubický spolek železniční historie a začal s opravami.

Svoji klubovnu má spolek v největším „exponátu“ muzea, motorovém voze M 131.1116 z roku 1949. Má za sebou také dlouhou službu. Z depa v Žilině kdysi putoval do Leopoldova, potom jezdil v Chebu až se dostal do plzeňského depa. V roce 1968 motoráček získal podnik Synthesia Semtín, kde jezdil patrně do roku 1985.

autor: BRA
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.