Letecké muzeum v pražských Kbelích má ve sbírkách na 300 letadel

12. květen 2016
Česko – země neznámá

Vojenské letiště Praha - Kbely bylo první leteckou základnou vybudovanou po vzniku Československa v roce 1918. V areálu letiště o 50 let později otevřeli muzeum. Patří k největším svého druhu v Evropě. Ve sbírkách má na 300 letadel. Téměř stovku z nich můžete vidět v halách. Řada letounů patří ke světovým unikátům.

Sbírka obsahuje i několik letadel a kluzáků, které jsou letuschopné. Ještě dnes dokazují divákům kvalitu naší letecké výroby přímo ve vzduchu. Mezi nejznámější patří dvouplošník Aero C-104S, aerotaxi L-200 Morava, Zlín Z-126 a akrobatický Z-226. Bývají ozdobou leteckých dnů.

Expozice muzea ve Kbelích se vztahuje k historii československého a českého letectví, především vojenského. Pro srovnání se vystavují i vybrané typy světově významných letadel. Kromě toho si můžete prohlédnout i množství leteckých motorů, součásti „draků“ letounů, výzbroj, výstroj, stejnokroje, prapory, vyznamenání a další exponáty.

Expozice se z původního jediného hangáru v roce 1968 rozrostla na současných pět, dále je zde sál pro příležitostné výstavy a také rozsáhlé venkovní výstavní prostory.

Novinkou letošního roku jsou dva hangáry Staré Aerovky v Letňanech, vzdálené necelý kilometr od areálu muzea. V jednom z nich jsou k vidění bombardovací a bitevní letouny. A také stíhací bombardéry z období od druhé světové války až do 80. let minulého století.

Zde najdete přehlídku bombardovacích a bitevních letounů. Také stíhací bombardéry z období od druhé světové války až do 80. let minulého století

Expozice ve druhém z nich mapuje historii firmy Aero. Nejstarší z vystavených letounů stíhací Aero A-18 z roku 1923, vzlétl na nebe právě z tohoto hangáru.

Muzeum má otevřeno od května do října, každý den mimo pondělí od 10 do 18 hodin. Hangáry se zavírají v 17:30. Vstup do muzea je zdarma!

Čtěte také

V Leteckém muzeu Kbely si můžete prohlédnout tyto expozice:

Československé letectvo 1918 – 1924

K nejvýznamnějším exponátům tohoto hangáru patří francouzský stíhací letoun SPAD VII z období 1. světové války a první vojenský letoun československé konstrukce Letov Š-2. Expozice je doplněna ukázkou letecké dílny včetně dobového vybavení a součástí letadel.

Československé letectvo 1925 – 1938

Ke strojům symbolizujícím vývoj a úspěchy našeho letectví patří především standardní československá stíhačka našeho letectva před 2. světovou válkou – Avia B-534.

Letectví druhé světové války

Expozice prezentuje především letouny a další předměty vztahující se k činnosti československých letců. Jde zejména o sovětské letouny – bitevní a stíhací, dále britské či francouzské cvičné stroje. Cennými exponáty jsou také německý proudový letoun Messerschmitt Me 262B a německá řízená puma Fritz X.

Čtěte také

Proudové letouny 1. generace

Hangár č. 17 typu Pícha byl standardním hangárem československé konstrukce ve 30. letech minulého století. I v něm najdete mnoho významných strojů.

Československé letectvo po roce 1945

Ve vstupním prostoru hangáru je instalována výstava Letadla a létání ve Kbelích. V hangáru samotném se nachází téměř 60 letounů a množství dalších sbírkových předmětů z tohoto období. Závěr je věnován podílu Československa na kosmickém výzkumu. Vystavena je návratová kabina kosmické lodi Sojuz 28 spolu se skafandrem jediného československého kosmonauta Vladimíra Remka.

Expozice československého letectva 1945 až 1990

Venkovní expoziční prostory

Již od počátku existence muzea byly některé letouny, zejména pro jejich rozměry, vystaveny pod širým nebem. Také tato expozice prošla řadou proměn, naposledy v roce 2007. Je rozdělena na několik částí. Významným exponátem umístěným na ploše je první proudový letoun používaný ČSA: Tupolev Tu-104. Zároveň jde o nejrozměrnější stroj ve sbírkách muzea.

Spustit audio