Nádraží v Železné Rudě Alžbětíně tvoří dvě identické budovy. Jsou zrcadlově obrácené

Česká část železniční stanice - Foto: Pavel Halla

Česká část železniční staniceFoto: Pavel Halla

Letos je to přesně 140 let od zahájení provozu na trati Plzeň – Železná Ruda a přes hranice dál na Mnichov. V roce 1877 vyrostla na hranicích mezi tehdejším Rakouskem Uherskem a sousedním Německem obrovská železniční stanice jménem Železná Ruda Alžbětín. Tvoří ji dvě naprosto identické kamenné zrcadlově obrácené budovy.

Středem rozlehlých budov prochází státní hranice. Česká polovina se ale po válce ocitla na dlouhá desetiletí v pásmu železné opony a hrozila jí dokonce demolice. Naštěstí všechno dobře dopadlo a dnes cestující mohou svobodně a nerušeně chodit přes namalovanou hraniční čáru na prvním nástupišti sem a tam. 

Německá polovina nádraží v Bavorské Rudě (Bayrische Eisenstein) letos zvítězila v anketě a stala se nejkrásnějším německým nádražím roku. Česká část se po letech dočkala rekonstrukce a obě budovy tvoří krásný romantický celek. Dnes už lze jen těžko uvěřit, že tu od roku 1953 až do roku 1989 byly jen ostnaté dráty, zazděná budova a vytrhané koleje. 

Dokládají to ale dobové fotografie a další materiály v nádražních výstavních prostorech. Od roku 2014 totiž v německé polovině nádraží funguje nejen společné informační centrum, ale také čtyři expozice, umístěné doslova od sklepa až po půdu. 

Jde o společný projekt čtyř organizací. Dvou národních parků: Národního parku Šumava a Bavorského národního parku, a dvou správ chráněných krajinných oblastí: CHKO Šumava a přírodního parku na německé straně. 

Nádraží hostí i netopýry 

Období železné opony připomínají autentické předměty - Foto: Pavel Halla

Období železné opony připomínají autentické předmětyFoto: Pavel Halla

Ve sklepeních nádražní budovy sídlí expozice vyhrazená netopýrům. Sídlí tu i evropská záchranná stanice těchto zajímavých živočichů. Přízemí se věnuje vrchu Javor a dalším přírodním zajímavostem v okolí. 

V prvním patře si užijí milovníci lyžování, ať už sjezdového nebo běžkařského. Kromě desítek exponátů si návštěvníci mohou vyzkoušet také lyžařský trenažér. Druhé patro patří historii zdejší železnice - výstavbě samotné budovy, včetně ražby tunelů, kterých je na trati několik. Jednalo se tehdy o první horskou železnici v rámci Rakouska-Uherska. Velká část expozice se věnuje neblahé éře železné opony. 

V půdních prostorách se nachází modelová železnice. Je hotová z asi 30 procent, ale i tak je to úžasné dílo. Zkrátka a dobře, návštěva dvojité železniční stanice v Železné Rudě Alžbětíně a německé Bavorské Rudě vydá na celý den. Nejen, že odtud můžete vyrazit na výlet do okolní šumavské přírody, ale prozkoumat všechny exponáty chce také svůj čas. 

Stylové je vypravit se sem vlakem. Nasednout můžete do osobních vlaků z Klatov nebo rychlíků z Prahy hlavního nádraží. Teď už je to naštěstí možné. Je až neuvěřitelné, že byla na začátek prosince roku 1989 naplánována demolice české části nádraží. A je více než symbolické, že ji zachránila právě sametová revoluce. 

Pořad: Česko - země neznámá  |  Stanice: Rádio vašeho kraje
Čas vysílání: pondělí-pátek 13:04  |  Délka pořadu: 56 minut  
 

Nové články v rubrice

Vyberte si svůj region

 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace