Nejdelší sedačková lanovka u nás vede na vrchol Komáří hůrky. Jízda trvá 15 minut

30. prosinec 2021

Starší nebo delší sedačkovou lanovku v Česku nenajdete. Od roku 1953 vozí turisty z Krupky na Komáří vížku v Krušných horách. A mezi horní a dolní stanicí zdolá převýšení 482 metrů. Celý projekt má ale krkolomnou historii.

S návrhem vybudovat lanovou dráhu přišel už v roce 1838 majitel chlumeckého panství hrabě Klement August Westphalen-Fürstenberg. V jeho představě měla lanová dráha sloužit potřebám obyvatel horských obcí, kteří byli takřka odříznuti od světa. Tehdy totiž silnice představovaly primitivní cesty různé šířky bez pevného základu. Stezky byly často rozbahněné a plné výmolů.

Po dlouhých 65 letech, v roce 1903, začalo projednávání výstavby, proměřování trasy a finanční příprava. Projekt financovaný firmou Siemens se dokončil roku 1914. Velké plány se ale neuskutečnily, protože vypukla první světová válka.

Nový plán byl připraven v roce 1932, celkové náklady na stavbu se měly vyšplhat na sedm milionů. K realizaci ale opět nedošlo, tentokrát kvůli vyhlášení druhé světové války.

Na stavbu lanovky došlo nakonec až na začátku 50. let. Zprovozněna byla 25. května 1952. Samotnou dráhu dodal národní podnik Transporta Chrudim, který ji vyrobil na základě licence od švýcarské firmy Von Roll. Stejný systém byl použit i na lanovce na Sněžku.

Památkově chráněny jsou obě stanice i technické zařízení dráhy

Trať tvoří 29 podpěr, na kterých je uloženo nekonečné oběžné dopravní lano. Na tomto dopravním laně lze umístit až 50 drážních vozidel – dvoumístných odpojitelných sedaček. Sedačky opouštějí stanice v intervalu 30 sekund, vzdálenost mezi nimi je 80 metrů. A díky rychlosti 2,5 metru za sekundu přepraví za hodinu v jednom směru až 226 osob.

Provoz lanovky na Komáří vížku převzaly 1. července 1953 Československé státní dráhy. V 80. letech pak proběhla její částečná rekonstrukce. V letech 1982 a 1983 byla zmodernizována strojovna, mezi lety 1986 a 1988 proběhla výměna kladkových baterií. V roce 1996 byla lanovka zprivatizována. Od května 1996 do července 2009 ji vlastnila firma Dragon Trade, která ji pak prodala městu Krupce. 23. září 2013 byla lanovka prohlášena kulturní památkou České republiky. Památkově chráněny jsou obě stanice i technické zařízení dráhy. V provozu je tento unikát celý rok.

Spustit audio