Praha má světový unikát. Jediný dochovaný systém městské potrubní pošty

17. prosinec 2014
Česko – země neznámá

Pod pražskými chodníky, v hloubce okolo jednoho metru, je uloženo potrubí. Jsou to ocelové trubky pražské potrubní pošty. Každá její trať je vybavena vlastním pohonným agregátem. Tvoří ho dmychadlo poháněné elektromotorem. Trubkami po mnoho desítek let cestovala hliníková pouzdra plná důležitých zpráv.

Do pouzder se vešly zásilky o průměru 5 a délce 20 centimetrů. Mohly vážit až 3 kila. Zpravidla se jednalo o stočené ruličky blanketů s telegramy. Rychlost pouzder se dala regulovat, a tak třeba křehká zásilka mohla potrubím putovat velmi šetrným pomalým způsobem.

Síť pražské potrubní pošty sestává z pěti hvězdicovitě uspořádaných hlavních tras vybavených výhybkami. Celková délka tras je asi 55 kilometrů. Na některých velmi frekventovaných úsecích je potrubí dvourourové. Trubky na třech místech překračují Vltavu – skrz Hlávkův a Mánesův most a most Legií.

Místo, kam se sbíhají všechny trasy, se nachází v budově hlavní pošty v Jindřišské ulici. Po celé Praze zůstalo do dnešních dnů 24 stanic potrubní pošty.

Vstupy tras, do kterých se vhazovala pouzdra se zásilkou

Potrubní pošta sehrála důležitou roli během války

Pražská potrubní pošta byla pro veřejnost otevřena 4. března 1899. První trasa byla vybudována už o 12 let dřív, ale sloužila jen pro přepravu telegramů z Malé Strany. Propojení s Pražským hradem se uskutečnilo v roce 1920.

K hlavnímu rozšíření sítě došlo okolo roku 1930. Vznikly další trasy a systémem byly transportovány desítky tisíc pouzder měsíčně. Za druhé světové války sehrála potrubní pošta důležitou úlohu při zásobování obléhané budovy rozhlasu.

Speciální modré schránky, do kterých obyvatelé Prahy vkládali telegramy, pošťáci je vybírali a vkládali do systému potrubní pošty, byly zrušeny v roce 1945.

Takzvaná hnízda, do kterých přicházela pouzdra se zásilkami

Ještě v 90. letech 20. století bylo systémem přepravováno kolem devíti tisíc pouzder měsíčně. Provoz postupně slábl a ničivé povodně v roce 2002 za fungováním potrubní pošty v Praze udělaly definitivní tečku. Prozatím.

O znovuzprovoznění některých tras této unikátní technické památky usiluje nový vlastník. První obnovenou trasou má být spojnice hlavní pošty v Jindřišské ulici s Pražským hradem. Na opravu shání majitel sponzory, provoz chce financovat z turistických prohlídek a školních exkurzí.

Pražská potrubní pošta je dnes už jediným dochovaným systémem městské potrubní pošty na světě. Přibližně dvakrát měsíčně pořádá prohlídku s přednáškou Zdeňka Dražila Pražská informační služba – Prague City Tourism. Podrobnosti najdete na www.prazskevychazky.cz.

<iframe src="https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m18!1m12!1m3!1d823.8671013725622!2d14.429022500000007!3d50.08292210000001!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!3m3!1m2!1s0x470b949325c2ab47%3A0x22fcaf368516ccef!2zUG9saXRpY2vDvWNoIHbEm3rFiMWvIDkwOS80LCAxMTAgMDAgUHJhaGEtUHJhaGEgMQ!5e1!3m2!1scs!2scz!4v1418811505210" width="610" height="450" frameborder="0" style="border:0"></iframe>
Spustit audio