Unikátní Jezernický viadukt jsou dva mosty spojené dohromady. Každý je z jiné doby

30. květen 2016
Česko – země neznámá

Údolí říčky Jezernice na Přerovsku není nijak hluboké. O to víc se na úpatí Oderských vrchů roztáhlo do šířky. Když zde stavěli železnici, museli údolí překonat mostem, který dodnes patří mezi unikáty obdivované odborníky i laiky. Mimo jiné i proto, že mosty jsou dokonce dva, byť to na první pohled není poznat.

Roku 1829 přišel vídeňský profesor polytechniky František Xaver Riepl s nápadem vybudovat železnici vedoucí z Vídně přes Moravu do Bochnie v Haliči, s odbočkami do Brna, Olomouce, Opavy a haličských solných dolů. Hlavním důvodem pro stavbu byla lepší přeprava soli, uhlí, železa, potravin a vojska, jak se píše v návrhu pro vydání licence.

Licenci dostala akciová společnost složená zejména z vídeňských bankéřů v roce 1836. A ještě téhož roku se začalo ve Vídni se stavbou kolejí. Stavělo se opravdu horečně a už 1. září 1841 vjel první slavnostní vlak na nádraží v Přerově. Pak se postupovalo ještě dál, až k Jezernici.

Kamenný most byl postaven v roce 1873 a je vidět ze strany od vesnice

A právě tady stáli inženýři před problémem - údolím řeky Jezernice. Dráha potřebovala údolí překonat, a to pokud možno bez ztráty výšky. A tak začali budovat ojedinělý most. Sestává z celkem 42 oblouků, je 426,5 metru dlouhý a 10 metrů vysoký. První Jezernický viadukt vznikl z cihel a jeho stavba se dokončila v roce 1842.

Jenže pak se Rakousko dostalo do těžké hospodářské krize, a na stavbu najednou nebyly peníze. Stavba se zastavila na celé dva roky a rozběhla se až po výrazné finanční injekci Solomona Rothschilda. V roce 1844 se zase začalo stavět a na most se položily koleje.

Dva mosty v jednom

V roce 1847 byla Severní dráha císaře Ferdinanda dokončena a na most vyjely první vlaky. Přes počáteční problémy byla dráha za pár let jednou z nejfrekventovanějších železnic v mocnářství. Proto se v 70. letech 19. století přistoupilo ke stavbě druhé koleje na trati.

Ze spodní strany mostu je vidět, že mosty jsou u Jezernice vlastně dva

To si ovšem vyžádalo stavbu druhého mostu, který se již vybudoval z kamene, je ale přitom přesnou kopií toho původního. Je s ním tak dokonale slícován, že se návštěvníci domnívají, že se jedná o jediný viadukt. Novější most se dokončil v roce 1873 a je o něco kratší – měří pouze 415 metrů.

Mosty sloužily 130 let, kdy už se staly obdivovanou, byť chátrající památkou. V roce 1999 byla zdejší trať přestavěna v rámci budování železničních koridorů. Původní mosty prošly generální opravou a dnes jsou opět v perfektním stavu. Viadukt byl navíc po rekonstrukci nasvícen, a tak dnes opět láká fotografy od nás i ze zahraničí. Dokonce pro ně obec musela zřídit malé parkoviště, aby při pořizování snímků nepřekáželi provozu.

A v tom spočívá ještě jedna zajímavost. Existuje jen jediné místo, odkud lze most vyfotografovat úplně celý - jedno z oken rytířského sálu hradu Helfštýn. Jinak je to možné pouze z letadla.

Kromě zbylých zajímavostí si tento most může nárokovat ještě jednu zvláštnost. Dlouhá léta na něm totiž jezdily vlaky jinak, než bylo ve zbytku České republiky zvykem. Zavedl se zde totiž od 16. dubna 1872 levostranný provoz, který přes všechny proměny vydržel celých 140 let. Od 8. prosince 2012 jezdí vlaky na trati Bohumín - Přerov – Břeclav opět vpravo.

autor: kbz
Spustit audio