Pochoutkový rok20. září  2015 v 10:04  

Nebojte se nakupovat jídlo přes internet. Poznali jsme cestu kurýra

Nakupování (ilustrační foto) - Foto: Free Digital Photos

Nakupování (ilustrační foto)Foto: Free Digital Photos

Nejspíš už jste slyšeli o tom, že nakupování přes internet bývá často cenově výhodnější a pohodlnější. Vzestupný trend vykazuje i dovoz potravin. Kurýr ostatně snadno vyřeší situace, když někdo nemá na nakupování jídla čas, náladu nebo nemůže doma nechat své nové kotě samotné.

Kurýr Jiří Louda čeká na zákaznici - Foto: Petr Kološ

Kurýr Jiří Louda čeká na zákazniciFoto: Petr Kološ

„Pojďte dál,“ zve plavovlasá milovnice koček kurýra s objednaným nákupem. Naše cesta začíná u dveří jednoho z bytů v pražských Vršovicích. Kurýr postaví přepravky s nákupem na podlahu v kuchyni, zákaznice zkontroluje účet a začne věci překládat do lednice a polic. Přibíhá kotě. „Jmenuje se Albert Einstein a kvůli němu se nemůžu hnout z bytu,“ popisuje zhruba dvacetiletá slečna. Služeb portálu, který nabízí potraviny on-line, využívá opakovaně. Objednává především těžké věci, se kterými se sama nechce nosit. 

Čtěte také: Bedýnkový systém žije. Nechte si dovézt ovoce a zeleninu až domů

Začátky internetového prodeje 

Rozdělený prostor dodávky - Foto: Petr Kološ

Rozdělený prostor dodávkyFoto: Petr Kološ

První velký internetový obchod potravin u nás zprovoznilo Tesco v lednu 2012. Za zboží se u nich platí předem nebo kartou při převzetí, s hotovostí kurýři nepracují. V domácnosti kotěte Alberta bylo za nákup placeno předem, takže jsme se rozloučili s kotětem i jeho paničkou a vrátili se k vozu kurýra Jiřího Loudy. 

Jeho dodávka je rozdělená do třech částí na základě zkušeností z Velké Británie, kde Tesco rozváží potraviny od roku 2000. Na jednom místě jsou uskladněné vody. Dále zde najdeme takzvaný ambientní prostor, kam se ukládá drogerie, pečivo a další zboží, které by se mohlo poničit. Třetí sekce je věnovaná chladírenskému a mrazicímu oddělení. 

Před pomícháním chrání produkty také sofistikovaný systém plastových přepravek. Do těch nákup balí takzvaní „pickeři“. Tento termín pochází z anglického „pick-up neboli vyzvednout, vybrat“. To jsou ti, kteří nákup na prodejně připravují podle zákazníkovy internetové objednávky. Jejich hlavním pomocníkem je pistolový scanner, kterým kontrolují, aby se produkty dostaly ke správné zásilce. 

Budoucnost internetového nakupování 

Boj o internetové nakupování potravin existuje zatím jen v Praze a okolí, kde funguje také server rohlik.cz. Další prodejci ale mají podle analytiků vzniknout v tomto a příštím roce. Jde o miliardový byznys s velkým potenciálem. Konkurenční boj spočívá nejen v šířce nabízeného sortimentu ale také v rychlosti dodání a ceně za dopravu. V současnosti se za rozvoz platí od 50 do 100 korun. 

Čtěte také: Vzestup a pád pojízdných prodejen. Znovu se vrací?

Autor:  Petr Kološ  (pek)
Pořad: Pochoutky  |  Stanice: Rádio vašeho kraje
Čas vysílání: neděle 10:04 a 21:04  |  Délka pořadu: 56 minut  
 

Nové články v rubrice

Vyberte si svůj region

 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace