Jiří Vobecký v Tandemu

Jiří Vobecký v Tandemu - Foto: Jana Chládková

Jiří Vobecký v TandemuFoto: Jana Chládková

Herec Jiří Vobecký byl hostem Tandemu Jana Rosáka. Jak se dostal do prvního angažmá v Šumperku, a jak vzpomíná na své působení v divadle v Uherském Hradišti?

 

Jiří Vobecký, herec

Vložit na svůj web

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den, milí posluchači, ze studia Tandemu vás opět zdraví Jan Rosák. Naproti mě už usedl můj dnešní host a já vám ho představím jako muže pracovitého, hravého, sečtělého a inspirativního. Hostem Tandemu je český herec Jiří Vobecký. Dobrý den.

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Než se ale spolu vydáme do vašeho rodiště Ostravy, tak mám pro vás hudební dárek na přivítanou.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže už bylo řečeno, že se vydáme do rodiště mého dnešního hosta, herce Jiřího Vobeckého, Ostravy. Narodil jste se tam, můžu prozradit, v kterým roce?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Samozřejmě. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
1961, ano, to jste v podstatě mladík, že jo, ještě pořád. A vyrůstal jste tamtéž, tedy v Ostravě?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
No, vyrůstal jsem tam vlastně až do svých 19 let, kdy jsem udělal přijímačky na JAMU a pak jsem začal žít v Brně 4 roky, no a pak už to šlo jedna oblast za druhou a tak dále.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Počkejte, počkejte, ještě mi neutíkejte z tý Ostravy.

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Dobře. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já znám pár lidí, kteří v Ostravě vyrůstali, a ti popírají to, že by Ostrava byla pochmurné město pro děti, že tam se nedalo jaksi dovádět a tak. Tak máte ten samej názor?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Ne, to já naprosto souhlasím s tím, že to bylo zelené krásné město, protože jsem vyrostl v Ostravě-Porubě, kde jsme měli jako kluci každý svůj dvůr a svoje zimní kluziště a nikdo nám ze sousedního dvora nesměl na ten dvorek páchnout. Měli jsme tam krásný ulice, náměstí a obchody, no a navíc kousek bydlela babička, zase v Heřmanicích, kde dodneška máme rodinný domek se zahrádkou, ze tří stran les a trolejbusem je to 15 minut do centra. Takže vlastně v Ostravě je možné žít na vesnici v naprosto ideální, krásné přírodě a přitom být 5 kilometrů od centra města.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jezdíte tam ještě?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
No, já tam bydlím teď v těch Heřmanicích.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pořád ještě bydlíte tam? Jak je to ...

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Tak prarodiče zemřeli, ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo takhle.

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
... takže ten domeček vlastně obýváme s matkou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak je to s tou smogovou situací tam teda asi? Sem tam horší, sem tam ...

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
No, s tou smogovou situací je to špatné, protože tam ti znečišťovatelé vlastně začali znovu působit a my máme spíš problém, že kousek od našeho domečku se rozebírá takzvaná Heřmanická halda, což je největší karbonský odval na Ostravsku. No a při drcení té hlušiny se strašně práší, což je nepříjemné. Ale ještě před 2 lety, kdy se netěžilo, tak jsme tam měli téměř ideální čistý vzduch. No, tak musíme počkat, až se ta halda ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Navíc teď jsem někde viděl v televizi, jak se valí sem tam přes hranice z Polska něco, potom se od nás zase valí něco do Polska, že si to tam půjčujeme takhle.

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
No, my si to tak půjčujeme. Když zafouká vítr, tak tam máme hezky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Poslyšte, měl jste, pane Vobecký, už v dětství spády být komediantem v tom dobrém slova smyslu?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
No, mě zlákala pro divadlo herečka Divadla Petra Bezruče Marie Viková, která mě dala pozvánku po nějaké recitační soutěži, abych byl členem jejího dětského divadélka při Základní umělecké škole v Porubě. No a tam jsem ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To vám bylo kolik?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
To mě bylo, tuším, 9 let, takže jsem začal hodně brzo a hned první rok, co jsem tam chodil, tak jsme nastudovali jednu krásnou pohádku od Vladislava Vančury, legendárního Kubulu a Kubu Kubikulu, no a pak už ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Koho jste si tam střihl?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Rychtáře Řandu. No a pak už se to se mnou táhlo, pak to bylo hrozný, protože člověka divadlo strašně chytlo, následovalo, když člověk trošku povyrostl, pozvání do amatérských divadel, buď do klasického Ochotnického divadla na žíněnkách, kde ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To vás vážně už od těch 9 let drželo divadlo takhle pod krkem, že vás nepustilo?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
No jo a taky nezapomeňte, že do toho divadla chodilo hodně holek, a to byly krásný holky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď už tomu rozumím naprosto.

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
A řada z nich se potom stala českými herečkami.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď už tomu rozumím naprosto. Čili teď už je mi jasný, že muselo logicky následovat vyústění v nějakým hereckým školství. Tak pro vás to byla JAMU.

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ta byla nejblíž asi, že jo?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
No, tak my jsme tak různě spekulovali, jestli JAMU nebo DAMU, ale nakonec zvítězilo to moravanství.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
S kým jste tam studoval ještě, jestli náhodou nějaká jména zajímavá?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Třeba Stanislav Moša, momentálně ředitel Městských divadel brněnských, pokud to říkám správně. Tak ten s náma dělal režijní spolupráci. On studoval režii ve stejné době. Jinak Zdeněk Mahdal byl o ročník výš, Jarda Sypal a další a další, Pavel Kikinčuk, ale to byl ročník vejš. A po mě spousta dalších, třeba Dita Kaplanová a spousta dalších osobností. No, v mém ročníku žádné takové filmové hvězdy nejsou, ale je to parta, když se scházíme, parta poctivejch profesionálních kumštýřů, kteří neustále se snaží jako to divadlo táhnout, anebo jsou mu velmi blízko.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jiří Vobecký, herec, který v současné době bydlí v Heřmanicích u Ostravy a hrajete, jestli se nepletu, v Ostravě, ano, ale ještě předtím jste toho pár taky procestoval. Byl jste po absolvování JAMU v Šumperku?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jaká je kariéra herců v těch oblastních moravských divadlech?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
No, tak situace třeba před 25 až 30 lety, kdy jsem nastupoval já do těch oblastních divadel, byla úplně jiná. Já jsem původně nepředpokládal, že půjdu do Šumperka, měl jsem namířeno do Ostravy, to byl můj sen. Ale přišel tehdejší nejmenovaný, ale faktický umělecký šéf Severomoravského divadla v Šumperku František Čech za celým naším ročníkem, abychom nastoupili jako celý ročník do Šumperka, kde měli tolik volných míst pro mladé lidi. No, tak my jsme tam nastoupili. Společně s Vlastíkem Peškou, momentálně ředitelem brněnské Radosti, jsme nastudovali legendární inscenaci Balada z hadrů. No a ta se dočkala tehdy neuvěřitelného množství volných kas, takže se stala neuvěřitelným kasovním trhákem.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Poslyšte, to připomíná úplně, jestli se nepletu, takový film Bylo nás deset, nebo tak nějak, jak celý ten ...

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Nás bylo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... jak celý ten ročník odešel do nějakého oblastního divadla. Tak to je takhle parafráze, myslím.

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Takhle to bylo, však právě proto, kolem nás tam lítaly filmové štáby, točil se o nás Filmový týdeník, byli jsme v televizi, někteří jsme si natočili své první televizní inscenace, takže se to rozvíjelo velice slibně. A tehdy byly oblastní soubory nesmírně velké. No a taky to vedení divadla bylo takové nesmírně osvícené, řekl bych, takové velice intelektualizované a snažilo se prostě dělat divadlo pro diváky, ale hlavně najít zaměstnání pro herce. No a pak se to trošku změnilo, jako po té změně společenských poměrů se jednak strašně zredukoval počet míst pro herce v oblastních divadlech a také zavládla určitá nezdravá atmosféra, vytratila se taková tvůrčí atmosféra zejména, bych řekl, protože mě strašně chybělo v posledních letech, že prakticky neexistovala taková nějaká vnitrotvůrčí komunikace, možnost si třeba udělat něco mimo oficiální rámec divadla, vytvořit si vlastní inscenaci na nějakých malých scénách. To, co kdysi bez problémů fungovalo za těch špatných let, které jsme prožily, tak se začalo vytrácet právě v dobách, kdy už jsme mohli mít svobodu, a tak jsme doufali i, že bude svoboda umělecká, ale ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to asi tím, že nastal trochu diktát peněz, co?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Ano, jednak to je diktát peněz a jednak je to i trošku diktát třeba tvůrčího vedení, které má svoje směřování a nechce připustit, aby se trošku šlo někam jinam, nebo aby se šlo někam stranou. Takže si to velice pečlivě hlídají, což si myslím, že je škoda, protože tam, kde je tvůrčí svoboda a tam, kde je možnost se realizovat ve všech možných směrech, tam si myslím, že to divadlo je vždycky nejlepší.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že by bylo docela záhodno, aby třeba se veřejnost dozvěděla, že ten chlebíček, takzvaně na oblasti, jak se říká, je opravdu patřičně tvrdý teda. O tom, jaká je situace v Ostravě, kde Jiří Vobecký v současné době působí, tak to se dozvíme za chvilku.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jiří Vobecký v současné době působí v Ostravě, ale to bych určitě vynechal. Důležité mezistupně, po kterých kráčel zpátky vlastně tam, kde se narodil, protože si myslím, že jste hrál třeba v Českém Těšíně a určitě by důležité bylo, řekl bych vaše působení v Uherském Hradišti ve Slováckém divadle. Ve Slováckém divadle, které v současné době má velice dobrý zvuk, protože tam působí hodně velice slušných divadelníků, a to jak tedy režisérů, tvůrců, herců. Za vaší doby to bylo taky tak?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
No, za naší doby se to teprve pomaloučku rozjíždělo. Ta situace byla úplně jiná. Tehdy ještě nebyla možnost spolupracovat s takovými hvězdnými jmény jako nyní. Nicméně pár vynikajících osobností jsem na tom Uherském Hradišti potkal, například režiséra Karola Spišáka a další. To byly opravdu krásná tvůrčí setkání. A je pravdou, že tehdy jsme se snažili to divadlo vlastně vytáhnout z takového polistopadového propadu divácké návštěvnosti a rozbíhalo se to velice pomalu a velice nejistě a teprve po těch možná 10 až 15 letech se to rozběhlo v Hradišti k lepšímu. Ale to už jsem byl dávno zase v Jihlavě, kde se ocitla zajímavá nabídka tehdejší době, takže jsem to řešil tím, že odejdu tam. No, nicméně já jsem nesmírně byl rád, že jsem v tom roce 1990 si taky okusil angažmá v těšínském divadle, kde jsem potkal taky spoustu zajímavých kolegů a režisérů a pro mě jako na té profesionální dráze byl ten těšínský moment strašně důležitý, protože jsem se tam potkal s polskou scénou a s Poláky a tehdy taky jako s polským divadlem. No a to potom pro mě znamenalo ten impuls, že jsem se teprv později, o mnoho později vrhl i na dráhu překladatelskou. Takže ten dotek s tím těšínským divadlem a s tou polskou scénou pro mě znamenal v životě daleko větší osudový okamžik, než by si kdo mohl myslet snad.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V současné době jste tedy v Ostravě, ano. Ve kterém divadle hrajete?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
No, tak já nehraju v žádném z těch oficiálních divadel. My jsme si jako herci na volné noze, co jsme v Ostravě, založili soukromé Divadlo Silesia a nacházíme azyl na nejrůznějších místech v Ostravě. V době, kdy Ostrava kandidovala na titul Evropské město kultury 2015, tak našla vynikající zázemí v Divadle stará aréna, ovšem momentálně nevíme, jak to s tím prostorem bude vypadat dál, protože Ostrava tu kandidaturu nakonec nevyhrála, takže nastaly určité problémy, no. Takže my sami jsme teď v rozpacích, jestli to bude pokračovat dál, nebo nebude, takže vlastně bychom ztratili mateřskou scénu. Nicméně už máme zázemí zkušební někde jinde, nebudu prozrazovat kde a už máme rozjednaná představení na celou první polovinu kalendářního roku, takže ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že v současné době Ostravské divadle, myslím jaksi pojem Ostravské divadlo je opět pojmem, a to díky spoustě opravdu výrazných osobností. Teď mě napadá třeba Norbert Lichý a podobně. Vy máte jednak velikou konkurenci v těch stabilních kamenných divadlech, ale myslím si, že zároveň vám to i paradoxně pomáhá v tom, že dneska se v Ostravě chodí vesměs na divadlo, že jo, je to tak?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Je to tak, no. Samozřejmě důležité je, aby se o divadle vědělo. My máme zatím problém s tím, že nemáme zase až tolik prostředků na propagaci, ale snažíme se to nějak napravit, získávat sponzory, různé granty, takže toto je cesta, aby se o nás vědělo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, tak tohle to je taky cesta, teď se o vás začíná vědět, i prostřednictvím Tandemu. Co hrajete třeba, jaký máte repertoár?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
No, my jsme se vyhranili zase jako sebevrazi na dramaturgickou vyhraněnost s tím, že budeme uvádět, pokud možno, české, polské a slovenské premiéry, a pokud možno, první uvedení v naší republice. Tak na repertoáru máme mimo muzikálu Vrabčák Edit od českého dramatika Karla Hoffmanna. Paradoxně teď 5 her polských autorů, z nichž všechny byly uvedeny v České republice poprvé. Zahájili jsme inscenací Macieje Wojtyszka Oprašovačka, pak jsme přešli na drama Magdy Fertacz Trash Story, která pojednává o vyhnání sudetských Němců, pak jsme si vzápětí udělali Retingerovu komedii Psycho-tera-politika. A teď následuje pohádka opět Macieje Wojtyszka Královna k sežrání.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je samozřejmě velice zajímavé a velice pěkné, že hrajete samé takové premiéry, ale víte, co si tím zužujete? Vy si například nikdy ve vašem divadle nemůžete zahrát Hamleta. Protože Shakespeare už se, tuším, jestli se nepletu, někde hrál. 

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
To je pravda, ale nezapomeňte, že toho Hamleta udělá Národní divadlo moravskoslezské mnohem lépe, než my.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Přestože Jiří Vobecký ve svém novém působení v Divadle Silesia si dal se svými kolegy takový velice chvályhodný, ale velice těžký úkol, že budou uvádět samé, pouze a jenom první představení, to znamená premiéry, naprosté premiéry českých, slovenských a polských her. Tak to, co nás čeká teď v Tandemu, nebude premiéra, to už tady mnohokrát zaznělo, ale zaznělo to vždycky s velikým úspěchem. Je to scénka, kterou jste si vybral. Respektive takhle, vy jste si vybral její interprety, protože Menšík a Bohdalová jsou asi vaši oblíbenci, je to tak?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
To jsou moji nesmírní oblíbenci.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nejenom vaši, to asi tušíte, že nás je víc, že jo?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
No samozřejmě, no jasně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Koho z nich máte radši, to je hloupá otázka, já myslím, že dohromady asi nejvíc, že jo?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Já si myslím, že tady je to 50 na 50, že mám rád oba stejně. No, Menšíka pro jeho moravanství a komedianství, které nemá obdoby v historii našeho herectví a o paní Bohdalové musím říct totéž, to jsou prostě nezastupitelné osobnosti, ty už se nedají nahradit nikdy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je možná škoda, že takové ty, ty scénky, které probíhaly televizí a rádiem, už nejsou až tak dneska na denním pořádku, viďte?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
No je to škoda. My máme, třeba jsme teď s manželkou zrovna oprášili jednu takovou starou scénku, kterou jsme kdysi dělali v kabaretu, protože nás požádala Charita v Ostravě na svoji výroční akci, že tam chtějí mít kromě hudby taky nějaké divadlo. Tak jsme tu scénku z kabaretu oprášili a byli jsme šokovaní, jaký obrovský měla úspěch. Ale tady je problém vybírat, protože vybírat ty, které znají lidi z televize, to je prostě nesmysl. Všichni ty scénky znají, nejsou pro ně překvapivé ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A porovnávali by vás tak samozřejmě, no.

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
A porovnávali by nás.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A s panem Menšíkem, při vší úctě teda.

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
No, přesně tak. Takže pro nás je opravdu lepší sáhnout po něčem novém, neznámém, co se skrývá někde v zasutých archivech, protože těch kabaretů a kabaretních výstupů od Červené sedmy bylo tolik, že tu opravdu je z čeho vybírat a stojí to za to.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak my dneska vybereme něco, co už tady samozřejmě zaznělo, není to až tak úplně zasuto, což je dobře, protože tohle to by zasuto nemělo nikdy zůstat - Menšík a Bohdalová.

/ Ukázka /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jiří Vobecký je samozřejmě svou profesí především herec, ale pozor, nevím, možná už to tady trošičku okrajově zaznělo, je taky překladatel a taky vlastně dramatik, protože jednak překládáte, jednak divadelní hry a jednak taky dramatizujete třeba, nebo upravujete třeba filmy a podobně. Co z těch překladů byste rád zmínil?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Tak já vím, že asi nejhranější je překlad, který jsem spáchal ještě společně s kolegyní z Chorvatskou Vladkou Součkovou, která žije v Chorvatsku, takže jsme to překládali společně. Tak je asi Gavranova hra Vše o ženách, která měla českou premiéru v roce 2005, momentálně je na repertoáru Studio 2 v Praze, ale těch překladů mám za sebou už nesmírnou spoustu. Já osobně si nesmírně vážím překladu her polských dramatiků, protože například dramatik Maciej Wojtyszko je nesmírně populární v Polsku a u nás prakticky skoro neznámý, přitom je to filmový režisér. Překládám třeba i Juliusze Machulského, který natočil film Sexmise.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je, tohle ten film? Ano. 

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Ano a další. A mohl bych jmenovat spoustu mladých dramatiků, kteří jsou nesmírně ambiciózní a jejich hry jsou nesmírně moderní. Takže tak ano, těch úprav, no, tak moje první úprava životní byla v roce 2001 na objednávku divadelního souboru ze Žďáru nad Sázavou, komedie Světáci. Já jsem ten film vždycky nesmírně miloval, ale postupem let mi na ně začal vadit trošku takový ten socialistický balast. Říkal jsem si: Je to přece možné udělat to bez toho a tu partu fasádníků přemístit do současného světa. Tak jsem prostě na to sedl, ten socialistický balast jsem prostě škrtnul a udělal jsem z toho příběh naprosto současný, což si myslím, že je jediná správná cesta, jak jej dneska inscenovat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Počkejte, to chcete říct, pane Vobecký, že jste z toho vyškrtnul tu úžasnou scénu, jak oni jsou v tom módním salónu a teď si dávají přednost a on říká: Tak jdi první, ty jsi ve straně?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Dobře, ale ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To přece bylo nehynoucí.

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
To jsem neškrtnul samozřejmě. Ale jako v které straně dneska, když těch stran máme plno? Tak jsem tam dal větu: Protože jsi v odborech.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A, jo takhle, ono se to dá samozřejmě takhle jednoduše nahradit.

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Ono se to dá nahradit.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jasně, jasně, jasně. Tak Světáky. Mají úspěch na scéně?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
No, tak na scéně mají úspěch, protože zřejmě to inspirovalo spoustu jiných dalších tvůrců, protože vím, že jsou i jiné úpravy a že se s úspěchem hrají. Ale já, jak sleduji, tak ta moje úprava byla hrána ještě asi v dalších 5 divadelních souborech, momentálně ji hrají amatéři v Semilech. Takže vždycky se toho někdo chytne a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A taky koukám, že jste upravil jednu slavnou pohádku.

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
No, to byla zase objednávka jednoho amatérského divadla. Prostě po mě chtěli nějakou pěknou pohádku a tak mě napadl Princ a Večernice, protože ten scénář pana Brdečky je nesmírně invenční, filmový a na tom divadle jsme samozřejmě museli trošku ty situace rozvést a dialogy také trošku rozepsat a rozšťavnat, ale povedlo se nám udělat pohádku poměrně hezkou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jenomže tam, jestli se nepletu, tam jsou takové triky, které se asi možná těžko trošičku nahrazovaly.

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
To se dá udělat choreograficky a světelně, to není problém, protože divadlo je především věcí obrovské fantazie. A když zasvítíte /nesrozumitelné/, tak si tam můžete představit cokoliv, zvláště, když jste dítě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda a divák přistoupí na tu hru.

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Potřebujete herce, sdělení, myšlenku a publikum, a to je všechno.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Od běžného pracovníka, dejme tomu v továrně, tak herec nemá takový, jak se říká sitzfleisch, to znamená, že není věrný třeba jedné firmě celý život. Jsou samozřejmě tací herci, kteří hrajou celý život v Národním divadle, třeba byli dřív, ale dneska je to, ošklivé slovo, fluktuace tak zcela běžná, protože jednak dostávají herci různé nabídky z různých divadel, potom je docela příjemné zahrát si s jiným kolektivem a podobně a podobně, což i můj dnešní host Jiří Vobecký samozřejmě využíval, takže prošel několika angažmá. Při té cestě těmi různými angažmá, různými soubory se pochopitelně může stát, že člověk jaksi se dostane i do takových těžkých chvil krušných, už proto, že třeba, já nevím, přichází do souboru, který nezná a podobně. Takže se mohlo i něco stát, na co třeba dneska už vzpomínáte sice s úsměvem, ale tehdy vás to docela sebralo.

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
No, krušných chvilek v hereckém životě je spousta. Mě vždycky nejvíc mrzelo, když se mi nepovedla nějaká premiéra nebo nějaká role, anebo jsem měl pocit, že se mi povedla a potom jsem si v tisku přečetl o sobě takové hrůzy, že jsem z toho potom několik nocí nemohl spát. Pak mě strašně mrzela vždycky nekomunikace mezi některými členy v uměleckých souborech, což je vždycky škoda, jo. Lidi si musí uvědomit, že jsou na jedný lodi a nemůžou se prostě nějak chovat k sobě nevstřícně, nebo nějak nepřátelsky, to je obrovská škoda. Já teda jsem nikdy nebyl takový státní typ, který byl žil jenom mezi jevištěm, zkušebnou a klubem, což někteří kolegové hravě zvládají a já jim ten bohémský život třeba můžu závidět, ale pro mě byla vždycky prioritou výchova dětí a rodinný život a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
U vás navíc ještě je to herecké manželství, čili manželka je herečka, takže ...

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Přesně no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže to není lehké asi.

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
No, bylo to někdy kruté, taky jsme si prožili kruté chvilky, kdy se vlastně křížily 2 kariéry a trošku jsme se nemohli dohodnout. Ale pak nás vždycky jakékoliv vnější ohrožení sblížilo a nakonec jsme řešili ty problematické chvilky společně. Koneckonců jsme vždycky byli iniciátory u různých divadel vzniku nejrůznějších malých inscenací, takzvaných malých scén, jak v Uherském Hradišti, tak v Jihlavě a já jsem vždycky nesmírně miloval prostor malého divadla. Ten je pro herce obrovskou relaxací proti tomu velkému jevišti, kde sedí diváci až někde na 30. řadě nebo ve 3. patře na galerii a vy je nevidíte, nemáte možnost s nima komunikovat. Je to asi tak týden, jsme hráli v Českém Těšíně, kde jsme hráli muzikál Vrabčák Edit a skutečně ty lidičky jsme měli 2 metry od sebe. Ale člověk musí mít opravdu touhu vyslovit něco a hlavně nebát se za tím svým názorem jevištním stát. A mě to nakonec bylo velice příjemné, když jsem mohl těm dámám zpívat francouzské šansony z očí do očí a bylo to moc hezké.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy přímo zpíváte francouzské šansony?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Ano, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Máte nějakou nahrávku taky francouzského šansonu?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Nemám, protože se mi nepodařilo dostat se do studia.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to je veliká škoda, teď jsme si místo téhle té písničky mohli, která jde, mohli pustit Jiřího Vobeckého, jak zpívá francouzský šanson. Škoda. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem Tandemu je herec Jiří Vobecký, dnes hraje v Ostravě. Nechystáte se náhodou změnit zase angažmá, teď mě napadlo, jak jsem se nadechoval?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Já už jsem ve věku, kdy už se mi moc cestovat nikam daleko za prací nechce.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
S rodinou, viďte, zase sebrat rodinu ...

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Přesně a navíc máme ten rodinný domek, který by potom téměř osiřel, takže to si taky nemůžeme dovolit. Bylo by nádherné prostě kromě Divadla Silesia mít ještě nějaké další zajištění, třeba aspoň nějaké hostování v těch okolních souborech, anebo by bylo krásné, kdyby se podařilo udělat z našeho divadla skutečně stálou scénu, která by našla zakotvení na některé z ostravských scén a mohla mít už prostředky na to, aby si dovolila dělat větší a náročnější scénické projekty.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Určitě, to vám přeju.

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
K tomu může také dojít. To by bylo krásné.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Promiňte, Silesia, znamená to něco zásadního, důležitého?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Neznamená to v podstatě nic. My jsme jako divadlo, které má úředně sídlo ve Slezské Ostravě a všechna ostatní divadla v Ostravě sídlí v moravské části Ostravy. Málokdo ví, že vlastně Ostrava je rozložena na území 3 historických zemí koruny české - Slezského Opavska, potom Moravy a Těšínského Slezska. Takže my žijeme v Těšínském Slezsku, no, tak jsme si řekli jednak hrajeme hry polských autorů, jednak sídlíme ve slezské části Ostravy, tak jsme zvolili ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili Silesia je Slezsko?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
... latinský název pro Slezsko.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pro Slezsko, aha, tak takhle to znamená, rozumím. Co Silesia připravuje? Co připravujete konkrétně vy, Jiří Vobecký?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Jejda, my toho máme. Chystáme se od ledna zkoušet v muzikále Miroslava Horníka a Pavla Dostála Dva na smetišti, ještě do konce této sezóny bychom ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Počkejte, to nebude ale premiéra česká.

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
To nebude česká, ale bude to premiéra současného autora.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobře, dobře.

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Tak jako zase úplně české premiéry dělat nemůžeme, ale regionálně se vymezujeme a tyto 3 státy, protože si myslíme, že německého, anglického, francouzského divadla je všude dost.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dost.

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
No a pak, jestli to vyjde a jestli to podaří zajistit si finanční prostředky, tak bychom chtěli uvést v české premiéře komedii ředitele Teatru Nowego v Krakově Osobní vlak do Číny. Pokud se to nepovede, zkusíme Mosakovského Rošádu, kterou by nám režíroval polský filmový režisér Maciej Wojtyszko, který má v té době režírovat v těšínském divadle. No a protože zkouška trvá jenom 4 hodiny a ten režisér tam musí být celý den, tak ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aby se nenudil.

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Aby se nenudil, že si tam můžeme přijet s ním něco udělat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je hezký.

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Pokud se nepovede hra s větším obsazením, vybereme něco menšího, i když Maciej Wotyszko nevylučoval, že pro nás něco přímo napíše na kůži.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak já vám přeju, ať se to všecko daří. Mimochodem, kdyby vás hledali diváci v Ostravě, kde vás najdou?

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Zatím nás najdou v Divadle stará aréna, hráváme nejrůznější komedie i pohádky, ale pokud se porozhlédnou na naše internetové stránky, určitě nás najdou i na řadě jiných zájezdových scénách po celém Moravskoslezském kraji. Ostatně nehrajeme jenom tam, hráli jsme už i v Praze i v Jihlavě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zajděte si na Divadlo Silesia, bude určitě zajímavé zjistit, jak hrají ty české, slovenské, polské premiéry a určitě nepřehlédnete na jevišti Jiřího Vobeckého, který byl dnes v hlavní roli našeho Tandemu. Moc vám děkuju za vaši návštěvu a ať se všechno daří.

Jiří VOBECKÝ, herec
--------------------
Také vám mockrát děkuji a na shledanou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A všecko dobré do Nového roku.

Pořad: Tandem  |  Stanice: Region - Praha a střední Čechy
Čas vysílání: pátek 11:04, sobota 04:04,  |  Délka pořadu: 56 minut  
 

Nové články v rubrice

Vyberte si svůj region

 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace