Arnošt Goldflam - herec, dramatik a režisér

14. duben 2014

Do Tandemu Jana Rosáka zavítal herec, dramatik a režisér Arnošt Goldflam. Dozvěděli jste se o jeho hrách a režiích. Prozradil, kde všude ve světě by mohl ve světě také žít a proč má rád skupinu Led Zeppelin.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den vám všem přeje z Tandemu Jan Rosák. A hned na úvod se vás zeptám, samozřejmě řečnickou otázkou, na kterou nečekám vaši odpověď. Víte, kdo je nejvíce hraným autorem v Čechách? No, možná se budete divit, ale není to ani Shakespeare, ani Moliére, dokonce ani Lloyd Webber, nýbrž můj dnešní host Arnošt Goldflam. Vítám vás, dobrý den. 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Arnošt Goldflam je ovšem navíc také herec, spisovatel i moderátor. Takže námětů na povídání máme dneska habaděj. Všem přeju hezkou chvilku s Tandemem. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste se, pane Goldflame, tak trošičku ošil, jak se říká, když se člověk o šívá, když něco, s něčím nesouhlasí. S tím, že jste nejhranějším autorem v Čechách. S tím nesouhlasíte? 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
No, ale tak byl bych rád ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že jo? 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... samozřejmě, je to pravda, že jeden rok mě hráli, to bylo, když jsem hru U Hitlerů doma, tak se to hrálo v 5 divadlech plus ještě nějaký další kusy, ale teď myslím, jsem zůstal pozadu za mladými autory.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mladí autoři jsou takoví průrazní, to je pravda, je to taky móda trošičku, hrát je. Ale vy si nemůžete určitě stěžovat, protože vaše hry jsou pořád v kurzu. Já jenom tak trošičku naznačím z těch, kolik jich je, 75 jste jich napsal? 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
Asi 80 her jsem napsal ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Neuvěřitelné ...

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... z toho tak na půlku 40 tak přibližně původních a 40 různý adaptace románů ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A dra..., ano, dramatizace ...

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... a literárních textů. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Třeba Zlatých úhořů, nebo Standa a dům hrůzy, nebo, co jste ještě dramatizoval?

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
Ne, to je moje ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je vlastně, jo, to je knížka, to jste dramatizoval knížku, ano, ano ...

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... to je knížka, ale taky třeba Poláčka, kterýho mám ve velké oblibě, jsem párkrát dramatizoval, Kafku jsem párkrát dramatizoval a Čapka třeba a tak dále.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano. No a teď jste nově zdramatizoval, respektive nově uvedl svou dramatizaci Poláčkovy knížky, slavné Bylo nás pět. To je docela odvážné od vás, protože jednak ji má česká veřejnost v paměti jako seriál televizní v České televizi uvedený, poměrně dost úspěšný a možná ještě slavnější četbu na pokračování v podání Františka Filipovského. Já nepochybuju, že všechny tyhle ty dobře znáte, ty, tahle ta uvedení a je těžké s tím docela soupeřit. Čili jste musel asi jít trošičku svou cestou.

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
No, v tomto jsem bych řekl byl docela snad odvážnej a snad jsem Poláčka, kterej by se třeba na nás díval, tolik nezklamal a ještě je to horší. Já jsem byl osloven paní režisérkou Škápíkovou a namluvil jsem taky na CD toho Poláčka Bylo nás pět, trošičku jinak než Filipovský, který je samozřejmě, to je mistrovský, jo, ale on to mluvil jako ten kluk ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, ano, ano ...

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... a já jsem chtěl, protože za Poláčkova života ta knížka nevyšla, on mezi tím zahynul v koncentráku a tak dále a tu knížku psal jako takový návrat do dětství, takovou útěk do dětství bych řekl, takovou vzpomínku na idylické, na krásné časy. A tak já jsem se to snažil přečíst s troškou i takovýho smutku a takový jako vzpomínky. No vyšlo to, lidi si to poměrně docela dost kupujou, tak snad jsem mu neudělal velkou ostudu. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To nepochybně ne. Ale teď jste asi přistoupil k to, k té dramatizaci na scéně Městkejch divadel zase jinak.

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
Zase jinak, máte pravdu, protože já jsem se skladatelem Zbyňkem Matějů napsal operu, sice libreto, on teda hudbu, že jo, jmenuje se to Bylo nás pět - zdálo se mi. A je to jak Poláček teda umírá v tom koncentráku a vzpomíná si na ty idylické časy dětství a několik těch pasáží z té opery jsem do toho vložil. Čili chudáky herce jsem tam trápil. Samozřejmě jsem měl výbornýho korepetika Dominika Renče, bez kterýho by to teda se nedalo dohromady a on s nima nastudoval teda 5 árií. Takže některý takový kuriózní momenty, jako je návštěva tedy a strýce Vařekových na Vánoce a tak dále, tak se tam zpívá. Takže jsou tam pasáže z té opery, ale jinak to taky vychází samozřejmě z Bylo nás pět. No a snažil jsem se, aby ten příběh tam byl zachován, aby tam byl zachován jazyk. Teď zrovna mě někdo ve nějaké kritice, kterou jsem ale nečetl celou, jenom kousek, se na mě zlobí, že se tam říká: Ty vole, jo, no, ale to se u Poláčka tam často říká - ty vole, že si ty kluci takhle říkají mezi sebou. No chtěl jsem ten jeho jazyk Poláčkův prostě zachovat a mluvil jsem, nebo ohlas byl velmi pěknej a teď dokonce hráli to jako představení odpoledne v 5 hodin a říkali mně kolegové, to jsem tam nebyl zrovna, že to bylo zatím nejlepší představení, protože já myslím, že tam bylo ideální publikum - rodiče s dětmi. Jo, já myslím, že to je rodinný představení, si dovolím říct.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak my si ještě k tomuhle představení Bylo nás pět dneska asi ještě vrátíme. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je Arnošt Goldflam. Myslím, že ho netřeba příliš široce představovat, stačí říct, že je to teda samozřejmě autor her, režisér a herec, ale stihnul toho opravdu v životě už vážně hodně. Je přesto něco, co jste ještě nestihnul a rád byste to napravil, do čeho byste se ještě hrozně rád pustil? 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
No, mám několik věcí, který nemůžu teda prozrazovat, ale možná, že něco prozradím, do kterých bych se rád pustil. A sice jsou to věci, který teď, když už léta nemám svoje vlastní divadlo, jak jsem v HaDivadle léta ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano. 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... tak ne všude se dávají dělat takový náročnější kusy, nebo ne všude třeba mají například tolik herců, jako bych potřeboval, tak například mám dramatizaci strašně těžkýho románu Roberta Musila - Muž bez vlastností, nebo můj oblíbený autor, kterýho jsem já ho u nás vůbec poprvé dělal v 80.letech, kdy ještě byl úplně neznámej, Daniel Charmz, nebo bych rád udělal třeba představení podle Hilsnerovy aféry a tak dále. Tak mám několik takových přání, který můžu realizovat jenom, když k tomu bude jako příležitost. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Poslyšte, já si dovedu docela představit, sem tam taky se dopustím něčeho jaksi napsaného, jak je to strašně náročné na čas. Sedět a psát. Vy máte kolem 80 her za sebou, přitom v podstatě žijete plnohodnotně rodinný život. Kde na to hledáte čas? To mě vážně zajímá.

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
No, zapomněl jste ještě taky teda musím říct na ty knížky. Mám ještě ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No právě.

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... 4 knížky povídkové pro dospělé ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A pro děti. 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... 4 nebo 5 knížek pro děti, co jsem začal psát, když mám teď malý děti na starý kolena znovu, no já píšu hlavně o prázdninách, já můžu psát jedině, když mám delší čas k dispozici, když mám 1 den, to bych nic neudělal, protože se musím rozjet. To je jako, když je sportovec v tréninku, tak já musím být ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Napřed se zahřát, ano ...

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
Zahřát, rozehřát v tréninku a píšu teda o těch prázdninách anebo mezi zkoušením v divadle, když mám, já nevím, aspoň 14 dní nebo tak, tak hned se do něčeho pustím, protože ona to je taky, víte, taková posedlost. Člověk musí se zbavit, já nevím, těch tlaků, stresů a musí tak si dopřát takový volný fantazírování. A když si to můžu dopřát, tak jsem moc rád. Třeba teď po té premiéře jsem se trošku musel otřepat a teď píšu takový pohádky, vlastně to budou asi večerníčky taky právě v Českém rozhlase, O nepotřebných věcech. A to je třeba, nevím, jestli to rozhlas přijme, protože je tam třeba pohádka O hovínku, jo, nebo je tam třeba ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To by, o tom by se dalo polemizovat, jestli je to tak úplně nepotřebná věc ...

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
To je potřebná věc, ale když se jí zbavíte, tak už ne potom ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak už ne, to je pravda.

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
Nebo je tam pohádka O starých nepotřebných hadrech, to měl můj otec, víte, doma, měl krabici a tam měl napsaný "staré, nepotřebné hadry", takže o mě tak inspirovalo, proč to schovával, k čemu to měl ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, no. 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... jo, nebo jsem slyšel, že když někdo umřel, nějakej pán, že našli u něho bedýnky s ohryzkama od jablek ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Cože? 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... který snědl snad za celej život, bylo prej toho hodně. Tak jsem si říkal, no ohryzky od jablek, to je taky nepotřebná věc, tak jsem napsal taky ještě pohádku O ohryzcích od jablek. Tak samý nepotřebný věci, no. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale vy musíte mít v hlavě nějakej, nutně nějakej přepínač, protože, abyste zapomněl na to, že teď jste právě měl takovýhle vypětí jako režisér a převekslovat se na to psaní, k němu potřebujete takovou idylickej klid, tak na to musíte mít v hlavě takovej "cvak" vypínač. Je to tak? 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
Nemůžu ho najít zatím. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Arnošt Goldflam, jak ostatně i dneska zmínil, velice rád píše pro dospělé, ale taky pro děti, to mě teď zajímá hlavně. Protože píše pohádky, velice úspěšné pohádky, ale mě zajímá, pane Goldflame, kdo naopak pro vás byl, ve vašem dětství, takový váš dětský hrdina, ke komu jste se utíkal, v kom jste se zhlížel, komu jste se chtěl přiblížit a, a tak trošičku se do něj projektovat? 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
Já jsem měl těch hrdinů víc. Především teda musím říct, už jsem to párkrát i různě vykládal, jsem musel trošičku číst tajně, protože můj tata to neměl moc rád, tak já jsem trávil hodně času třeba na záchodě, kam jsem pašoval knihy, když to byly brožovaný, tak omotaný v ponožce a skrytý pod teplákama nebo za zádama do trenek jsem si dal a tak dále ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To byla ilegální práce úplně ...

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... ilegální práce a měl jsem takovou dokonce za tou záchodovou mísou příruční knihovničku, tam vždycky jsem měl 2, 3 knížky, protože tata někdy hlídkoval venku a čekal, jestli nejdu s knížkou, jo, no, a četl jsem jako s velkou posedlostí, což už dneska se tak neděje, protože, když píšu, tak nemůžu toho moc číst a četl jsem všecko. A to se střídalo právě tak, že třeba pár let, vždycky o prázdninách jsem četl všech 8 dílů Třech mušketýrů. A to byli moji hrdinové. Třeba Tři mušketýři, nebo jsem četl Verneovky s velkým jako potěšením, ale taky, protože jsem chodil i do knihovny, i jsem si půjčoval od kamarádů, ale i do knihovny a tam jsem to bral popořádku. Takže já jsem ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jako podle abecedy? 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... podle abecedy ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... ano, od začátku podle abecedy a tam jsem třeba narazil, což jako dítěti mně nebylo známo, na budovatelské romány, tak třeba přeložil Sergej Machonin podivný román Bruski, budovatelský, tlustý a ten jsem četl. Nebo jsem ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Bruski? 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... Bruski s měkkým i se to jmenovalo, jo ruskej ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aha, já myslel jako frézy, jako brusky.

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
No ano ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A byly to, jo? Jo, jo, jo? 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... jo, ale nevím proč, tak to bylo s měkkým i. Anebo o hoších, kteří si u vysokohorského jezera Seven udělali takový ten, co se to vyhřívá teď, teď vychovávali kuřata ve velkým ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, jako je inkubátor ...

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... inkubátor přesně ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Inkubátor. 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... no, tak toto, nebo do toho se mi zamotala, když to bylo podle abecedy taky klasická literatura, tak jsem četl Balzaca a Stendhal a ty všelijaký autory. Prostě, jak mi to přišlo pod ruku a protože já jsem žil hlavně, abych pravdu řekl a žiju do dneška tak trošku v umělým světě té literatury, těch knih a těch fantazií, tak se ti hrdinové právě střídali. Od Hrabě Monte, od Hraběte Monte-Christo, přes d'Artagnana a Portose a tak dále, přes ty budovatelský romány ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Až po Timur a jeho partu ...

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... přes Timura a jeho partu ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Áno. 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... a přes Rychlý šípy samozřejmě. A vždycky jsem se cítil být jedním z těch, o kterých čtu. Víte? 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Koukám, že jsme měli podobný v dětství podobný čtenářský eintopf ...

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
Ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... já to měl taky, já tam měl taky Verna naskládanýho a taky jsem tam měl Borise Polevého ...

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
Taky, no ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... jako knihu, jeho knihu Zlato, je o tom, jak přenášeli sovětský státní poklad přes tři partyzáni a já z toho byl úplně vedle. A Jurášek, ale zároveň taky Tarzan a Kája Mařík. Hezkej guláš, že jo? 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
Všecko, Káju Maříka, to znám nazpaměť dokonce a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne? 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... a položím vám otázku. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No? 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... test takovej ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, to neprospěju. 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... jak říkali Kájovi Maříkovi v Paříži? 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak to teda jsem vedle. 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
Nevíte? 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne. 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
No, to je v pokročilém díle, on taky hrál výborně na klavír, nevím, jak k tomu přišel a v Paříži přijel a měl koncert improvizační a říkali mu /francouzský text/ král improvizace. No a takový zajímavosti si já pamatuju samozřejmě, blbosti.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je neuvěřitelný. 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
No. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak vzhledem k tomu, jak si člověk udělá obrázek o někom, tak bych třeba o Arnoštovi Goldflamovi, který je dnes hostem Tandemu, bych tipoval, že si bude přát nějakou takovou starosvětskou píseň, když má teď možnost si písničku na přání vybrat, ale ten mi teda opravdu v tom udělal pěknej zmatek, protože představte si, že najednou vypadla z Arnošta Goldflama věta: Já bych si dal Led Zeppelin. No, to koukám jako blázen. Jak to, že vy, takový člověk, který miluje Poláčka a já nevím, věci, které jsou spojené spíš s první republikou a tahle muzika? 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
No, já teda tak jak jsem bez výběru hltal tu literaturu, tak taky jsem, mám rád hudbu různého druhu. Jo? Tak mám rád tu etno hudbu, ruskou, cigánskou, židovskou a tak dále. Čínskou, japonskou, jo, mám rád vážnou hudbu, operu, mám velmi rád, miluju i operety. A taky mám rád teda rockovou, nebo jak se říkalo za našeho mládí bigbít různý, mám rád blues a z toho bigbítu mám rád vlastně takový ty Santanu a Zeppelin a, a Zeppelniny a Handrixe a já nevím, a Vejce a, a všecko možný. Já poslouchám všecko a když je to dobrý, tak to rád poslouchám prostě. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak samozřejmě vám uděláme rádi radost, Led Zeppelin zahrajeme a vy se můžete jenom divit, jakouže muziku rád poslouchá Arnošt Goldflam. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Arnošt Goldflam je dnes hostem Tandemu. Každé jeho sdělení je pro mě svým způsobem překvapivé, tak já doufám, že i pro vás, a velice příjemně. Možná, že nás teď taky překvapí tím, když se zeptám, pane Goldflame, kterýpak místa na světě vůbec máte rád, kde je vám vůbec nejlíp? Je to třeba doma, nebo naopak? 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
No, doma to mám rád ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No. 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... jo, su rád doma samozřejmě, jak říká můj synek Otík, když jsou prázdniny, říká: Proč musíme někam jet, když konečně můžu být doma? Jo, tak já taky rád bývám doma. Musím upřímně říct, že jsem si mnoho let, 54 let myslel, že neopustím Brno a teď už teda 12 let, nebo kolik, žiju v Praze, nebo hlavně v Praze a teď už jenom v Praze a taky jsem si zvykl. A když po převratu jsem začal cestovat, že člověk už mohl jezdit ven a taky jsem občas dělal v zahraničí, nebo nějak nás, mě pozvali třeba, nebo něco, tak musím říct, nebo něco hráli mýho někde po světě, tak musím říct, že jsem si oblíbil různý místa, nebo různý města a postupně jsem si říkal, a vždyť tady já bych taky mohl bydlet, třeba v Kanadě ve Vancouveru, jo, nebo v New Yorku se mně líbilo, taky se mi líbil například, teda dnes asi ne, ale ten Kyjev jako město, jo, kterej byl krásnej. Líbilo se mně v Berlíně a tak dále a tak jsem si postupně, v Paříži, v Londýně, tak jsem si postupně uvědomil, že bych vlastně, kdybych tam měl moje blízký a kdybych tam měl teda práci, že bych vlastně mohl žít skoro všude. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak z vás se stal takovej kosmopolita trošku ...

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
Dá se říct.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale to je zajímavé, že člověk jaksi pozná nějaký místo trošičku blíž a říká si, tady je to docela hezké, ale zase k tomu, aby tam opravdu žil, je dost daleko, že jo. To jako, když si představíte, že byste musel tady třeba svým způsobem, dneska už nemusíte úplně přetrhat vazby, nebo je aspoň přerušit a navazovat nové, ono to je docela takový jako, jako těžký, no. 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
No je, ale víte co, když jsem přešel do té Prahy, jakože jsem tady měl napřed víc práce, pak jsem si tady našel manželku, že jo vlastně Pražačku a tak dále a ono se to tak přelilo. Ideální stav je, když se to přelije tak trošičku nepozorovaně, jo, ale když se procházím třeba, říkám, třeba New York mi připadal jako řada tím, že jsou tam různý čtvrti, každá je charakteristická, jako řada takových Brn vedle sebe.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hodně Brn. 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
Hodně Brn. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak to jste to trošičku přehnal, ale já si dovedu představit, jak to myslíte, ale New York je taky složitý město. Poprvé na mě působilo depresivně a podruhý jsem si ho zamiloval. Tak člověk to musí malinko poznat, no. 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
No, když se tam pár dní zdržíte, tak první den je člověk z toho úplně jaksi vyjašenej, takříkajíc, jo, ale postupně si najde místečko blízko, kam třeba se jde najíst, pak kam se chodí procházet, pak je třeba pouliční nějaká slavnost a teď vidíte ty místní lidi, jak se baví a tak dále a tak si to postupně oblíbíte.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a už víte, kde máte Pisoárky, kde máte Bystrc, že jo? 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
No. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Arnošt Goldflam je dnes hostem Tandemu. Kdybyste měl možnost třeba dejme tomu promluvit do politiky, myslím teď jaksi ne do těch politických vztahů, ale do dejme tomu správy tohoto, této země, anebo celýho světa, co byste zařídil jako první? 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
Je, to je teda strašně těžká otázka ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, hm, tak otázka je lehká, odpověď bude těžká.

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
Odpověď, otázka ne, otázka je těžká a odpověď je ještě těžší. No, upřímně řečeno, nevím, co bych zařídil. Jo? Spíš, no, jak to bývá, člověk vzpomíná na to, co zná z té literatury a tak dále a vzpomínám třeba, jak můj tata miloval osvíceného vladaře Františka Josefa, jo a lituju, že se nepodařilo, aby on třeba dal těm Českým zemím větší autonomii tak, jak dal Rakousku a říkám si, kdyby to tak zůstalo, že by to byl zárodek té evropské vlastně federace, tak to si myslím, že to by bylo pěkný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to máte pravdu. Kdyby to bývalo takhle zůstalo, tak v 68. by si na nás Rusové netroufli taky si myslím, že jo? 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
No, tak hlavně by se to ani takhle nevyvíjelo ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, právě, no, no ...

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
Jo? Ono by se to možná vyvíjelo jinak, ale byli bychom součástí velkýho v podstatě osvícenýho víceméně demokratickýho společenství a bylo by to pěkný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale když oni ty, takový ty touhy po tom sebeurčení, vždyť to vidíte, Slováci si to taky vydupali, že jo? 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
Jasně, ale protože vlastně to bylo špatně nastavený od počátku, zaprvé. A zadruhé to sebeurčení, když si to tak vezmete, tak teď je rok přes 2000 a ono to začalo v polovině 19.století tady tyhle ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano. 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... ty nápady. Jo? A teď řeknu něco vlastně kacířskýho, jo, samozřejmě mluvím česky, píšu česky, cítím se tady občanem místním, ale vlastně, kdybych stejně se vyjadřoval, já nevím maďarsky, polsky, německy a tak dále, všemi jazyky v tom velkým společenství, tak možná by člověk ani neměl tak intenzivní pocit, že potřebuje být, já nevím, Slovák, Čech, Maďar, třeba by, bysme to tak nebrali.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak to je docela zajímavá myšlenka pro vás k zamyšlení. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Slíbil jsem, že se ještě vrátíme v povídání s Arnoštem Goldflamem k jeho poslední premiéře. Proběhla 22. března, je to dramatizace knihy Karla Poláčka - Bylo nás pět. Měl jsem tady pár herců z téhle té vaší inscenace, pochvalovali si práci s vámi, že jste na ně vlídný, ale náročný, ale, že na ně kladete velmi zvláštní úkoly, že někteří hrajou třeba koňskou hlavu a podobně. To je určitě zvláštní. To jste si takhle vymyslel přímo ty, tyhle ty drobnosti tam? 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
No, tak on to má Poláček. Vlastně tím prakticky začíná celá knížka, že on chodí kolem Bejvalova povoznictví a tam je ta koňská hlava a on s ní někdy rozpráví a má s ní trošku, má z toho trošku strach, jo, tak tu hlavní roli, toho Peťu Bajzu hraje Vasil Fridrich, myslím, že moc pěkně právě, no a tu koňskou hlavu, která napřed je tam jenom tak přidělaná, ale pak i pochoduje po jevišti, toho hraje krásně taky Pavel Juřica a snažil jsem se třeba vybudovat takovej vztah mezi tím, jo, aby on se ho ze začátku bojí a pak se s ním spřátelí s tou koňskou hlavou, jo, taky je tam slon, že jo, toho hraje Honza Šimik a tak dále. No, takže, ale to je skutečně v té knížce. Já jsem neměl ambice udělat něco jinýho, jo, samozřejmě třeba Karel Smyczek, se kterým jsem předevčírem mluvil, říkal, že se vypraví na představení taky někdy, protože on dělal tu televizní adaptaci ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tu, ten, ten seriál, ano.

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
... ten seriál, samozřejmě něco jinýho je televize, něco jinýho divadlo. V divadle se to musí ve zkratce, jo ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V divadle musí divák přijmout taky tu, tu licenci, že prostě ty děti hrajou dospělí, že jo.

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
Ano a taky, no, tak mohl by člověk udělat konkurz a udělat s dětma to, no, ale to by se zkoušelo myslím půl roku, jo, než by ty děti přirozeně nějak udělaly, ale taky ta televize třeba může pracovat s detailem, což já v divadle nemůžu. Já musím udělat tu situaci, celou tu atmosféru jako, oni si nemůžou vybrat nějakou optiku, že jo, ta optika je optika diváka, kterej sedí v hledišti. No, takže jsme na tom pilně pracovali, je to pravda. Já jsem na ně nekřičel a teď mi někdo říkal, tam když jsme zkoušeli, moje žena Petra Dělala kostýmy a říkala: Ono to nějak nejde, teď mi tam šeptala proč nekřikneš, nebo paní dramaturgyně Mašková, jo, se divily, že nekřiknu na ně. A já jsem říkal, já to nemám rád. Já su takovej jakoby trošku tank, kterej teda ale nikoho nepřeválcuje, ale kterej to tak sune prostě trpělivě před sebou. A proto já vždycky, když to sunu, sunu, tak na konci jsem úplně vyčerpanej, jo, protože musím mít tu nekonečnou trpělivost, musím mít jakousi představu a musím to hlídat, jo a samozřejmě, že bych mohl zařvat, ale já zase to mám tak, že ti herci jsou vlastně moji partneři, vždyť to děláme spolu, tak já nebudu na někoho, kdo je mým partnerem křičet. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, takový je režisér Arnošt Goldflam, proto s ním herci rádi spolupracují, ať, ať už v Městských divadlech pražských, nebo na Jezerce, o tom jsme si taky nepopovídali, o vašich Komediantech tam, ale já si myslím, že to bude i nadále, až se vrhnete do další režie, budeme se pochopitelně těšit my diváci na to, až nám zase něco připravíte a s velikou radostí se na to půjdeme podívat. Doufám, že se stejnou radostí dneska poslouchali posluchači i Tandem s Arnoštem Goldflamem. Díky vám, pane Goldflame, ať se všecko daří. 

Arnošt GOLDFLAM, herec, dramatik, režisér
--------------------
Děkuju taky. No a přijďte se teda na něco podívat. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Rád.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Reprízováno 18. srpna 2014.

Spustit audio