Dějiny nejsou jen data a jména, jde o příběhy lidí, říká Jan Rychlík

9. listopad 2016

Pokud vám dějepis asociuje nezáživné školní hodiny se spoustou čísel, možná jste měli jen špatného učitele. Přední český historik a odborník na moderní dějiny slovanských národů prof. PhDr. Jan Rychlík, DrSc. vysvětlil Janu Rosákovi, jak se vyplatí dívat na historii.

Otec Jana Rychlíka byl člověk širokých zájmů. Svému synovi už v útlém věku vyprávěl některé pasáže z českých dějin. O historii se host Jana Rosáka zajímal údajně vždycky.

„Pamatuji si, to mi mohlo být tak šest, ještě jsem určitě nechodil do školy, že mě vzal otec na film Císařův pekař s Werichem. A pak mi vyprávěl, protože jsem se ptal na pozadí o Rudolfovi II. a jeho bratru Matyášovi. On toto ovládal. Takže jsem se už na základní škole zajímal o dějiny. A když jsem byl na gymnáziu, už jsem byl jednoznačně rozhodnutý, že půjdu studovat historii.“

Doma ovšem předního tuzemského historika ovlivňovala i hudba. Jeho otec byl významný hudební skladatel, i proto nejspíš jako první pochopil, že syn nemá pro hudbu nadání.

„Cvičil jsem na piáno a bydleli jsme v Dobrovského ulici, kde v jedné místnosti se topilo v kamnech. A otec štípal třísky na zátop. A já jsem vzal nějaký strašně falešný akord. A on se lekl a sekl se do prstu. Naštěstí se mu nic nestalo. Od té doby nařídil, že když je doma, tak nesmím hrát.“

Hlavně znát souvislosti

Spoustu studentů na základních a středních školách odrazuje dějepis kvůli ohromnému množství dat a jmen, které se musí učit. Jan Rychlík ale zastává přístup, kdy přehršel čísel není nutné znát zpaměti. Důležité je, aby žáci měli základní časový přehled, co bylo dřív a co potom. A aby věděli, kde si mohou detaily rychle dohledat.

Jan Rychlík, Jan Rosák

„Dějiny jsou dobrodružné, protože jsou to příběhy lidí. Dějiny, to není memorování dat a jmen, jsou to příběhy lidí, kteří už zemřeli a kteří se nelišili až tak od nás, ať žili kdykoliv. Měli svoje lásky, svoje nenávisti, své každodenní problémy. Samozřejmě čím dále jdeme do minulosti, tak byla technologická úroveň nižší, ale to není to nejpodstatnější. Mysleli jinak ve středověku například, vnímali, že slzavé údolí je jenom přípravou na život věčný, ale byli to lidé jako my. A mě jejich příběhy zajímají. A kromě toho můžeme vystopovat vždycky příčiny a důsledky. To mě na tom vždy zajímalo a také to učím studenty.“

Poslechněte si celý rozhovor Jana Rosáka s Janem Rychlíkem
autoři: Martin Čuřík , Jan Rosák
Spustit audio