Honoráře pobíral už v 7 letech. Profesionální dráhu začal Radek Balaš na jevišti

12. září 2016

Radek Balaš se mohl stát úspěšným tanečníkem, nakonec u něj ale zvítězila divadelní režie. Obdivovatele Voskovce a Wericha lze přesto charakterizovat i jako scenáristu, textaře nebo choreografa, na divadelních prknech se ostatně pohybuje už od útlého věku.

Otec Radka Balaše byl profesionální tanečník a uznávaná persona v oblasti stepů, příliš proto nepřekvapí, že se do tance pustil i jeho syn. A se značnými úspěchy, jelikož se stal na konci 80. let mistrem Československa ve stepu. Kariéra Radka Balaše je ovšem rozvětvená do několika uměleckých disciplín. Na jevišti se objevil už v pěti letech, v sedmi už pobíral honorář.

„Podstatné je, kde to bylo a s kým to bylo. Ten, kdo si mě vybral na konkurzu v Divadle Na provázku mezi asi 80 malými dětmi, nebyl nikdo jiný než tehdy 25 letý mladý nadějný kumštýř Bolek Polívka. Bylo to představení PP, kde jsme vystupovali jenom my dva s Bolkem. Vystupovala tam teda ještě slepice, ale to skutečné divadlo jsme hráli jenom my dva. PP byla původně téměř jenom pantomima, tam se řekly 2, 3 slova. Pezza versus Čorba na to následovala asi po sezoně, to už byla klauniáda se vším všudy, dokonce i s písničkami, hudebními čísly, spoustou dialogů a fantastickými cirkusovými čísly.“

Radek Balaš se původně chtěl stát hercem, studoval na konzervatoři hudebně-dramatický obor. Za nasměrování na divadelní režii může režisér Alois Hajda, který na konzervatoři učil.

Čtěte také

„V prvním semestru třetího ročníku si mě vzal stranou a říká ‚Radku, já s tebou mám problém.‘ Já jsem zesinal, říkal jsem si, co to asi je, jestli jsem bez talentu, jestli mi chce naznačit, že bych měl herectví opustit. A on říká ‚ne, ne, když nastudováváme představení, neustále myslíš na všechny ostatní figury a v podstatě na tu svou nejméně. A to je špatně, to není herecké myšlení. Herec musí myslet na svou postavu, herec vlastně musí být egoista. Pro tebe by byla vhodná profese buďto dramaturga, nebo možná režiséra.“

Radek Balaš, Jan Rosák

Talentovaný Radek Balaš pomalu zjišťoval, že ho začíná ovlivňování dění na jevišti bavit víc než na jevišti stát. A jelikož ho zajímá zejména hudebně-dramatické a muzikálové divadlo, dokáže z pozice režiséra zužitkovat i bohaté zkušenosti z dalších profesí. Rozpis projektů je ostatně dostatečně výmluvný, aby bylo zřejmé, že si vybral správně. Podepsaného ho můžete nebo brzy budete moci vidět u her Ples upírů, Někdo to rád horké nebo muzikálu Trhák.

Poslechněte si celý rozhovor Jana Rosáka s Radkem Balašem
autoři: Martin Čuřík , Jan Rosák
Spustit audio