Irena Jůzová - sochařka a výtvarnice

13. říjen 2014

Sochařka a výtvarnice Irena Jůzová přišla do Tandemu. Jan Rosák ji požádal, aby řekla něco o své práci v oblasti monumentální tvorby i o otevření nové expozice Jiřího Krohy a vystavní síně v Benátkách nad Jizerou, které sama inciovala.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Stálým posluchačům nemusím připomínat, že teď je právě ten správný čas pro Tandem a vám, kdo jste si nás naladili náhodou, jenom poradím, abyste nepřelaďovali, protože dobře uděláte. Dobrý den vám přeje Jan Rosák a spolu se mnou i dnešní host Tandemu, výtvarnice, sochařka Irena Jůzová, kterou tímto zdravím a vítám. Dobrý den.

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ovšem, abych byl úplně přesný, dočetl jsem se, že nejste pouze sochařka, ale také malířka, konceptualistka. Jak se v tom bohatém uměleckém terénu pohybujete, tak i to bude dnes na pořadu našeho Tandemu. Všem přeju hezkou chvilku u rádia.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Irena Jůzová, můj dnešní host, se narodila v Hradci Králové, takže tam jste spatřila světlo světa, tam předpokládám, že jste taky trávila kus svého dětství. Je to tak?

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
No, já jsem se narodila v Hradci Králové, ale jak říkají rodiče, mám moravskou krev, protože moji rodiče jsou, pochází z Moravy, maminka z Brna, tatínek ze Znojma, a vlastně celé moje dětství jsem strávila víceméně na Moravě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak na Moravě a v Hradci tedy jenom rodiště.

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Do Hradce jsem se tak spíš dostala až potom, když jsem začala chodit do školy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aha, no takže dětství na Moravě, to máme společné. Řekněte mi, jaké to dětství bylo a hlavně, protože je docela zajímavé se dozvědět, jak člověk, jak ho utváří to dětství vzhledem k pozdějšímu povolání. Čím jste chtěla být třeba?

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Já si právě myslím, že to dětství jako, že vlastně když si na něj vzpomenu, tak bylo úplně nádherné tím, že vlastně jsem se pohybovala jakoby v takovém volném prostoru. Měla jsem babičku u Opavy ve Dvorcích, což byla taková malá vesnice a jejich dům byl v bývalém starém původním nádraží, což bylo hrozně zajímavé pro mě jako pro dítě, pro naší partu, tak jsme tam prostě s dětmi běhaly, hrály jsme si různé hry, chodily jsme na smetiště, lovily jsme raky a tak prostě, bylo, dědeček byl myslivec taky zájmově, takže jsem s ním jako často třeba seděla na čekané, někde jako jsem se dívala prostě na zvířátka a bylo to moc hezký. Takže já myslím, že to mě jako docela formovalo jako vůbec k tomu i k mému třeba dnešnímu vztahu jako k přírodě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jo, ale povolání, tak to jste mohla být třeba nebo touhy jste mohla mít být třeba železničářkou, když tam bylo to nádraží, protože nádraží a železnice je takový velice výrazný jaksi prvek, nebo jste mohla chtít dělat něco s přírodou.

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
No já myslím, že to bylo právě o té fantazii, že jsem vlastně tím, že jsem měla takovou jakoby volnost, tak to ve mně asi vzbuzovalo takovou jako fantazii právě k těm různým jakoby hrám a prostě zkrátka mám pocit, že to opravdu souvisí, i když teď to asi nedokážu tak přesně specifikovat s tím, co vlastně teď dělám. Je to úplně přesně to jakoby do sebe zapadá.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Měla jste nějaký, nějaký vzor výtvarnický třeba v rodině? Zabýval se někdo uměním?

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
No můj tatínek se znal se sochařem Ladislavem Zívrem ze Skupiny 42. Ten už teda jako nebyl na Moravě, s tím jsem se seznámila, až když jsem se vrátila do Hradce, to už jsem byla větší, bylo mi tak 6, a jezdili jsme k nim často na návštěvu, takže jeho právě mlýn plný krásných soch a taky to prostředí a jeho vyprávění a kresby a prostě všechno, tak to si myslím, že mě jako hodně zaujalo a asi určitě třeba i ovlivnilo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak tady už to začíná vypadat, že ta inspirace byla zcela zřejmá, vyústila až ve vaše studia umělecká?

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Tatínkův bratr, můj strýc byl kunshistorik v ostravské galerii, a samozřejmě tím pádem se zajímal o umění. Měl doma řadu, velkou sbírku současných umělců, knížek, takže jezdili jsme k nim také na prázdniny, takže jsem se vlastně tak s tím setkala a mohla jsem prostě si ty knížky prohlížet a o umění s ním hovořit, takže asi i toto mě nějakým způsobem třeba nasměrovalo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No takže jste nakonec vystudovala Akademii výtvarných umění. Mám tady poznamenáno školu monumentální tvorby, což vypadá docela zajímavě v kontextu s tím, že jste taková útlá žena a monumentální tvorba, to bych si představoval teda sochaře s pořádnými svaly, s kladivem.

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
No tak on je to takový jako možná trošku právě zavádějící asi název, ale samozřejmě byl to ateliér prostorové, prostorové tvorby, pracovali jsme s třetím rozměrem, ale původně ten ateliér, abych vás teda uklidnila, se jmenoval Grafika a prostor, ale v tom vývoji prostě byl přejmenován na Monumentální tvorbu, ale od začátku vlastně ten atelér vedl český sochař Aleš Veselý, který, pokud znáte, jeho sochy, jedna také byla před Veletržním palácem, taková veliká kostka dřevěnoželezná, tak ten vlastně dělal, vlastně vytváří monumentální sochy a vlastně nějakým způsobem nás vedl prostě k těm prostorovým dílům. Ale chci říct, že to monumentální neznamená, že to musí být obrovské monumentální, může být klidně nějaká malá věc, záleží, jak se to pojme.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Sochařka Irena Jůzová, můj dnešní host v Tandemu, v současné době tvoří hlavně v Benátkách nad Jizerou. Nejenom tvoří, ale umělecky tam působí i jinak a velice výrazně, protože se stala kurátorkou expozic a taky možná, že jste iniciovala od unikátní Muzeum Jiřího Krohy výstavní síň, která byla v minulém měsíci tam v Benátkách otevřena. Je to tak, že to vzniklo vaší iniciativou?

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Ano, ano. Já jsem se do Benátek dostala tak trošku náhodně, protože měla jsem několik ateliérů menších v Praze, ale samozřejmě jak člověk tak díla vytváří, tak je taky potřebuje někde skladovat, a už to nějakým způsobem bylo neúnosné. Potom jsem se vdala, můj muž pochází z Kosmonos z Mladé Boleslavi a tak jsme si řekli, že si najdeme něco mezi Prahou a Mladou Boleslaví. A zapíchla jsem obrazně tužku do prostě do mapy, kružítko a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A vyhrály to Benátky.

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
... tak jako samozřejmě byly tam samozřejmě i ty Benátky. No a poměrně rychle jsem našla vlastně tady ten prostor. Je to vlastně krásný takový bývalý okresní dům a muzeum, je to na náměstí, je to v původních nových Benátkách, je to vlastně hned vedle zámku na náměstí. A já, když jsem tam přišla někdy v roce 2001, tak tam byl vlastně prostor, který byl asi 5 let prázdný, byla tam původně Moděva nebo v té době přede mnou, a zažádala jsem město, jestli bych mohla si ten ateliér pronajmout. Hned se tam samozřejmě objevili další dva zájemci podnikatelé, ale bylo velmi sympatické, že město vlastně dalo prostor mně i tomu způsobu ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Využití.

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
... využití, a tak jsem tam vlastně od toho roku 2001 doposud.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a co vás to vedlo k tomu, že jste iniciovala to zřízení toho Muzea Jiřího Krohy? Pohled na ten, na tu nádhernou architekturu? Mimochodem Jiří Kroha, jestli se nepletu, tak na Mladoboleslavsku, taky se to píše tady v místním tisku, navrhl celou řadu výrazných budov.

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Vedlo mě k tomu to, že vlastně za poslední leta město prošlo výraznou revitalizací. Opravilo se tam náměstí, komunikace, zámecký park a vlastně čím dál tím víc tam jezdí turistů a zájemců se podívat nejen na zámek, ale i vlastně na to městečko. A protože lidi, když přichází a přijíždí na zámek, tak nemůžou neminout tady ten výrazný dům na náměstí a často se mi stalo, že mě třeba ty návštěvníci náhodní se zeptali, jestli by se mohli podívat dovnitř nebo si ten dům fotili, filmovali a já jsem si říkala, že by bylo skvělí, kdyby se mohli podívat jako oficiálně dovnitř a mohli se podívat na to náměstí právě z těch oken, kde jsem měla ten ateliér a já už zase za těch 10 let jsem ty prostory naplnila a vyskytla se možnost, že o patro výš v bývalé výstavní místnosti, která má 6 metrů vysoký strop, se uvolnilo místo a tak mně bleskla taková myšlenka prostě v létě, že by bylo, že bych se zeptala pana starosty, pokud by souhlasil, abych tam vytvořila expozici Jiřího Krohy, připomenutí historie toho domu a zároveň, že by se tam mohla třeba udělat výstavní místnost, která by ukázala divákům současné umění. A toto všechno vlastně je v těch 3 krásných místnostech s kulatým oknem s nádherným výhledem právě na to revitalizované náměstí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No takže tím, že jste iniciovala tohleto unikátní muzeum, výstavní síň, tak teď mě napadlo, že se vlastně Benátky nad Jizerou dost zase svou kulturní úrovní přiblížily svému italskému předobrazu, těm Benátkám.

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Ano.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Tandemu je dnes hostem sochařka Irena Jůzová. Popovídali jsme si o její činnosti v Benátkách i samozřejmě mimo její pravý obor nebo hlavní obor, pracuje totiž také jako kurátorka nebo působí jako kurátorka, ale přece jenom sochařská činnost je jí nejbližší. Vy jste měla také spoustu výstav, máte úžasné projekty jako třeba Kolekce Série, o který si nepochybně popovídáme. Ale ta monumentální tvorba, kterou jste vystudovala, tak ta vám zůstala jako vlastní, jste, jste jí věrná, stále tvoříte v tomto smyslu?

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Ano, samozřejmě. Jako je rozdíl je v tom, že vlastně nevytvářím jakoby třeba malby dvourozměrné nebo kresby, ale vždycky přemýšlím jakoby trochu o tom díle, jak by se dalo umístit nebo jak by mohlo působit jako v prostoru. Někdy třeba i v komunikaci s divákem, třeba to dílo může být interaktivní, ale většinou jsou to dlouhodobé projekty jako třeba byla ta zmiňovaná Kolekce Série, se kterou jsem vlastně reprezentovala Českou republiku na Biennale v Benátkách, ale italských, a třeba vývoj toho projektu samotného byl třeba 4 roky. Tak teď zrovna zase vytvářím zajímavé téma zajímavou technologií, což je vytváření z nanovlákna, jezdím do Liberce na fakultu netkaných textilií a v tuto chvíli mám vlastně několik prostorových objektů, kde je použito to nanovlákno a zase přemýšlím o tom, jakým způsobem bych třeba udělala nějakou právě tu monumentální větší realizaci, ale to všechno má prostě svůj postup a své kroky, takže teď jsem spíš v takovém tom jakoby uzavření se jakoby do sebe a taková ta práce prostě jako i dennodenní jakoby taková rutinní trošku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dá se říct, že vy pracujete ráda s naprosto nebo naprosto, dosti netradičními materiály, čili když si člověk představí sochaře, takový ten archetyp sochaře ...

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
S kladivem v ruce.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... s kladivem a s dlátem v ruce, tak to na vás nějak nepasuje, protože to, co tady vidím ve vašem katalogu, tak to jsou věci, které jsou ze skla, říkáte, pracujete i s nanovlákny, to si vůbec už nedovedu představit, jakým způsobem pracujete s takovým materiálem.

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Nanovlákno je vlastně takový, vypadá jako pavučina a v laboratoři, kam jezdím, je taková digestoř a ta digestoř je propojená s elektrickým proudem a chemici mi tam namíchají takovou nanokapalinu, která vypadá jako voda, je malinko taková jakoby tužší, ale vypadá pořád jako voda a já vlastně kapu tyčinkou prostě na takovej kovovej kolík tu kapku, zase to propojím prostě s elektrickým proudem a z té kapky vystříkává nanovlákno a to se zachytává na takovou mosaznou desku, na které je to, co potřebuji znanovláknit a až po tom určitém čase, kdy se tam to nanovlákno zachytí, tak to prostě všechno vypnu, sundám si tu desku a z toho vlastně stáhnu tu věc, se kterou jsem spokojena a tu potom dál adjustuju do takových plexisklovejch boxů.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To vypadá, že musíte být trošičku taky vědec, inženýr, malinko.

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
No ne, já vždycky trošku spíš tam někde jako vejdu někde mezi právě tyhlety inženýry trochu jako, jako úplně, jak bych to řekla, no prostě jako úplně z jinýho světa, tak jsem ráda, že jsou takový trpěliví a že mají jakoby pro to pochopení a že mě tam jako nechají prostě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A taky, taky pro to zahořeli, protože to je nepochybně pro ně úplně jiná zkušenost?

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Já myslím, že, že pro ně je to úplně jakoby zajímavý, protože přesně to, co oni jakoby řeší, že se jim nelíbí, tak mně to zase naopak vyhovuje, takže nějakým způsobem tam jako zase zkouším něco, co vlastně jsou rádi, že tam jsem.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Sochařka Irena Jůzová, která je dnes hostem Tandemu, si tak jako každý náš host může exkluzivně přít hudbu, melodii, písničku, kapelu, zpěváka, kterého nebo kterou má ráda a mě teď napadlo, kterou možná taky poslouchá ve svém ateliéru.

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Já poslouchám hudbu různou podle nálady, teď nemůžu říct, že bych měla nějakou úplně nejoblíbenější, ale teď v poslední době jsem viděla úplně úžasný koncert Rolling Stones a říkala jsem si, že ty chlapi jsou naprosto neuvěřitelný, jak prostě v tomhletom věku tam dokážou tak jako skákat jako v těch dvaceti úplně přesně na póidum, tak bych od nich chtěla písničku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to samozřejmě rádi vyhovíme. Mě teď napadlo ten Jagger je opravdu ...

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Ten je úplně fantastickej.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... To je, to je Věc Makropulos, protože už je mu, jestli se nepletu 70, teď slavil, myslím, sedmdesátku, a co ten tam vyvádí, no tak to si opravdu 20letej mladík netroufne. Je pravda, že ti ostatní hoši už jsou trošičku umírněnější, ale Mick je teda ...

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Ale stejně jako.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... ale stejně je úžasnej. Ale to jsem se ale chtěl zeptat, jestli opravdu při své tvorbě máte třeba puštěné rádio nebo vím já třeba přehrávač a posloucháte muziku?

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Tak ono je to takový, právě že já tvořím tak jako různě, ty nápady mě většinou napadají někde jinde jen ne v ateliéru, třeba za volantem nebo prostě někde na nákupu, prostě zkrátka to přijde ta myšlenka. No ale pak samozřejmě třeba když jezdím do té laboratoře, tak se žádná hudba nepouští, nebo doma zase si pustím třeba rádio jako náhodně, takže nemám nic jakoby speciálního, co by podporovalo nějak jako to moje tvoření.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Něco, co by vás inspirovalo třeba, když zahrajete Rolling Stones tuhletu písničku, kterou si teď poslechneme, že by to ve vás vzbudilo nějaké emoce a rovnou to chtělo do materiálu.

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Já myslím, že to bude fajn, že to je takový energický, jako tak to si ráda poslechnu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? Tak uvidíme, jak vás to bude inspirovat.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak tohle byli Rolling Stones na přání mého dnešního hosta sochařky Ireny Jůzové, která tvoří nejrůznější monumentální projekty. Jedním z nich je, z těch projektů myslím, Kolekce Série. Už tady o tom padla trošičku zmínka, já bych se tomu chtěl více věnovat, protože jestliže naši posluchači si třeba ťuknou teď na internetu jméno Irena Jůzová Kolecke Série jim nepochybně naskočí. A budou se dívat na velice zajímavé věci, které jste vytvořila. Nepochybně zaujmou stejně jako mě, protože já jsem si přečetl, že Kolekce Série znamená, že jste své tělo nechala odlít do sádry a pak z toho tvořila dál. Řekněte mi k tomu něco konkrétního.

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
No je to tak. Já jsem tenkrát v té době přemýšlela vlastně o tom, jak vlastně umělec vlastně ten svůj, to svoje dílo vlastně nabízí, že to je takovej produkt, že umělec je vlastně jako značka, že, že taky jsem přemýšlela jakoby o sobě jako o ženě. Jako bylo to takový, bylo to mnoho jakoby komplikovaných jakoby nějakých otázek pro mě v tu chvíli, a tak jsem se prostě rozhodla, že bych potřebovala právě tu kůži z lidského těla, no a říkala jsem si no jakou jinou, když ne tu svoji, jako tak prostě odleju svoji kůži. Takže se jakoby odstartoval takový projekt, o kterém jsem si ani nemyslela, že bude tak náročný a že bude tak dlouho trvat, ale začalo to tím, ano, oslovila jsem kolegy na Akademii výtvarných umění, kde jsem tenkrát působila a ti měli zkušenost s odléváním živého těla, takže mě odlili. Odlili mě nadvakrát, protože napoprvé se to nepovedlo. Musím říct, že to nebylo teda nic příjemného, no a získala jsem formu, ze které se teprve daly získat vlastně takové jakoby sérii ty odlitky z toho celého těla. No a potom nastala další vlastně fáze, kdy jsem ty odlitky chtěla adjustovat, takže jsem oslovila firmu v Nymburce, měla jsem tam ohromný štěstí na takovýho fantastickýho konstruktéra, kterej právě myslím, že byl docela nadšenej, že tam přišel někdo s trošku jiným nápadem než třeba adjustovat lahve od vína nebo bonboniéry, takže to bylo něco jiného, když jsem tam přišla, že chci adjustovat svoji kůži. No a tak vlastně navíc jako ve svém volném čase se věnoval té mojí práci a vymysleli jsme opravdu krásné obaly a ta práce byla vlastně hotová. Vystavila jsem jí potom v jedné státní galerii v Českých Budějovicích.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy říkáte obaly, jak tomu mám rozumět?

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
To byly vlastně ty krabice papírové, které byly vyřezané z takového, z takové výsekové formy a do nich potom byla ta kůže vlastně, měly můj monogram Irena Jůzová a do nich potom ta kůže byla vlastně jakoby složena jako třeba šaty v obchodě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aha, tak to jsou teda věci. No ale vy tady máte i jiný způsob jaksi využití lidského těla taky v tom svém katalogu, kdy jsem viděl, že se tady do jaksi sochařské hlíny obtiskují ...

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
To je vlastně práce, kterou jsem dělala na sympoziu v Mikulově. Tam se nás sešlo asi 6 kolegů výtvarníků a já jsem pro ně, to je vlastně, to jsou takové jakoby, to je vlastně takovej chodník slávy, ale ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Něco jako před Čínským divadlem v Hollywoodu.

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
... tak ale neotiskávají tam klasicky jakoby ty ruce, nohy, ale dala jsem jim takovou volnost určitou a řekla jsem jim, ať tam udělají nějaký svůj jakoby tělesný dotek. Takže někdo tam otisknul třeba svůj loket, někdo třeba jenom špičky nohou, tady jsou vlastně k tomu dokumentace tady, Milena Dopitová tady se nechala nadzvihnout a tady jako vlastně ty špičky těch nohou tam do toho, do toho ponořila jako do té hmoty. No a celé je to posypané takovým jakoby brusným prachem z carborundum, které je zase v Benátkách nad Jizerou, tak se to jako třpytí, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže jste využila místní suroviny, což je samozřejmě dobře.

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Místní suroviny, tak.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak už bylo řečeno v našem dnešním Tandemu, sochařka Irena Jůzová není ten typ umělce, který by se uzavíral jenom do svého ateliéru a tvořil si jaksi něco odděleně od světa, naopak otevírá se, otevírá se i veřejnosti v městě, ve kterém působí, v Benátkách nad Jizerou. Tam, jak bylo řečeno, jste také iniciovala zřízení Muzea Jiřího Krohy výstavní síně. Co v té výstavní síni třeba návštěvníci najdou a jak vypadá Muzeum Jiřího Krohy /nesrozumitelné/?

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Ano. Tak expozice Jiřího Krohy je vlastně zaměřená primárně na historii toho domu. Takže návštěvníci tam přijdou, mohou tam vidět krásné kresby, které navrhnul jako v různých alternativách, protože sám ten dům je velmi takový jako expresivní, ale měl úžasné modifikace, které také předložil Kroha do výběrového řízení. Potom jsou tam různé zajímavé korespondence dobové, kdy Kroha, když vyhrál tu soutěž, tak měl problémy třeba s řemeslníky nebo různě s úředníky, takže to jsou taky takové zajímavé jakoby dokumenty.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Koukám, že ty problémy byly vždycky a budou.

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Asi je to pořád stejné. A potom se tam, protože jsem vlastně tím, že jsem si musela nastudovat ten materiál, byla jsem v archivu v Mladé Boleslavi, byla jsem na Špilberku, byla jsem, navštívila jsem taky rodinu, dceru Jiřího Krohy. Od nich jsem přivezla, získala krásnou kresbu, která nebyla ještě nikdy neprodukovaná, tady toho domu, tak jsem vlastně zjistila, že Kroha byl nejen jako skvělý sochař v té době, protože samozřejmě na tom Mladoboleslavsku má také mnoho zajímavých nádherných reprezentativních staveb, ale že byl taky malíř a kreslíř, designér, že se zabýval třeba loutkami, dělal, navrhoval interiéry, tak jsem se rozhodla, že tam vlastně jeden, jednu část také věnuji právě tady této jeho tvorbě, takže návštěvníci se mohou seznámit s různými polohami jeho tvorby. A oslovila jsem Petra Jedináka, fotografa, který vytvořil 4 krátké filmy a jeden, jeden z těch filmů také mapuje třeba jeho rodinný dům, který si postavil v Brně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a co ta výstavní síň? Předpokládám, že se tam budou konat a konají výstavy jaksi, které tam instalujete?

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Ano. Já jsem, já jsem se vlastně domluvila s městem, že tím, že působím v Benátkách nad Jizerou, mám tam ateliér v tom domě, takže vytvořím, připravím každoročně výstavu, která tam bude dlouhodobě vlastně instalovaná ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili každý rok je tam jiná výstava.

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
... jiná výstava. A pro ten letošní rok jsem se rozhodla, že tam přivezu z loňského sympozia velkoformátové smalty, které jsem vytvořila na sympoziu ve Vítkovicích, což je velmi zajímavé a je to vlastně jedno ze tří míst, myslím, na celém světě, kde se dá takový velkoformátový smalt udělat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co si pod tím mají naši posluchači představit - velkoformátový smalt?

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Velkoformátový smalt je plocha 2,5 metru krát metr 30.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak přece jenom už se dostáváme k té monumentální tvorbě.

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Takže to jsou opravdu velké plochy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A opravdu jaksi smalt jako smalt?

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Ano. Tvořili jsme ve smaltovně, kde je pec, která je rozpálená na 850 stupňů. V době toho našeho sympozia tam vlastně nejen vůbec provoz, ti dělníci tam byli připraveni nám k ruce a pomáhali nám. Samozřejmě ten smalt váží 100 kilo, takže vůbec nemáte šanci ho uzdvihnout, takže proto tam ti dělníci nám pomáhali je třeba různě přemisťovat. A je tam taková linka s háky, na který se ten smalt pověsí, protože má díry kolem potom obvodu, no a ten vlastně na té lince jede jakoby do toho, do té pece. A je to strašně zajímavé, protože ta barva je takový, taková křemičitá směs podobná sklu a má úplně jinou barevnost, když to namalujete a když to vyjde z té pece, takže je to vždycky takové překvapení, taková alchymie, jak ten obraz vlastně bude vypadat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co z toho vyleze.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co dělá v současné době můj host sochařka Irena Jůzová, tak už z části naznačila, že tvoří s použitím unikátního nanovlákna, tak na to se můžeme těšit v nejbližší době třeba, kde uvidíte tahleta díla vystavena?

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Vlastně já jsem ty díla měla vystavená souběžně tak jakoby trošku vpustím do světa, aby se s nimi diváci seznámili, měla jsem je vystavené část v Karlových Varech v loňském roce, a v letošním byly vystavené v Ostravě. Ale zatím, zatím s tím moc jakoby nejdu ven, zatím je prostě si tak jako střádám a přemýšlím právě o té trošku nějaké monumentálnější jakoby podobě, do jaké zaadjustuji, takže ještě to nechávám jako v klidu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak už jste nám lehce naznačila, jak to asi vypadá pavučina, to je to asi, co nám utkvělo v paměti hlavně nám laikům, ale co tedy opravdu mě hodně zaujalo, když jsem se díval na seznam vašich děl a tvorby, že se v současné době věnujete specifické problematice funerální architektury. Tak to mně teda vysvětlete. Já si pod ním představuju pomníky, je to tak?

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
No ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na hřbitově vážně, jo?

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Ano. Já myslím, že to je taková velmi jako trošku tady jakoby tady taková činnost, která šla jako bokem, je to hrozně jako hrozná škoda, protože dřív přece každá rodina nebo taková, která jakoby chápala, že přece jenom jaksi i tady toto je třeba nějakým způsobem jako adjustovat a mít jako tu rodinnou hrobku pěknou a jako reprezentativní, tak najímala třeba umělce, kteří ji pro ně vytvořili, a to nějakým způsobem tady usnulo, úplně zmizelo, vytvořily se tady firmy, které dováží kámen a vlastně je tady nějaká taková jako sériová výroba nějakých desek. A mě k tomu přivedl jeden zákazník nebo zájemce, který vlastně si postěžoval a říkal no, já mám takový krásný místo, jako koupil jsem si hrob a tak bych tak něco chtěl jakoby na tom prostě vytvořit a nemám nikoho, kdo by se toho zhostil. A někdo teda mě doporučil, bylo to u nějakého vína a nějaký prostě pán, který tam byl, tak říká tady Irena Jůzová, sochařka, by třeba se toho zhostila. A já jsem se nejdřív tomu smála a pak jsem si říkala, ale vždyť ono to vlastně je taková vlastně menší socha, je to hrozně zajímavý téma vlastně krásný. Tak jsem si to nechala projít hlavou a zjistila jsem, že něco na tom jako bude a že vlastně mě to zajímá jako hrozně, takže teď už jsem udělala asi 3 hrobky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je veliké pole působnosti.

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
A je to strašně zajímavý, je to strašně zajímavý.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takové pole neorané, by se dalo říct. Nedávno tady seděl na vašem místě Kristián Kodet, který mi říkal, že pro hrob Waldemara Matušky vytvořil náhrobní kámen a teď jsem si vzpomněl.

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Takže jsem se poučila jakoby o těch, našla jsem i kamenictví jako, kde, kde dováží jako nádherný kámen a prostě zkrátka je to jako teďka téma, který mě jako baví.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Určitě budete mít hodně práce, jak už bylo řečeno v Vesničce mé střediskové, hodně nebožtíků, málo kameníků.

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak vám přeje než že by hodně práce v tomto smyslu, ale samozřejmě úspěchy, na co sáhnete, což ve vašem případě je opravdu doslova.

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Děkuji.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Sochařka Irena Jůzová byla dnes hostem Tandemu a já vám moc děkuju za vaši návštěvu, na shledanou.

Irena JŮZOVÁ, výtvarnice, sochařka
--------------------
Také vám děkuji, na shledanou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio