Jak hodnotí film Fotograf sama jeho režisérka Irena Pavlásková?

30. leden 2015

Hostem v Tandemu Jana Rosáka byla režisérka, scenáristka a producentka Irena Pavlásková. Prozradila například, jak se ohlíží za ohlasy na její nejnovější film Fotograf.

Dále jste se například dozvěděli, kdo byl jejím dětským ideálem. A z oblasti filmu - jak je pro ni důležitá hudební stránka filmu a spolupráce s otatními členy týmu při samotném natáčení.

Doslovný přepis pořadu dodává firma NEWTON Media. Texty neprocházejí korekturou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hezké dopoledne, milí posluchači. Vítám vás u poslechu pátečního Tandemu. Dnes je tady se mnou ve studiu krásná žena, která by se jistě dobře vyjímala na filmových plakátech jako herečka. Herečkou z povolání ovšem není, i když jsme jí tu a tam mohli v menší roličce zahlédnout. Ona má totiž ambici sdělovat, tvořit a rozhodovat, a to se jí, myslím, velmi daří. Hostem Tandemu je úspěšná režisérka, scénáristka a producentka Irena Pavlásková. Vítám tě, dobrý den.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Dobrý den. Já děkuju za tak krásný úvod.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A je to všechno pravda, viď, ale?

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
No tak ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě, ta trojjedinost tvé filmařské profese mi nabízí otázku, na kterou se zaměříme hned po úvodní písničce, jestli si chtěla být vždycky tou nejdůležitější osobou na place u filmu, anebo si ještě jako děvčátko měla třeba jiné představy o své budoucnosti. Tak přemýšlej, my si dáme zahrát.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak říkal jsem v úvodu dnešního Tandemu, že položím Ireně Pavláskové otázku, jestli chtěla být vždycky tou nejdůležitější osobou na place u filmu nebo jestli jsi měla nějaké jiné představy. Je to tak?

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Ne, to rozhodně takovýhle ambice jsem určitě neměla a dodneška nerada rozhoduju a dodneška jsem nerada v té pozici, že já musím věci rozhodovat a řešit a komandovat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a přitom ale jako režisérka i jako producentka musíš.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Musím, musím, musím. Na druhou stranu si ráda tak všechno jako pohlídám, abych všechno si měla pod kontrolou, takže, takže asi jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Asi jo.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Ale jako dítě jsem spíš jako se koukala někam schovat, zalízt a byla jsem plachá.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? To se mi k tobě ale nějak nehodí teda.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
No, jo, jo, jo, jo, já jsem se bála, i když mě učitelka zavolala, abych šla utřít tabuli, tak já jsem se bála, že po cestě zakopnu, že mi houba vypadne z ruky a že to nedokážu udělat. Nevěřila jsem si vůbec.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě. Jo, no tak možná právě proto si se nestala herečkou, ale spíš režisérkou. No, to byla první otázka, jak jsem říkal, kterou jsem Ireně položil, a ty další mohou být klidně od vás, a to dokonce třemi různými způsoby. Můžete se do našeho rozhovoru zapojit třeba e-mailovou otázkou na adresu tandem@rozhlas.cz nebo prostřednictvím esemesek, a to ve tvaru Tandem mezera potom váš dotaz a poslat na číslo 901104, no anebo v průběhu pořadu můžete volat, hlavně k jeho závěru, protože tam máme takové místo na vaše dotazy, a to na telefonní číslo 221 553 777. Tak zatím se budu ptát já a budu se ptát rád samozřejmě, protože pochopitelně teď je v centru dění hodně jaksi filmových diváků, filmových fanoušků tvůj nový film Fotograf, přímo hýbe diskusemi odborníků i laiků a musím říct, a říkám to rád, že ohlas je většinou pozitivní, což koukám, že ti vyluzuje úsměv na rtech.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
No, já, tak zatím mám já osobně i náš celý tým, to znamená herci a tvůrci toho filmu, zatím nám chodí tak nádherné ohlasy, že nezbývá než pokorně prostě děkovat, děkovat a děkovat. Ty ohlasy jsou opravdu krásný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě, zkus přiblížit ten, ten původ, tu genezi vzniku vlastně toho filmu. Vzešel ten nápad, předpokládám, od tebe asi, ne od Saudka, viď.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Ode mě. Já jsem za Janem vlastně přišla s tím, že mám takovýhle nápad, takovouhle představu, že bych udělala film na, inspirovaný jeho životem, na motivy jeho života, nikoliv teda životopis, a tahle ta myšlenka mi vlastně už v hlavě straší nebo, já nevím, nebo ..., prostě mám jí v hlavně už asi takových 20 let od doby, co jsem dělala s Janem dokumentární film o něm. No, co říct, no, je to tak zajímavá osobnost, originální, že mě to nenechalo chladnou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Film většinou má mít nějakou takovou základní zápletku. Co se točí kolem Jana Saudka, tak to je opravdu hodně věcí zajímavých, většinou jsou to věci spojené s jeho, řekl bych to kulatně, milostným životem, takhle třeba.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak co je hlavní zápletkou filmu? Můžeš prozradit aspoň malinko?

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Ano. No tak kromě tohoto light motivu, což je milostný život hlavního hrdiny, který je vydatný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hezkys to řekla.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Plnohodnotný, plnokrevný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, ano.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Širokospektrální, tak kromě toho je to vlastně, my se v krátkých retrospektivách vracíme do jeho minulosti, ale jenom velice kratince, abychom ukázali taky, že ten život neměl, že byl turbulentní místy, že to neměl vždycky lehký a že neměl vždy na růžích ustláno, jako nemá dodneška. A současně tam probíhá celým tím příběhem takový jako dramatická linka, kdy vlastně přichází k Janovi mladá půvabná submisivní dívka, která si ovšem potom ke konci vezme své.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, je to velmi zajímavé dělat film o žijící osobě, to si si určitě jaksi uvědomila, že to skýtá určitá úskalí, ale mám takový pocit, překonalas je.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
No já jsem si říkala, proč ne. Tak jako není to životopis a je to naopak výhoda, že mohu s někým, kdo se mnou může spolupracovat, kdo mi může poradit, jehož osobnost na sebe můžu nechat působit, takže je to naopak výhoda mít takovýhleho člověka vedle sebe.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
O filmu Fotograf mého hosta Ireny Pavláskové si dneska určitě ještě pár slov prohodíme, ale teď je na řadě taková důležitá stránka toho filmu, a to je muzika. My si teď poslechneme písničku z filmu Fotograf.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak tohle to byla písnička z filmu Fotograf, ze zbrusu nového filmu mého hosta, režisérky Ireny Pavláskové. Myslím si, že ty hlasy byly takové nevšední, protože mě aspoň na první poslech neřekly nic, dokud mi to neprozradila Irena, tak prozraď to našim posluchačům, kdo zpíval?

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Tak zpívá Kateřina Podholová, zpěvačka, která vystudovala zpěv, ale teďko se věnuje, a potom vystudovala práva, tak teďko je to právnička, a mně se moc líbí její hlas a barva jejího hlasu. A Oto Klempíř tam rapoval a napsal taky text k písničce.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že mnoho posluchačů si říkalo, jestlipak to náhodou není přímo Jan Saudek, anebo možná, možná Karel Roden, třeba něco mezi nimi, tak hodně zajímavý hlas.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
No mě se několik lidí právě ptalo, jako jestli to není náhodou Karel nebo jestli to není Jan, Jan Saudek.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že ty můžeš být, protože teď jsem se teď chtěl zrovna začít ptát na to, na co si v životě pyšná, a to se mi to krásně rýmuje, protože na tenhle ten film asi pyšná být můžeš. Já si myslím, že je neobyčejný asi, je zvláštní, viď?

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
No, já nejsem pyšný člověk, takže já nejsem pyšná ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak dobře, tak hrdá.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
A hrdá taky ne, já jsem ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Spokojená.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
No, tak já jsem vděčná tomu, že diváci na ten film chodí, že na ně působí emocionálně, že si ho prožijí, že potom prostě mi napíší nebo mi dají nějakou zprávu, tak na to jsem opravdu jako ne pyšná, ale jsem šťastná z toho.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Víš, práce režiséra je samozřejmě mnohovrstevná, abych to řekl tak jaksi zvláštním způsobem, ale kromě jiného si třeba, i když to dělají třeba na západě různé firmy, tak si v podstatě musí sám udělat režisér u nás asi casting, to znamená dělá si výběr, výběr herců. Výběr Karla Rodena do role Jana Saudka je možná docela zvláštní, protože jestli se nepletu, tak já je samozřejmě dost dobře neznám jaksi osobně, ale setkal jsem se s oběma a působí na mě každý úplně jinak. Zatímco Jan Saudek je vyložený extrovert, tak Karel Roden úplně naopak. To je zvláštní, že si ho obsadila.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
No, tak, no obsadila, protože ta role vyžadovala vynikajícího herce za prvé, za druhé jsem nechtěla kopii Janovu a pak jsem si říkala, kdo dokáže nejlíp zahrát Jana? Ne ten, kdo je mu podobný fyzicky, ale ten, kdo má v sobě tu bohatou niternou škálu jak toho herectví, tak tý emocionality a Karel, ačkoliv teďko hraje třeba v poslední době hodně ty vážné, tragické, zachmuřené role, tak naopak jsme se domluvili, že to vlastně bude pro něj takový protiúkol a že on tam má spoustu i komediálních poloh, takových, jako je tam roztomilý, milý, takže úplně nový Karel Roden. A na tom jsme se také vlastně domluvili, že bude hravý a že prostě musíme dostat do té postavy tu živelnost, tu nějakou, prostě temperament, vášnivost, takže tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale co si na něm tak pozorovala? Jak se v tom cítil?

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
No zpočátku, zpočátku jsme to hledali samozřejmě, to nebylo tak, že nám to spadlo hned první natáčení den z nebe ten způsob práce a pojetí postavy, takže jsme hledali ty cesty, pracovali na tom. Když jsem cítila, že Karel spadá do takový tý melancholický svojí polohy typický, tak jsem říkala, Kájí, ne, prostě takhle ne, takhle ne, musíme to prostě, sem přerušila třeba natáčení a povídali jsme si ještě chvilku o tom, tak jsme hledali tu polohu. Musel být vášnivý, musel být zábavný, musel být roztomilý. A potom samozřejmě v závěru filmu je potom, když zjistí, že jsou věci skutečně jako špatně pro něj, tak taky vypjaté dramatické polohy tam taky jsou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A ostatní casting ostatních herců, hereček byl jednoduchý?

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Jako vždycky to je velký rozhodování, koho, jak a vybírám si herce, který buďto znám osobně nebo je znám z castingu, dělám castingy, dělám kamerový zkoušky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Děláš ráda s herci, který máš ověřený?

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Ráda, ráda, ráda, ale ne vždycky mám pro toho herce vždycky roli vhodnou, takže je to vždycky takový, jako že bych třeba ráda obsadila někoho, s kým už jsem pracovala a bylo to fajn, ale cítím, že do tý role se nehodí, tak bohužel musím třeba to nezopakovat tu spolupráci.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Říká Irena Pavlásková, můj host v Tandemu.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Posloucháte Tandem a v něm mám velice atraktivního hosta, a to co se vzezření i atraktivity povoláním týče, Irenu Pavláskovou. Můžete si ...

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Já děkuji.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nemusíš děkovat, já v podstatě jenom konstatuju skutečnost, ale můžete se Ireny i vy ptát, připomínám znovu ty tři možnosti, buď emailem na adresu tandem@rozhlas.cz nebo esemeskou ve tvaru Tandem mezera pak váš dotaz, a to na číslo 9001104 anebo zavolat na telefonní číslo 221 553 777. Zatím, jak říkám, se budu ptát já, a to na věc, která mě hodně zajímá, protože to může leccos svědčit o tom, jak se třeba tvůj život, Ireno, dále vyvíjel, kdo byl tvůj ideál v dětství? Teď nemyslím třeba jenom profesní, ale vůbec ke komu ty jsi vzhlížela? Minule jsem měl tady v Tandemu jako hosta Petra Rychlého a shodli jsme se na tom, že naším ideálem byl pilot Biggles. Biggles od velbloudích stíhaček, to byly takový knížky, takový salátový sešity, co tebe bralo?

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
No, to je složitý. Tak já jsem, když jsem byla úplně malá, tak vlastně byl 68. rok, byla okupace a já když jsem tomu nerozuměla politicky samozřejmě, co přesně se děje, ale viděla jsem, že se něco děje hroznýho, špatnýho, a vlastně pro mě potom, když už jsem jako dospívala později a později, byli opravdu vzorem, vzorem byli lidi, kteří se nedali a kteří nějakým způsobem prostě nekolaborovali a zůstali sví. To neznamená, že museli nutně do disentu, že jo, to mohli ve svém okolí prostě šířit takovou náladu a atmosféru.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prostě čestný lidi.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Prostě čestný lidi, kteří zůstali čestní, tak to jsem měla jako jak příklad vlastně ze svý vlastní rodiny, tak pro mě třeba byl, velkým vzorem byla Marta Kubišová, člověk, který se vzdal slávy, popularity, úplně všeho jenom proto, aby zůstal svůj. A to já neodsuzuju lidi, kteří třeba pracovali, samozřejmě já jsem pracovala a studovala za normalizace, ale prostě ta čestnost, ta poctivost, to, že prostě nikomu nepodlézáte, to prostě bylo pro mě takový jako, takový vzor.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, a co třeba vzory z knížek nebo z filmů? Kdo tě tak hodně bral a koho jsi ráda třeba četla nebo jsi obdivovala?

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
No tak, ježíš, tak jasně, tak jako pro mě byly takový kultovní knížky, byl, byl Přelet přes kukaččí hnízdo nebo, já nevím, nebo prostě beatnickou literaturu jsem četla, všechny tyhlenty, Hellera, že jo, to jsem milovala, takže těch hrdinů asi nebo, já nevím, Remarquea, že jo, Hemingwaye, to byli takoví ti, když člověk dospíval, tak četl tuhlentu literaturu a tam ty ušlechtilí hrdinové, Remarquovi hrdinové byli úžasní, šlechetní muži.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď jsi mi připomněla, třeba za doby mého středoškolského studia to byl Saliger Kdo chytá v žitě.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Jo, to taky, taky, ano, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No ale já jsem si někde přečetl a pořád tě tam se snažím vmanévrovat, že tvým idolem byl Vinnetou a dokonce vtipný Vinnetou si někde napsala, jak jsi to myslela?

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
No ne, Vinnetou jasně, no to mě ovlivnilo jako na celý život.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No proto, no.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Jako já jsem vyrůstala na Vinnetouovi a pro mě vlastně Vinnetou byl ztělesněním toho správnýho chlapa, který, po kterým samozřejmě toužíte celý život někoho takovýho potkat, takže krásný, šlechetný, statečný, čestný, férový, odvážný, nebojácný, přitažlivý, no akorát jsem říkala, ne vtipný Vinnetou, ale že jediný, co mu chybělo, snad byl humor, tak ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo takhle, že kdyby byl vtipný Vinnetou, tak je idol.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Takže kdyby byl Vinnetou ještě k tomu vtipný, tak to už je úplně bezchybný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To by byl úplně bezchybnej. Já mám takovej pocit, že takovýho sem ho nikdy nezažil, vtipem teda nikdy nehýřil, což je opravdu chyba. Akorát znám takovej jeden vtip, jaksi v tom kupé ve vlaku si povídaj nějaký ženský vo tom, kterej, která národnost jsou nejlepší milovníci a ta jedna říká, že jsou to indiáni, jo, že slyšela, a ta druhá říká: ne, ne, já jsem slyšela, že Maďaři. A tam sedí v koutě takovej mladík a ten pod kabátem, odhrne ten kabát a říká: dámy, dovolte, abych se vám představil, já jsem Ištván Vinnetou.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Tandemu dozpíval Karel Gott, ale o muzice si budeme s Irenou Pavláskovou, mým dnešním hostem, povídat dál, protože mě samozřejmě hodně zajímá, když už tady zazněla písnička z tvého nového filmu Fotograf, jak je pro tebe muzika ve filmu důležitá, jestlipak jsi, už když film točíš, představuješ, jaká muzika bude film provázet, případně jestlipak už náhodou ji neslyšíš v hlavě a tak?

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
No, to si, předem si to nepředstavuju a ani, někteří třeba dělají to, že třeba si pučí nějakou muziku, jakoukoliv, Beatles, a teďko na to stříhaj, tak to ani to nedělám, protože chci, aby ten obrázek vlastně fungoval i bez tý hudby a vlastně a ta hudba k tomu dá tu nadhodnotu, vlastně hudba tomu přinese ještě tu další vrstvu té emocionality, podpoří vlastně, prohloubí ty emoce všechny, že jo, jako napětí, že jo, takový romantický pocity, nebo naopak strach, nebo nějaký temný, temnější pocity, takže muzika je moc, moc důležitá.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já to zjišťuju ex post, když třeba dejme tomu teď sleduju nějakej film nebo seriál, který podle mého názoru nemá dobře vybranou muziku, tak mě to vyloženě ruší.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Protože to vůbec nedokresluje atmosféru toho filmu, naopak já třeba hodně oceňuju, jak dokážou někteří režiséři nebo respektive jak si ti, kteří tvoří muziku k filmu a režisér samozřejmě si to potom vybírá, dotáhnout fantasticky třeba dejme tomu nějaké dramatické scény, ať už z kriminálek, z hororů, ale třeba jenom z dramat, muzikou, kdy tam ta muzika prostě je tak naléhavá, že tě vyloženě jaksi naplní a ten, ten dojem je potom komplexní. To je pro tebe asi taky důležité.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Ano, ano, to je, tak teď jsi to řekl nádherně, to je to poslání muziky a já třeba spolupracuju s Jirkou Chlumeckým, vlastně už od začátku, od svých prvních filmů, a myslím si, že on to právě dokáže tohlento, jako naplnit tu emoci.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Slyšíte na sebe takhle, on ví, co ty potřebuješ, a ty víš, co asi ti tak nabídne.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Určitě, určitě, a můžu se na něj spolehnout. A to, jak jsi právě říkal, že některý ty seriály nebo některý, zvlášť teda v televizních případech, je ta muzika někdy iritující nebo nepříjemná, tak to třeba si myslím, že ten Jirka Chlumecký má absolutně cit pro tyhle věci.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já třeba zrovna nedávno, to byl ten podnět, který jsem měl na mysli, jsem viděl seriál, který mně jinak ale přišel velice dobrý, Malý pitaval z velkého města, tuším, velice dobrý kriminální seriál, ale ten měl tak teda divně vybranou hudbu, která mě vyloženě iritovala, v tom špatným slova smyslu, ale já teď naopak namířím k naprosté klasice, kterou ty jsi si vybrala jako písničku na přání. Bohužel tuhle tu písničku už nemůžeš použít ve filmu, ta už ve filmu použitá byla.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Ano, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pink Floyd.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Vybrala jsem si Pink Floydy, vybrala jsem si The Wall. Já když jsem ten film poprvé viděla, tak jsem úplně žasla, žasla, na mě ten film strašně zapůsobil. Za prvý na mě teda zapůsobil film a zapůsobila na mě muzika, já mám Pink Floydy moc ráda, ale vůbec už od jejich dřívějších věcí, od ještě co měli, já nevím, Odvrácená strana Měsíce a podobně, takže mám takovou muziku ráda. Rogers Waters mně nesedí svými politickými názory, to se s ním se ztotožnit nemůžu teda, dokonce mi to hodně vadí, ale jako muzika je to božská.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, tak člověk prostě nemůže být komplexně takový dokonalý jako, teď jsem málem řekl jako jsme my.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ještě zhruba čtvrthodinku máte příležitost poslat nějaký dotaz, respektive zatelefonovat možná spíš dotaz režisérce Ireně Pavláskové, dnešnímu hostu Tandemu, na čísla 221 553 777, ještě jednou 221 553 777, a my si zatím budeme s Irenou povídat o spolupráci. Protože jsme v pořadu Tandem, který v podstatě vyžaduje jaksi sounáležitost těch dvou, minimálně dvou lidí teda, jak je pro tebe důležitá spolupráce při natáčení filmu? Seš takovej ten diktátor, sólista, kterej to má předem nalajnovaný a ten tvůj tým už to takhle musí splnit?

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
No, jako připravená jsem, protože pokud bych nebyla připravená, tak bych začala zmatkovat, takže já to mám všechno připravený, já to mám rozkreslený, já si dělám půdorysy, kde přibližně odkud kamera, tak jako si dělám aranže doma. Potom na tom place je to pak samozřejmě všechno vždycky jinak, tohle to nejde a támhle to nejde proto a tam to zase nejde z jinýho důvodu, takže když jsem začínala, tak tohlento mi dělalo strašný potíže. Já jsem se nedokázala rychle adaptovat na nový podmínky, teď ta zkušenost nějaká, co mi přinesla, je to, že už se jako orientuju rychleji a jsem schopná i rychleji zaimprovizovat nebo vymyslet nějaký nový řešení. No a samozřejmě máte tam tým lidí, se kterýma s každým musíte vyjít, s každým individuálně vyjít a současně vlastně řídit ten celý tým, aby, aby, aby fungoval pohromadě. Nedělám to direktivně, jak ses ptal, nedělám to direktivně, chci, aby to naopak vycházelo z dialogu, z přátelství, z důvěry, z toho, že se vzájemně inspirujeme a že vzájemně hledáme tu nejlepší možnost, možnou cestu. Nikoliv to, že já někomu něco poručím.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Všechny profese u filmu jsou samozřejmě důležité, ale marná sláva, ne nadarmo bývá hned jaksi vedle režiséra uváděn také kameraman, to je možná, hned po režisérovi možná vůbec nejdůležitější součást. Samozřejmě herci, co si budeme povídat, ale ten kameraman, ten prostě svým cítěním určuje to, jak ten film bude, bude vypadat, protože kameraman může filmu pomoct, kameraman ho může pokazit, ale to může samozřejmě kdekdo. Jak hodně necháš kameramana tvořit a nakolik ho ty třeba jaksi vedeš?

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
S kameramanem vždycky si řekneme atmosféru, o jakou atmosféru nám jde. Chceme intimní atmosféru, chceme, já nevím, naopak jako krásný sluníčkový den rozsvícený třeba když jsme v místnosti, tak řekneme si prostě, jak má působit ta scéna, jakou emoci má přinýst. Potom už jaký kameraman, jak si to přesně nasvítí a jaký vybere objektiv a tak dále, tak to už je, to jsou jeho svébytné vody a toho samozřejmě v tom nechávám. Já pak můžu akorát jenom prskat a říkat, jako tady se mi to zdá nějaký moc tmavý, nebo já nevím, já bych to chtěla trošku jinak, ale v podstatě řekneme si koncepci a on už to potom ztvárňuje.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale musíte být taky naladěni na stejnou vlnu nepochybně. Nedávno jsem viděl takový jaksi pokračování jednoho slavného filmu o lyžařském výletu dětí, nebudu říkat ten název, protože ten film se podle mě ale opravdu hrubě nepovedl i kvůli tomu, těm záběrům kameramana, který tam vyloženě jaksi experimentoval, takže třeba herec byl jenom jeho rameno někde v levém dolním rohu a jinak kromě toho tam byla skříň, což, a to hlavní, kamera se hlavně hodně klepala, čím víc, tím líp, ale tohle to by si asi nedopustila.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
No já nemám, já nemám ráda, když je něco takovýho samoúčelnýho a když to nemá svůj jako smysl nebo svůj význam.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jsem rád, to jsem rád. Tak mám takový pocit, někdo nám právě teď volá, možná že dáme tu příležitost, aby nám něco řekl. Haló, dobrý den.

posluchač
--------------------
Dobrý den, tady posluchač Víťa. Pozdravuji paní Pavláskovou a chtěl bych se vás zeptat, že se uvádí podle filmových databází, že si v novém filmu zahrál i bratr pana Karla Rodena pan Marián Roden. Jakpak se vám s ním spolupracuju, spolupracovalo? Děkuji a přeji šťastný nový rok 2015 a na shledanou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak děkujeme za přání, díky. Jestli jsem tomu dobře rozuměl, jak se spolupracovalo s Karlem Rodenem, ano.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Já také děkuju moc za přání a také přeji všechno nejlepší a krásný rok.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je otázka přímo k tématu, ano.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
S Karlem se spolupracovalo výtečně, Karel není úplně jednoduchý člověk na komunikaci, je velice takový jako niterný a pořád všechno potřebuje probírat z mnoha stran, což mně vyhovuje, protože já jsem taky takovej, takovej šťoural a nípal a všechno si potřebuju padesátkrát jako ověřit a prověřit a ujistit se v tom, takže mě ta spolupráce s ním teda ohromně baví a vyhovuje a bylo to, bylo to, byl to už náš pátý společný film a byla to nejhezčí naše spolupráce s Karlem.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Irena Pavlásková, host dnešního Tandemu, má za sebou premiéru filmu Fotograf, čili si teď asi pravděpodobně, Ireno, užíváš, užíváš si chvály, trošičku se asi malinko bojíš, jestlipak náhodou některý z kritiků nesezná, že už té chvály bylo moc, takže se do tebe taky může pustit, ale to už prostě nese samozřejmě tohle to, tahle ta profese s sebou. Ale nepochybně tvoje, tvůj film půjde někam na nějaké festivaly, mohlo by přibýt něco cen k tvým, třeba Čas sluhů získal, jestli se nepletu, ceny na asi pěti festivalech.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Asi deseti.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Deseti přímo, plus pro Ivanu Chýlkovou, Corpus Delicti taky tři nebo čtyři.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Tam to bylo míň trochu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, no, no, no, ale tak Fotograf by mohl něco získat, i když já jsem přesvědčený, že ty to neděláš pro festivaly a pro ceny.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Ne, no samozřejmě že ne, ale je to, když vás vybere nějaký festival, zvlášť takový, jako se poštěstilo mně, teda že jsem hned první festival, na který můj film byl přijatý, byl Cannes, vlastně největší festival nebo jeden z nejprestižnějších festivalů světa a ještě tam dostanete cenu, samozřejmě že to je pro vás takový, jako takový štěstí na duši a takový zadostiučinění, že vaše práce má smysl, že oslovujete zahraniční publikum, že jí rozumí té vaší práci, že je to baví, nebo třeba když jsem dostala za Zemský ráj to napohled v Moskvě taky na áčkovým festivalu FIPRESCI za nejlepší film, FIPRESCI to je organizace, mezinárodní organizace kritiků, tak jsem si říkala, no tak když mi mezinárodní organizace kritiků dá cenu za nejlepší film, tak co mi tady bude nějakej támhle blbec co povídat tady, jo?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nejmenuj, prosím tě, nejmenuj.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Ne, ne, nebudu, nebudu. Takže je to samozřejmě zadostiučinění, ale nedělám filmy pro festivaly, tak asi takhle to je.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je jasný. No, já jsem ale chtěl se odpíchnout od filmu Fotograf ke tvým dalším cílům. Co je před tebou? Protože vím, že ty jsi taková neklidná duše, neustále na něčem pracuješ, co připravuješ za film? Není to tajemství?

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Ne, ne, rozhodně ne, protože teďko už se začínám naplno pouštět do té práce. Já jsem před pár lety četla knížku od Philipa Rotha, od světoznámýho americkýho spisovatele, Pražský orgie. Pražský orgie je knížka, který on, kterou on napsal v 80. letech a je to příběh americkýho spisovatele, který přijede v 70. letech do Prahy, má tady nějakou svojí misi a potká se tady s velmi svéráznou bizarní ženou a s velmi bizarní společností. Tak a já jsem si říkala, jak se to dělá, když nějak prostě režisér ze střední Evropy, který nemá pořádných peněz a chce získat práva od světoznámého amerického spisovatele, který je jeden z nejlepších světových spisovatelů, tak jak se to vlastně dělá? No a tak jsme, tak jsme s panem Srstkou, s ředitelem Dilie, jsme napsali panu Rothovi dopis, jeho agentuře, rok trvalo to dopisování, pan Roth viděl moje filmy, přečetl si jako mojí explikaci, jak si představuju ztvárnit tu jeho knihu a pozval mě k sobě do Connecticutu, strávila jsem tam s panem Rothem celý odpoledne a povídali jsme si, rozebírali jsme věci a on mi ty práva poskytl.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Úžasné.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Takže, takže já jsem tomu dávala skutečně asi tak jako miliontinu naděje a tak teď samozřejmě se cítím velice, mám prostě velkou trému, jsem zodpovědná vůči panu Rothovi a doufám, že se mi to podaří ten příběh natočit.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdy začneš točit?

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
No ještě, ještě dáváme dohromady finance, hledám americkýho herce. Nemusí to být zrovna George Clooney, ale ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale bylo by to hezký teda.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
No ale ty by ses na to taky hodil.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslíš až takhle? No tak já bych mohl zastupovat Clooneyho v těch těžkých scénách, kdy by, na co by nestačil. Ne, ale tak určitě rád, rád ti nabídnu své služby.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Ano. Takže tak doufám, že to teďko během roku dáme dohromady a jestli se poštěstí nebo zadaří, tak koncem roku bychom mohli začít film připravovat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, a bude se jmenovat Pražské orgie?

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Pražské orgie. Já myslím, že to je název velice příhodný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je trhák, to je úžasnej trhák, to se mi moc líbí. Tak na to se nepochybně těšíš určitě. Já si myslím, a vždycky to tady tak deklaruju, že těšení je takový motor člověka, kterej ho vůbec posunuje někam a díky kterému může vůbec jaksi přežít. Na co se těšíš kromě natáčení filmu?

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
No, já si myslím, že to těšení, že to musí být každý den a ze všeho, i z drobností.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Přesně tak, přesně.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Jo, takže není to jenom tak, že se těšíte na velké sny a velké plány, jako já myslím, že to tu radost z toho každýho dne, prostě si to, musíte si tu radost v sobě vydolovat a těšit se každý den na něco hezkýho.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že třeba i na dobrej oběd, pokud člověk nemá dietu samozřejmě.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Třeba oběd, to je výborná věc.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Oběd je výborná věc, už se nám pomalu blíží, tak popřejeme našim posluchačům dobrou chuť k obědu, ale hlavně samozřejmě popřeju Ireně Pavláskové, mému dnešnímu milému hostovi v Tandemu, aby se zadařilo tak, jak se to zadařilo s filmem Fotograf, tak Pražské orgie, budu jim držet palce a budeme se moc těšit na tvoje další filmy. Ať se všechno daří.

Irena PAVLÁSKOVÁ, režisérka, scénáristka, producentka
--------------------
Já moc děkuju, děkuju za přání, děkuju za pozvání a vám taky všem ať se daří krásně všechno.

Spustit audio