Jan Kanyza - herec a malíř

8. duben 2013

Herec a malíř Jan Kanyza byl hostem Tandemu Jana Rosáka. Dozvěděli jste se například, jestli má mezi kolegy malíři svůj vzor, jak přišel k abstraktnímu malování nebo jak se doma učí texty.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tandem je na startu, tak vás ze studia Českého rozhlasu zdraví Jan Rosák. Rád si k sobě do studia zvu hosty, kteří mohou vám posluchačům nabídnout zajímavý příběh svého života. Když se můj host před lety rozhodoval mezi herectvím a malířstvím, dal přednost tomu prvnímu. Nicméně jeho paleta taky nezahálela. Jak sám říká - kolegové herci mu sice radili, ať raději maluje než hraje, malíři zase naopak, ať hraje víc než maluje, ale on nedal na nikoho z nich a udělal dobře. Šel svou cestou a tak dneska tady v Tandemu mohu pozdravit herce a zároveň malíře Honzu Kanyzu. Vítám tě, Honzo.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Děkuju za přivítání. Já vás vítám taky a přeji hodně trpělivosti posluchačům.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já se vůbec neobávám, naopak si myslím, že se budou bavit. My spolu sice taky budeme vzpomínat na roky, co jsou už za námi, ale především se budeme bavit o současnosti a budoucnosti. A začneme s tím hned po úvodní písničce.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to už pár let, co Honza Kanyza byl u nás na Tandemu návštěvou, za ta léta se samozřejmě stane v životě herce, ale i malíře spousta věcí. Herec něco odehraje, něco natočí, malíř toho spoustu namaluje. Jak to bylo u tebe víc? Víc jsi maloval, nebo víc jsi hrál?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Já nevím, já si nevedu statistiky, ale tak ono se to tak krásně prostřídává, takže jednou je víc toho, jednou onoho a já se snažím vlastně veškeré své činnosti provádět jenom proto jako obranu proti vlastní vrozené lenosti, tak abych úplně neshnil někde, tak si vymýšlím, takže vezmu nějakou práci, co se týká herectví, pak zase se snažím něco namalovat, vytisknout a tak podobně, takže říkám obrana proti lenosti.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A dá se říct, že u tebe je to, aspoň teda já soudím podle sebe, já si jednou prací odpočívám od tý druhý. Je to tak u tebe taky?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ale jo. Stane se a pak jsem nesmírně vyčerpán.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak dobře, tak to zkusíme vzít teď konkrétně.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak dejme tomu za těch, to jsou zhruba 4 roky, co jsi tady u nás nebyl na Tandemu, tak jsi natočil nějaké seriály.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
To je fenomén doby, to je, to je vlastně, tak mám pocit, že se nic jiného netočí než seriály, ale tak je to tak, tak co bych se tomu bránil, to ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vyhovuje ti ta práce?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Zvykl jsem si na to. Zvykl jsem si na to, je to tedy někdy velmi vražedné tempo, ale když se sejde kvalitní štáb, což tedy jako v tomto případu u mě to je neoddiskutovatelné a báječní kolegové, tak vlastně to jde samo, že jo. Důležité je, aby člověk byl připraven. U toho seriálu je, řekněme, problém, nebo problém to není, ale musí být člověk připraven na to, že musí přijít s hotovou rolí. Tam není čas.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, žádný zkoušení.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Na nějaký zkoušení nebo jako vývoj postavy nebo takhle, protože on člověk tak neví, jak za půl roku to bude vypadat. A musí si nastartovat vlastně tu roli tak, aby ji měl připravenou, aby byl hotovej, no a naučit se texty, což už tedy jaksi v mém případě je obtížnější disciplína, ale zatím se to zvládá.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak se učíš texty?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Blbě, ale doma, no doma se učím texty ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Chodíš, memoruješ?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Chodím po pokoji, to kdyby mě viděl někdo z odborných kruhů lékařských, tak by okamžitě stanovil diagnózu a rychlý převoz do Bohnic třeba nebo do nějakého jiného zařízení, ale dokonce už to snáší i náš pes.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? Já vím, že někteří kolegové to, když jsme u toho memorování textu, dělají třeba tak, že si to nahrají si na CD, případně tehdy dřív byly kazety, že jo, nahrají si jednu repliku toho kolegy třeba nebo těch kolegů a tu svoji tam do toho vkládají a pouštějí si to v autě.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Aha, aha, aha.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jedou i dlouhé trasy ... ne?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
To já bych nedojel nikam, ne to já ne. Jednak neovládám techniku a nějak s těmi magnetofony a s těmi nahrávači a počítači a jinými, to já nejsem kamarád, a já bych se zamyslel a začal bych poslouchat texty a říkám - nedojel bych nikam. Já si to musím říkal v chůzi a přemýšlet o tom a teď se přistihnu ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A spojovat si třeba jako s fyzickou akcí, jo?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ano, no tak jednak, a jednak vlastně důležitá je logika toho textu, protože oni mi občas dají takové jako volno, že si to mohu upravit podle, podle sebe a já se vymlouvám, že to je kvůli té roli, takže si to řeknu po svém, ale důležitá je prostě logika věci, obsah a tak, ale někdy se přistihnu, že velmi perfektně ovládám repliky svých kolegů a na ty svoje zapomínám, takže tam je trochu problém.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak dobře, tak to máme herectví. Malířství si necháme po písničce.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je herec a malíř Jan Kanyza. O tom, co se u něj stalo nového v oboru herectví, jsme si zhruba tak udělali náčrt a teď bychom si mohli načrtnout, co jsi namaloval. Dá se to vůbec takhle jaksi odškrtávat, že mám namalováno 10 obrazů nebo ...

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Tak a už mám vymalováno.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže už mám vymalováno.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ne, ne, ne. Ono se to opravdu vyvíjí a ne vždycky se podaří, že nastane ta svatá chvíle, kdy, kdy se obraz dokončí na, neříkám jeden zátah, ale to tak prostě se odloží za skříň, tam se domaluje, začne se něco jiného, nebo když člověk pracuje na nějakém cyklu, tak si to musí rozvrhnout, ale je to individuální, je to různé, ale pár věcí bylo, takže já jsem zase připravil jednu z výstav, tak uvidíme, co se odehraje během ní a po ní.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
O výstavě si určitě budeme povídat trošičku podrobněji, ale mě zajímá ten průběh tvojí tvorby, jak děláš? To znamená, ty jsi, předpokládám, jdeš třeba do nějakýho plenéru udělat skicu, je to tak?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ne.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ne, ne, ne, já jsem ateliérový malíř.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Počkej a to znamená, že už začínáš v ateliéru jaksi zpaměti?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Rovnou. No jo, zpaměti. No tak to moje nefigurativní malování, že jo, já nemám rád to slovo abstraktní, protože pod to se dá schovat leccos, ale užívám ho často, abych nemusel dlouho vysvětlovat, že tam nic nikdo nepozná, ale tvrdím, že abstraovat se dá než konkrétní, když to vezmeme trošku vážněji.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Přešel jsi k tomu abstraktnímu malování od konkrétního?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ano, jistě, samozřejmě, to je, to se datuje zhruba kolem roku 86. Tam byly první věci už nefigurativní a nezobrazující, tam se začaly objevovat, ale do té doby to byly portréty, dokonce, dokonce, já nevím, možná už jsem to jednou vyprávěl, dokonce na škole, když jsem otravoval své spolužáky, aby se chodili dívat na obrázky a když nepřišli, tak jsem je nosil do školy, takže jsem otravoval i kantory a pak se mi Nedbal přiznal, že čekal každý den, kdy vlastně přestoupím na jinou školu, ale je to, je to ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, takhle to, já myslel na novej obrázek.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
... ne, ale vůbec nenapadlo ani. No, tak to jsem dělal i akty, protože jsem to považoval, že to patří jako k základům malířského vzdělání jako techniky a tak a taky se stalo, že přišla dívka, na které bylo co malovat, sice trošku větší spotřeba barev, ona byla vyvinutější, ale jako model báječná a tak po nějakém přemlouvání si odložila, jak říká Suchý, svetříček a blůzičku a tak, a já jsem začal malovat a ona během 10 minut prostě vztekle vstala, oblékla se, práskla dveřmi a odešla. A mně došlo potom, že ona to brala, jakože to je trošku originélnější nějaké pozvání na sbírku motýlů ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo takhle

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
... že to je výzva k něčemu jinému a já vůl chtěl malovat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ty jsi opravdu chtěl malovat.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, já chtěl malovat, no tak nechci prostě se pouštět do nějakých zbytečných detailů ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No doufám, že ses jí potom omluvil a opravils to ne?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Napravil jsem to, a tak jsem to potom zkoušel opačně, že ne ... a to už se mi zase potom nechtělo malovat, tak, tak jsem od těch aktů nějak upustil a zbyly ty portréty a nějaké krajiny jako přímo zobrazující a městské, městský plenér a tak všecko možný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo a pak došel jsi k tomu, co i právě zmiňovaný Jiří Suchý formuluje - k čemu ruce, k čemu hlava.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ano, ano.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vím, že Honza Kanyza je malíř, který má samozřejmě jaksi svůj oblíbený kraj, je to Francie, jestli se nepletu, tak přímo Languedoc.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ano, přímo, přímo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže to, o tom si určitě taky rád s tebou popovídám, navíc už proto, že budeme mít teď brzy u nás v Mníšku ochutnávku vína z Languedocu, takže tam na tebe zavzpomínáme, třeba že jo.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
A proč mě nepozvete, proč jenom zavzpomínáte?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak my tě asi pozveme, my tě asi pozveme.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Tak, teď jsi řekl.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale prosím tě, řekni mi, byl nebo je někdo z malířů, kdo je takovým tvým, třeba francouzských malířů, takovým tvým guru, kterého ty rád, jaksi si třeba myslíš, nebo že by si ho třeba chtěl jaksi napodobovat, kopírovat, to v žádném případě, ale s kterým by si chtěl si popovídat a sdílet třeba názor na malířství?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No těch by bylo hodně a brzdou by byla ta francouzština, ale když už by si člověk takhle vymýšlel, tak asi by to vzal, že je schopen i plynně diskutovat v jiném jazyce, ale já nevím, já mám třeba, oblíbence má každý, oblíbeného malíře nebo má i, řekněme, vzory, ke kterým se každý prostě nerad přiznává nebo ne každý se k nim rád přiznává, protože aby tam nehledali stopy toho jeho vzoru, ale každý je má, protože ta kontinuita je patrná, nejde vymyslet něco od stolu zgruntu nového, vždycky někdo na někoho navazuje podvědomě, vědomě, to je, to je rozdílné. Ale můj guru, jak si říkal, nebo já mu říkám iniciační malíř, byl v Olomouci Slavoj Kovařík, který mně vlastně ukázal, co, co to je moderní umění, tam já jsem slyšel poprvé jména jako /nesrozumitelné/, Robert Rauschenberg a takovýhle, takovýhle pojmy. A v těch, v těch 16 letech, kdy začala střední škola, tak jsem zjistil po ateliérech tehdy olomouckých, že se maluje taky něco jiného, než co se vystavuje oficiálně v tehdejším domě umění, že to nejsou jenom kombajny a zralé žito a milicionáři v průvodu, jak na ně sněží, že tam prostě v 60. letech to už vlastně jel informel a strukturální prostě malba a to já koukal a teprve tam jsem se začal vlastně učit a ten Slavoj, toho já považuju za svého tedy, řekněme, iniciačního malíře. No, ale z těch francouzských, no tak samozřejmě Picasso, Braque, možná Braque ještě víc než Picasso, nebo Matisse, Paul Cézanne. No tak to, to byl můj oblíbenec a je dodnes z těch impresionistů nebo spíš postimpresionistů. Tak ten mě zajímá. No van Gogh, to chytilo člověka, jako který se zajímal o výtvarné umění, tak díky Irvingu Stoneovi, že, nebo filmu slavnému, kde hrál Kirk Douglas van Gogha, tak ten příběh je tak silný a tak hezky literárně zpracovaný, že ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
I když možná trochu fiktivní.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No tak jistě, že to je trošičku, ale ten Irving Stone vychází z jeho 700 dopisů, které napsal bratru Theovi, takže tam on vychází jako z faktů.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že je to docela příznačný v podstatě i vzhledem k tvému vývoji malířskýmu, má jsem docela, protože samozřejmě se nezajímám o to tak hluboce jako ty, docela jaksi vykulil oči na jeden hraný Picassův obraz, který byl naprosto realistický.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, on sám tvrdil, že v 15 maloval jako Velázquez a celý život mu trvalo, než se naučil malovat jako dítě, ale ty jeho věci, kdy mu bylo 15, 16 let, to je naprostá hladká, dokonalá akademická malba. To je, to je úžasné, to je úchvatný.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když jsem vyzval mého dnešního hosta Honzu Kanyzu, aby si vybral mezi klasiky českého humoru toho, koho si on dá, ale samozřejmě hlavně vy, vážení a milí posluchači, dneska poslechneme, tak padlo jméno Miloš Kopecký. A v té souvislosti jsme si oba dva vybavili taky jméno Miroslav Horníček a vzpomněli jsme na ten slavný Tvrďák.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ano, ano, Albert Julius a tma, to mělo podtitul.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Úžasná, úžasná záležitost, která bohužel, jestli se nepletu, nebyla nijak příliš jaksi třeba televizně nebo filmově ztvárněná, což byla velká škoda.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
To ani nešlo, protože oni se pouštěli do věcí, které byly téměř nevysílatelné kolikrát ve svých improvizacích, takže někde na divadle jim to prošlo, na zájezdě, ale pořád myslím, že vyprávěl Miloš Kopecký, že byli čas od času pohnáni k zodpovědnosti.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Viděls je někdy přímo in nature na scéně?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ano, já jsem to viděl a v Olomouci jako student, kde hráli, tak to, to jsem byl odpoledne, to jsem byl večer a potom ještě dvakrát. Po celou dobu, co to tam hráli, tak jsem chodil se na to dívat, protože jsme dělali s Petrem Novotným, že jo, národním bavičem, kabaret studentský a Hanka Maciuchová a Pavel Dostál a to, tak to jsme tam chodili povinně, jako na školení skoro jsme to brali, že jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je dobře, tak si dáme další lekci školení.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ano, já jsem pro.

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jan Kanyza je dnes mezi herci uznávanou veličinou mezi malíři, je uznávaný, to já si myslím, že tobě nic nechybí, Honzo, dneska. Jseš spokojenej celkem se svým životem, viď?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Já no nemám, na co si stěžovat, protože, a není to proto, že by nebylo kde, nemám nejmenšího důvodu, protože to bych se rouhal jenom.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale naopak můžeš třeba teď to obrátit a poděkovat třeba nebo aspoň v duchu tomu nebo těm, kdo ti v životě nejvíc pomohli. Kdo si myslíš, že byl tak jaksi po ruce, když jsi to potřeboval, anebo která ta chvíle v tvým životě byla rozhodují a důležitá?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ale tak podle situace, jaká chvíle nastala, jestli byla příjemná nebo nepříjemná, nebo, nebo veselá nebo depresivní nebo tak, ale zpravidla jsou to ty méně gativní věci, ty negativní, že ano. No tak rodiče byli od toho samozřejmě, ale na škole, když si člověk byl nejistý, tak Miloš Nedbal třeba. To, to byl úžasněj teda jako ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Počkej, ty jsi říkal, že Miloš Nedbal tě posílal na výtvarnou školu.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No jo, ten měl obavy, že tam přejdu a mě to tenkrát vůbec ani nenapadlo, že by něco takového bylo možné, že jo, ale potom musím po hříchu říci, že ani ne po hříchu, ale popravdě, moje žena. To byla moje opora a já bez ní musím dneska říci, že bych těžko dokázal, dokázal-li jsem vůbec něco, tak bez ní by to vůbec nešlo. A to není, není chvála pro to, abych dostal třeba teplou večeři, to v žádném případě, ale to je vzácná bytost a já sám nevím, jakým způsobem jsem si jí zasloužil.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To musíme mnozí takhle přemýšlet, ano, šáhnout si do svědomí, ale ...

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Je to tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... přitom tvoje žena Žofie není, není žena, která by byla doma u plotny, ta má svoje ...

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ne, ne, ne, v žádném případě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
...svoji práci a to ...

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Já se dokonce obávám, že ona ani neví, jak plotna vypadá. Ale, ne, tak ne, já to nevyžaduju, já nevyžaduji teplé prostě obědy, teplé večeře a svačiny zabalit do aktovky, když tatínek odchází do práce nebo tak. Ne, nevyžaduju to v žádném případě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co je pro tebe tak jaksi symbol toho rodinnýho štěstí?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ale tolerance, debata, umět si naslouchat, prostě říct si věci, které trápí toho druhého, nebo vydiskutovat to společně, aby ten problém vlastně se zmenšil nebo dokonce zmizel, že jo, a to soužití, my jsme spolu 36 let jako oficiálně tedy na papír, to jinak jsme o něco déle, a pořád to funguje. Samozřejmě taky byly takové, jako italské ovzduší nastalo, že jo, ale ne v tom smyslu, že bychom měli nekompletní jídelní servis, tak daleko to nešlo, to musím říct že ne. Ale já jsem zastáncem toho názoru, že jedno manželství na lidský život je ažaž.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co jsem slíbil, to musím splnit a splním to rád. Popovídáme si o současné aktivitě Honzy Kanyzy, protože má za sebou velké vypětí, což vždycky je při instalaci výstavy. Máš trému, jako když máš třeba před premiérou divadelní?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Jo, to je naprosto stejné.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, fakt?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Stejné pocity, stejné pocity a hlavně když to člověk připravuje, tak čím blíž je termín vernisáže nebo zahájení, tak tím víc člověk zjišťuje, že všecko je špatně, že ty obrazy jsou špatně, že ten výstavní prostor je naprosto nevyhovující, že vlastně termín, to je absolutně scestná věc, kdo to vymyslel, že prostě to se nedá stihnout, že jo, všecko. No pak se trochu zklidní, až to visí na stěnách a už se s tím nedá nic dělat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jak, jak volíš třeba obrazy, které ano a které ne?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, tak tady to bylo víceméně jednoduché, protože to rozhodování bývá, bývá těžké, že člověk nemá ten odstup od toho, jako nadhled řekněme, ale já jsem to dělal s panem doktorem Neumannem, který se ujal vlastně, řekněme, toho kurátorství, výběru obrazů a textů do katalogu a zahájení výstavy, takže spolu jsme to vybírali. A já jsem ani moc nekřičel, že tohle ano a tohle bych tam chtěl. Ne, dal jsem na jeho radu a udělal jsem moc dobře.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ono je možná dobře, když má někdo odstup, protože ty jsi příliš in, jak se říká.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No tak je, člověk má pocit, že všecko co je, tak když to není špatně, tak je to naopak výborně a to všecko by tam mělo být, aby ukázal, co všecko dovede, jak je pilný a co všecko stihnul a to je cesta do pekel.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Výstava je pár dní jaksi instalována, ty pocity tvoje určitě jsou ještě pořád takový čerstvý, stejně tak jako, jako návštěvníků, ale pojal jsi nějaký téma tý výstavy nebo je to souborná?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Je to, ne, není to moc věcí, začalo to, 2. dubna vlastně byla vernisáž, a výstava poběží do 28. dubna v Nové síni ve Voršilské ulici, každý den teda mimo pondělí nějak, myslím, od 11 do 18 hodin. A já jsem volil téma věčnou, není to tématická výstava, není to retrospektivní, protože to zase, i když vypadá veliká ta síň, tak ona tak není. Je tam 15 věcí, aby ty obrazy měly prostor, aby mohly komunikovat mezi sebou a přitom měly, přitom měly volnost a nebylo to tak nacpané. Jsou to větší formáty a vlastně ta motivace tam byla, je to z posledních 5 let, většinou věci, které vznikly ve Francii.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je prodejní výstava?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, tak přáli si, abych tam ten peisliste dodal, no, ale já to nerad dělám a neumím to a něco se mi nechce a tak jako vždycky si vzpomenu na větu Bedřicha Dlouhého, excelentního malíře českého, který říkal, že by chtěl být tak bohatý, aby už nemusel prodat nikdy žádnej svůj obraz a já mu velice dobře rozumím.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No jak Honza říkal správně, byla zahájena výstava 2.dubna, aby to nebylo prvního, aby si někdo nemyslel, že to je apríl.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ano, aby si nemyslel, že to je apríl, no. Na apríla já jsem instaloval.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak o současné výstavě Honzy Kanyzy už jsme si popovídali, ale pochopitelně vás, vážení a milí zajímá určitě, co má Honza před sebou taky v plánech a to jak malířských, tak hereckých. Tak co je před tebou například na tvým pracovním stole, nějaký texty, který se učíš?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Teď jsem dostal nové scénáře, protože do toho seriálu Ordinace v růžové zahradě, tak ta moje postava se tam znovu vrací, tak už tam mám ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je dobrej pocit, protože to znamená, že jseš oblíbená postava.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Že si zase vydělám na barvy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, jasně.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ano. To bylo pragmatičtější, to je pravda. Ne, ne, ne, vrací se tam jako, nebudu prozrazovat děj, který taky znám jenom do určité fáze, ale zase tam trošku začne dělat nějaké, něco mezi dusnem a pořádkem ta postava.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale ta figura, ta figura vždycky závisí na tom, jak je ten interpret jaksi sympatickej, protože o tom rozhodujou ti scénáristé a samozřejmě trošičku taky diváci, tak si řeknou, hele, tak tenhleten je tak sympatickej, toho tam chcem, tak ho tam ...

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ještě ho tam dáme, no alezase přiznejme si, je to seriál o lékařích a jejich vztazích a ne o ředitelích, tak si říkám - vrací se tam a já jsem docela rád, protože mně je ten člověk docela sympatický a mně se to dělá dobře, jo. A s těmi lidmi, se kterými já jsem na place, od kostymérů až tedy před režiséry, kteří se střídají, kameramani, štáb až po kolegy, tak to je opravdu musím říct na to, jak se dělá takový seriál, jaký je to tempo a jak vlastně se dělá celý den prostě, tak je to, je to práce docela radostná, musím říct.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A co něco dalšího, kromě televize, film nějakej?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Něco se tam připravuje, ale zatím se ještě neozvali, takže já nepropadám panice a uvidí se.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já totiž, i když připravuju ten svůj pořad v televizi, víš, tak tam občas dělám takové různé brikule, jako třeba různé tématické a teď jsem si vymyslel téma dvojníci. A přišel jsem na to, že ty jsi hrál svýho dvojníka ve filmu Mravenci nesou smrt a to je teda, takže možná, možná, že ti přijde ještě pozvánka z tohoto směru a připomeneš si svá hodně mladá léta.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ano, ano, no ale dvojníci, když se hraje dvojníci v českém filmu, to není bráno jako dvě role, ale jako jedna, čili jeden honorář.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jeden honorář?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Jeden honorář.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je ale šlendrián.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Je to šlendrián, mělo by se to změnit, něco by se s tím mělo udělat, určitě, určitě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Určitě. No a co chystáš se zase do Francie do Languedocu?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, vždyť já už na to čekám jako na smilování, protože už v kalendáři píšou jaro a já kouknu z okno a ono nikde.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A tam je taky takhle?

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ne, kdepak, tam, oni, já jsem teď volal s jedním svým kolegou, který tam žije 54 let tedy, francouzský malíř českého původu, a říkal, že je tam zima, že je tam 14 stupňů. Ale že svítí sluníčko, že prostě je ... on žije ve Vans, am France am Provence ve městečku Vans, to se všecko rýmuje.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hezky, hezky, hezky. Skončili jsme stylově, bych řekl s Honzou Kanyzou.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ano. Těším se na slunce, chybí mi.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nám všem chybí samozřejmě. Tak doufám, že se ho dočkáme. Dneska jsme si příjemně popovídali s Honzou Kanyzou o malířství i o herectví. Díky, měj se, ať ti inspirace neschází.

Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Děkuju a tobě přeju nápodobně a všechno dobrý a co nejméně prášků a lékařů.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Reprízováno 12. září 2013 a 21. srpna 2014.

Spustit audio