Jan Kryl - písničkář a bratr Karla Kryla

22. duben 2014

Jan Rosák pozval do Tandemu Jana Kryla, písničkáře a bratra zpěváka Karla Kryla. Prozradil například, jak si psal písničky a básničky do šuplíku, protože za komunistické éry jako bratr Karla Kryla vlastně mohl na věřejnosti zazpívat až ve svých 50 letech...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tandem odstartoval, takže vás, milí posluchači, zdraví Jan Rosák. Dnes jsem do studia pozval písničkáře, který poprvé na prkna, která znamenají svět, vystoupil ve svých 50 letech. Aby tak učinil dřív, tak to bylo kvůli jeho jménu, tedy myslím příjmení, nemyslitelné. Dráhu písničkáře před tím totiž šlapal už jeho bratr Karel a postupně došel až do Rádia Svobodná Evropa. Před 10 dny jsme vzpomněli jeho nedožitých 70. Takže Jan, co zůstal tehdy za ostnatými dráty, mohl leda tak opravovat stroje a své básničky a písničky ukládat do šuplíku. Nakonec ale šanci prosadit se, dostal. Hostem Tandemu je písničkář Jan Kryl. Vítám vás, dobrý den.

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že nejlepší bude to naše dnešní setkání začít některou z vašich písní.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hrál a zpíval svou písničku, kterou složil, Jan Kryl. Pocházíte z Novýho Jičína, jestli se nepletu, viďte? 

Jan KRYL, písničkář
--------------------
No, ten rod vůbec ten pochází někde od Litovle, ale náš dědeček založil v Novém Jičíně v roce 1909 se svým společníkem Scottim tiskárnu a tím pádem se můj táta narodil v Novém Jičíně a když přišli Němci, tak česká tiskárna nemohla zůstat v Sudetech, tak stěhovali tiskárnu někam do protektorátu Čechy a Morava, proto Kroměříž byla nejblíž. Nebo tam, kde vůbec dostali koncesi. No a proto my tři děti jsme se narodily v Kroměříži. Takže to máme takové rozbité. Maminka pochází ze Starého Města u Frýdku, čili je, je Slezanka, že jo, táta se narodil v Novém Jičíně, což je nějaké Kravařsko, na pomezí mezi Slezskem a Valašskem. No a my jsme vlastně rodem Hanáci, takže je to taková směska, ale cítíme se určitě Moraváci. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jsme teda se narodili kousek od sebe, protože já jsem se narodil v Ivanovicích na Hané ...

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Ahá? 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... což je od Kroměříže ...

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Kousek. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... já nevím 25 kiláků, možná, jezdili jsme tam na výlety a narodili jsme se my dva tedy ve stejném roce 47. V takovém hodně suchém roce, ale hodně plodném.

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Ano, my máme proto pořád žízeň. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to je pravda. No, my vzpomínáme letos, já už jsem to říkal v úvodu, zrovna před 10 dny by se dožil brácha Karel váš tedy, já mám shodou okolností taky bratra Karla, ale to je opravdu jenom shoda okolností, 70. Myslím si, že to vzpomněla celá naše společnost, koncerty a nejrůznějšími akcemi, ale, a podobně, ale vzpomeňte si vy na to, co si nemůže vzpomenout nikdo jiný, to znamená na třeba společné dětství s Karlem. 

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Víte, náš táta měl problémy samozřejmě s Němci, protože v tiskárně se tiskly zakázané věci proti velkoněmecké říši a Němci naštěstí to nenašli, ale tátovi vytloukli zuby, ale nechali mu tiskárnu v provozu, sice se skřípěním zubů, na rozdíl od soudruhů komunistů, kteří přišli v roce 48, tak v roce 50 jako první tiskárnu v republice přišli kladivy a krompáči rozbili stroje a písma, no a táta byl nasazen na Huko, což bylo 70 tisíc vykořisťovatelů a úředníků do výroby, takže házel lopatou, budoval Novou huť Klementa Gottwalda a podobné stavby, ale přesto si vždycky rodiče našli čas, že v sobotu se pracovalo, takže v neděli brzy ráno se vyráželo za Kroměříž do Chřibů. No a tam my jsme měli jako děti šanci se trošku vyřádit, sbírat houby a chytat pstruhy a koupat se v potoce a prostě lumpačit. A za to jsem rodičům neskutečně vděčný, protože nás vytáhli z toho, z toho města, které bylo město Čepičkovo a byla tam opravdu nedobrá atmosféra. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? 

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Hm. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, tak je tam taky blázinec, že jo, tak to docela symptomaticky.

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Tak ono, ono byl, právě byl problém v tom, že táta, když v době, kdy se Čepička dral k moci, tak lidé, kteří věděli, co to bylo zač a co vlastně vyváděl v tom koncentráku, tak něho vydali takový nějak pamflet a táta ho vytisk a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ajajajaj! 

Jan KRYL, písničkář
--------------------
A samozřejmě, že Čepička ho žaloval pro nějaký falešný tisk nebo nedobrý tisk a táta ten soud vyhrál a od té doby kdykoliv se Čepička někde objevil, tak táta letěl. No a naposledy letěl v roce 57, protože dělal vedoucího v prádelně v komunále, no a pak tam přišel Alexej Čepička a v tu ránu táta vyletěl. No, takže ... my jsme tam, my jsme byly samozřejmě jako děti určeni taktéž k lopatě. Čili buď JZD, anebo doly.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale nakonec, já nevím, vyhrála muzika. Byla ta muzika ve vaší rodině nějakou tradicí, anebo, že to bylo jenom tak, jako, že jste se k tomu uchýlili vy dva? 

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Moji rodiče nebyli muzikanti, nicméně u nás se hodně zpívalo. V těch 50. letech samozřejmě televize nebyla, že jo, v rádiu se daly poslouchat buď, buď častučky, anebo Sedí sokol na javori, proti čemuž já nic nemám, ale u nás se hodně zpívalo. Táta třeba uměl nějakejch 30, 40 koled, jo, čili my jsme opravdu v té, ta pětičlenná rodina si sedla a klidně jsme si zpívali. Takže jako děti my tři sourozenci jsme byli snad dokonce třetí na nějakým krajským kole soutěže tvořivosti mládeže a zpívali jsme trojhlasně píseň Konopa, Konopa. Takže tam to muzicírování aspoň v tom pěveckém se určitě u nás tradovalo. No a potom se brácha dostal ke kytaře, když byli v Bechyni na keramické škole, tam chodili postupně se stali víceméně členy trampské osady Zlatý klíč, tam byli i Wabi Ryvola a Géza Včelička a takovýhle lidi, tam se Karel naučil těch 5 akordů, no a od té doby se potom přijel domů a já mu říkám: Já chci taky umět hrát na kytaru. Brácha, že jo, bráchovi bylo nějakejch 16, mně 13 a nebylo takových těch publikací, jako je dneska milion, že jo, jak se šahají akordy a všechno, tak mi namaloval těch 6 strun a ty pražce a ty puntínky a takhle se to hmatá a tak jsem se ve svých 13 naučil těch pár akordů. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já už jsem to říkal v úvodu, že Jan Kryl, tedy mladší bratr Karla Kryla nemohl samozřejmě vystupovat na pódiu vůbec nikde, samozřejmě už ne vůbec v rádiu, tehdy, když jeho bratr Karel odešel do emigrace, do Rádia Svobodná Evropa, tak jste psal si svoje písničky do šuplíku. Kdy jste potom vlastně s tím začal, že jste mohl vyjít na pódium? 

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Tři roky po Karlově smrti si dva starostové zpoza Kroměříže vymysleli, že udělají festival Dny Karla Kryla. No a hledali někoho z rodiny, kdo by jim dal povolení k použití jména a já přesto, že jsem pokřtěn Jan Karel, tak jsem jim říkal, že jim to dát nemůžu, no ale při té debatě u mě doma zjistili, že si píšu básničky do šuplíku, tak říkali: Jé, to je skvělý, my tě vytáhnem na jeviště, jako, jako překvapení. A tak já v 50 letech, za kopřivky celé mé rodiny jsem z papíru recitoval svoje, svoje básničky mezi takovými hvězdami jako jsou Paleček, Janík a Jirka Dědeček a Pepík Nosů a byl tam dokonce tenkrát i Egon Lánský a takovýhle jména tam byly a já mezi nima hrdě, ale docela mě to bavilo a pak mi nabídl spolupráci moderátor celé té akce, což byl brněnský folkař Pavel Foltán, rok jsme tak spolu tak nevázaně trošku laškovali po, po různých akcích a on zjistil, že umím těch 5 akordů na kytaru a říkal, tak to je skvělý, uděláme pořad Kryl hraje Kryla, kde oni byli ta kapela a já jsem tam vždycky něco odrecitoval, zahrál jsem si s nimi akorát Anděla, to bylo všechno, víc jsem toho stejně moc neuměl. No, ale během toho roku jsem se párkrát sešel s Pepou Nosem, no a symbolicky 21. srpna 98 mě Pepa pozval do svého programu, do Luhačovic a od té doby se tradovala naše spolupráce velice úzká, protože to trvalo 5,5 roku a byli jsme spolu 200, 250 dnů v roce. Čili byli jsme věčně někde na cestách, spalo se kolikrát na jednom roztahova..., rozkládacím gauči a bylo to neskutečně pro mě plodná doba, protože začínat v 50 letech většina těchhle těch muzikantů už víceméně buď končí, anebo těží z toho, co měli před sebou, nebo za sebou a já jsem začínal, takže člověk se musel učit tu dramaturgii, musel se naučit do, co si na tom jevišti může vůbec dovolit a tak dál a tak dál.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vaše písničky nejsou o tom, že sedí sokol na javori, anebo, že, že je všechno krásný a že, že svítání prostě ozáří nádherný den. Jsou to písničky, který jsou jaksi o strádání, o lidským prostě údělu. Jak je přijímali lidi v tom průběhu té vaší kariéry? Já nepochybuju, že se to vyvíjí.

Jan KRYL, písničkář
--------------------
No, víte, ten začátek byl docela pro mě nepříjemný, protože lidé dokonce konstatovali, že jsem hyena, že jsem parazit, jak se vůbec opovažuju po Karlovi vystoupit na jeviště a dokonce jsem dostal několik výhrůžek, že bych se měl přejmenovat, ať neparazituji na tom a jenomže člověk si musel proboxovat svoje místo na slunci a dělali jsme s tím Pepou hodně roku ty, ty školy a vlastně mezi mladými posluchači jsem získal velkou spoustu svých příznivců, no a na mnoha i koncertech třeba pro veřejnost potom přišli a říkali: No, my jsme úplně nadšeni z toho, že si děláte svoji, svoji písničku a že nehrajete jenom toho Karla. A stalo se, že jsem řekl: to já toho Karla za celou, za celý program hodinu a půl, prostě ho nedám. Ale oni mi to stejně nedovolili, stejně mi řekli: a zahraj nám něco od Karla.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, jasně, jasně. No, ale tak jsou jiné případy, kdy dejme tomu jiných slavných zpěváků sourozenci třeba opravdu hrají výhradně a jenom jeho muziku, toho svého sourozence a dokonce ho jako parafrázují, což asi pravděpodobně by měli možná ti kritici pravdu, ale to není váš případ.

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Já to nedělám totiž rád. Na mě Karlovy písničky působí strašně depresivně. Ještě specielně teď, když je takové výročí, kdy je věčně ho vidět i v televizi, ho vidím naživo a vím, že se s ním už můžu potkat až někde tam v muzikantským nebi. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Tandemu je dnes hostem písničkář Jan Kryl, samozřejmě to jméno vám něco připomíná, je to pochopitelně bratr Karla Kryla, ale je to svébytný písničkách, který dělá svou tvorbu i když dejme tomu třeba s někým spolupracujete. Říkal jste o vaší spolupráci s folkařem Foltánem, ale zmínil jste taky Pepu Nose, s tím jste dost dlouho hráli. Hráli jste jeho písničky, nebo obou písničky, nebo jak vypadala ta vaše spolupráce? 

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Ten pořad byl koncipovaný úplně jinak. Zpočátku, protože já jsem opravdu na tu kytaru šáhnul po 35 letech, takže člověk toho moc neuměl, tak já jsem spíš vždycky, dělilo se to tak, že já jsem odrecitoval a Pepa zahrát. A já jsem odrecitoval a Pepa zahrál, takhle jsme se střídali. No a postupně jsem přibral a Pepa vždycky říkal, hele zahraj tu svojí písničku a já jsem říkal: Pepo, vždyť já se v každé písničce dvaadvacetkrát spletu. Né, hraj to, ty lidi si na to zvyknou, pro ně jsi zajímavej a tak dál. No tak mě Pepa citýroval, až to dospělo tak daleko, že jsme potom měli každý vždycky jsme hráli svoje a pak to mezi námi, jak, jak už to bývá, tomu se říká takzvaná ponorka, no a potom od roku 2004 já jsem to víceméně rozsekl a začal jsem ten pořad hlavně pro školy dělat sám, protože jsem si ho představoval trošku jinak než to, že budu recitovat a Pepa hrát, nebo já hrát a Pepa hrát. Prostě chtěl jsem o tom Karlovi povídat, já jsem těm kantorům slíbil vždycky, že, že jim řeknu, ale, že se musí studenti zeptat. Samozřejmě při jejich neiniciativě padl maximálně jeden dotaz, a to bylo všechno. Takže kantoři byli docela naštvaní, že vlastně se o tom bráchovi ani nemluvilo a tak jsem to začal dělat jinak a myslím si, že ten program prošel školami od Aše po Sninu a Medzilaborce na východě Slovenska, jo. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste se zmínil několikrát o tom, že recitujete vlastní básničky. O čem jsou? Protože to si vůbec nedokážu představit jaksi o čem ...

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Vy jste říkal, že i písničky jsou o něčem, ale já bych to řekl jinak, moje tvorba se dotýká veškeré lidské činnosti, čili je to od politiky až po lásku, po přírodu, všechno. Vždycky je potřeba k tomu nějaký silný impuls, který vás navede k tomu, protože dělat básničku o, hele Andula má 50 roků, slož mi něco. Tak je to láska, páska, zapalte tři svíce a bude litr slivovice, prostě to nemá smysl jo, ale musíte mít, musíte mít prostě nějakou tu múzu a musí vás oslovit a obyčejně je to nějaký silný impuls, který vás dovede k tomu, že zrovna uděláte takovou, svého času jsem šel po tržišti a šla krásná dívka v létě, krajkovou halenku, pod tím nic, no a honem tužku a papír a napsal jsem si: Ukryla pod šaty démanty v krajkoví. A leželo to 10 let tenhle motiv. Až pak najednou přišel moment, kdy se to použilo do básničky, jo, takže takhle to bývá. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Písničky bratra mého dnešního hosta Jana Kryla, tedy Karla Kryla se pochopitelně jaksi šířily mezi, mezi lidem, když byl Karel ještě tady, tak v podobě desek, myslím si, že Bratříčku, zavírej vrátka, má doma kde kdo, já samozřejmě taky, ale potom, když Karel odešel, tak ty písničky už se k nám dostávali jenom zprostředkovaně. Buďto na nějakých ilegálních nahrávkách, na takových těch vytahaných páscích, anebo samozřejmě při poslechu Svobodné Evropy. Jak vy jste se k nim dostával třeba, jak jste je poslouchal? 

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Tak samozřejmě stejně, jak jste to teď řekl. Byl problém, že naše rozhlasové aparáty většinou měly VKV a neměl krátký vlny. A potom soudruzi ze Sovětskýho svazu udělali rádio, tranzistorové VEV6, kde byl celý rozsah krátkých vln a každá ta vlna, jo těch 19 bylo na 5 centimetrů, takže i v tom šíleném rušení se vždycky to dalo někde najít, jo, no a navíc, navíc přece jenom se vždycky našel někdo, kdo něco přivezl načerno. Vím, že 2 desky se přelepovaly i ty etikety, které jsou v prostředku na desce a stejně tak byl, se to vkládalo do těch, do těch obalů a bylo to nějaký modern, fliseur music, jo a prostě jak něco jako Strausovy valčíky a takhle se to převezlo. Já si myslím, že kdyby ti celníci se jenom podívali a zjistili, že tam je, protože na té desce je vidět, kde končí písnička, kde začíná druhá, takž by museli přijít na to, že to není jedna skladba.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak naštěstí to nebyli muzikanti asi ...

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Tak, naštěstí se to tedy převezlo, takže my jsme měli docela jako celý ten archiv.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Setkal jste se někdy vyloženě s, s nějakou jaksi persekucí kvůli bráchovi? 

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Tak mě v roce 71 zhruba měsíc po tom, co nám zemřel tatínek a mimo jiné Karlovi zadrželi parte tak dlouho, až bylo po pohřbu, aby ho nemuseli sem pustit, tak mě asi za měsíc vyhodili na hodinu z práce. No, naše maminka ta dělala vedoucí okresní prodejny nábytku, tak ani tu nenechali ty dva roky dodělat do penze na stejném místě, ale dosadili si na její místo svoji kádrovou komunistickou rezervu a mamina pak jako starší paní dojížděla čtvrt roku tam a čtvrt roku onde, moje dvě děti, ti starší, ty byly určený rovněž jako maximální povolené vzdělání vyučen v oboru, pak bylo štěstí, že dcera, ta nejstarší zpívala v dětském sboru a byla jednou ze sólistek a pan profesor, když děcka končily základku, tak si postavil hlavu, že by bylo moudré, aby tahle děvčata zůstala na středních školách v místě, prostě aby kdykoliv byla, byla k dispozici, takže směla nakonec udělat, udělat gymnázium. Syn ten dělal dvoje přijímačky, oboje udělal, z obou škol přišlo, že pro nedostatek místa není přijat, samozřejmě bylo to z politických důvodů, já jsem se odvolal, jeden soudruh ředitel obratem poslal znovu, že neexistuje a druhý si asi pravděpodobně vůbec nepřipustil, že by si nějaký Kryl vůbec mohl dovolit protestovat, tak mi neodpověděl v termínu, tak jsem se pak do něj telefonicky obul a do dneska si vybavuju, jak se kroutil na té druhé straně. Nakonec kluka teda nechali udělat aspoň průmyslovku. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, to jste měli za to, že protestoval hlavně brácha Karel, že jo. Tak myslím si, že není vůbec žádný div, že si teď jako písničku na přání Jan Kryl vybírá písničku svého bratra. Jednu z těch nejslavnějších. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zpíval Karel Kryl, ale my jsme si museli zvyknout na to taky, že jeho písničky se objevují v rádiu taky v jiných interpretacích. Teď nemyslím při tom koncertu, který pořádal Český rozhlas, tam někteří interpreti zpívali Karlovy písničky docela pěkně, třeba Michal Hrůza se mi líbil, jak, jak interpretoval jeho písničku, ale jsou i interpretace, které vám určitě nejdou tak jako mně, příliš pod nos, viďte? 

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Je to tak. Já mám problém v tom, že když už někdo chce Karlovy písničky zpívat, zaprvé by měl pochopit, o čem ta píseň je a vžít se do toho textu a neměnit ho. Třeba u písně Morituri te salutant, v podání Daniela Landy je naprosto změněný smysl písně. Byť to byli gladiátoři podle textu šli ale na smrt, nikoliv na jako hurá jdeme do boje, kdežto tak, jak, jak to ten Daniel zpívá, tak to je ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, on to znásilnil jako militantní píseň ano ...

Jan KRYL, písničkář
--------------------
... on to, ono to udělal hurá jdeme do boje, morituri a tak dál, čili to mně na tom vadí. Bohužel, já s tím nemůžu nic dělat, protože nejsem držitel autorských práv a nejsem dědic po Karlovi. Čili já můžu akorát skřípat zuby a mě se v podstatě nikdo neptá, jestli ano, nebo ne. To se řeší přes držitelku autorských práv, mojí švagrovou v Německu. Takže to, to mně vadí. Daň z toho, že tak často bylo v tom provedení Daniela Landy vysíláno v rozhlasech a v médiích, je v tom, že velká většina mladé generace se možná až prostřednictvím tohohle revivalu dostala ke Karlovým písničkám. Oni vyrůstali na naprosto jiné muzice. Ale možná se mezi nimi najde dneska dost takových, kteří budou chtít vědět, i co jiného ten Kryl napsal, složil, nazpíval.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, máte pravdu, mně taky hrozně je proti srsti, když slyším, když, že nějaký moderátor řekne, teď uslyšíte písničku Daniela Landy Morituri te salutant, tak to je, to je hrůza hrůzoucí. Ale já si myslím, že řekl jste velice důležitou věc - texty Karlovy. Já považuju Karla za jednoho z nejnadanějších textařů a vlastně básníků, zařadil bych ho klidně po bok, já nevím, Jiřího Suchého, Zdeňka Svěráka, Jaromíra Nohavici, prostě jeho verše jsou, jsou úžasné. To by se skoro tak jako se učí na amerických univerzitách anglická literatura na textech Paula Simona, tak by se dala učit i česká na textech Karlových. 

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Tak Karel byl zaprvé velice sečtělý člověk, než, nebo když odešel, tak samozřejmě jeho knihovna zůstala u mojí maminky a protože maminka bydlela s námi, tak když potom zemřela, tak i to zůstalo s námi a tam je celý archiv veškeré básnické populace, která kdy se od objevila náš až já nevím po kohokoliv, prostě to tam všechno je. Navíc, my jsme měli to štěstí, že tiskárna mého táty, respektive dědy, nebyla obyčejná tiskárna na, na letáky, ale to byla bibliofilská tiskárna, čili u nás se tiskly krásný věci. A my jsme měli kdykoliv přístup k literatuře. V naší tiskárně tiskli, já nevím Petr Bezruč, bratří Čapkové, František Halas, Konůpek, Zahradníček, Rejnek, to všecko tisklo u nás jo, a to právě my jsme měli velký přístup k literatuře a to jsem rodičům neskutečně vděčný, že, že nám tímhle způsobem se pokusili otevřít oči. Navíc brácha ještě na té škole měl takzvané dějiny umění. A v dějinách umění se víceméně bere i záležitosti církevní a proto třeba v jeho textech se objevuje veliká spousta biblických výjevů jo a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A příměrů ...

Jan KRYL, písničkář
--------------------
... to, to, to je právě pro dnešní mladou generaci je velice složité se vůbec v těch textech orientovat. Oni tím, že žijí na těch, na těch tabletech a na těch počítačích, tak oni ztrácejí trošku smysl pro realitu v tom, že, že si nenajdou, k čemu to je, ten, ta jednotlivá fráze, to jednotlivé přirovnání, ale samozřejmě, že, že oslovuje atmosféra toho, jak to ten Karel předává a dává ze sebe ven a oni cítí, že tam je něco dobrého. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je písničkář Jan Kryl, který je pochopitelně bratrem Karla Kryla, to zdůrazňuju, kdyby náhodou někdo náhodou přišel k přijímači až teď a řekl si, to jméno mi něco připomíná. Ale dneska se předpokládám živíte hlavně muzikou. Ale co, já jsem se ani nezeptal, co jste dělal jaksi původně, co, co bylo vaše ...

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Tak já jsem vystudoval hutní průmyslovku, obor válcování, kování, lisování. Ovšem nikdy jsem to nedělal, protože dělal jsem potom asi 35 let v textilním strojírenství. Takže jediné, co se, co bylo vlastně blízké mému oboru bylo to, že jsme měli slévárnu barevných kovů ve fabrice, ale nějak jsem se, jsem se tomu ani nevěnoval. Mě nikdy ani nenapadlo, že bych já se mohl někdy živit muzikou a stalo se to až proto, že v těch mých 54 letech já jsem ty 4 roky to dělal s Pepou Nosem externě a potom v těch 54 letech jsem nakonec byl odejit zase z jedné fabriky a teď jsem zjistil, že vás už nikdo nevezme do práce a tak jsem si říkal, říkal jsem ženě: ty já to zkusím, no, tak hraju to 4 roky, no, tak zkusím jít na volnou nohu. Žena mi říkala: ty ses zbláznil, běž někde na vrátnici, budeme mít 6 tisíc, ale budeme je mít. A já říkám: víš co, jsou jenom dvě možnosti, buď to půjde, nebo to nepůjde. No a tak jsem to doklepal až do penze, no a musím říct, že teďka si to dělám pro radost.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si připomínám teď vlastně v souvislosti s tím původním povoláním Karla, on byl výtvarník, viďte? 

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Ano, keramik.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Keramik, vystudoval bechyňskou, vystudoval tu školu? 

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Ano, vystudoval ji samozřejmě. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A dělal to někdy?

Jan KRYL, písničkář
--------------------
No, on dostal umístěnku do Severočeských keramických závodů do Teplic a tam ho zařadili, místo, aby ho dali jako nějakého aspoň přípravného na technickou funkci, když má průmyslovku, tak ho šoupli k vypalovacím pecím a tak vkládal a po vypálení vyjímal z klece sanitární keramiku, čili hajzlíky, pisoáry, bidety, etcetera ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak na to potřebuje samozřejmě minimálně střední školu, to je jasný ...

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Minimálně střední školu, ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale nedělal to dlouho, že jo? 

Jan KRYL, písničkář
--------------------
No, on to tam dělal chvíli, ale potom ho kamarádi přesvědčovali, že je škoda teda, aby plýtval svými uměleckými kvalitami někde jako nádeník u pecí, že by bylo moudřejší, aby se stal tedy umělcem na volné noze, no tak se brácha nechal přesvědčit, vrátil se domů do Nového Jičína k rodičům, no a potom pod ochrannými křídly ostravského rozhlasu jezdil po vlastech Československých coby krajánek, hrál, zpíval, recitoval. No a pak přišel rok 68 a celý svět se mu změnil, že jo, jako najednou se stal víceméně symbolickým mluvčím celého toho vzdoru proti okupaci 68 a, a to mu změnilo určitě život a změnilo i částečně teda, nebo z velké většiny i celé rodiny. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dozněla písnička písničkáře Jana Kryla, mého dnešního hosta, Přívaly vod. A když se ozývaly poslední jaksi tóny, poslední akordy, tak jste, pane Kryle, jen tak konstatoval, tahle písnička má taky svou historii. Tak to mě samozřejmě zajímá jakou.

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Asi dva měsíce před tím, než přišly ty druhé povodně v roce 2002 jsem pořád hrál, když jsem si cvičil takovou ponurou melodii, nevěl jsem proč, neměl jsem k tomu text, nebylo nic a potom přesně toho 9. srpna jsme byli s ženou a s přáteli v Rožmberku nad Vltavou na chatě, s dostatkem proviantu všeho druhu, nestrádali jsme, televize šla, jo, všechno svítilo, ale nicméně ta atmosféra té šíleně hučící, rozvodněné Vltavy najednou nastartovala myšlenkovej proces a začala, začal vznikat text, udělal jsem jednu sloku, udělal jsem druhou sloku a pořád se mi zdálo, že je to strašně málo. Ovšem vzápětí potom přišlo 11. září 2002, čili rok po a udělala se třetí sloka a místo přívaly vod, je přívaly běd. A myslím si, že ta píseň je docela, bych řekl taková jedna z mých z nejzdařilejších a i obsahově nejsilnější. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Původně jsem se chtěl zeptat hlavně na to, co vás teď čeká, co je před vámi, tak předpokládám, že další koncerty. 

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Jste na strašném omylu, poslední dva roky moje koncerty opadly tak, že to, co jsem dělal, dejme tomu 70, 80 programů i pro školy, tak už loni nebylo nic, že jsem musel pozastavit svoji činnost, no a přetrvává to do dnes a kromě toho, že teď jezdím po rozhlasech, z čehož v podstatě, to je spíš jenom propagace, takže teď budu chodit, od včerejška už můžu chodit na ryby, tak zas budu chodit na ryby.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste rybář? 

Jan KRYL, písničkář
--------------------
No, odmalička, od dítěte.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? 

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Od třech let. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tam, tam se dobře přemejšlí, tam, tam vznikají texty asi ne? 

Jan KRYL, písničkář
--------------------
A tam si máte šanci si promyslet všechno to, co, to, co člověka zlobí, trápí, naplňuje, nenaplňuje. Vemte si, že za celého toho totáče se mnou nikdo nemluvil. Já jsem si vlastně začal psát texty z toho důvodu, že člověk měl naprostý nedostatek komunikace, nikdo nechtěl slyšet moje názory, protože byly názory špatné, že jo, nebyly prorežimní, ale byly protirežimní a i když se se mnou náhodou někdo zastavil, tak honem rychle utekl, jo, nebo přešel radši na druhý chodník. Takže člověk si mnohdy byl nucený svoje myšlenky utříbit tak, že koukal na ty dva nesmysly na vodě, myslím tím splávky, protože já nejsem ten rybář, který jdou parta 30 a basu piv a, a chlast k tomu, to mě nebaví. Já jdu do panenské přírody, kde si sednu a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prozradíte, kam chodíte, nebo to je tajemství? 

Jan KRYL, písničkář
--------------------
V našem revíru okolo Nového Jičína teče takový potok, jmenuje se to Luhá, napájí postupně rybníky od Bělotína po Lomy, po Lovsy až po Jeseník a nad splavem v Jeseníku, tam v tom našem revíru je takových 300 metrů nádherné, hluboké, tažné vody, kde se sadí kapři a tedy na pstruží vodu chodím na kapry.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já vám přeju, ať berou. Ať berou ale i vaše písničky, lidi za duši a za srdce samozřejmě tak, jak byly stvořeny. Písničkář Jan Kryl byl dnes hostem Tandemu. Já vám moc děkuju za vaše povídání a ...

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Já vám děkuju za pozvání a zdravím všechny posluchače. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na shledanou.

Jan KRYL, písničkář
--------------------
Na shledanou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio