Libor Gross - umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností

24. červen 2013

Do Tandemu jsme pozvali uměleckého ředitele Letních shakespearovských slavností Libora Grosse. Moderátor Jan Rosák se ho například zeptal, kam se letos můžete na představení přijít podívat a na jaké herce se mohou lidé těšit.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Všem posluchačům rozhlasu a zejména naší stanici a zejména pořadu Tandem přeje dobrý den Jan Rosák. Dnes je mým hostem muž, který mnohem víc než my ostatní sleduje v létě předpovědi počasí. Proč? No, protože pozvání do Tandemu přijal dnes umělecký ředitel Letních shakespearovských slavnostní Libor Gross. Já vás vítám, dobrý den.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Než si začneme povídat o tom, jak se stát, řekl bych, hnacím motorem takové velké kulturní akce, tak máme v režii pro posluchače připravenu úvodní písničku.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak než se dostane k Letním shakespearovským slavnostem, jejichž umělecký ředitel Libor Gross je dnes hostem Tandemu, tak si popovídáme spíš o tom, co vás zajímalo jako malého kluka. Odkud pocházíte, kde jste se narodil?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Já jsem Pražák rodilý, v dětství jsem vyrůstal v Modřanech a narodil jsem se v Podolí, takže Pražák.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No to je docela nejbližší asi pravděpodobně porodnice Modřanů, tak to odpovídá, ale řekněte mi, co vy a jako malý kluk a divadlo? Bavilo vás už?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Dlouho ne. Byl jsem takový veliký odpůrce těch povinných školních návštěv divadel. Účastnil jsem se samozřejmě, ale ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To člověk musel.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
... musel, bylo obtížné se z toho tehdy vyvléci. Nicméně až, řekněme, na střední škole jsem se začal zajímat mnohem intenzivněji o divadlo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A začal jste ho i hrát třeba?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Divadlo jsem sice párkrát, snad se dá říct i hrál, doufám, že mi kolegové odpustí, protože jsem vlastně těsně po škole spolupracoval s jistou skupinou, s Divadlem Na blízko, což byli moji spolužáci z DAMU. Hráli jsme spolu v malostranském Rubínu, kde jakožto produkčními mi svěřili i malou roli. Takže i divadlo jsem si před diváky zahrál jaksi profesionálně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A vy jste absolventem DAMU?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Já jsem absolventem DAMU, konkrétně katedry produkce.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Produkce, ano. A to je samozřejmě jaksi ta nejlepší průprava pro to, co děláte teď, ale řekněte mi, když teda jste jako kluk nechtěl dělat divadlo, tak jste měl spíš namířeno k těm, k těm ekonomičtějším profesím, nebo co vás bavilo jako?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Mně byla hodně blízká architektura, řekněme, já jsem si stavěl a kreslil různé domky a podobné jaksi stavby, takže myslím, že tímto směrem. Bavila mě dlouho matematika, ale na střední škole se to nějakým způsobem zlomilo a matematika mě bavit přestala, a jak už jsem říkal, posunul jsem se trochu dál jaksi k humanitním a kulturním oborům.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je docela zajímavé spojení dělat produkci na FAMU ...

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Na DAMU, na divadelní fakultě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... protože člověk je blízko toho kumštu a zároveň je hodně blízko té ekonomice. To, jak říkám, se potom s tím, co děláte dneska, hodně úzce pojí. No, ale já tady mám ještě pár takových poznámek, že předtím, že jste začal dělat Letní shakespearovské slavnosti, tak když jste absolvoval DAMU tedy, tak jste začal už dělat podobné věci? Mám tady poznamenáno výstavy a podobně.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Ano, já vlastně jsem prošel celou řadu především tedy divadelních skupin nebo divadel přímo jaksi ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
I kamenných divadel?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
... i kamenných divadel. Úplně první divadlo, kde jsem jako jsem nastoupil vlastně ještě těsně před studiem na DAMU, kam se mi dlouho nedařilo se dostat, tak to byly Městská divadla pražská. Takže věnuji se zejména divadlu, ale za tu mojí krátkou kariéru jsem připravoval i nějaké výstavy například pro Pražské Quadriennale a tak podobně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak já si myslím, že to by pro tuhle tu chvíli stačilo. Teď si dáme zahrát a pak se podíváme asi blíž na Letní shakespearovské slavnosti.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností Libor Gross je hostem dnešního Tandemu. Je potřeba říct, že Letní shakespearovské slavnosti nejsou jenom omezeny na Prahu, viďte?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Ano, je to ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Odehrávají se, jestli se nepletu, v podstatě napříč celou republikou a dokonce i na Slovensku.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Je to tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To všechno máte jaksi pod palcem?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Dá se to tak říct. Samozřejmě je to dnes už poměrně tedy rozsáhlý divadelní festival, který má svoji stabilní osu, Praha, Brno, Ostrava, Bratislava. A každý ročník přináší jaksi nová místa, kam se pokoušíme jet také zahrát. Ne vždy to dopadne tak, že dalším ročníkem navážeme, ale hraje se na některých místech třeba i obrok a tak podobně, takže jenom doplním, letos například kromě zmíněných míst hrajeme ještě ve Zvolenu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste uměleckým šéfem slavností, ale když jste vystudoval produkci, tak předpokládám, že jaksi pořád dohlížíte i na to, na tu produkční stránku toho.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Přesně tak. My jsme relativně, řekněme, menší agentura pořádající, agentura SCHOK, kde to nemá úplně jaksi přesně stanovené hranice, kdo, co dělá, to znamená to, že moje jaksi oficiální funkce je umělecký ředitel, neznamená, že bych se věnoval čistě pouze přípravy vlastně inscenací a stavby dramaturgického plánu. Ten přesah je i do ekonomiky, reklamy a dalších, i do těch technických věcí, takže je to více.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nepochybně nejenom mě, ale i naše posluchače zaujal název vaší agentury SCHOK. Má to něco společného s tím, že chcete šokovat publikum?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Ne, se to i atypicky píše, takže ne, nikoli, je to ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Píše se to SCHOCK.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Bez C.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Bez C.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
SCHOK. Pokud si to dáte do vyhledávače na internet, tak první odkaz, který to najde je Svaz chovatelů obcí a koz.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale dejte pokoj.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavnostní
--------------------
Ale to nejsme my.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je zajímavé, ale máte trošičku jaksi v úmyslu v tom dobrém slova smyslu šokovat?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
To v každém případě, to bychom rádi. Jinak teda, abych to doplnil ještě, tak je to zkratka dvou příjmení Schorm Kačer. To jsou pánové, kteří historicky jaksi ovlivnili, ovlivnili Letní shakespearovské slavnosti, nebo byli impulsem k tomu, aby se festival rozrostl do dnešní podoby. Pan Kačer byl režisérem shodou okolností Snu noci svatojánského, což je premiéra, kterou připravujeme na letošní ročník a on ho v roce 90 poprvé vlastně připravoval jako plenérové představení na Pražském hradě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste uměleckým ředitelem, to znamená, že přestože jste, jak jste říkal, přesahujete i do té produkční sféry, tak asi připravujete dramaturgii, je to tak?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čím se řídíte při tom? Jste vázán samozřejmě Shakespearem, že jo?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Ano, je to tak. Vycházíme samozřejmě z děl Williama Shakespeara. Není to tak, že bysme chtěli odehrát jaksi celý jeho, celé jeho dílo. Snažíme se připravovat ty inscenace s výhledem 3, 4 let. Není to jenom tak, že bychom chtěli diváky za každou cenu bavit, snažíme se i informovat o tom, že William Shakespeare napsal i jiné tituly než pouze ty 3, 4, 5 těch nejznámějších, takže saháme i po hrách historických a tak podobně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No ale já si myslím, že stejně jste zmínil 4, 5 těch nejznámějších, tak si myslím, že tyhle ty tituly asi, asi do kterých bychom zařadili nepochybně Hamleta, Macbetha, Othello, Romeo a Julie, tak ty asi nejvíc zabírají, viďte?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Tak je to tak samozřejmě. Je to nejvděčnější, z produkčního hlediska, řekněme, je to o něco snazší.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
My se dostaneme určitě za chviličku i k tomu, kam dál saháte v Shakespearově díle, ale to až po písničce.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Letní shakespearovské slavnosti jsou nejstarší a největší shakespearovskou divadelní přehlídkou pod širým nebe, v Evropě. To je ambice, kterou jste určitě rádi naplnili a kterou se určitě chlubíte, co si budeme povídat. Je to přehlídka, která zasahuje od Prahy až po Košice vlastně Zvolen, Košice, což je docela příjemné. Je to taky nepochybně hodně práce. To znamená, že, abychom si teď řekli trošičku tu techniku, to znamená, že vy jaksi zangažujete herce, zangažujete tvůrce, režiséra a tak dále, jevištní výtvarníky a podobně, a potom to představení putuje, anebo má všude jaksi svoje obsazení?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Ne, ne. Vznikne, každý rok vlastně připravíme v Praze novou premiéru, zdůrazňuji to, že v Praze neboť taktéž Bratislava připravuje každý rok nový titul, taktéž Shakespeara, a Ostrava, se kterou spolupracujeme, připravuje nový titul jednou za dva roky, takže v průměru 2,5 ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To se střídáte nebo paralelně?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
... vzniká, ano je to paralelně s tím, že to obsazení, které vzniká v těch inscenacích, tak je trvalé. To znamená Sen noci svatojánské, které, který my letos připravíme, tak bude mít stejné obsazení v Praze, Ostravě, v Brně, Bratislavě, ve Zvolenu, kam, kam zajíždí. Do Bratislavy letos ne, omlouvám se, ale všude stejné. Totéž slovenská inscenace jedoucí do Prahy, hrajou ti titíž herci, kteří ji nastudovali v Bratislavě. Takže je to takový poměrně logisticky náročný pavouk, který kombinuje všech těchto, tuším, 5 hracích míst, kdy my začínáme v Praze nejdřív, my začínáme letos 25. června a hrajeme až do 7. září. V těch ostatních městech je to výrazně méně, řekněme, Ostrava s Brnem jsou kolem 20 hracích večerů, v Bratislavě asi 25. Ten Zvolen má, jestli se nepletu, 6 večerů.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak vybíráte třeba lokality, kde se hraje?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Tak snažíme se samozřejmě držet se toho, že by to měl být hrad nebo alespoň zámek v nějaké zajímavé oblasti tak, aby ta oblast jaksi pokryla území, abychom si vzájemně nekonkurovali, to znamená, pokud máme Brno, už si jaksi snažíme se neubírat diváky tím, že bychom hráli, byť máme nabídky i z jiných míst, které jsou relativně blízko, že bychom hráli dál na jižní Moravě, totéž na severní Moravě a taktéž na Slovensku. Takže podmínkou je, aby to bylo co nejkulturnější prostředí, aby šlo hrát venku, to je podmínka. Hrajeme, všechna ta místa jsou pod širým nebem.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, aby to byla ještě slušná kapacita divácká.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Aby to byla kapacita samozřejmě, která to diváky, aby to jinak jaksi uspokojilo co nejširší počet diváků a zároveň, aby i ta ekonomika festivalu fungovala.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že tam jste trošičku jaksi v takové kolizi tím, že byste určitě nejradši hráli pro hodně diváků, ale zase nemůže se hrát pro 25 tisíc jaksi na fotbalovém stadionu, protože to musí být všem lidem srozumitelné a snímatelné takříkajíc.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Přesně tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, ano, to znamená, že určitě jaksi, já nevím, do tisíce míst, možná ještě míň, ne?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Vlastně největší kapacita je brněnský Špilberk, kde je to zhruba těch tisíc diváků. Jinak Praha, my hrajeme v Praze na dvou místech, my hrajeme na Pražském hradě a ještě vlastně na, ve venkovním prostoru v Lichtenštejnském paláci, kde sílí Hudební akademie múzických umění v krásném nádvoří na Malostranském náměstí. Tam je na těhletěch dvou pražských místech je kapacita kolem 600 míst. Ostrava je zhruba 700, Bratislava o něco méně. Takže je to, v podstatě jste to trefil.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, jak říkám, tak jste člověk, který asi možná nejvíc z nás ze všech sleduje ty předpovědi počasí, protože to je podmínka, řekl bych, kategorický imperativ, aby se to povedlo.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Samozřejmě my jsme z počasí lehce nervozní celé léto, ale musím se přiznat, že já patřím k těm, které to počasí zase až tak nesledují, respektive ty předpovědi, protože ne vždy ty předpovědi vycházejí, někdy ano, někdy ne. Je to loterie. Samozřejmě jsme nejradši, když je hezky, ale ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale nehraje se za každého počasí?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Za každého počasí úplně ne, ale určité i nepříznivé počasí, v určitém nepříznivém počasí se hrát dá. I v lehkém dešti například. No je tam ten systém toho, jakým způsobem pak to funguje, je poměrně přesně nadefinován, aby jaksi diváci věděli, co je čeká v případě, že nebude hezky.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mám takový pocit, že ten koho si vybral dneska ředitel, umělecký ředitel Letních shakespearovskýh slavností Libor Gross mezi klasiky českého humoru se ve slavnostech neobjevuje, viďte?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Je to tak, jak říkáte.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Asi ne, ale možná právě proto si vybral Libor Gross dneska Petra Nárožného, protože ty ostatní herce už máte takříkajíc z první ruky, a Petra ne, ten je pro vás vzácný.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Tak možná, že to bude taková malá výzva.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je, to je pravda, protože Petr se, myslím, žádným takovým výzvám nebrání. Ale v čem se vám nejvíc líbí třeba Petr Nárožný?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Tak já mám velmi rád ty staré scénky, které znám teda z televize, kde společně s panem Šimkem, panem Sobotou vyváděli, jak to říct, hezky, no blbli ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No pěkná alotria ano, v Semaforu.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
... ano, pěkně blbli, ale mám pana Nárožného samozřejmě rád i jako herce dnes z Činoherního klubu, z filmů, kde se objevuje, takže mám k tomu, chovám k němu takovou jako úctu, byť jak jste říkal, vlastně jsme se nikdy profesně nepotkali.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak zatím, a navíc se s ním potkáváte teď vlastně přeneseně trošičku v rádiu.

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností Libor Gross je hostem našeho Tandemu. Je pochopitelně hlavně organizátorem těch slavností nebo těch představení, které jsou pro dospělé diváky, ale přečetl jsem si, že novinkou festivalu jsou dětské dny. Mohl byste k tomu něco trošičku říct?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Určitě ano, i když to není přesně tak, jak říkáte. My jsme dětské dny dělali v letošním roce takzvaný Shakespearův dětský den nebude, věřím, že se k tomu vrátíme. Bylo to poměrně zajímavé zpestření vlastně pro festival, které ale v praktickém provozu vlastně naráželo i na takové věci, jako že v létě jsou prázdniny, dost dětí dá přednost tomu, v létě jet si zaplavat a zablbnout, byť samozřejmě například Praha je veliká, tak nemám pocit, že by se nenašlo dost dětí, které by přišly. Nicméně vyhodnotili jsme tu situaci tak, že to bude aktivita, kterou bychom drželi rádi, ale ne v pravidelném rytmu každý rok. Takže letos ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak to vypadá prakticky?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Konkrétně na nejvyšším purkrabství Pražského hradu, kde se shakespearovské slavnosti konají, vznikl, řekněme, takový středověký, na první pohled středověký trh, kde děti si měly možnost vyzkoušet celou řadu věcí od například šermování, výroby loutek, výroby kostýmů, mohly si zahrát divadlo, secvičit, secvičit si nějakou scénku, bylo to takové celé jakoby putování, putování v rámci toho, v rámci toho nádvoří, kde bylo vytvořeno několik, několik stanovišť, soutěžilo se o různé ceny. Takže taková jakoby interakce pro děti, případně i jejich rodiče.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A pokud si vzpomínám, tak William Shakespeare pro děti nic nenapsal, takže asi jste jim nemohli zahrát nějakou hru pro děti.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
To ne, byla tam, byla tam ukázka z Romea a Julie, takové ty ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takové ty bratelné věci, ano.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
... takové ty bratelné věci takové ty nejznámější, aby děti vůbec jaksi si udělaly povědomí ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Krvavé věci z Hamleta nebo Macbetha nebo Othella jste jim nedávali.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
To ne, ale dali jsme jim do ruky potěžkat si lebku a tak, zase aby to neměly tak, tak moc veselé.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale trošičku osvěta tady jaksi v rámci Williama Shakespeara to ...

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
To bylo snahou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže to, to jste jim dávali.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Ano, ano. Setkalo se to, myslím, s velmi slušným ohlasem. Tak věříme tomu, že, jak říkám, nebylo to naposledy, že to do budoucna budeme realizovat i nadále.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Libor Gross, můj dnešní host, je umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností. Upozorňuji znovu a opět, že pod širým nebem, což pochopitelně s sebou přináší spoustu jaksi takových chytáků, které se nedají předpokládat. Já sám se účastním taky jednoho takového představení, hrajeme Noc na Karlštejně a hrajeme to jaksi taky na hradech, zámcích taky pod širým nebem a už jsme několikrát ale opravdu slušně zmokli, dokonce jedno představení jsme odehráli po kotníky ve vodě, takže vím, že jaksi se můžou stát nepředvídatelné věci. Stalo se někdy, že vám to počasí úplně znemožnilo?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Stává se to, ano, stává se to. Je to samozřejmě velmi nepříjemné pro všechny v tu chvíli, protože celý den, když není hezky, tak celý den v agentuře zvoní telefony, volají i diváci, volají i herci, jestli mají večer chodit a tak dále. Ale my, ten systém, který máme nastavený, je takový, že to do posledního okamžiku je vše připraveno, jako že se, my začínáme ve 20.30, že se začíná. Může se v našem případě stát, že i odložíme o něco začátek, můžeme i představení přerušit. Tam, říkám, máme nastavená pravidla vůbec systému, jakým způsobem, kdy, kdy divákům ještě vracíme peníze a kdy ne, u nás je to hodina ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takhle aha, že se hodinu, hodinu prší a už potom ...

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Ne, ne, pokud odehrajeme, pokud hrajeme 60 minut čistého času a pak bysme museli z nějakého důvodu ukončit, protože ty naše představení jsou o něco delší, tak po těch 60 minutách už zaniká bohužel pro diváky nárok na vrácení vstupného. Ale pokud se ta hodina neodehraje, to znamená po 20 minutách začne pršet tak, že nelze pokračovat, tak divák dostane kompletně vstupné zpátky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já myslel, jestli v těch vašich podmínkách nejsou třeba velikost kapek, které jsou ještě akceptovatelné ...

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Velikost kapek, tak je to, je to velmi samozřejmě obtížně posuzovatelné a to jsou ty, řekněme, méně příjemné okamžiky vůbec chodu toho festivalu, když musíte řešit v těch právě v 20.30 ten déšť, jestli je to déšť, v kterým se dá hrát nebo ne. My samozřejmě diváky vybavíme pláštěnkami a snažíme se to jim co nejvíc zkomfortnět, ale má to samozřejmě celou řadu i úskalí. Můžou se herci například zranit, jo ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pochopitelně.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
... tam je tam celá řada věcí, které je potřeba vzít v úvahu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale já si myslím, že divák přichází jaksi s už trošičku malinko připraven na to, že by to mohlo jaksi mít i určité úskalí to představení, takže je připraven na hodně věcí. Ale u herců nevím, jaké vybíráte herce, takové jako odolnější?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Snažíme se.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kteří mají rádi třeba vlhko.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Ne, ale je pravda, že máme, že například dámy u nás mají dva typy kostýmů. Na chladnější a teplejší počasí, že lze se jaksi posílit. Ty kostýmy, kdyby to bylo celé to krásně se použijí ty teplejší, to termoprádlo, jak říkáme, v dobách, kdy vlastně se připravuje ta nová premiéra, která se na Pražském hradě zkouší v červnu v nočních hodinách, vlastně v čase, kdy herci už mají po představení ve vlastních divadlech, tak my můžeme na Hradě začít, což může být mezi 22. a 23. hodinou. Zkouší se třeba do 3, do 4 do rána. V tu chvíli v červnu může být počasí i teplota hodně, hodně blízko nule, takže ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co si budeme povídat.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
... takže je potřeba všechny, všechny teple obléci, zvláště dámy, které jsou choulostivější.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda. A řekněte mi, když jsme u toho, jakým způsobem se vlastně obsazení tvoří, jak se vybírají herci?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
No v prvním kole vzniká jaksi ten inscenační tým, řekněme, realizátoři v čele s režisérem, případně režiséry. V našem případě letos režíruje tvůrčí skupina, tvůrčí duo SKUTR, což jsou dva mladí pánové Trpišovský - Kukučka, a spolu s režiséry vlastně stavíme koncept toho představení tak, jak zejména oni to vidí, jak oni vykládají slova Shakespeara v tom konkrétním titulu, a tipujeme, kteří herci by se nám na tu kterou roli hodili. Následně oslovujeme, ne vždy to samozřejmě vyjde ... 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Protože třeba mají úplně jiné plány.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Mají jiné závazky, někdo, samozřejmě celá řada herců léto ctí a chce v létě odpočívat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A taky celá řada herců v létě točí.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Celá řada v létě točí, neboť samozřejmě točit je ideální v létě, je nejdéle světlo a je lepší počasí, takže takovým to způsobem jaksi postupujeme až do poslední té nej, řekněme, nechci říct nejmenší role, ale do té postavy, která toho v tom daném kuse má nejméně.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Tandemu si dnes povídám s Liborem Grossem, uměleckým ředitelem shakespearovských slavností. Samozřejmě na závěr si určitě popovídáme o tom, co je letos v shakespearovských slavnostech konkrétní, to znamená co se hraje a samozřejmě zajímá, na koho, na které tváře herecké se mohou diváci v Praze, v Brně ...

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Ostravě, Bratislavě a Zvolenu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A Košicích ne.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
V Košicích letos ne.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Letos ne, těšit, abych uzavřel větu. Tak hraje se co?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Tak premiéru letošní Sen noci svatojánské.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Premiéra kdy?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Premiéra 25. června ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To už je na spadnutí.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
... začínáme v Praze samozřejmě. Zhruba do 20. července, kdy Sen noci svatojánské se vydává na šňůru takzvanou právě do míst, o kterých jsme hovořili. Sen noci svatojánské režíruje dvojice SKUTR. Můžeme se těšit na Vandu Hybnerovou, Davida Prachaře, Hanu Vagnerovou, Martina Písaříka, Pepu Poláška, Václava Koptu a celou řadu šikovných herců. Zajímavostí tohoto představení bude ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdo hraje Puka?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Puka hraje Csongor, vidíte, toho jsem zapomněl, děkuju, Csongor Kassai, což je maďarsko-slovensko-český herec, řekl bych ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, kterého jsme viděli Musíme si pomáhat.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Přesně tak. Je to ten chlapec, který tam žil ve skříni schovaný židovský v posteli ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vynikající herec.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
... a vynikající herec, výborný kluk, tak jsem rád, že se povedlo právě se s ním domluvit, protože to je kolega, který to má na ty představení, na ty zkoušky ze všech nejdále.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No to je pravda.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
A choreografii k tomuhle představení dělá pan Kodet, což je ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kristián Kodet?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Nikoli, je to, je to Honza Kodet, Jan Kodet. Má angažmá v Národním divadle a to představení bude zpestřeno, věřím tím a připravujeme vše pro to, že do rolí elfů a víl jsou obsazeni tanečníci akrobaté, takže si myslím, že diváci se mohou těšit nejen na činoherní výkony, ale i právě na velmi zajímavé pohybové kreace.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, samozřejmě to všechno tvoří kouzlo toho představení spolu s tím prostředím, ve kterém se to odehrává, a jaksi pražské arcibiskupství na Hradě je samozřejmě nádherné prostředí. Bude se to hrát tam jako vždycky?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Jako vždycky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, ano. No to ty hradby prostě ty, ty hrají pochopitelně. A k tomu světlo, muzika. Kdo dělá muziku?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Muziku dělá Petr Kaláb, což je, řekněme, dvorní autor právě pánů SKUTRu. S námi ještě nedělal, takže také se těšíme. Ještě s námi myšleno pro Letní shakespearovské slavnosti ještě muziku nepřipravoval. No z dalších titulů, které nás letos čekají, jsou to reprízy představení Zkrocení zlé ženy, což je úspěšná, úspěšná komedie Daniela Špinara, v titulní roli s Táňou Vilhelmovou, kterou alternuje Jana Stryková. V představení se dále objeví Pavel Kikinčuk, Olda Vízner, Vojta Dyk a další vynikající, vynikající herci. Tohle to představení v Praze se hraje na té naší druhé pražské scéně v Lichtenštejnském paláci na Malostranském náměstí. Je to taktéž venku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a protože mám tu příležitost si s vámi povídat a kdo ví, kdy budeme mít další, tak mně řekněte, co vás čeká a co čeká diváky příští rok, na který titul už pokukujete?

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
My pokukujeme, ale my to neprozrazujeme, to se omlouvám, tady vás tak trochu zklamu, musím odmítnout, ale, řekněme, uvažujeme právě nad jednou historickou, nad jedním historickým titulem, tak věřím, že, že do dopadne a že zase uděláme představení, které, řekněme, není tak, diváci nemají tak často příležitost na českých nebo případně slovenských jevištích vidět.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Každopádně bude to zase záležitost úžasná, protože co si budeme povídat, jméno William Shakespeare, to mluví nahlas. Tak ať se daří. Libor Gross, umělecký ředitel shakespearovských slavností byl dnes hostem Tandemu a já vám přeju samozřejmě hlavně to dobré počasí, potom plná hlediště a spokojení diváci samozřejmě. Díky a na shledanou.

Libor GROSS, umělecký ředitel Letních shakespearovských slavností
--------------------
Já vám moc děkuju, na shledanou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio