Michal Pavlíček - kytarista a skladatel
13. listopad 2012
Talk show Tandem s Janem Rosákem navštívil kytarista a skladatel Michal Pavlíček. Prozradil například, co připravoval pro BBC, jak probíhaly přípravy k oživení Pražského výběru a co pracovně chystá na příští rok.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jan Rosák vás opět všecky zdraví z Tandemu, milí posluchači. Dnes je tady se mnou muzikant, jehož kytarová virtuozita a skladatelská invence jsou dneska už legendou. Do naší hudební scény přinesl nejenom takříkajíc srozumitelný rejstřík stylového vyjádření rockového undergroundu, ale také preciznost instrumentace a osobitost interpretace. Hostem Tandemu je totiž obdivovaný kytarový mág, skladatel svérázných hříček i autor introvertních rockových opusů, stejně jako melodických balad Michal Pavlíček. Já tě vítám, Michale, ahoj.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Ahoj, ahoj.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jsem to tady navršil, viď, na tebe. Taková epiteta, ale všecka jsou pravdivá. No a co je u tebe nového, to si řekneme hned po písničce.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak tuhle tu obdivovanou píseň Jiřího Suchého nesložil Jiří Suchý, ale můj dnešní host Michal Pavlíček. Myslím si, že je to opravdu v tvý kariéře trošičku něco novýho, něco jinýho, protože pro Jiřího Suchýho jsi dělal asi první věc. Nebo ne?
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
No, samozřejmě poprvé a ještě to má takovou pikantní příchuť, že vlastně my jsme kdysi chtěli udělat první věci Pražského výběru, jsme oslovili pana Suchýho. A já jsem vlastně jako takovej ten Michaelův oponent, vždycky jsme byli tak jak půl napůl jako autoři i jako kapelníci, tak já jsem byl proti tomu. Pana Suchýho obdivuju nesmírně, ale myslím si, že to do výběru prostě nepatří, že to je jinej svět. A já jsem paradoxně v tom osmdesátým roce odmítl jeho texty a protože jsme byli demokratická kapela, tak Kocáb s tím souhlasil. Takže teďka takovýmhle obrovským obloukem jsem požádal pana Suchého, aby mi otextoval písničku k seriálu Život je ples. A tak jsme si nějak padli vzájemně do vočí a vlastně hrozně ta písnička ho velmi oslovila, ten text napsal během pár dnů a byl úžasnej. A tak jsme se nějak jako spojili a řekli jsme si, že bysme mohli zkusit udělat ještě další věci. Tak mě oslovil, abych udělal hudbu pro představení, které chystá Divadlo Semafor Blaník. A tak výhledově jsme se ještě bavili o tom, že bysme spolu mohli udělat nějakej muzikál. Takže, jak říká pan Suchý, vono když se poprvé lidi setkají, vlastně von se z toho stal hit, tak prostě musíme pokračovat dál.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A nelituješ toho, že jsi tenkrát v těch 80.letech odmítnul ty texty?
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
No, to určitě to nebylo, že bych odmítl pana Suchého, já bych si to nedovolil, ale je fakt, že potom vlastně tím, že nastoupil ten šílenej Ringo a vnesl do toho takovej ten výběrovskej, jak bych řekl, takovou tu nadsázku.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To dada trošku.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
No, no, tak vono vlastně se strefil. Asi tak to mělo být, i když si samozřejmě pana Suchýho a jeho krásných věcí vážím, tak prostě tehdy to tak nešlo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prostě říká se, všechno má svůj čas.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Ano.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak když je můj host dneska Michal Pavlíček, tak pochopitelně se nabízí cestování hned několik, cestování třeba spoluprací, protože Michal opravdu spolupracoval s předními českými zpěváky, interprety. Cesty divadlem, cesty k filmu třeba. Ale já tě teď trošičku, malinko poprosím i o vzpomínky na opravdové cestování. Seš třeba cestovací typ nebo spíš radši doma?
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Teďka, popravdě řečeno, když už jsem takovej zasloužilej bypassník, tak radši tak nějak jsem doma kvůli tomu, kdyby něco, že jo, to srdíčko začalo zlobit. Tak na nějaký dlouhý štreky ne. Ale mě samozřejmě cestování bavilo, když jsem byl mladej. Mám vlastně takovou pikantní historii. Když jsem dostal poprvé devizovej příslib, nás nepustili jako rodinu ven, že jo, protože jsem měl dva syny malý. Tak voni řekli, tak můžete jenom dva, jen vy a váš syn a manželka se synem zůstane tady. Tak jsem tehdy se vypravil se synem vlastně on the road stopem, bylo mu 6 let a jeli jsme až na Sicílii. A to vím, že jsem udělal takovou trošku odvážnou věc, se kterou teďka s odstupem bych se úplně klepal, kdyby udělal něco podobnýho můj syn. Ale prostě tehdy to takový bylo, já jsem byl trošku tehdy takovej hipísák, bigbíťák, byl jsem mladej otec, protože jsem měl Míšu ve 23. Tak to bylo takový opravdu hodně velký, no tak jsme stopovali, tiráci na dálnicích. A je fakt, že ten zážitek se mu vryl hodně, protože potom tak rok povídal vo všech těch, těch. Ale mám rád Itálii, protože bratr byl dlouho ženatý v Itálii a vlastně jsme tam měli takovou jako druhou část rodiny, tak jsem tu Itálii poznal i z té rodinné stránky, nejenom jako z té turistické. Takže rád jsem cestoval po Itálii. A asi největší zážitek z hlediska nějakých těch exotických věcí bylo pro mě, když jsem jel na Stromboli. To byl hezkej zážitek.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já si to tak představuju, jak jsi řekl, že se šestiletým synem jsi byl na stopu. Dneska, kdyby jsi se takhle postavil na silnici s šestiletým klukem, tak tě sbalejí policajti, protože si budou myslet, že jsi ho unesl.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
No, přesně tak, no. Ale je fakt, že von nebyl před tím takovej provoz a my jsme byli vždycky na těch benzinových pumpách, někoho jsme ukecali. Ale byla to taková divočárna velká, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A až na Sicílii, no, to je neuvěřitelný.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
To bylo fakt jako silný i ten první vstup do moře, na to v životě nezapomenu. Jak právě říkal jeden italský strýc, když vzal syna do rukou a ponořil se s ním do těch, tam jsou všude ty lávový útesy, do těch velkých vln a já na to koukal jako otec, úplně jsem se klepal a von ho takhle držel, ty vlny okolo. Potom ho vyndal ven a řekl: "Von moři věří, neměj strach."
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je krásný. Tak, prosím tě, seš teda typ, kterej rád jezdí k moři, viď.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Určitě. A vůbec jako nejsem teďka už takovej aktivní cestovatel, ale mám rád, prostě člověk se musí podívat do světa a musí vidět věci, lidi. Najednou mu přijde, tady ten malinkej svět u nás se roztáhne do toho širokýho obzoru celýho světa, pochopí spousty jinejch věcí a tak, no.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Michal Pavlíček, můj dnešní host, kytarová legenda česká je nepochybně pro mnoho jeho následovníků, mladých muzikantů velikou osobností a velikým příkladem taky. Ale co ty? Koho jsi měl a koho máš takovýho člověka, kterýho obdivuješ? A nemusí to bejt třeba jenom v tvým oboru, v kytaře.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Samozřejmě tohle to, takový to idolství, to je prostě přirozený v každým mladým věku. Já, když jsem byl mladej kytarovej začátečník, tak jsem měl oblepenej byt těma plakátama, těma slavnejma kytaristama a vlastně jsem měl ten svůj sen. A vždycky, když jsem usínal, tak jsem se na ně díval, na ty Hendrixe a takhle. Prostě člověk v tom mládí je inspirovanej a vždycky ten svůj vzor a tu touhu prostě, která ho vede dál, tak ta tam musí bejt. Je těžký teďka, když člověk je jako takhle starší a vlastně, já to ani moc teda nevnímám, pro mě nějaký to, že jsem uznávanej kytarista, vono v tomhle smyslu, ne, že by to byla nějaká falešná skromnost, ale spíš prostě necejtím nějak ten hold toho hvězdného. Je to pro mě teďka nějaký takový hodně vzdálený, ale zároveň cejtím absenci velkou, protože už člověk prostě má svým způsobem už vodsloužíno hodně, že ty mladý kluci, že ty individuality je stále těžší a těžší, aby se zrodily. Prostě najít vopravdu samorosty, který jsou schopný si najít svojí parketu a tak, aby je lidi opravdu poznali, je čím dál tím těžší a těžší. Všema možnejma YouTubama ty lidi se naučejí hrát všechno, ty mladý kluci mají k dispozici materiál z celýho světa jedním brnknutím, kliknutím na myš a na druhou stranu vlastně jsou tím zahlcený a stávají se z nich dokonalý plagiáty. Je těžký se prostě odpojit a bejt svůj. Takže to já tady cejtím přece jen u těch mladých interpretů kytarovejch trošku, že bych si přál, kdyby tady bylo víc těch originálů.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A objevuje se už někdo takovej, že z nich trčí trošičku nahoru?
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Zatím nějak výrazně moc ne, no. Anebo vo něm nevím, to může bejt zašitej kluk někde v nějakým sklepě, kde hraje na Marshala, ale bude úžasnej. Ale samozřejmě jsou tady jako pokračovatelé, ale vona ta doba jako moc nepřeje tý sólový kytaře. Ta doba, kdy já jsem ještě fungoval jakoby s tím výběrem a vůbec začátek bigbítů, tak to byly kytarový exhibice, že jo. To prostě se poslouchalo 15 minut kytarový sóla. Teďka vlastně, jak je ta doba zrychlená, tak během těch koncertů slavných kapel že by se vodehrály nějaký sóla, moc ne. Takže možná i tohle je ten důsledek toho, že se mění a filtruje ta muzika tímhle způsobem. Ale vohledně toho, koho si vážím ještě, jo, tak já mám třeba hrozně rád akademickýho malíře Jaroslava Blažka. Mám jeho obrazy, které teda ne sbírám, ale je to můj prominentní malíř, prostě já ho mám rád. Tak jeho obrazy mě nesmírně inspirujou a to je člověk, kterýho si velmi vážím, kterej celej život zůstal svůj, nepodlehl žádným módním vlivům a vopravdu je velká osobnost pro mě.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a s Michalem Pavlíčkem teď zavítáme mezi klasiky českého humoru. A jak se tak budeme procházet tou velkou galerií, tak Michal řekne najednou stop a my se u něho zastavíme a pak si ho poslechnem. Tak mluv, povídej.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
No, Češi mají velkej smysl pro humor a vlastně, když si člověk vezme celou historii vod Voskovce, Wericha přes Semafor a všechny vlastně tyhle ty hlavní pilíře, Kaiser, Lábus nebo samozřejmě Jára Cimrman. My to máme prostě v krvi, takovej ten humoristickej, sarkastickej pohled. Jan Werich, to byl pro mě vždycky úžasnej člověk a i velkej srandista. Máme to nějak v krvi, vlastně i ten Pražskej výběr takovej byl podobnej.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď jsem to chtěl říct, že i vaše texty, vaše muzika je taky taková.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
No, takže mně je teda hodně blízkej ten kaiserovsko-lábusovskej humor, tím jsem tedy vodkojenej a myslím si, že to je hodně povedená partička.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Výborně, tak si teď to svoje mateřský mléko humoru můžeš znova vychutnat.
/ Ukázka /
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Určitě jste čekali, vážení a milí posluchači, že si dneska s Michalem Pavlíčkem popovídáme taky o takříkajíc oživeném Pražském výběru a jeho koncertech. Tak jak to teď prožíváte?
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Mám z toho radost, protože jako člověk už nevěřil, že se dají věci napravit, že se dá prostě to špatné nebo to zlé nebo ta naštvanost prostě vytěsnat z nás a že se zase na sebe podíváme kamarádsky a že vlastně si podáme ruku. Tohle je taková patetická předehra, ale je to tak prostě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na to čekali všichni fanouškové Pražského výběru.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Kdyby mi to někdo před půl rokem řekl, tak bych řekl, to není možný prostě. Já si s ním nepodám ruku, s Michalem. My jsme měli vopravdu ten vztah už hodně na hraně, už do extrému, tak jako chvilkama i, no, prostě půjdu dál, nebudu se zmiňovat. Budoucnost teďka je úžasná, máme z toho radost. Více méně ty koncerty budou v tomhle tom našem opojení. Prostě je to vidět, samozřejmě jsme si na sebe ušili bič, protože to jsou zahrát vobě dvě desky v tom stylu dávném, mladém, dokonalém, to prostě bude těžký, že jo. Přece jenom už ta energie a ten věk hraje roli. Ale budem se snažit. Nebude to skákání dvoumetrovými salty, to už by nikdo z nás asi nedokázal. Ale bude to taková, prostě ten úsměv a ten humor tam bude, to prostě zachováme.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A co, tak ty, že se na to těšíš, to je na tobě vidět, ale co ostatní? Jako máš zprávy, že taky jako jsou natěšený?
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
No, já myslím, že jo. Taky dokonce máme velkou radost, že, jak to vypadá, tak ty haly budou docela plný, že teda vopravdu ten zájem vo ten Výběr ještě je a že jsme to těm fanouškům příliš neznechutili, že asi pro ně bude silnej zážitek, když se zase postavíme na pódiu a to zlé z nás zmizí a bude to ten starej poctivej Výběr, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že fanoušci jsou na to natěšení a bude plno. Můžu ti zaručit, že jeden náš kamarád, čerstvý šedesátník, se těší, až se postaví do toho nejkotlovatějšího kotle.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Michal Pavlíček už to tady trošku naznačil, že jaksi v životě už si taky prožil svoje krušnější chvilky. Ale možná, že i tam třeba zamíříš teď, když se tě zeptám, kdo nebo co ti v životě hodně pomohlo. Tak možná budeš vděčnej doktorům trošku taky, viď.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Já jsem měl takovou zvláštní jako náhodu, že když vlastně jsem byl třeba postavenej před tu informaci, že musím hned na kudlu a okamžitě prostě bypassy a tak dále, tak jsem to nějak nevnímal ze začátku, že to je, tak nějak jsem si to neuvědomoval. Byla to taková rychlá akce, že prostě jsem to tak bral. A když se potom objevil v mém pokoji ten tým doktorů a řekl, že teda budu hned operován, tak tam byl jeden takovej sympatickej doktor a ten si se mnou povídal a říkal: "Já vás budu operovat a já budu jediný vlastně držet vaše srdce v rukou." A potom říkal: "A víte, že jsme sousedi?" A já na něj koukal a říkal jsem, já nevím, že jsme sousedi, protože já mám u Dobříše stavení, tak já tam dva roky, protože jsem se znova oženil a mám čerstvého syna, tak jsem moc nejezdil. A von tak jako říkal: "No, já jsem se tam teďka přestěhoval, já tam bydlím kousek od vás." Tak tohle jsem bral jako takový znamení.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
U Kloboučku bydlíš?
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
No, no. To jsem bral jako takový znamení, že to musí dobře dopadnout, že vlastně takováhle zvláštní náhoda, že mám vlastně souseda vedle sebe, vo kterým nevím a tak jsme se stali velkými přáteli. Je to doktor Kačer a vlastně teďka je můj legitimní soused už tam. A jinak si myslím, že hodně vděčím své ženě Karolíně a synovi, protože to byl pro mě v těch nejvíc krušných chvilkých vopravdu, vlastně jsem měl ročního syna. A vono to je pořád, jo. V tomhle věku mít pětiletýho syna je něco, co se nedá ani popsat slovy. To je prostě takový otcovství pozdní, ale možná v něčem silnější, než když jsem byl takovej mladej otec, napůl uličník ještě. Takže tohle určitě svý ženě a synovi.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď seš takovej zodpovědnej, tak asi, když mu bude šest, nepostavíš se s ním na silnici, viď? Na Sicílii, co?
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Asi už ne, Sicílii už ne. Ale zase vyvádíme spolu, to není zase, že bych jako. Ale je fakt, že jsem hodně teďka takovej opatrnej, že se bojím, že hlídám hodně a když vyleze na strom, tak mám nervy prostě, no.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je Michal Pavlíček, muzikant. Nejenom interpret skvělý, světový, dá se říct, kytarista, ale taky skladatel, autor spousty muziky například třeba i k mnoha inscenacím, k filmům, třeba Odcházení Václava Havla. Co tě teď čeká, prosím tě? Kromě samozřejmě těch koncertů s oživeným Pražským výběrem? Co tě čeká? Třeba k čemu budeš dělat muziku a podobně?
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Teďka jsem dělal takovou věc, vo které se tady samozřejmě moc neví, ale která byla pro mě zásadní v životě. Jsem vlastně spolupracoval s BBC a udělal jsem hudbu k několika dílům seriálu Merlin, což je takovej seriál, kterej běží v sobotu na BBC 1, má velkou sledovanost. A vlastně je to seriál, ke kterýmu skládali muziku přední anglický skladatelé a vždycky nějakou část dělá jinej skladatel. Mě oslovil producent, protože jsem tam kdysi zabodoval s tím Červeným bedrníkem v Anglii a vlastně jsem se znovu ocitl jakoby v té anglické první lize, jo. To mě teda nesmírně zase jako zavázalo, takže jsem všechno dal stranou a zase jsem se dostal do těch šílenejch presů a když jsem opravdu složil asi hodinu a půl symfonický muziky za 3 měsíce a to. Nicméně jsem navázal tuto spolupráci a to teda jako mně hodně život změnilo. Na chvíli jsem musel vypnout rodinu, všechno.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to těžký se dostat do týhle tý první ligy?
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
To jsou takový náhody, který člověk vlastně. Musíš obstát tou kvalitou, musíš bejt jinej. Jako nezvou si tě, že jsi nějakej levnej Čechoun z východu, to ani omylem. To bylo prostě vopravdu, že jsem se nějak strefil a zaujal jsem tím Červeným bedrníkem, že dokonce jsem byl nominovanej v Birminghamu jako jedinej cizinec za hudbu k britskýmu seriálu, což bylo pro mě velký, prestižní ocenění, protože jsem si říkal, tak jde to. Ale jsou to všechno takový vlastně náhody i to štěstí. Musíš bejt samozřejmě dobrej a musíš udělat něco výjimečnýho, ale k tomu aby ještě tohle se stalo, musí bejt nějakej moment toho štěstí, ta náhoda, že si tě jeden anglickej režisér vybere, řekne, já tomu člověku věřím, já chci, aby to dělal.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je vidět, že tohle to tě nepochybně baví. Navíc je to určitě prestižní záležitost. Ale je třeba nějaká muzika, která tě zvlášť tankuje? Třeba tohle to jsou velký plochy. Tak já nevím, co třeba muzikál, kde jsou jaksi spíš árie, spíš písničky?
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Já jsem vlastně napsal tři muzikály, který měly svůj zenit. Asi nejvíc navštěvovanej byl Excalibur. A já jsem teďka si říkal, já nechci chrlit. Ten muzikál je vo tom, že člověk nemůže psát každej rok jeden muzikál, protože za prvé chce to najít správný téma a chce si trošku jakoby uležet ty nápady, jo. Chce to prostě, myslím, že v tomhle smyslu to potom je znát na tý tvorbě. Že když to člověk potom střílí od boku, každej rok jeden muzikál, takže vlastně nejen, že se opakuje, ale že ta úroveň je špatná. Takže já teďka mám v plánu s panem Suchým výborný téma a na to se těším a to chci udělat teďka co nejdřív, až doděláme ten Blaník. A potom vlastně budu dělat hudbu ke dvoum filmům příští rok. Takže práce je hodně a pořád vlastně jsem tak jakoby, dá se říct, vázanej a ta práce mě baví, že dělám hudbu k těm seriálům, který vstoupily do mýho života docela razantně a já se snažím je dělat tak, aby to bylo prostě znát, že to dělám já.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já si myslím, že je vidět, že tě asi těší ta možnost dělat s panem Suchým, protože to bude asi trošičku jinej muzikál.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
To bude jinej samozřejmě. Von měl vždycky, když jsem mu teďka skládal písničky pro Blaník, tak pan Suchý říkal: "Pane Havlíček, ale nebude to nějakej bigbít, jo?" A potom měl hroznou radost, když ty písničky jsem mu donesl, tak měl radost. Fakt mě to potěšilo, že se mu to líbilo, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak my se budeme těšit na tenhle ten muzikál a samozřejmě na další tvoji muziku. Ale pochopitelně i na ty koncerty toho exhumovanýho Pražskýho výběru. A, prosím tě, přeju ti, abyste měli co nejvíc těch nadšenejch šedesátníků v tom kotli.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Děkuju. Děkuju.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak jo, Michal Pavlíček dnes na Tandemu. Díky a měj se.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Taky. Na shledanou.
Spustit audio
--------------------
Jan Rosák vás opět všecky zdraví z Tandemu, milí posluchači. Dnes je tady se mnou muzikant, jehož kytarová virtuozita a skladatelská invence jsou dneska už legendou. Do naší hudební scény přinesl nejenom takříkajíc srozumitelný rejstřík stylového vyjádření rockového undergroundu, ale také preciznost instrumentace a osobitost interpretace. Hostem Tandemu je totiž obdivovaný kytarový mág, skladatel svérázných hříček i autor introvertních rockových opusů, stejně jako melodických balad Michal Pavlíček. Já tě vítám, Michale, ahoj.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Ahoj, ahoj.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jsem to tady navršil, viď, na tebe. Taková epiteta, ale všecka jsou pravdivá. No a co je u tebe nového, to si řekneme hned po písničce.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak tuhle tu obdivovanou píseň Jiřího Suchého nesložil Jiří Suchý, ale můj dnešní host Michal Pavlíček. Myslím si, že je to opravdu v tvý kariéře trošičku něco novýho, něco jinýho, protože pro Jiřího Suchýho jsi dělal asi první věc. Nebo ne?
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
No, samozřejmě poprvé a ještě to má takovou pikantní příchuť, že vlastně my jsme kdysi chtěli udělat první věci Pražského výběru, jsme oslovili pana Suchýho. A já jsem vlastně jako takovej ten Michaelův oponent, vždycky jsme byli tak jak půl napůl jako autoři i jako kapelníci, tak já jsem byl proti tomu. Pana Suchýho obdivuju nesmírně, ale myslím si, že to do výběru prostě nepatří, že to je jinej svět. A já jsem paradoxně v tom osmdesátým roce odmítl jeho texty a protože jsme byli demokratická kapela, tak Kocáb s tím souhlasil. Takže teďka takovýmhle obrovským obloukem jsem požádal pana Suchého, aby mi otextoval písničku k seriálu Život je ples. A tak jsme si nějak padli vzájemně do vočí a vlastně hrozně ta písnička ho velmi oslovila, ten text napsal během pár dnů a byl úžasnej. A tak jsme se nějak jako spojili a řekli jsme si, že bysme mohli zkusit udělat ještě další věci. Tak mě oslovil, abych udělal hudbu pro představení, které chystá Divadlo Semafor Blaník. A tak výhledově jsme se ještě bavili o tom, že bysme spolu mohli udělat nějakej muzikál. Takže, jak říká pan Suchý, vono když se poprvé lidi setkají, vlastně von se z toho stal hit, tak prostě musíme pokračovat dál.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A nelituješ toho, že jsi tenkrát v těch 80.letech odmítnul ty texty?
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
No, to určitě to nebylo, že bych odmítl pana Suchého, já bych si to nedovolil, ale je fakt, že potom vlastně tím, že nastoupil ten šílenej Ringo a vnesl do toho takovej ten výběrovskej, jak bych řekl, takovou tu nadsázku.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To dada trošku.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
No, no, tak vono vlastně se strefil. Asi tak to mělo být, i když si samozřejmě pana Suchýho a jeho krásných věcí vážím, tak prostě tehdy to tak nešlo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prostě říká se, všechno má svůj čas.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Ano.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak když je můj host dneska Michal Pavlíček, tak pochopitelně se nabízí cestování hned několik, cestování třeba spoluprací, protože Michal opravdu spolupracoval s předními českými zpěváky, interprety. Cesty divadlem, cesty k filmu třeba. Ale já tě teď trošičku, malinko poprosím i o vzpomínky na opravdové cestování. Seš třeba cestovací typ nebo spíš radši doma?
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Teďka, popravdě řečeno, když už jsem takovej zasloužilej bypassník, tak radši tak nějak jsem doma kvůli tomu, kdyby něco, že jo, to srdíčko začalo zlobit. Tak na nějaký dlouhý štreky ne. Ale mě samozřejmě cestování bavilo, když jsem byl mladej. Mám vlastně takovou pikantní historii. Když jsem dostal poprvé devizovej příslib, nás nepustili jako rodinu ven, že jo, protože jsem měl dva syny malý. Tak voni řekli, tak můžete jenom dva, jen vy a váš syn a manželka se synem zůstane tady. Tak jsem tehdy se vypravil se synem vlastně on the road stopem, bylo mu 6 let a jeli jsme až na Sicílii. A to vím, že jsem udělal takovou trošku odvážnou věc, se kterou teďka s odstupem bych se úplně klepal, kdyby udělal něco podobnýho můj syn. Ale prostě tehdy to takový bylo, já jsem byl trošku tehdy takovej hipísák, bigbíťák, byl jsem mladej otec, protože jsem měl Míšu ve 23. Tak to bylo takový opravdu hodně velký, no tak jsme stopovali, tiráci na dálnicích. A je fakt, že ten zážitek se mu vryl hodně, protože potom tak rok povídal vo všech těch, těch. Ale mám rád Itálii, protože bratr byl dlouho ženatý v Itálii a vlastně jsme tam měli takovou jako druhou část rodiny, tak jsem tu Itálii poznal i z té rodinné stránky, nejenom jako z té turistické. Takže rád jsem cestoval po Itálii. A asi největší zážitek z hlediska nějakých těch exotických věcí bylo pro mě, když jsem jel na Stromboli. To byl hezkej zážitek.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já si to tak představuju, jak jsi řekl, že se šestiletým synem jsi byl na stopu. Dneska, kdyby jsi se takhle postavil na silnici s šestiletým klukem, tak tě sbalejí policajti, protože si budou myslet, že jsi ho unesl.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
No, přesně tak, no. Ale je fakt, že von nebyl před tím takovej provoz a my jsme byli vždycky na těch benzinových pumpách, někoho jsme ukecali. Ale byla to taková divočárna velká, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A až na Sicílii, no, to je neuvěřitelný.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
To bylo fakt jako silný i ten první vstup do moře, na to v životě nezapomenu. Jak právě říkal jeden italský strýc, když vzal syna do rukou a ponořil se s ním do těch, tam jsou všude ty lávový útesy, do těch velkých vln a já na to koukal jako otec, úplně jsem se klepal a von ho takhle držel, ty vlny okolo. Potom ho vyndal ven a řekl: "Von moři věří, neměj strach."
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je krásný. Tak, prosím tě, seš teda typ, kterej rád jezdí k moři, viď.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Určitě. A vůbec jako nejsem teďka už takovej aktivní cestovatel, ale mám rád, prostě člověk se musí podívat do světa a musí vidět věci, lidi. Najednou mu přijde, tady ten malinkej svět u nás se roztáhne do toho širokýho obzoru celýho světa, pochopí spousty jinejch věcí a tak, no.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Michal Pavlíček, můj dnešní host, kytarová legenda česká je nepochybně pro mnoho jeho následovníků, mladých muzikantů velikou osobností a velikým příkladem taky. Ale co ty? Koho jsi měl a koho máš takovýho člověka, kterýho obdivuješ? A nemusí to bejt třeba jenom v tvým oboru, v kytaře.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Samozřejmě tohle to, takový to idolství, to je prostě přirozený v každým mladým věku. Já, když jsem byl mladej kytarovej začátečník, tak jsem měl oblepenej byt těma plakátama, těma slavnejma kytaristama a vlastně jsem měl ten svůj sen. A vždycky, když jsem usínal, tak jsem se na ně díval, na ty Hendrixe a takhle. Prostě člověk v tom mládí je inspirovanej a vždycky ten svůj vzor a tu touhu prostě, která ho vede dál, tak ta tam musí bejt. Je těžký teďka, když člověk je jako takhle starší a vlastně, já to ani moc teda nevnímám, pro mě nějaký to, že jsem uznávanej kytarista, vono v tomhle smyslu, ne, že by to byla nějaká falešná skromnost, ale spíš prostě necejtím nějak ten hold toho hvězdného. Je to pro mě teďka nějaký takový hodně vzdálený, ale zároveň cejtím absenci velkou, protože už člověk prostě má svým způsobem už vodsloužíno hodně, že ty mladý kluci, že ty individuality je stále těžší a těžší, aby se zrodily. Prostě najít vopravdu samorosty, který jsou schopný si najít svojí parketu a tak, aby je lidi opravdu poznali, je čím dál tím těžší a těžší. Všema možnejma YouTubama ty lidi se naučejí hrát všechno, ty mladý kluci mají k dispozici materiál z celýho světa jedním brnknutím, kliknutím na myš a na druhou stranu vlastně jsou tím zahlcený a stávají se z nich dokonalý plagiáty. Je těžký se prostě odpojit a bejt svůj. Takže to já tady cejtím přece jen u těch mladých interpretů kytarovejch trošku, že bych si přál, kdyby tady bylo víc těch originálů.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A objevuje se už někdo takovej, že z nich trčí trošičku nahoru?
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Zatím nějak výrazně moc ne, no. Anebo vo něm nevím, to může bejt zašitej kluk někde v nějakým sklepě, kde hraje na Marshala, ale bude úžasnej. Ale samozřejmě jsou tady jako pokračovatelé, ale vona ta doba jako moc nepřeje tý sólový kytaře. Ta doba, kdy já jsem ještě fungoval jakoby s tím výběrem a vůbec začátek bigbítů, tak to byly kytarový exhibice, že jo. To prostě se poslouchalo 15 minut kytarový sóla. Teďka vlastně, jak je ta doba zrychlená, tak během těch koncertů slavných kapel že by se vodehrály nějaký sóla, moc ne. Takže možná i tohle je ten důsledek toho, že se mění a filtruje ta muzika tímhle způsobem. Ale vohledně toho, koho si vážím ještě, jo, tak já mám třeba hrozně rád akademickýho malíře Jaroslava Blažka. Mám jeho obrazy, které teda ne sbírám, ale je to můj prominentní malíř, prostě já ho mám rád. Tak jeho obrazy mě nesmírně inspirujou a to je člověk, kterýho si velmi vážím, kterej celej život zůstal svůj, nepodlehl žádným módním vlivům a vopravdu je velká osobnost pro mě.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a s Michalem Pavlíčkem teď zavítáme mezi klasiky českého humoru. A jak se tak budeme procházet tou velkou galerií, tak Michal řekne najednou stop a my se u něho zastavíme a pak si ho poslechnem. Tak mluv, povídej.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
No, Češi mají velkej smysl pro humor a vlastně, když si člověk vezme celou historii vod Voskovce, Wericha přes Semafor a všechny vlastně tyhle ty hlavní pilíře, Kaiser, Lábus nebo samozřejmě Jára Cimrman. My to máme prostě v krvi, takovej ten humoristickej, sarkastickej pohled. Jan Werich, to byl pro mě vždycky úžasnej člověk a i velkej srandista. Máme to nějak v krvi, vlastně i ten Pražskej výběr takovej byl podobnej.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď jsem to chtěl říct, že i vaše texty, vaše muzika je taky taková.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
No, takže mně je teda hodně blízkej ten kaiserovsko-lábusovskej humor, tím jsem tedy vodkojenej a myslím si, že to je hodně povedená partička.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Výborně, tak si teď to svoje mateřský mléko humoru můžeš znova vychutnat.
/ Ukázka /
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Určitě jste čekali, vážení a milí posluchači, že si dneska s Michalem Pavlíčkem popovídáme taky o takříkajíc oživeném Pražském výběru a jeho koncertech. Tak jak to teď prožíváte?
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Mám z toho radost, protože jako člověk už nevěřil, že se dají věci napravit, že se dá prostě to špatné nebo to zlé nebo ta naštvanost prostě vytěsnat z nás a že se zase na sebe podíváme kamarádsky a že vlastně si podáme ruku. Tohle je taková patetická předehra, ale je to tak prostě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na to čekali všichni fanouškové Pražského výběru.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Kdyby mi to někdo před půl rokem řekl, tak bych řekl, to není možný prostě. Já si s ním nepodám ruku, s Michalem. My jsme měli vopravdu ten vztah už hodně na hraně, už do extrému, tak jako chvilkama i, no, prostě půjdu dál, nebudu se zmiňovat. Budoucnost teďka je úžasná, máme z toho radost. Více méně ty koncerty budou v tomhle tom našem opojení. Prostě je to vidět, samozřejmě jsme si na sebe ušili bič, protože to jsou zahrát vobě dvě desky v tom stylu dávném, mladém, dokonalém, to prostě bude těžký, že jo. Přece jenom už ta energie a ten věk hraje roli. Ale budem se snažit. Nebude to skákání dvoumetrovými salty, to už by nikdo z nás asi nedokázal. Ale bude to taková, prostě ten úsměv a ten humor tam bude, to prostě zachováme.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A co, tak ty, že se na to těšíš, to je na tobě vidět, ale co ostatní? Jako máš zprávy, že taky jako jsou natěšený?
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
No, já myslím, že jo. Taky dokonce máme velkou radost, že, jak to vypadá, tak ty haly budou docela plný, že teda vopravdu ten zájem vo ten Výběr ještě je a že jsme to těm fanouškům příliš neznechutili, že asi pro ně bude silnej zážitek, když se zase postavíme na pódiu a to zlé z nás zmizí a bude to ten starej poctivej Výběr, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že fanoušci jsou na to natěšení a bude plno. Můžu ti zaručit, že jeden náš kamarád, čerstvý šedesátník, se těší, až se postaví do toho nejkotlovatějšího kotle.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Michal Pavlíček už to tady trošku naznačil, že jaksi v životě už si taky prožil svoje krušnější chvilky. Ale možná, že i tam třeba zamíříš teď, když se tě zeptám, kdo nebo co ti v životě hodně pomohlo. Tak možná budeš vděčnej doktorům trošku taky, viď.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Já jsem měl takovou zvláštní jako náhodu, že když vlastně jsem byl třeba postavenej před tu informaci, že musím hned na kudlu a okamžitě prostě bypassy a tak dále, tak jsem to nějak nevnímal ze začátku, že to je, tak nějak jsem si to neuvědomoval. Byla to taková rychlá akce, že prostě jsem to tak bral. A když se potom objevil v mém pokoji ten tým doktorů a řekl, že teda budu hned operován, tak tam byl jeden takovej sympatickej doktor a ten si se mnou povídal a říkal: "Já vás budu operovat a já budu jediný vlastně držet vaše srdce v rukou." A potom říkal: "A víte, že jsme sousedi?" A já na něj koukal a říkal jsem, já nevím, že jsme sousedi, protože já mám u Dobříše stavení, tak já tam dva roky, protože jsem se znova oženil a mám čerstvého syna, tak jsem moc nejezdil. A von tak jako říkal: "No, já jsem se tam teďka přestěhoval, já tam bydlím kousek od vás." Tak tohle jsem bral jako takový znamení.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
U Kloboučku bydlíš?
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
No, no. To jsem bral jako takový znamení, že to musí dobře dopadnout, že vlastně takováhle zvláštní náhoda, že mám vlastně souseda vedle sebe, vo kterým nevím a tak jsme se stali velkými přáteli. Je to doktor Kačer a vlastně teďka je můj legitimní soused už tam. A jinak si myslím, že hodně vděčím své ženě Karolíně a synovi, protože to byl pro mě v těch nejvíc krušných chvilkých vopravdu, vlastně jsem měl ročního syna. A vono to je pořád, jo. V tomhle věku mít pětiletýho syna je něco, co se nedá ani popsat slovy. To je prostě takový otcovství pozdní, ale možná v něčem silnější, než když jsem byl takovej mladej otec, napůl uličník ještě. Takže tohle určitě svý ženě a synovi.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď seš takovej zodpovědnej, tak asi, když mu bude šest, nepostavíš se s ním na silnici, viď? Na Sicílii, co?
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Asi už ne, Sicílii už ne. Ale zase vyvádíme spolu, to není zase, že bych jako. Ale je fakt, že jsem hodně teďka takovej opatrnej, že se bojím, že hlídám hodně a když vyleze na strom, tak mám nervy prostě, no.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je Michal Pavlíček, muzikant. Nejenom interpret skvělý, světový, dá se říct, kytarista, ale taky skladatel, autor spousty muziky například třeba i k mnoha inscenacím, k filmům, třeba Odcházení Václava Havla. Co tě teď čeká, prosím tě? Kromě samozřejmě těch koncertů s oživeným Pražským výběrem? Co tě čeká? Třeba k čemu budeš dělat muziku a podobně?
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Teďka jsem dělal takovou věc, vo které se tady samozřejmě moc neví, ale která byla pro mě zásadní v životě. Jsem vlastně spolupracoval s BBC a udělal jsem hudbu k několika dílům seriálu Merlin, což je takovej seriál, kterej běží v sobotu na BBC 1, má velkou sledovanost. A vlastně je to seriál, ke kterýmu skládali muziku přední anglický skladatelé a vždycky nějakou část dělá jinej skladatel. Mě oslovil producent, protože jsem tam kdysi zabodoval s tím Červeným bedrníkem v Anglii a vlastně jsem se znovu ocitl jakoby v té anglické první lize, jo. To mě teda nesmírně zase jako zavázalo, takže jsem všechno dal stranou a zase jsem se dostal do těch šílenejch presů a když jsem opravdu složil asi hodinu a půl symfonický muziky za 3 měsíce a to. Nicméně jsem navázal tuto spolupráci a to teda jako mně hodně život změnilo. Na chvíli jsem musel vypnout rodinu, všechno.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to těžký se dostat do týhle tý první ligy?
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
To jsou takový náhody, který člověk vlastně. Musíš obstát tou kvalitou, musíš bejt jinej. Jako nezvou si tě, že jsi nějakej levnej Čechoun z východu, to ani omylem. To bylo prostě vopravdu, že jsem se nějak strefil a zaujal jsem tím Červeným bedrníkem, že dokonce jsem byl nominovanej v Birminghamu jako jedinej cizinec za hudbu k britskýmu seriálu, což bylo pro mě velký, prestižní ocenění, protože jsem si říkal, tak jde to. Ale jsou to všechno takový vlastně náhody i to štěstí. Musíš bejt samozřejmě dobrej a musíš udělat něco výjimečnýho, ale k tomu aby ještě tohle se stalo, musí bejt nějakej moment toho štěstí, ta náhoda, že si tě jeden anglickej režisér vybere, řekne, já tomu člověku věřím, já chci, aby to dělal.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je vidět, že tohle to tě nepochybně baví. Navíc je to určitě prestižní záležitost. Ale je třeba nějaká muzika, která tě zvlášť tankuje? Třeba tohle to jsou velký plochy. Tak já nevím, co třeba muzikál, kde jsou jaksi spíš árie, spíš písničky?
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Já jsem vlastně napsal tři muzikály, který měly svůj zenit. Asi nejvíc navštěvovanej byl Excalibur. A já jsem teďka si říkal, já nechci chrlit. Ten muzikál je vo tom, že člověk nemůže psát každej rok jeden muzikál, protože za prvé chce to najít správný téma a chce si trošku jakoby uležet ty nápady, jo. Chce to prostě, myslím, že v tomhle smyslu to potom je znát na tý tvorbě. Že když to člověk potom střílí od boku, každej rok jeden muzikál, takže vlastně nejen, že se opakuje, ale že ta úroveň je špatná. Takže já teďka mám v plánu s panem Suchým výborný téma a na to se těším a to chci udělat teďka co nejdřív, až doděláme ten Blaník. A potom vlastně budu dělat hudbu ke dvoum filmům příští rok. Takže práce je hodně a pořád vlastně jsem tak jakoby, dá se říct, vázanej a ta práce mě baví, že dělám hudbu k těm seriálům, který vstoupily do mýho života docela razantně a já se snažím je dělat tak, aby to bylo prostě znát, že to dělám já.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já si myslím, že je vidět, že tě asi těší ta možnost dělat s panem Suchým, protože to bude asi trošičku jinej muzikál.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
To bude jinej samozřejmě. Von měl vždycky, když jsem mu teďka skládal písničky pro Blaník, tak pan Suchý říkal: "Pane Havlíček, ale nebude to nějakej bigbít, jo?" A potom měl hroznou radost, když ty písničky jsem mu donesl, tak měl radost. Fakt mě to potěšilo, že se mu to líbilo, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak my se budeme těšit na tenhle ten muzikál a samozřejmě na další tvoji muziku. Ale pochopitelně i na ty koncerty toho exhumovanýho Pražskýho výběru. A, prosím tě, přeju ti, abyste měli co nejvíc těch nadšenejch šedesátníků v tom kotli.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Děkuju. Děkuju.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak jo, Michal Pavlíček dnes na Tandemu. Díky a měj se.
Michal PAVLÍČEK, kytarista, skladatel
--------------------
Taky. Na shledanou.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Reprízováno 13. července 2013 a 28. července 2014.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.