Ondřej Brousek - herec, hudebník a skladatel a Vít Petrášek - violoncellista

3. duben 2014

Na Tandemu s Janem Rosákem tentokrát netradičně ve třech - s hercem, hudebníkem a skladatelem Ondřejem Brouskem a violoncellistou Vítem Petráškem. Bavili se například o jejich aktivitách a společném projektu s vrcholem v pražském divadle Hybernia.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den, milí posluchači. Opět vás zdraví Jan Rosák. Dnes se náš Tandem ale zase jednou trochu odchýlí od své podstaty, tedy dvou účastníků. Přijmeme totiž na cestu další osobnost a to z jednoduchého důvodu. Moji hosté jsou aktéři jednoho společného projektu. Vítám herce a hudebníka Ondřeje Brouska. Dobrý den.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A violoncellistu Víta Petráška.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den. To, že podstatou vašeho projektu bude hudba, to je samozřejmě zřejmé, ale my si teď necháme na úvod zahrát něco ne ještě z toho společného projektu. Bude to něco, co na tom projektu zazní, ale pak to bude trošičku jiné.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Ano, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak doufám, že my teď posluchači trošku rozuměli. Každopádně hudba mluví sama.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
K tomu koncertu společnému se dostaneme za chviličku, ale dodržíme náš harmonogram a popovídáme si o tom, co v současné době děláte. Ondřej, jak už jsem říkal, je u nás už poněkolikáté, respektive podruhé je v Tandemu.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Ano, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže jednak už víte, jak to u nás vypadá, tenkrát jsem se vás ptal na vaše dětství a vůbec vaše začátky a tak, teď se na to už ptát nebudu, to už známe ...

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Nebudeme opakovat přeci.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nebudeme, nebudeme. Zeptám se, co v současné době tvoří podstatu vašich projektů. Já vím, že jste, dělal jste třeba v Klicperově divadle v Hradci Králové Marilyn, s Radkem Balašem jste vytvořili nový muzikálový tvar inspirovaný Janáčkem a podobně, tak přidejte ještě další.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
No to bylo minulý rok, kdy teda první, první polovina roku byla šíleně hektická, pak se to trošku uvolnilo, takže nejenom že Marilyn vznikla pro Hradec, ale vznikl další muzikál úplně současně s tím, ten se jmenuje Nevěsta podle Adolfa Hoffmeistera a ta se v současné době hraje v Divadle na Fidlovačce. To jsme mimochodem taky nahrávali tady s kolegou a jeho, jeho přáteli z Epoque orchestra, takže tam jsem byl trošku na infarkt, ale, ne teda při tom nahrávání teda, promiň, Vítku, to nebylo, to nebylo vůbec ...

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
Úplně ti rozumím.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
... ale, ale pracovně vytížen. No a pak se to uklidnilo. Začal jsem taky zkoušet v Divadle na Vinohradech jakožto herec, a teď už jsem tam druhou premiéru 21. února hry Poslední z Haussmanů s Danielou Kolářovou a Simonou Postlerovou, Svatoplukem Skopalem. No a to byl teďka, to byla teďka moje, moje náplň zkoušení v divadle a odehrání premiéry a další reprízy, které nás čekají.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste člověk ale opravdu mnoha profesí, navíc režírujete třeba na Fidlovačce nebo jste režíroval svojí hru ...

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... tak máte toho hodně. Myslím si, že teď se soustředím na Víta Petráška, že vy to máte jednoduší v tom, že se můžete soustředit pouze jenom na muziku. Mám pravdu?

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
No tak bylo by krásný říct, že máte úplnou pravdu, ale samozřejmě kolem tý muziky se motá ještě spoustu jiných věcí, který člověk musí dělat, když chce provozovat takovouhle malou partu, jako je smyčcový kvarteto, ale odpíchnu se od toho, co jste říkal. Je pravda, že posledních 15 let jsem spojil z takových 80, 90 % se smyčcovým kvartetem.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No Epoque Quartet je složení nebo respektive společenství čtyř vynikajících sólistů, jak jsem si přečetl, tak vás pojí nejen ta společná práce, ale taky názorová shoda, příbuznost takového muzikálního naturelu. To je docela vzácné, když se tohle to povede, ne? Je potřeba toho využít.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
No je potřeba toho využít a je potřeba to především udržet, protože během let, co takhle čtyři muzikanti spolu tráví a navíc čtyři osobnosti spolu tráví tolik času na společných projektech, tak samozřejmě že dochází i třeba k dalším etapám, kdy všechno neklape úplně, jak by mělo, ale to je právě, to je ta největší nádhera teďka, když se znova vrátím k tomu, že vlastně slavíme letos 15 let, tak to si uvědomuju, že úplně na tom to nejhezčí, že posledních, dejme tomu, 4, 5 let už se nám krásně usadily veškerý vztahy, už víme, co po sobě můžeme chtít, co nemůžeme chtít, daleko lehčeji se nám žije.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když se ohlédnete za 15 lety hraní Epoque Quartet, tak co vám vytane okamžitě na mysli? Jsou to třeba významné zahraniční zájezdy nebo naopak nějaký tady koncert tuzemský?

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
No já bych to úplně takhle nerozlišoval. Je toho určitě mnohem víc. Důležitý je, když, když se budeme bavit třeba o koncertech, tak aby se tam spojilo víc prostě faktorů dohromady, když to takzvaně všechno klapne, když se vám zahraje prostě krásnej koncert před výborným publikem, tak je v podstatě jedno, jestli jste v Carnegie Hall nebo v Rožmitově.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ten neznám, znám Rožmitál teda, ale to bude někde blízko.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
No já totiž Rožmitov, je to možná dost, dost pravděpodobně asi smyšlená jedna obec, kde se narodila jedna taková rozhlasová postava, kterou mám moc ráda, je to Páťa Tlučhoř, ale ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo takhle.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
... to jsem trochu odbočil. Samozřejmě je krásný, když hrajeme na místech jako, nevzpomenu si, letěli jsme s kvartetem hydroplánem na úplně prťavoučkej ostrov řeckej, kterej se jmenuje Paxos a tam jsme hráli opravdu pro místní lidi pod dozrávajícíma citronama a pak jsme zase letěli bouřkou tím hydroplánem nazpátek, tak to jsou samozřejmě zajímavost, který si člověk zapamatuje.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když tady teď Vít Petrášek v podstatě nadhodil jeden ze společných zážitků Epoque Quartet, kdy letěli hydroplánem hrát na jeden z řeckých ostrovů, tak mi velice hezky přihrál, protože s mými hosty si hodně často povídám také o cestování jako takovém. Teď se otočím zase na Ondřeje chviličku. Jste velký cestovatel, nebo vůbec stihnete někam ještě třeba cestovat při tom vytížení pracovním?

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
To je, to je právě to, že dlužím, dlužím rodině hodně, hodně času. Myslím, že to budu muset někdy nahnat, ale já v podstatě za ten celej rok nedám dohromady třeba 8 dní jako v kuse, protože na rozdíl od kluků z kapely Monkey Business, představ si, Vítku, že nás je 7 a musíme takhle 15 let fungovat, vy jste jenom čtyři, jo, takže to je celkem dobrý. A tak to máme, máme ještě těžší o něco. Ale v létě hrajeme s kapelou každý víkend, takže tam jako 5 dní dám třeba, ale přes ten rok prostě hraju v divadle nebo zkouším nebo tohleto, tak já jsem si teď musel udělat na začátku dubna volno, musel jsem to nahlásit jako všude. Stejně to vychází, no na těch 8 dní. Tak to je jedinej takovejhle jako blok, kterej jsem si vyhradil a mám ho jako volnej. Nicméně do Řecka jezdíme šíleně rádi, nám to přijde jako optimální doba cesty, doba letu a strávení to, v souvislosti s tím, že to tam je krásný ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Poměr čas a zážitek.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
... poměr čas a zážitek je úžasnej.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy my připomínáte trošičku japonské turisty. Já jsem se dozvěděl, že japonští turisté si třeba užijou dovolenou jednou za život, protože tak jako furt pilně pracujou, že jednou za život jedou na dlouhou dovolenou. A tu dovolenou potom prožijou třeba v celý Evropě, jo, začnou někde od Skandinávie a končej v Itálii. A potom si to doma prožívají u těch slydů a u těch diapozitivů a tak. No tak vy jste na tom podobně, viďte?

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Ne, ne, ne, tedy takhle, já si to neužívám ani, ani z fotek ani nic, ale přes rok aspoň, aspoň opravdu jednou za rok se rád jako k moři dostanu nebo někam. To s manželkou to máme podobně, že nevydržíme dýl než těch 7 dní někde, už se těšíme domů. Ať jsme kdekoli, ať je to tam sebehezčí, tak se těšíme vždycky domů.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda. A co vy, Vítku.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
Mě teďka napadlo, když poslouchám Ondřeje, že tohleto je jedna z mála výhod vlastně jakoby těch klasičtějších hudebníků, pokud teda rádi cestují, že když člověk hraje na housle, na violoncello vyloženě spíš vážnou hudbu, tak se, tak se v rámci práce podívá daleko častějc vlastně kolem celýho světa než, než muzikanti, dejme tomu, těch populárnějších směrů. To je opravdu jedna z mála výhod. Jinak jim samozřejmě závidíme úplně všechno.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
S Monkey Business jsme se v podstatě nejdál dostali do Argentiny. Tam jsme v Buenos Aires hráli ...

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
To je dost daleko.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
... no, ale v Buenos Aires jsme hráli na festivalu v roce 2007 a takže vlastně díky kapele jsem se podíval i na tam.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A kam vy nejdál, Vítku?

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
No v Argentině jsem byl taky. Já předpokládám, že to možná je nejdál, teda jestli Japonsko je dál, já teďka na tom glóbu to úplně nevidím, takže to bude podobně daleko asi nejspíš. Každopádně do Buenos Aires se letí zatraceně dlouho teda, to je pravda. Ještě jsme přestupovali v Sao Paulu, tak nějakých 10 hodin, takže to bylo, to byla dlouhá cesta poměrně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jsou destinace, kam vás třeba zvou častěji taky?

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
No jednu dobu jsme ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To Japonsko asi, že jo.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
Japonsko je určitě pro orchestrální hráče, což teda já nejsem, já se prostě pořád držím těch malých paret, protože ve velkým společenství mě to úplně nějak prostě nevyhovuje. Takže Japonsko, tam se samozřejmě jezdí velice často. My jsme s kvartetem měli teďka docela hodně ale takový, takovou krásnou štaci, kdy jsme jezdili do Chorvatka asi tak třikrát do roka, kde je jedna taková etno zpěvačka se svojí kapelou a ta prostě doplnila svůj projekt o naše smyčcové kvarteto, takže jsme tam s ní i točili CD, hráli koncerty a to všechno právě v těch krásnejch městech jako je Rovinj, Pula, Split. To bylo, to byly moc hezký štace.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Muzikanti mají tu výhodu, že nemusí dbát na to, aby si se svým partnerem třeba na jevišti rozuměli stejným jazykem, protože muzika je v podstatě společný jazyk. To herci to mají mnohem těžší. Ale když už tady v podstatě Vít Petrášek taky trošičku nadhodil tu spolupráci v Chorvatsku s tou etno zpěvačkou, tak já jsem si přečetl, že vy jste se při svém koncertování už potkali s jinými jaksi kapacitami a jmény jako Georgem Mrazem, nebo Bennem Beaileym, Yoshiko Kishino a podobně. Tak jaká jsou taková setkání? To jste z nich omámeni nebo jsou rovnocenní jako v tom vztahu s vámi třeba?

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
No většinou tihleti výborní muzikanti, když je potom potkáte na pódiu nebo, nebo ve studiu, tak nestává se, že by to byl někdo, kdo má takzvaně nos nahoru nebo naopak jsou to prostě lidi, se kterýma se skvěle spolupracuje. Naposledy teďka koho jsme potkali z týhletý opravdu jakoby světový extratřídy, i když třeba tady vedle Ondřej je taky extratřída světová, tak to je vlastně teďka čerstvej držitel Grammy Gregory Porter, zpěvák, který teďka je opravdu je v takovým velkým laufu, lítá po celý planetě. Ani nevím, jestli mu v takovým tom množství koncertů, jestli lze ještě závidět, protože já jsem se mu koukal do diáře, to je opravdu šílený. To snad každej den nebo každý druhý den v roce prostě někde jinde na planetě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když ho to baví ...

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
On se někdy uklidní.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo jasně, jasně. Co vy, Ondřeji. Máte taky takováhle setkání, na která třeba vzpomínáte rád?

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Díky kapele to taky tak je fantastický. My jsme už v roce 2000, když jsme točili první desku, tak jsme se potkali s Fredem Wesleym, trombonistou, který vlastně spolupracoval od, od počátku s Jamesem Brownem a od roku 69, třeba jo, takže byl u zrodu tý muziky, kterou my jsme začali hrát tady nebo snažíme, už jsme, už jsme taky jako nějak trošku dál. Ale potkali jsme se s Hiram Bullockem, který tak, zdravíme ho do nebe, kytaristou, který hrál se Stingem, že jo, potkali jsme se Joan Baez, třikrát jsme s ní vlastně jako koncertovali. Já jsem s ní točil v takovýhle jako malinkým studiu, jsem jí hrál doprovodný jako klávesy, potřebovali jsme snímnout její hlas. No tak byly, byly to zajímavý, zajímavý setkání. Mě třeba i baví si najít e-mailovou adresu na někoho, koho si vážím, pokud, pokud teda existuje a je zveřejněná, tak mně se to takhle podařilo se skvělými broadwayskými orchestrátory, protože taky se věnuju aranžování muzikálů amerických, no a tak jsem něco prostě poslal do Ameriky a tři opravdu orchestrátoři mi jako odpověděli, jako že to je prima práce, že to je hezký, že to, a normálně i připomínky, jako dávej si pozor tady na perkuse, který jo a takhle, takže normálně tak jako komunikace funguje. A přesně je to tak, že mám pocit, že ty lidi nejsou nějak jako pyšní, a že sami, sami mají práci rádi. Blahopřál jsem Michelu Starobinskovi, když natočil disney film Na vlásku, tak on tam dělal všechny ty orchestrace pro velký orchestr, tak jsem říkal, tak jsem pogratuloval a on říká, no jo, to byla zase, to byla zase zábava si natočit něco s velkým orchestrem. Jo, takže oni jsou taky za to rádi, jo, protože na Broadway se taky vlastně šetří na těch kapelách, nejsou nějak jako velký, tak to mě třeba potěšilo takovejhle lidskej přístup.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na koho máte spadeno teď takhle, když si hledáte tady tu ...

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Já jsem chtěl nějak, nějak dokázat to, aby se moje CD s mejma nahrávkama dostalo k Johnu Williamsovi, protože to je můj obrovskej vzor, co se symfonický muziky týče, takový tý jakože populárnější, přeci jenom pořád kvalitnější.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
Nemáš na něj e-mail?

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
No nemám na něj e-mail, ale, ale adresu jako Boston Pops Orchestra, se kterým často jako nahrává. No bohužel se to tam nedostalo. Do jeho rukou se to vůbec nedostalo, dostalo se to jenom k nějakýmu manažerovi, který mi CD poslal zpátky, říkal, to je nesprávný, ono to bude v lepších rukách, když to pošleme zpátky, ono by se s tím mohlo něco stát, no prostě o to neměli zájem evidentně a poslali jenom takovej jako, takovej jako rozhovor s panem Johnem Williamsem. Já jsem říkal, já o něm všechno vím, to mi nemusíte tak jako posílat, tak to jsem byl jako zklamanej ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne vždycky to vyjde, no.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
No jo no, tak, ale, ale chtěl bych to ještě stihnout, protože panu Williamsovi už je 81 a je teda pořád v plný tvůrčí síle, vážím si ho neustále a aspoň bych nějakej ten kontakt jako uvítal, no.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Písnička na přání, to je další taková pravidelná rubrika, při které je zcela jednoduché, když mám jednoho hosta, že ten řekne poslouchám rád tohle a tohle, zahrajte mi tohle a tohle, chci slyšet toho a toho. Jenomže když mám dva hosty jako dneska Ondřeje Brouska a Víta Petráška, tak se musíte nějak shodnout, protože písnička bude jedna jenom.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
To bude těžký.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
No písnička, má bejt jedna, ale je jich hodně, viď.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Každej z jinýho těsta, viď.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
Já poslouchám v autě Stinga, hele.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Jo, já ačkoli hraju v popové kapele, tak vůbec neposlouchám jako současnou popovou scénu, já jsem úplně vedle. Já už poslouchám jenom klasiku v podstatě, ale musíme něco vybrat.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
Aha, tak to fakt máme vlastně vyloženě naopak.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Naopak viď.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Ty žiješ v klasice, ale, ale normálně posloucháš Stinga ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Toho Stinga.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
Nejenom, ale tak ...

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Ne, Stinga mám moc rád. To samozřejmě jako.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
To určitě, něco ze Stinga. Ano, to mám rád.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
No tak jo, tak to nebylo tak těžký se shodnout.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a teď už konečně rozluštíme tu tajenku, proč jsou vlastně dnes dva hosté v Tandemu, Ondřej Brousek a Vít Petrášek. Já už jsem to v podstatě naznačil, ale teď bychom to měli konečně zkonkretizovat. O jaký ten projekt společný vlastně půjde, čili Epoque Quartet a Ondřej Brousek.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Nejenom Ondřej Brousek, to je důležitý.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
No tak ale, ale také Ondřej Brousek samozřejmě.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Já to budu mít trošku ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vás tady mohlo být ještě víc?

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Mohlo.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
No, to by bylo zajímavý, protože ...

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
To by byl teda Tandem opravdu na desátou asi.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
Ten projekt vlastně se jmenuje 15 let Epoque Quartet, protože jak už jsem dneska zmínil, tak naše kvarteto prostě slaví 15 let činnosti. A my jsme dostali možnost si zahrát v pražské Hybernii, což pro smyčcovej kvartet to je poměrně zajímavý prostor, je tam, spousta posluchačů se tam vejde a je to, je to prostě, je to, je to pěkný, je to pěkný místo. A tak jsme přemýšleli, co v takhle velkém prostoru uděláme na ty naše narozeniny a napadlo nás, že pozveme prostě ty nejkrásnější a nejlepší muzikanty, se kterými jsme se právě v těch 15 letech potkávali, ať už jako na koncertech nebo ve studiích, takže vznikl koncert, teď už je vlastně, řekl bych, z 90 % hotová veškerá jako muzika na něj, kdo bude s náma účinkovat, Dan Bárta, Robert Balcar, samozřejmě Ondra tady Brousek, Tonya Graves, Matěj Ruppert, jestli mám jmenovat dál, můžu, protože opravdu těch hostů tam bude ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ještě pár byste mohl, no.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
... bude tam třeba ta fantastická formance Clarinet Factory, se kterýma jsme točili dvě CD a hráli spoustu koncertů. Bude tam ještě náš vynikající kamarád, kolega, vlastně takový pátý člen kvarteta Honza Kučera, Gabriela Vermelho a tak dále.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Radek Baborák.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
Radek Baborák, ano, vlastně nejlepší hornista na světě. Skoro bych zapomněl, to je, to by byla ostuda.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
K tomu koncertu připravujete jaksi i společné nahrávky třeba, dejme tomu, že je potom třeba vydáte na ...

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
Já bych řekl, že když prostě nám bude přát štěstí, takže ten postup bude opačný, že, že v rámci toho koncertu se veškeré takové společné písničky vlastně dokončí a udělají se do finálního tvaru a potom, když prostě se bude dobrá souhra okolností, tak bychom to velice rádi samozřejmě natočili, protože by byla škoda to neudělat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já předpokládám tedy, že ti hosté, které jste tady vyjmenoval, všichni budou jaksi muzicírovat spolu s vámi.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
No samozřejmě, to, to je právě kouzlo toho všeho, že prostě ...

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Ten stmelovací prvek je Epoque Quartet.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
Přesně tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, ano.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
Budou to tyhlety známé, slavné, skvělé hudební osobnosti, zpívat vlastně většinou svoje písničky, takhle jsme to chtěli, aby se, aby nezpívaly něco, co, co jim takzvaně nejde úplně do úst, budou to všechno věci z jejich repertoárů, ale udělané pro speciální prostě aranžmá pro smyčcové kvarteto třeba s kontrabasem, s klavírem, s perkusema.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No mnozí z nich možná poprvé třeba vyzkouší takovéhle společenství.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
To právě úplně ne, protože jsou to, jak jsem říkal, lidé, který jsme za 15 let potkali při společných akcích, jako vyloženě jsme nelovili jenom známá jména, abychom přitáhli obecenstvo, ale jsou to opravdu prostě muzikanti, se kterýma jsme zažili skvělou spolupráci.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Mě osobně teda trápí ten termín trošku, 22. dubna je to tedy ...

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
To mě taky.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
... to já si pamatuju, protože já tam mám představení tedy ještě na Vinohradech, jo, takže já si vezmu taxíka rychle a pojedu tam, co to půjde, takže kvůli mně to bude asi s pauzou, že.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
No samozřejmě.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Takhle to nakonec je, jo, všechno.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to bych doporučoval, Ondřeji, teda domluvit se s Vaškem Vydrou, jak ten to dělá, protože tem hraje každý večer v několika divadlech.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Já s ním, já s ním hraju v Andoře, v představení Andorra, takže jsem ho poznal a teda klobouk dolů před jeho, před jeho nervama.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže 22.dubna a přestavení má jaký název, respektive ten koncert?

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
Koncert se jmenuje 15 let Epoque Quartet. Je to, jak jste říkal, 22. dubna ve 20 hodin. Samozřejmě bude začínat o něco pozdějc, aby to Ondra stíhal ...

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Kvůli mně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Přijedete v kostýmu ještě.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Přijdu v kostýmu a nalíčen zřejmě.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
No to je samozřejmě výborný.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
No jo no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak to bude velmi hezké ozvláštnění.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
My jsme si říkali, že vlastně já tam nějakou věc jako přepíšu pro kvartet s dlouhou předehrou, která bude mít možnost takovou, že se bude opakovat. Prostě repetici napíšu jako nekonečno, dokud já se neobjevím jako na pódiu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Určitě si vzpomínáte na staré filmy české, no ono to bylo určitě ve světě, že ještě než se objevil vůbec první záběr, tak bylo většinou možná dvou, tří, čtyř, možná pětiminutová předehra, že jo, před filmem, no tak něco podobného.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
No.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A je to hotové.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Každý z mých hostů, to znamená Ondřej Brousek dnes a violoncellista Vít Petrášek začínali pochopitelně jako malí kluci s muzikou pod vedením někoho, a ti, kteří je vedli i třeba později, tak jsou určitě tak důležité postavy jejich života, že by na ně teď mohli zavzpomínat. Takže kdo vám v životě nejvíc takhle pomohl? Ondřeji třeba.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Já jsem začal chodit na soukromé hodiny klavíru k paní profesorce Miladě Borové, taky už není mezi námi, ale vlastně s tím, jak, jak nás opustila, tak jsem si říkal, že těchto lidí je v současný době strašně málo. Já to vidím třeba u svojí dcery, tý bude 10 let, ale vlastně je strašně těžký pro ní najít dobrýho, dobrýho prostě profesora nebo učitele klavíru. Jako obyčejný, aby, aby uměl pracovat s tím dítětem jako, jo. Paní profesorka Borová na to měla vlastně, byl to její životní cíl prostě vychovat z malinkých dětí prostě aspoň nějaký lidi, který mají vztah k hudbě, nemusí vždycky to být klavírní virtuóz nebo tohle, ale, ale myslím, že tomu věnovala prostě všechno. Byl, byl to její prostě, byl to její jako cíl životní. A takže toho si strašně cením. No a potom vlastně v budoucnu jsem už nestudoval muziku, o to víc mě začala bavit, ale vlastně vděčím za mnoho Romanovi Holýmu, se kterým prostě už ta spolupráce trvá prostě 16. rokem, takže díky němu mám vlastně tu kapelu a dobrou kapelu dobrejch, dobrejch lidí. Bez toho by taky ten můj život byl asi chudší. No a potom, potom samozřejmě v tý samý době před 16 lety jsem se potkal s Tomášem Töpfrem, se kterým to trvá dodneška, díky němu můžu už teď už i hrát na Vinohradech, ale vlastně díky němu jsem si i vyzkoušel poprvý pracovat s orchestrem nebo prostě nahrávat muziku se živejma lidma, takže jsem měl tu příležitost tou praxí se to nějak aspoň trošku naučit, protože jsem nikdy potom vlastně profesionálně jsem muziku nikdy nestudoval.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co Vítku vy?

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
No já jsem ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na koho zavzpomínáte?

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
... no zavzpomínám. Tak asi to je hezká příležitost vlastně tím i poděkovat ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že ano.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
... no, byla to určitě moje paní učitelka violoncella na hudebce Milana Britvíková, ona se tenkrát jmenovala ještě Milena Vítková, vzhledem k tomu, že jsem Vítek, tak mně to asi zřejmě přišlo tenkrát docela příjemný. Její zásluhou jsem potom šel na konzervatoř, protože když, když se tak láme ten věk toho, když člověk jde na střední školu, tak já jsem vůbec nebyl rozhodnutý, že bych šel dělat muziku, já jsem chtěl nějak jít asi na gymnázium a studovat brouky, nebo já nevím přesně. Každopádně hned, jak mě tam jakoby dovedla a trošku jsem si to tam okouknul, tak jsem zjistil, že to je vlastně docela dobrej nápad. No a tam se měl chopil pan profesor František Pišinger, což je vlastně můj takový, to je můj hlavní guru, ten opravdu se svým žákům věnoval na milion procent o víkendech neustále, takže František Pišinger. A potom ještě mi moc pomohl také můj profesor na vysoký škole, to bylo ve švýcarském Luzernu Marek Jerie, kterej když ze začátku ta moje docházka nebyla až zas tak úplně ideální, jelikož jsem od kvarteta dojížděl z Prahy a občas se mi třeba nechtělo ...

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Lajdák.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
... tak on mi dal druhou šanci tenkrát a já jsem potom tu druhou šanci už jsem využil, to už jsem ho nezklamal.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ondřeji, jak to je u vás s tím herectvím? Kdo třeba vás jaksi u něj podržel, nebo kdo, kdo vám řekl hele, ta muzika dobrý, ale to herectví bys taky si měl ještě?

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
To nevím. Mě nikdo jako moc, moc v tom jako ne, ne ... já jsem se nemohl obrátit vlastně na rodiče, protože rodiče většinou jako odrazujou to přeci nebudeš dělat to, co my, budeš pořád v trapu, budeš tohleto, budeš čekat na zkoušení, bude se tohleto, takže tam není úplná jako v tom raným věku není ta podpora. Ale zároveň je tady příležitost zase poděkovat Jaroslavu Satoranskýmu a paní Janě Preissové, kteří nás vedli jako na hudebně-dramatickém oddělení, učili ás herectví. Tam myslím, že byl taky dobrej základ v tomhletom jako klidu, že já si myslím, že žádný umění by nemělo bejt jako v slzách, potu a krvi. Mě to moc vlastně nebav, já bych pořád nad tím viděl nějakej nadhled a musí to bejt prostě zábava v tom smyslu, že prostě umění, to co děláme, práce nás musí bavit.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je, to je důležitý, teď jste to řekl. Žádná křeč, ale zábava. To je ono.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
Můžu já k tomu ještě jednu maličkost? Prostě jsem si uvědomil teďka skrze to, co říkal Ondra, že mně ještě v životě pomohl jeden člověk a takovým tím opačným způsobem, že jako on mi dal vlastně ten příklad, jak bych neměl věci dělat. Bylo to, hrál jsem před 2, 3 lety to skončilo a hrál jsem asi 5 let v takové další malé partě v klavírním triu, a tam byl, tam byl houslista /nesrozumitelné/ vlastně jakoby hlavní hlas, že jo, toho klavírního tria, který se určitě snažil dělat strašně bohulibý záležitosti, ale se svoji jako velkou sebestřednost, on prostě od nás vlastně nedostával to, co víceméně chtěl, a já jsem se skrze toho, jak jsem to viděl na jeho modelu, tak jsem se vlastně strašně moc poučil v tom, jak mám jakoby komunikovat s mýma kolegama v kvartetu, co přesně nemám dělat. Protože on to často člověk sám u sebe jako těžko rozkryje, ale když to pak vidí na nějakým modelu vedle sebe ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak vidí - takhle to teda dělat určitě nebudu.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
... takže onomu houslistovi já mockrát děkuju za to, za tuhle školu.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mí hosté, když přicházejí do Tandemu, tak se velmi často také zpovídají z takových těch dětských svých plánů, čím chtěli být a drtivá většina z nich chtěla být popeláři, ale někteří taky kosmonauty. Ale jenom málokomu se povede, že pak v rodině toho kosmonauta má.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Já jsem strašně rád za mýho syna Františka, kterej teď oslavil 2 roky, že on opravdu ve školce může říct, no můj dědeček je kosmonaut, děda kosmonaut.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To budou čumět, nebudou mu věřit ze začátku.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
To je úžasný, to je fantastický.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No to je úžasný. Já jsem teda s panem Remkem si několikrát povídal a je to opravdu zážitek. Povídáte si taky někdy o tom třeba, jak když ...

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
No vidíme se málo, teda moje žena Anička taky vlastně se svým tátou vidí málo ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To chápu.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
... protože ...

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
Je na orbitu.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
... no ne, ale mě třeba zajímalo, jak on se dívá na filmy z vesmíru, jo, teďka gravitace ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Gravitace třeba no.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
... ano, a tak jsem říkal a on to neviděl, takže, ale on říkal, ale velmi třeba povedený, to jste to určitě viděli Apollo 13, to je velmi věrně jako, jako velmi věrně udělaný, akorát ono to není tak dramatický, ono nic není tak, ono když zapnete čudlík, tak ono nic jako nebouchá, ono to vůbec nepoznáte, že se to jako třeba dalo do pohybu, jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak on měl ten průběh toho letu takovej klidnej, no ale ...

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Tam to celkem bylo klidný, ale nacházíme třeba doma nějaký starý fotky, jo, třeba i přímo ze stanice nebo z lodi, no tak mu to potom ukážeme a on popíše úplně každej detail, prostě opravdu si to všechno pamatuje. Tak ten zážitek je samozřejmě tak silnej, že stačí ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jednak a jednak to strašně dlouho museli dřít, že jo.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Ano, ano, takže on si pamatuje tady ano, tam je, tam to muselo být přilepený páskou, aby to nelítalo, a tamhle v rohu vidíme tohle a to teď to popíše jako detailně. No tak někoho takovýho dalšího neznám.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne to je, to je hezký, a teď je navíc diplomat, takže váš syn teda opravdu, až se bude rozhodovat, ten bude mít teda těžký dilema. Co herec, muzikant, vyslanec ...

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Kosmonaut, atašé.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... kosmonaut, atašé. To mu teda fakt nezávidím, no. Jak jste na tom vy s rodinou?

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
Nemám kosmonauty v rodině. Ne. Víc při zemi se to drží.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak já vám, pánové, oběma přeju samozřejmě zlomte vaz, ať se koncert povede, ať je to zážitek pražské scény hudební a samozřejmě nejenom tenhleten koncert, ať se vám daří vůbec, na co sáhnete.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Čert vás vem a děkujeme.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na shledanou.

Ondřej BROUSEK, herec, hudebník
--------------------
Na shledanou.

Vít PETRÁŠEK, violoncellista
--------------------
Na shledanou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Reprízováno 2. září 2014.

Spustit audio