Petr Píša - umělecký kovář, kapelník a zpěvák swingového orchestru Zatrestband

30. květen 2013

Jan Rosák pozval do Tandemu Petra Píšu, který je uměleckým kovářem a zpívajícím kapelníkem swingového orchestru Zatrestband. Dozvěděli jste se od něj například, která z profesí ho vlastně živí, kolik už vedl ochestrů a jak se dostal k muzice a zpívání.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Z rozhlasového studia vám všem přeje dobrý den Jan Rosák. Hlásím, že Tandem startuje. Dnes bude v rytmu swingu, protože hostem je kapelník orchestru, který od samého počátku jde se svou dechovou sekcí vehementně proti proudu, najmě tomu elektrickému. Proti samplovaným doprovodům nasadil staré dobré akustické nástroje, proti uniformní nedbalosti stylové kavárenské a kabaretní obleky, i s tou buřinkou dirigenta. Za tím vším stojí umělecký kovář, kapelník a zpěvák swingového orchestru Zatrestband Petr Píša. Vítám vás, dobrý den.

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Dobrý den, dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak se kovář stane kapelníkem, tak to je skoro jako titul nějaké české pohádky, ovšem my vám žádnou pohádku milí posluchači nenabídneme, naopak představím vám člověka talentovaného všemi směry. Přeju hezký poslech.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jenom dodám to, co jste asi tušili, hrál Zatrestband, zpíval Petr Píša a dodám ještě titul Na slunečné straně ulice. Tak tam se zdržíme, tam je určitě hezky. Mě docela zajímá, pane Píšo, to, co jsem tady předeslal už, jak tyhle ty všechny profese, ty aktivity, jak jdou vlastně k sobě, jak to vlastně začalo? Tak začneme narozením. Kdepak jste se narodil?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Narodil jsem se v Jihlavě, už je tomu hodně, ale zase ne tak moc, 47 let ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co to je?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
... co to je? To je chvilečka. A nejdřív jsme bydleli v obci Jestřebí a pak jsme se přestěhovali do Třeště a to je domov.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Řekněte mi, jaké byly vaše dětské touhy, co se povolání týče, protože jestliže jste umělecký kovář, zároveň jste muzikant, tak se to ve vás buďto muselo svářet, anebo snoubit, anebo někde musel přijít ten impuls.

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
No a to je ještě zamotanější. Já jsem chtěl být mašinfíra ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mašinfíra?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
... a měl jsem modelový kolejiště a nedokázal jsem si představit jako kluk, že budu něčím jiným než, než něčím na železnici.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A měl jste někoho takového třeba v rodě?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Neměl právě. Fór byl ten, že jednou pod stromečkem se objevila taková sada základní, jedna mašinka a dva vagonky a už to se mnou jelo dlouho. Došlo to až do finále, že jsem opravdu dělal přijímací zkoušky na střední školu ve Valticích, no a ty jsem udělal. To bylo všechno v pořádku. No ale pak kvóty, který tenkrát byly vlastně na školy, tak tomu nedovolily. Tak jsem se stal, a to ještě jako bizarnější, mechanikem seřizovačem textilních strojů s odborným zaměřením pro stroje pletařské. Takže veškeré punčochy, záclony, všechno vím, jaký to má vazby.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A tohle to všechno byste dokázal třeba vyrábět ještě nebo vy jste spíš jaksi přes ty stroje, co to vyrábějí, viďte?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Já jsem je servisoval. Servisoval jsem je, a pak obrovské dámské kolektivy mě docela vlastně děsily, tak nejenom kvůli tomu jsem zmizel z tohohle toho, z tohohle toho odvětví.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to by mě docela zajímalo, jestli ve vás ještě ta láska k těm mašinkám zůstala? To si myslím, že když jdete třeba kolem, kolem nádraží, tak to možná ještě tak brnkne trošku, ne?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
No teď jsem tady právě pozorovat tady ty dva viadukty na tý stráni v Karlíně, takže, takže jo, mám to jako, voní mi to.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No ale počkejte, ono voní samozřejmě i ta, ta kovářina, že jo. Jak jste se k ní dostal potom?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Ano. No tak zase, co si budeme vykládat, všechno ovlivňujou ženy, takže vlastně kvůli jedné ženě jsem řekl končí svět, vlastně něco nedopadlo a utekl jsem do chalupy, kde právě po dědovi, kterej byl kovářem, tak vlastně zůstala výheň a kovadlina a tam, tam jsem se rozhodl.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili jenom to, že jste tam uviděl tu, tu výheň, tak jste se k tomu dal? A to vás chytilo potom?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
No já už jsem jako, jako kluk jsem dědovi koukal pod ruce, když on vlastně jakoby na důchodu tam kutil a obdivoval jsem, že prostě z čehosi něco vznikne, že to je na začátku kus rezavýho železa a pak je to buďto kumšt, anebo něco, co je opravdu užitné vlastně pro, pro barák, pro hospodářství.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak figuru na to máte na toho kováře, že jo?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Dalo by se říct.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A děláte to pořád ještě?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Dělám, i když musím říct, že teda ten čas je, ten čas je neuvěřitelně na mě zlej, protože pořád je, pořád je jenom těch 24 hodin, ale mám štěstí, že mám kolegy, takže vlastně je nás na to víc, tak jako ... 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No ale vy nejste kovář jako myslím takový, který kove, dejme tomu, já nevím, lopaty, krumpáče nebo podkovy, vy jste umělecký kovář, to znamená, děláte to, to co chcete.

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Máme to rádi, když děláme užitný umění, ale pochopitelně když někdo přijde se sekerou, anebo s motykou nebo s čímkoli nebo s nákladama vlastně na zemědělský stroje nebo cokoli ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak ho nevyhodíte.

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
... tak my ho nevyhodíme jako.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to jsme si řekli o tom základu, ale ta nádstavba, to znamená ta muzika, tak ta přijde za chviličku.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Můj dnešní host Petr Píša už nám docela názorně řekl, jaké to bylo s těmi začátky povolání, to znamená nejrůznější profese, kterými jste tak postupně procházel, ale každá měla nějaký impuls. Kde ale přišel ten první impuls s tou muzikou?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Jako dítě, abych se někde nepoflakoval, tak mě rodiče v dobrém úmyslu dali do hudebky, abych tam zpíval a hrál a mě to nebavilo a chodil jsem za školu. Ale pak najednou se tam zformoval dětskej orchestr, kde se hrálo na trumpety a na trombony a to se mi líbilo, protože tam jsem pochopil, proč se muzika dělá, že se nedělá kvůli tomu, aby člověk se naučil etudu a zahrál ji panu učiteli, kterej toho umí tisíckrát víc, ale, ale že se dělá kvůli tomu, aby se potom to sbalilo a sbalily se pultíky na noty a do kufru noty a nastoupilo se do autobusu a jelo se udělat někomu radost. Takže vlastně když tam jsem pochopil, když založil pan učitel Jaroslav Novák, kterej je mým takovým hudebním guru od začátku vlastně, když založil tenhle ten orchestr, tak já jsem pochopil, o čem je muzika, že jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kolik vám to bylo?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Osm, devět?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A který nástroj vás čapnul?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Čapnul, ono to tak nebylo, ono to bylo, že nás pan učitel chytnul na chodbě, nadzvedl nám ret, koukl se, jaký máme zuby a no podle toho nám rozdal trumpety jako, jo. Takže já jsem zůstal u trumpety.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Trumpety, aha.

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Trupmeta a křídlovka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A není to pro osmiletýho kluka jako obtížný trošičku, jako ufouknout to?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
No, když se ten, když se ten dech umí zkoordinovat, tak ne. Ono to ne vždycky je o tý tělesný konstituci, ale je to o tý technice toho, toho dýchání, takže nás nechal ležet na zemi a šahal nám vlastně na bránici a ukazoval nám vlastně, co, co máme dělat. Takže v lese mezi stromama na prvním soustředění vlastně jsme pochopili ty základy, jo, pak už se to jakoby jenom rozrůstalo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je spousta mladých muzikantů, kteří z nejrůznějších důvodů začnou hrát třeba v dětských kapelách, ale postupně je to opouští, přijdou jiné zájmy, holky, vím já co, sport třeba, kavárny, diskotéky a ta trumpeta zůstane někde v koutě, padá na ni prach. Ale u vás to nenastalo, viďte?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
No, bylo tam období bigbítu, kdy člověk jako dospěje, a pak už potřebuje mít tu elektrickou kytaru a aby to hrálo ještě víc nahlas, tak to jsme si všichni užili, a ve chvíli, kdy jsme, ve chvíli, kdy jsme nějakým způsobem zase se vraceli k těm akustickým nástrojům, tak to bylo o to lepší prozření, no, takže, takže se občas objevovalo nějaký sólíčko na trumpetu už v bigbítu. A pak to mělo ještě jeden zvláštní takovej moment, že já jsem neměl nikdy ambice založit orchestr, nikdy jsem neměl ambici být dirigent, protože moje hudební vzdělání není až tak jako velké, ale, ale chodil jsem, a to je u nás potřeba, chodil jsem hrát na pohřby, a když jsem zjistil, že tam chybí druhej trumpetista, tak jsem si říkal, že tam, že něco pro to udělám. Tak, tak to bylo. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A co jste udělal pro to?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Začal jsem učit malý děcka troubit na trumpetu. Říkal jsem si, že když já jsem byl malej, tak vlastně byl velkej orchestr v malým městečku u nás, tak proč by nemohl být zas. Neměl jsem ambici, mít ten orchestr, ale říkal jsem si, že kdyby každej, kdo vyrostl z toho původního orchestru, že kdyby každej naučil hrát za sebe jednoho, no tak by to stačilo, protože nás bylo 50 u toho pana učitele, že jo, takže ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda. Heleďte se, je to, říkal jste, že jste hrál na pohřbech, je to pořád ještě tak, že ty kapely, který jdou tam, hrajou smutně a když jdou zpátky, hrajou vesele?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Tak musím říct, že přímo po tý cestě to není u nás, ale když se jde zpátky, tak většinou se nejde domů, ale jde se oslavit ten život toho člověka, s kterým jsme se rozloučili a tam to bývá veselí a není to nic špatnýho jako.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No určitě ne.

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Je to po vzoru New Orleans.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Samozřejmě, to je dobře. A jsem rád, že to furt funguje.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Petr Píša, můj dnešní host, umělecký kovář, kapelník a zpěvák swingového orchestru Zatrestband, žije v Třešti, to platí, viďte? To je Kraj Vysočina. Tam se živíte jako umělecký kovář, je to tak, jo? Anebo už vás živí víc muzika?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Teď se to tak strašně zamíchalo a když jsme někam s muzikou jeli s bigbandem a lidem se líbilo, jak to děláme, nebo jak to uděláme, jak to děláme u nás v takovým, my máme takovej projekt, jmenuje se to Tančírna Třešť, a když se to zalíbilo lidem, kteří chtějí něco oslavit, ať už firemní oslavu nebo, nebo instituce chce nějakou oslavu, tak se to zvrtlo tak, že už jsou to dneska tři druhy vlastně jakoby činností, který dělám. Takže opakuji, že díky i mým kolegům vlastně pořád jede kovárna, pak máme ten bigband, kterej jezdí vlastně po celý republice a do zahraničí a pak ještě dělám, ale to ne tak často, produkci právě nějakých ívent akcí vlastně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Řekněte mi, Tančírna Třešť. No, tak já znám třeba představení Tančírna. Možná, že spousta našich posluchačů taky viděla film Tančírna. Má to něco společného?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Tak byla obrovská inspirace. Ta, ta atmosféra toho, toho filmu i představení je pro mě jakoby základem. Shodou okolností děláme i velkej festival pod takovou starou Cihelnou, kam právě Divadlo Radka Brzobohatého s Tančírnou předloni přijela, přijelo, takže vlastně byl jsem hodně potěšenej. Každopádně inspirace byla v tomhle filmu a představení, a druhá věc byla, že když jsme s bigbandem jezdili na mnoho plesů a docela by se dalo říct i jako vyhlášených společenských událostí, tak nám tak chyběla jakási radost. Byla tam kvalita, bylo tam výborný prostředí, ale chyběla nám vlastně jakoby v tý dramaturgii. Vždycky jsme si dokázali představit, že by to mohlo bejt trochu jinak, aby, aby ten pořad, akce, oslava, aby to bylo vždycky ještě vlastně jakoby s nějakou nadstavbou. No, tak když nám to chybělo a nikde jsme to nedostávali, tak jsme si to udělali doma.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak jak to vypadá ta Tančírna vaše?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
No přijdou hlavně děvčata, to je nejdůležitější. Oni, ony se neuvěřitelně nazdobí, protože dáváme jim příležitost tím, že vyhlásíme téma, řekneme, že třeba barva žlutá, tak přijdou všechny ve žlutým, anebo mají žlutý doplňky, no a za těmi děvčaty pochopitelně jdou ti chlapci, no a tím je plno vlastně a zajišťuje se ta radost, no. Musím říct, že za 17 let, co to děláme, a dělá se to vlastně osmkrát ročně, tak za 17 let se tam nikdo neporval, netekla nikdy žádná krev, jenom se tam ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
I když se tam pije alkohol.

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
... i když se tam pije alkohol, ale prostě předpokládám, že je to tou muzikou, že ona inspiruje ty lidi k radosti.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tam hraje swingová muzika?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Většinou swingová, máme dvě pódia, střídá se to, takže na těch akcích, kam jsme zajížděli,mě taky trápilo, že byly velký pauzy, takže my jsme vyrobili druhý pódium vlastně v kulturáku v Třešti a věšíme dekorace a zajišťuje se tím druhým pódiem to, že se ty kapely střídají a je tam jako nonstop proud muziky. Shodou okolností zítra je další.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jaký je téma?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Zítra je čelenková.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čelenková. A řekněte tak ještě různé, ať si to představím, říkal jste barva žlutý, teď čelenková.

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Čelenková, kostičková, myslivecká, plážová, prostě hledají se téma. A nádherný je na tom totiž to, že ve chvíli, kdy se vyhlásí téma, tak ty děvčata v podstatě už jsou na tý Tančírně. Už ve chvíli, kdy běžejí na nákupy a už o tom přemýšlejí a píšou si a telefonujou si, co si vezmou na sebe. Takže oni už jsou vlastně v myslích tam. No a ty chlapci pochopitelně, protože jim ty děvčata voní, tak ty už se těšej, že vlastně tam vtrhnout taky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A přizpůsobujete tomu tématu i třeba muziku, výběr muziky?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Většinou jo. Hráli jsme Žlutou ponorku, když byla žlutá, jsme si nechali zaranžovat vlastně jakoby pro bigband a tak ne vždycky se to jakoby, ne vždycky to zaklapne, ale nádherný je, že ty lidi nemáme, nemáme pocit, že je chceme nějakým způsobem vlastně jim dát úplně striktně najevo, co si mají vzít, a oni jsou tak invenční, že až nás to někdy překvapuje. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Povídám si tady s Petrem Píšou, uměleckým kovářem, kapelníkem, zpěvákem swingového orchestru Zatrestband. Budeme si povídat taky o jeho úžasném angažmá v Národním divadle. Ale to si ještě nechávám v záloze, protože teď si chci popovídat o jeho výběru z klasiků českého humoru a to se samozřejmě s tím hodně pojí, protože si vybral Suchého Šlitra, respektive Šlitra Suchého. Kdo je vás vlastně bližší z nich obou? 

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
No to je jako kdybyste se zeptal matky ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda, to je pravda.

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
... to prostě to nejde takhle. Ale musím říct, že tímto se na dálku omlouvám panu Suchýmu, že ve chvíli, než jsem ho poznal, tak vlastně jsem se klonil k panu, k panu Šlitrovi, ale humor pana Jiřího Suchého, ten, kterej byl u stolu nebo o přestávkách nebo tak, tak ten mě dostal. Takže, takže tím to, tím to beru zpět můj názor a prostě jsem strašně rád, že jsem ho poznal.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že u toho Jiřího Šlitra to bylo, já to teď zkusím říct za vás, to bylo možná překvapivé. U Suchého to člověk předpokládal, u Jiřího Šlitra to byl šok, že byl takhle vtipnej a takhle, takhle bavil skvěle posluchače a diváky. No tak my si to teď dokážeme.

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdo byl na představení, které režíroval v Národním divadle Miloš Forman Dobře placená procházka, tak možná byl velice překvapen, kromě samozřejmě toho, že na Národním divadle to tam nádherně sedělo, nádherně to tam padlo, taky obsazení. Alespoň já jsem byl velice překvapen a samozřejmě jsem se pídil po tom, kdopak to je ten, ta zajímavá postava toho herce, zpěváka, kdo hraje toho advokáta. No nebyl to nikdo jiný než můj dnešní host Petr Píša. A vy jste se k tomu dostal ale opravdu takovým zvláštním způsobem, o kterém se píše v románech, točí se o tom filmy. Šel jste tam původně jako doprovod vlastně, viďte?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
No, mimo jiné, ale nutno podotknout, že já jsem vůbec nevěděl, že se něco takovýho připravuje a v době těch příprav a prvních nějakých kol toho konkurzu jsem seděl ve Slavii, v kavárně Slavie s mojí kamarádkou a řešili jsme produkční věci nějakého festivalu a přišli tam právě z prvního kola konkurzu právě Petr Forman a Miloš Forman a teď mě tam uviděli a říkali a tohle by byl advokát. Já jsem vůbec nevěděl, o co jde. Pochopitelně tu hru znám, ale v kontextu toho, že vykřikli jenom advokát a nevěděl jsem, co se připravuje ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To vykřikl Miloš Forman?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Ne, ne, ne, Petr, Petr. Pan, pan Miloš Forman byl tou dobou ještě za vodou Atlantickou ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, ano, za touhle vodou, ano.

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
... a posílaly se mu videa tenkrát a já jsem, já jsem potom ještě, to bylo v době, kdy jsme s bigbandem spolupracovali právě s Ilonou Csákovou a byli jsme, byli jsme vlastně jakoby dva, kteří jsme tam přišli jakoby předvést ten duet. Jako mrzí mě, že si nevybrali Ilonu, protože mně se strašně líbí, jak zpívá, ale, ale vlastně, no přišel jsem k tomu, jak ten slepej k houslím. To musím říct.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to ten Forman nevěděl vůbec, že vlastně zpíváte.

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Ne, ne, ne, on ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vás typově jenom takhle určil.

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
No, podle videa chtět toho v těch červenejch kalhotech, to bylo z těch kamerových zkoušek. No, ale největší průšvih byl, že já jsem byl jedinej z tý hordy lidí na tom konkurzu vlastně, kterej nebyl připravenej, no, já jsem prostě neuměl, protože já jsem ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak to myslíte?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
No neuměl jsem to, co bylo jako, měli jsme se naučit 5 obrazů zpívat a já jsem neuměl vůbec nic. Jenom ten jeden, kterej jsem šel jako doprovodit a to byla teda velká ostuda. No a pan Miloš řval hodně, teda musím říct, no řval, tak dobře křičel ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zvedl hlas.

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
... zvedl hlas, ale razantně a ukázal na mě, koukal se na svýho syna Petra, kterej by spolurežisér a spolutvůrce myšlenky, že by mě tam jako dostrkali, nebo ukázali mě, nebo já nevím, jak to nazvat, protože, no a ukazoval na mě a křičel, jak to, že to, jak to, že to neumí. To byla velká ostuda u toho, tak za to se omlouvám ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dodatečně.

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
... dodatečně. No a tak jsem se omluvil, že jim krájím čas, kterej byl jako vzácnej a chtěl jsem utýct a on zařval žádný, zůstanete tady a přes noc nebudete spát a budete se a ráno v 10 tady. Tak jsem se těch 5 obrazů přes noc naučil.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A řekněte teď, trošičku ať to zachráníme malinko, pochválil vás aspoň jednou?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Jo, jo, to potom prostě ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Umí chválit Miloš Forman?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Umí, umí, a hlavně je neuvěřitelný, je neuvěřitelně lidskejch, to znamená, že když někdo něco opravdu jako nezvládne a je jasný, že to nezvládne, tak on ho k tomu nenutí, ale když už jednou něco člověk umí udělat a udělá to pěkně, no tak to po něm chce.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, tak on to ví, že to umí a že by to měl.

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
A pak striktně to vyžaduje jako, jo.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Tandemu je dnes hostem umělecký kovář, kapelník swingového orchestru Zatrestband Petr Píša. Taky jak před písničkou jste slyšeli, aktér toho slavného představení Dobře placené procházky v Národním divadle pod vedením ještě slavnějšího režiséra Miloše Formana. Tak Petr Píša si zahrál advokáta. Bude se nějak pokračovat v téhle té vaší kariéře, protože to je tak hezky nastartováno, i když náhodně?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Slovo kariéra bych asi vůbec neuměl jako přiřadit ke mně, ale používá se, vím, že to tak je. Ale já vůbec tu ambici nemám. Já, já jsem obdivoval všechny ty lidi, který tam, který byly plný chodby při tom konkurzu a potom vlastně při tom představení, to jsou lidi, kteří jsou někteří absolventi těch konzervatoří a škol a já je obdivuju, že prostě musejí bojovat s tím diářem a že bojujou s tou jakoby poptávkou a nabídkou. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jsou lidi, kteří takříkajíc, a já to teď řeknu natvrdo, vymetají tyhle ty castingy a konkurzy ...

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Ale ono jim nic jinýho nezbývá a já, mají opravdu, na rovinu řečeno, můj obdiv. Já teda, já bych to neuměl.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A po vás neskočila žádná další produkce nějakého muzikálu? Vy jste typ.

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
No typ jsem, ale asi nějak ze mě bylo, jakoby asi vnímali, že patřím jako tam, odkud jsem. Já totiž strašně rád tvořím tam na tý vsi právě nebo na tom městečku, protože já mám pocit, že když se bude tvořit a vozit dobrý představení, vlastně když člověk někde něco dobrýho uvidí a chtěl by to sdílet s těmi, co žijou doma a vnímají svět podobně, anebo, já teď to řeknu blbě, že bych chtěl ty lidi trochu a nevím, jestli říct poučit, nebo kultivovat nebo je seznámit, seznámit je asi to dobrý slovo, aby si sami vybrali, tak myslím, že to je, to je ta parketa, kterou já prostě vnímám jako svojí, to znamená, dělat si to, co mám rád a to co mě živí. A pak vlastně v tomhle tom, v tomhle tom ohledu musím říct, že mně hodně pomohlo, že jsem právě s těma lidma vešel v kontakt, že na ty Tančírny a na tu Cihelnu, což je divadelní festival vlastně umím teď pozvat vlastně jakoby divadla, který normálně třeba nejezdí na zájezdy, který se vlastně jakoby tím nezabývají.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
K tomu se dostaneme, taky koho třeba pozvete a tak, ale co mě ještě zajímá, na co jsem se vlastně nezeptal, já se skoro omlouvám, kdy vlastně jste zjistil, že jste zpěvák, protože všecko jste zkoušel, trumpetu, kapelník a najednou zpěvák?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
No to je taky, to je taky paradox. My jsme založili bigband náhodou, pozor, náhodou, protože my jsme měli ten velkej orchestr, kterej rostl z těch dětí a ten vyrostl do nějakých 56 lidí, a našli jsme dvoje noty, který byly swingový. Jedno bylo, jedna byla Ježkovina, myslím, že Šaty dělaj člověka, a druhý byla taková krásná směs swingových standardů světovejch, no a zahráli jsme to na jednom koncertě v jednom posazení takový, jak sedí bigband vlastně v těch 16 lidech, no a přišel za mnou kamarád a říká, tohle drž ten orchestr, to bude fungovat, to bude lide, se líbit. Já povídám, já nemůžu držet dva orchestry. No, ale stalo se a 5 let jsem držel dva orchestry. V jednom bylo 60 lidí skoro a v druhým 25. A pak jsem ten jeden daroval do hudební školy Jihlava. Ten je tam dodnes. Ale chci říct, v tom bigbandu jsem si stoupl za trumpetu, protože jsem původně trumpeťák, no a postupně se zjistilo, že před tím bigbandem musí bejt nějaká tvář, někdo musí bejt vpředu. No a pak jsme měli, měli jsme hodně instrumentálních skladeb a zjistili jsme, že lidi mají hodně rádi zpívaný a mají strašně rádi zpívaný česky věci, takže, takže právě pátráme v archivech. A tak se postupně z tý třetí řady, ke stojej ty trumpety vlastně, ta moje a ten můj posun přesunul dopředu, no a tam jsem teda, když už mě lidi chtěli, aby se zpívalo, tak jsem začal zpívat. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co byla první písnička, kterou jste si troufnul před lidma zazpívat?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Šaty dělaj člověka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Šaty dělaj člověka. No jo, teda já si myslím, že jste udělal dobře, protože si to teď můžeme i dokázat.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Petr Píša je hostem dnešního Tandemu. Povídáme si o jeho kariéře. Začali jsme v té ale opravdu široké škály uměleckého kováře nebo my jsme začali dřív vlastně seřizovač textilních strojů přes uměleckého kováře, kapelníka, zpěváka až po Národní divadlo. Ale teď bych si rád popovídal o tom, co vás čeká v té funkci vlastně takového manažera taky. Vy připravujete jako osvětář u vás v Třešti ty úžasné akce. Koho pozvete, co tam diváci uvidí?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Abych začal úplně od začátku. Já jsem si vždycky řekl, že všechno musí být opravdivý, když něco děláme, to znamená, že nikdo za 17 let nepřijel s playbackem, ani s half playbackem. To je pro mě v dnešní době uspěchaný, kdy se opravdu, tak to je pro mě hodně, hodně velkej úspěch. Potom ty lidi mají rádi pochopitelně zpěváky, který vidějí v televizi, anebo prostě se o nich dočtou, a když je potom vidějí naživo a že to je opravdivý a že to jsou opravdu mistři, tak v tu chvílí, v tu chvíli vlastně to u nich pochopitelně ta nějaká úcta vlastně jakoby se ještě utuží. Takže ve chvíli, kdy děláme jakoukoli dramaturgii, tak stavím na to, aby přijel někdo a aby měl orchestr živej a tak dále. Takže v naší dramaturgii ještě postavili jsme takovej velkej, říkáme tomu orchestrion, je to objekt velkej, ze kterýho by měl ten Zatrestband vykouknout. Je to na kolech, dá se to tahat vlastně za náklaďákem kamkoli, takže budou se dít věci, no. Takže co se týká, co se týká vlastně nějakýho plánu, já ho nijak striktně nestavím, oni ty věci přicházejí samy. Mám hodně rád, když přijde někdo, kdo chce udělat něco na klíč ve smyslu toho, že ho baví naše věci a mám strašně rád i situaci, kdy se nedohodneme, kdy najednou zjistíme, že jsme to viděli vlastně každej trochu jinak a když mi nastaví vlastně, že tam je požadavek, že tam chce nějaký interprety, který nejsou můj šálek a nebyli by úplně vlastně mimo ty mantinely tý mojí dramaturgie, tak vlastně to vysvětlím a nádherně se rozejdeme. Takže tohle mám rád no. Takže já mám rád, když lidi přijedou na Vysočinu extra za vlastně tím, co děláme a mám rád, když z Vysočiny dovezeme tam, kde se chtějí bavit ty lidi, orchestr s písničkama a s aranžema, který by od swingovýho orchestru nečekali.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ten název vaší kapely Zatrestband vypadá, jako když, jako když jste tam vy za trest nebo jsou tam za trest diváci. Jak to pojímáte?

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Je to taková, je to taková schovávačka, když přijíždíme z Třeště a když odhodíte diakritiku, tak vznikne trest. Takže někdo hraje za Prahu, někdo za Bratislavu, my hrajeme za Třešť, a když chceme bejt evropský minimálně, tam neznají háčky moc, tak odhážeme háčky a najednou je to za trest.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Chytrý, je to chytrý, já jsem prokoukl konečně. Tak myslí, že jste tady dneska za Třešť bojoval a bodoval velice hezky. Petr Píša byl dnes hostem Tandemu. Moc vám děkuji za vaši příjemnou návštěvu. Ať se daří, ať vám to výborně hraje, ať jsou spokojení diváci.

Petr PÍŠA, umělecký kovář, kapelník, zpěvák swingového orchestru Zatrestband
--------------------
Děkuji za pozvání, a hlavně zdraví, od toho se všechno odvine.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.