Petr Svojtka: Proč dělám divadlo? Kvůli týmové spolupráci

20. březen 2015

Hostem Tandemu Jana Rosáka byl umělecký šéf a divadelní režisér Městských divadel pražských Petr Svojtka. Prozradil například, jaké výročí se slaví u nich v divadle a samozřejmě i pozval na představení V+W Revue, které se hraje v Divadle ABC v Praze.

Dozvěděli jste se i jakému oboru se věnoval, než utekl k divadlu, za co může jeho maminka Kateřina Macháčková a jak je pro něj důležitá spolupráce s kolegy.

Doslovný přepis pořadu dodává firma NEWTON Media. Texty neprocházejí korekturou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, dobrý den přeje všem posluchačům Tandemu Jan Rosák. Můj dnešní host pochází jednoduše řečeno z kumštýřské rodiny. Dědeček Miroslav Macháček byl režisér a herec, babička Věra Štiborová operní zpěvačka, nevlastní dědeček Otta Haas režisér, maminka Kateřina Macháčková herečka, tatínek Petr Svojtka herec, nevlastní otec Ivan Zmatlík dramaturg. Stačí? Otec ho bral určitě pořád do divadla a byl svědkem dědových zkoušek v Národním divadle. Hostem Tandemu je divadelní režisér a umělecký šéf Městských divadel pražských Petr Svojtka. Vítám vás, dobrý den.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Děkuji, dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Každému je asi jasné, že odmalička jste prostě k divadlu přirozeně patřil a o divadle budeme určitě dneska hodně mluvit. Ale i vy, milí posluchači, se do Tandemu a našeho povídání můžete zapojit tím, že nám budete posílat otázky samozřejmě týkající se Petra Svojtky a to buď e-mailem na adresu tandem@rozhlas.cz, nebo prostřednictvím SMS zpráv ve tvaru TANDEM mezera váš dotaz a to na číslo 90 011 04. Těšíme se na vás.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Tandemu je tedy dnes hostem režisér a umělecký šéf Městských divadel pražských Petr Svojtka. Já si vážím, Petře, moc toho, že jste oželel sledování zatmění Slunce a že jste přišel k nám do Tandemu. Mimochodem, zkoušel jste se kouknout do sluníčka?

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
No, když jsem tady šel po chodbě, tak jsem tak jako lehce juknul, ale samozřejmě jsem neměl, nebyl jsem dostatečně vyzbrojen a vybaven, tak jsem, tak jsem to vzdal okamžitě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To nejde bez toho zatmívacího sklíčka a ještě navíc potom dvě možná by bylo potřeba. No každopádně to skutečně funguje, ale náš Tandem bude dneska o něčem jiném, to naši posluchači určitě tuší. Ze začátku bych se vás nejraději zeptal, co je u vás nového a protože u vás opravdu je velice zajímavá novinka nebo respektive jaksi, která probíhá, tak si o ní trošičku popovídáme.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
No u nás v Městských divadlech pražských v Divadle ABC je nového to, že v podstatě slavíme, oslavujeme 110 výročí narození pánů Jana Wericha, Jiřího Voskovce. Máme takové, takové období, kterému říkáme Od Voskovce do Wericha, aneb, pardon Od Wericha do Voskovce, což je ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nejdřív se narodil ...

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Ano, nejdřív 6. února se narodil Jan Werich, 19. června Jiří Voskovec, no a my jsme vlastně k této příležitosti trošku i připravili novou inscenaci, která měla premiéru už v listopadu, která se jmenuje V+W Revue. A je to vlastně taková, no prostě revue o Voskovci a Werichovi, Osvobozeném divadle a věcech, které s tím, které s tím byly spojené. No a samozřejmě v tomhle půlroku my jim dáváme poměrně často a je tam spojeno ještě spousta jiných akcí, jako výstava o Voskovci a Werichovi, která putuje Prahou a budeme připravovat CD s písničkami z téhle inscenace, takže to je tím trošku Městská divadla pražská, Divadlo ABC žijí teď.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to asi tušíme, jak bude představení vypadat, jaká bude třeba provázet hudba, ale vy jste byl, by jste režisérem samozřejmě inscenace.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Ano, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
I autorem?

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Spoluautorem, ano, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak mi řekněte, co si máme pod revue představit, protože já nevím, dejme tomu, Vest pocket revue Voskovce a Wericha je poměrně dostatečně známá, ale tohle to bude přímo o nich.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
No právě. My jsme si vzali žánr, který oni proslavili, který, kterému oni holdovali, který, který vlastně byl takový velmi progresivní v té době, což v podstatě revue je nějaké, jak bych to řekl, určité, určité pásmo, v uvozovkách pásmo scének, hudebních výstupů, písniček, tanců, které je vlastně propojeno nějakou linkou, buďto příběhem nebo linkou jiného charakteru, no a to vlastně my jsme se pokusili aplikovat na to, na to období jejich, na to Osvobozené divadlo, protože dospěli jsme k tomu, že dávat v současnosti nějakou hru Voskovce a Wericha tak, jak leží a běží, už úplně není možné, protože ty hry samozřejmě vycházejí z dobového kontextu, ať už společenského nebo i ten divadelní jazyk se prostě strašně proměnil, takže nám přišlo vlastně výhodné vzít tento formát a inspirovat se různými momenty jejich tvorby, jejich životů, z toho jejich nejšťastnějšího období právě, které vlastně strávili v tom Paláci U Nováků, v divadle Paláce U Nováků, kde teď shodou okolností je Divadlo ABC.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak ten genius loci tam pochopitelně pořád je, co si budeme povídat, ale to člověk jako kdyby čekal, že Voskovec a Werich vyjdou z portálu pomalu, ale řekněte mi, jestlipak jste při přípravě taky narazili na něco, co třeba úplně tak známé divákům není a vy jste to včlenili do inscenace.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
O to, o to se právě snažíme. My se snažíme vlastně to nahlídnout, ukázat určitý věci, protože kolem Osvobozeného divadla panuje spousta mýtů a my se snažíme to jaksi některé i dokonce i uvést na pravou míru a snažíme se jaksi nekopírovat Voskovce a Wericha, snažíme se přistoupit k tomu nějakým způsobem hravě, po svém, nechceme jaksi kopírovat třeba jejich forbíny a tak dále, ale nějak prostě to je pro nás impuls pro naší hravost, kterou jim chceme vzdát hold. A bylo to třeba výrazné i u té přípravy té hudební složky toho představení, kde samozřejmě jsou písničky, nejznámější písničky Jaroslava Ježka, které zazní, myslím, v poměrně velmi nečekaných interpretacích a aranžích a myslím, že naši herci se na nich dost nadřeli, takže třeba po té hudební stránce myslím, že to představení je, je opravdu jako velice vydařené.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Tandemu je dnes hostem režisér a umělecký šéf Městských divadel pražských Petr Svojtka. Povídáme si samozřejmě hlavně o divadle, ale málem tady neseděl se mnou dneska režisér, ale možná třeba žurnalista, protože vy jste kdysi s tou žurnalistikou docela silně koketoval, viďte?

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
No já jsem studoval žurnalistiku, dokonce jsem bakalář, žurnalistický bakalář.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně?

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Ano, ano, než jsem, než jsem utekl k tomu divadlu, kam mě jaksi moje srdce táhlo víc. No a dokonce jsem takhle seděl ve studiu a četl jsem zprávy, připravoval jsem a četl jsem zprávy v roce 90, 91.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To bylo na rádiu, které už neexistuje.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Ano, ano, na Rádiu Plus, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No to je neuvěřitelné, zprávař, kolega zprávař. No ale to je pravděpodobně epizoda, kterou jsme možná evokovali tady a na kterou jste už dávno třeba zapomněl, ale já se vás teď chci zeptat, Petře, na věci naopak, které se vám v životě podle vašeho názoru dost povedly třeba. To budou možná nějaké režie. A třeba něco, co to, na co už třeba taky rád zapomenete.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Tak jéžiš, co se mi nejvíc, těžko, těžko takhle o tom hovořit. Já samozřejmě co se mi nejvíc povedlo, já, největší radost, já nevím, jestli se to povedlo mně, ale samozřejmě největší radost, co člověk má a teď budu možná trošku jaksi nevhodně sentimentální, ale jako pro mě jsou to určitě děti. To vlastně zažívám otcovství pár let a jsem z toho úplně jako nadšenej a potěšenej.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je ale hezký.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
A to, jako to myslím, že, že jako nic, nic jiného jako nevyváží teda, no, ale nevím, jestli se to povedlo mně, to já těžko můžu říct, to bych byl příliš pyšný, abych takovou věc jako říkal, ale, ale je to, to je ohromná radost.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To mluvíte o Alžbětě a Václavovi.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Přesně tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, ano. No vidíte a já jsem čekal spíš, že budete zmiňovat nějaké inscenace a že jich máte za sebou opravdu hodně, tak já bych zmínil třeba Peer Gynt, Král Lear, Postřižiny, Monty Pythonův létající koberec a tak dále. Ale zajímá mě, jestli vám v paměti utkvěly a takovým tím pozitivním samozřejmě jaksi způsobem spíš ty inscenace, které jste dělal, dejme tomu, jaksi klasiku, třeba Krále Leara, anebo inscenace, které jste i jaksi spoluvytvářel jako autor třeba.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Tak mě osobně baví všechno. Mě, mě baví, mě baví dělat komedie, veselé věci, mě baví dělat smutné věci, tragikomické věci, baví mě dělat moderní, moderní hry nebo takovou moderní klasiku, třeba když jsme před rokem dělali v Rokoku Kdo se bojí Virginie Woolfové?, tak to, to byla strašně intenzivní práce a tuto inscenaci mám moc rád. A zase úplně z jiného ranku byla následující inscenace Listopad, která je o takovém fiktivním, taková nekorektní politická fraška o jaksi takovém velmi, velmi špatném americkém prezidentovi, zkorumpovaném a prolezlé, všemi špatnými vlastnostmi, takže to je zase trošku jakoby až, až jaksi směřující k frašce. A potom třeba ta autorská V+W Revue, to jsou tři inscenace vlastně, které jsem dělal v loňském roce. Každá úplně jiná, ale každá mě strašně bavila, strašně bavila i samozřejmě pro to setkání s herci, s Alešem Procházkou, s Veronikou Gajerovou v té, v té Virginii nebo s Michalem Dlouhým, s Jirkou Hánou v tom Listopadu nebo vlastně v celým tím týmem, který dělal na V+W Revue a s mým, s mým takřka dvojčetem tvůrčím Jirkou Janků, se kterým vlastně dáváme dohromady autorské věci už takřka 20 let. Takže, takže nemůžu říct, která, která, co, co bych měl radši. No vlastně, vlastně až mě strašně baví ta, ta rozmanitost a různorodost.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Rozmanitost práce je samozřejmě požehnání přímo pro člověka. Vidíte, tak jste se šikovně vyhnul tomu, abyste se zmínil o tom, co se vám třeba v životě nepovedlo, na co nerad vzpomínáte. Dáme si písničku.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já už jsem tady v úvodu zmínil ten úžasný kumštýřský původ Petra Svojtky, dědečkové, babičky, tatínkové, maminky, všichni prostě tak či onak se točili kolem divadla a točí, ale myslím si, že Petr Svojtka, to už jsem tady taky zmínil, který málem dělal žurnalistiku, měl právě v těchto osobnostech docela spoustu vzorů. Ale víte, ono to někdy bývá úplně kontraproduktivní, že člověk jaksi, když má kolem sebe tolik jaksi takový silný vliv třeba nějaké umění, tak má tendenci dělat úplně něco jiného. Ale u vás to tak úplně nebylo, že jo.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
No já si myslím, že tady, tady vlastně trošku za to může moje maminka, protože moje maminka zvolila strategii odmalička, protože samozřejmě věděla, že jaksi život u divadla není žádná procházka růžovým sadem, že prostě je tam spousta jakoby trápení a nezdarů a spousta bolesti s tím spojené.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A zklamání.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
A zklamání, který třeba občas je vykoupený nějakou jako radostnou prací nebo nějakýma momentama radosti, no takže vlastně ona odmalička, když jsem já ve 4 letech prohlásil, že chci být hercem, tak ona dělala všechno možné, aby mě od toho odvedla. Takže ona rezolutně řekla, že prostě k divadlu nepůjdu, takže mi podsouvala různé zájmy. Takže když mi bylo asi 7 let, tak jsem od ní dostal stavebnici Mladý optik, abych si jako stavěl nějaké dalekohledy a mikroskopy, což mě jak bavilo. Vydrželo mi to teda asi rok a půl. Další bylo, že jsem teda vášnivě propadl jaksi autodráhám a autům, no tak z toho taky nic úplně nebylo. Pak jsem zase, to už jsem byl starší, několik let chodil na hvězdárnu a do planetária, byl ze mě vášnivý astronom, až astrofyzik ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste dneska mohl provázet na hvězdárně ty, co chtěli vidět zatmění Slunce.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
No vidíte, prošvihl jsem to.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prošvihl jste to.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
No a vlastně když jsem byl na střední škole, tak zase trošku mi, jsem byl veden jaksi k psaní a k takovým jakoby literárním, z čehož vlastně vyústilo i to, že jsem se přihlásil na tu žurnalistika.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To málem vyšlo.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
To, to málem vyšlo. Ono to bylo ještě v takovém období, já jsem vlastně šel na žurnalistiku v roce 90, to znamená to bylo hodně sexy tehdy vlastně, trendy, no a ale takže ona mě tak dlouho od toho jaksi oddalovala a nepodařilo se jí to teda.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale ta žurnalistika, ta je vám teď, jako když jí najdete, když píšete, když, když prostě tvoříte něco, to je úplně dokonalé, dokonalá průprava. Ale jestliže tedy jaksi třeba, dejme tomu, osobnosti, které se kolem vás prolínaly, vy jste je potkával, pro vás byly v podstatě strejdové, úplně jaksi běžní, běžní kamarádi vašich rodičů třeba a jinak pro ostatní populaci jsou to takové ty vzory, které si lepí do, do svých ložnic, že, na plakátech. Kdo pro vás byl takový, takový opravdu jako vzor, hrdina dětství?

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
No já si, vlastně si myslím, že to asi byl můj táta. Asi to tahle, my jsme, my jsme měli hodně jaksi intenzivní vztah a táta nebyl ten, kterej by jako mi říkal hele, dělat to nebudeš, jo, dělej si co chceš prosím tě a ten mě i bral do divadla s sebou jako na zkoušky, kde jsem obtěžoval ve chvíli, kdy on zrovna byl na jevišti, tak jsem obtěžoval jeho kolegy tím, že jsem jako je nutil kreslit mi a takový věci. No a když se, když pak třeba bylo nějaký představení, pamatuju si jako teď Milence z kiosku, který se hráli v Paláci Adria, tehdy tam sídlila Laterna Magika, a to byl takový nový fresh představení, myslím že to režíroval jako mladý začínající režisér Ivan Rajmont, hrála tam Táňa Medvecká, pan Růžek, a on tam hrál Benjamína, pamatuju se, že měl takovou velkou opičku, se kterou si jako furt hrál a myslím, že na to i cvičil na trubku dokonce doma, jestli se nepletu, možná se pletu, a pak jsem ho tam viděl na tom jevišti, jak tam teda jako hraje. A všem jsem volal, byl jsem tam sám, s někým jsem seděl sám v hledišti a když se objevil na jevišti, tak jsem volal všem to je táta, to je můj táta, takže to jsem byl, to jsem byl na něj hodně pyšnej, no. A stejně tak jsem byl pyšnej, když, když šel seriál Arabela a on tam hraje takového bláznivého psychiatra, no, no ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Rozcuchaného, úžasné, ano.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Teď jsem si na to zrovna vzpomněl, protože, protože se na to koukaly děti na tu Arabelu, tak, tak úplně si to evokuju, jak jsem byl rád, že on v tomhle seriálu teda jako hraje, tak jako, to, to bylo pro mě úžasný no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No protože já si myslím, že to byl správný hrdina, to jo.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hezká písnička Vaška Neckáře, ty se dají poslouchat pořád, ale ta další písnička v dnešním Tandemu s Petrem Svojtkou bude na jeho přání, to znamená, tu si sám Petr Svojtka vybral. A mě jste docela příjemně překvapil Petře, protože vy jste ročník jaksi ode mě poměrně dost jaksi vzdálen, ale přesto máte rád Beatles.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Ano, já jsem vášnivý Beatleman nějak už asi od 13 let. Ještě mě to nepustilo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je dobře, to už vás nepustí. To už se vás bude držet celý život, to je jasné. Vy jste shodou okolností se třeba studoval taky v Londýně, že jo, jestlipak tam jste nějakým způsobem třeba nenarazil na odkaz Beatles, ale tam asi ...

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Tam jsem byl na stáži a úplně, úplně, úplně ne vlastně, úplně ne. Tam jsem se spíš potkával s divadlem.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak co jste dneska vybral?

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Já jsem vybral písničku nikoli Beatles, ale Paula McCartneyho z jeho posledního alba New a ta písnička se jmenuje Queenie Eye. Tu písni to album z loňského roku, tu písničku já mám moc rád, shodou okolností mám trošku spojenou s Voskovcem a Werichem a s V+W Revue paradoxně, protože já vždycky, když připravuju nějakou inscenaci, tak zpravidla se mi vykrystalizuje nějaká jedna píseň, kterou vždycky poslouchám, když jdu na zkoušku, když jsem v metru a tak, abych se nějak líp koncentroval a připravil, už to je takové jakoby rituálek, a tohle to byla ta písnička, která mě provázela vlastně a nabíjela trošku jakoby před tou zkouškou. Mám tu písničku i rád proto, že má úžasnej klip, kterej je natočenej ve studiu Abbey Road, což samozřejmě kolegové beatlemaňáci vědí a nejen ti, myslím, že to je to studio ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je něco jako mekka bych řekl skoro pro nás.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Tak, tak ano. Kde, kde vlastně Beatles natočili ty svoje, vlastně myslím, že takřka všechna svá alba, a tady vlastně hraje na piáno Paul McCartney a tak se tam v průběhu toho klipu zjevují různí herci a různé osobnosti, kteří vlastně tak si u toho jako tancují nebo si tak jako poslouchají tuhle tu písničku každý sám pro sebe, je tam třeba Johny Depp, Meryl Streepová, Jeremy Irons, Kate Moss, modelka, takže je to, a ten klip má hrozně, hrozně hezkou atmosféru taky, no takže, takže to je ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak se mu to podařilo dostat takové osobnosti do studia?

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
No já nevím. Tak když někomu zavoláte, že vás zve Paul McCartney, abyste vystupovali v jeho klipu, kterej on natáčí na Abbey Road, vy byste nejel?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Všeho nechám, už tam spěchám. Tam musela stát fronta přímo.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Přesně tak no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak dobře, tak ten klip si naši posluchači samozřejmě mohou někde prostě na, na internetu pustit, ale teď si jenom představujte, hlavně si představujte toho famózního Paula McCartneyho za piánem.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na přání mého hosta Petra Svojtky zazpíval Paul McCartney, udělal radost ovšem nejenom jemu, ale i mně, určitě o vašim, našim posluchačům, ale teď si budeme povídat o něčem, co je pro náš pořad zcela symbolické a to je spolupráce. My jsme pořad Tandem, tandem je, jak známo samozřejmě jaksi třeba, dejme tomu, kolo, na kterém oba dva musí šlapat, jinak se nejede, nebo jeden se veze a ten druhý by se dřel. Jak je pro vás důležitá spolupráce, Petře?

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Strašně. Strašně, ale to musím říct, že to je pro mě jeden i z důvodů, proč dělám divadlo, který je prostě postavený na, na týmový spolupráci a vlastně u toho režiséra s ostatníma profesema, především teda s hercema je to prostě na tom dialogu. Já taky, moje, už moje, název mé diplomové práce na DAMU byl Práce na inscenaci jako dialog. Myslím si, že to je klíčový, protože mám, mám za to, že když si člověk dělá nějaký takový to, ne nějaký takový to, ale nějakou disciplínu uměleckou, kde je sám, tak je v tom sám. Kdežto, když je, když prostě je to v tom týmu, tak ty, ta inspirace se, já si myslím, že se nesčítá, ani se nenásobí, já si myslím, že tam, když je dobrá konstelace, může najít jaksi exponenciálnímu jako jaksi, jaksi exponování, k vzájemnému exponování té, té kreativity, pakliže se to sejde. Jo pakliže se to nesejde, tak to, to zas bývá trošku peklo, ale, ale ten, ta, ta týmová spolupráce a tandemová spolupráce je strašně důležitá. Já už jsem tady zmínil, že mým kolegou jaksi v tandemu, za něj považuju Jirku Janků, kterej je dramaturg a spoluautor her, protože my máme za sebou už asi 10, 10 her, které jsme napsali, tak to, jeho vnímám jako, jako toho, s kým jedu na tom, na tom kole v tom tandemu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jakým způsobem pracujete? Nápad jednoho inspiruje nápad druhého? Dá se to takhle nazvat?

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Ano. Já myslím, že, já myslím, že ano, no, tak ano, ano. Žvaníme, vymejšlíme, zároveň prostě máme určité, určitá nepsaná pravidla jako, jako zprávy veta a tak dále. Ale, ale ano, tak jak jste to řekl.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak je pro vás třeba zásadní spolupráce s komunikativními herci? Já mám teď na mysli to, že někteří režiséři prostě mají svou vizi, mají svou koncepci a do té si ty herce dosazují a jsou rádi, když herec tu koncepci splní bezezbytku. Ale pak jsou herci, pak jsou režiséři, kteří jaksi dají jenom mantinely a v nich si ti herci mohou hrát. Co je pro vás zásadnější?

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Takhle, teď to ale nesmí slyšet moji herci, mě moc, mě moc nebaví, když to herci jako hrajou tak, jak já jim to řeknu. Ne, ne, ne. Teď to abych to uvedl na pravou míru. To, co si doma vymyslíte jako u stolu, anebo máte nějakou svojí představu, tak ta, ta skutečnost na tom jevišti je prostě vždycky jiná a vždycky mě baví to, jakým způsobem to ten herec uchopí a jak to rozvede nebo naopak přijdeme při tý společný práci na to, že to, co jsem si já vymyslel u stolu, vlastně není to nejlepší řešení, že to je třeba blbost, a jako to gró tý spolupráce prostě je tohle to, takže já jsem, já jsem strašně rád, když ten herec to vlastně dělá jinak, než já chci, ale v intencích toho, jak jsem to jako myslel.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vaši myšlenku prostě popadne a nese jim zase dál, ale po svým.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Tak, tak. Ale, ano, ale zase si nemysleme, že herci mají jenom dobrý nápady. Ono je napadá taky spousta blbin, takže pak je zase důležitý, aby, aby tam právě panovala ta vzájemná důvěra mezi tím režisérem a hercem prostě, že když tomu herci řeknu hele, tohle fakt jako ne, takže vlastně on pak jako není smutnej a respektuje, respektuje to, to vedení jako. Ale zase ví, že já v určitejch, že prostě mu dávám svobodu a nějakým způsobem ho jako koriguju, takže myslím, že to tak je taky určitá, určitá symbióza, no.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mým hostem v Tandemu bude ještě chviličku divadelní režisér a umělecký šéf Městských divadel pražských Petr Svojtka a já navážu na to, na co jsme tady narazili vlastně úplně v úvodu, to znamená vaše současná inscenace, kterou jste jako poslední uvedl, a to V+W Revue. Mimochodem je to inscenace, která, jestli se nepletu, byla vybrána společností UNICEF ...

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... která si dává občas u vás takovou hezkou tradicí, že si jedno představení vybere a to dává potom pro své partnery.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Ano, pro své partnery, ale myslím, že to je, tak má to i určitý charitativní rozměr pro ten UNICEF.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to bude konkrétně 20. dubna, jsem se dozvěděl.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Hmm, hmm.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak to je v podstatě za vámi, i když vás to pořád naplňuje a jako správný režisér nepochybně chodíte pořád v přítmí divadla sledovat, jak si herci vedou.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
To, to chodím, to chodím, tak to je vždycky v tom, v tom počátku toho reprízování té inscenace. Já se teď taky velmi těším na to nahrávání toho CD, které vlastně bude dělat hlavně Jirka Janouch, kterej, kterýho jsem nezmínil a kterej má vlastně, měl na starosti přípravu těch písniček vlastně tu, tu novou, té nové aranže Ježkových písniček. Takže to budeme dělat teď někdy na jaře.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Víte co, my jsme vlastně ani nezmínili, kdo v té inscenaci hraje a kdo tudíž budou interprety těch písní.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Ano, ano. Tak bude tam třeba Veronika Gajerová, Roman Říčař, Hanuš Bor, Zbigniew Kalina, Veronika Janků, Lucka Pernetová, těch, těch jmen je x, je to vlastně 5 dam a 6 pánů, Vasil Fridrich, určitě jsem na někoho zapomněl, ale ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jde jim to zpívání hezky?

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Nerad je chválím, ale musím je pochválit. Opravdu je tam opravdu těžký zpívání, jsou tam těžký mnohohlasy, i čtyř a více hlasy a myslím, že to nadrtili. To zas je zásluha Petra Wajsara, který měl na starosti hudební nastudování a ten to s nima opravdu teda tvrdě, tvrdě nacvičil, takže tam třeba zazní krásná Svítá vlastně pro 8 hlasů, úplně a kapela, je to taková inspirace trošku Bobby McFerrinem a The Manhattan Transfer, takovýhle vokální skupiny. My jsme vlastně ke každý tý písničce přistupovali tak, že musí mít nějakej zvláštní hudební nápad a různě jaksi jsou ty písničky interpretovaný v různých stylech a žánrech.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to je to, co vás naplňuje teď ...

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... ale co už je jaksi před vámi, na co už myslíte, pomýšlíte už, už i s tím trošičku tak jako malinko koketujete?

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Tak já teď budu mít takový dvě, dvě, měl jsem takovou drobnou zastávku v Mostě, kde jsme, kde jsme pracovali na Postřižinách. Teď se ještě zastavím v Jihlavě a v Plzni do konce sezony. Ale už v hlavě hlavně si připravuju to, co budu dělat v Městských divadlech pražských v příští sezoně. Moc se těším v Divadle ABC budeme dělat skvělou hru Ronalda Harwooda Na miskách vah, což je takové drama z poválečného Německa o vině a zodpovědnosti umělce v totalitní společnosti a kolaboraci nekolaboraci, tady se to vlastně celé odehrává přes, přes příběh slavného dirigenta, kterej je vyšetřován americkým důstojníkem, jestli vlastně byl jaksi spolupracoval s nacisty, či nikoli, respektive byl nacista nebo ne. No a pak se moc těším na konci sezony v Rokoku poprvé se poperu s Antonem Pavlovičem a budeme, budeme připravovat Strýčka Váňu. Tak to se moc a moc a moc těším.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslíte si, že režisér se musí tak nějak jaksi prorežírovat k Čechovovi?

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Uvidíme. Uvidíme, jestli už jsem se prorežíroval. Upřímně, upřímně, vždycky jsem z toho měl velký respekt. Jako někteří režiséři mají respekt ze Shakespeara, tak tam já musím říct, že možná tím, že jsem se s ním byl nucen potkat relativně brzo, tak tam ten třeba, tam jsem trošku drzejší, ale, ale s tím, s tím Čechovem teda to, to, tam jsem se, tam je velký ostych a velká obava, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Už víte, jak obsadíte?

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Tuším, ale neřeknu, my nesmíme ani naznačovat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To docela chápu. Ale já si myslím, že vzhledem k tomu velkému potenciálu, který teď, kterým disponuje tedy jaksi soubor Městských divadel pražských, tak budete mít určitě z čeho vybírat.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Já myslím, že určitě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dnes byl hostem Tandemu divadelní režisér a umělecký šéf Městských divadel pražských Petr Svojtka. Moc vám děkuju za vaší návštěvu.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Já moc děkuju za pozvání.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A milí posluchači, už teď vás mohu navnadit na další Tandem, příští pátek bude jeho hostem oční chirurg pan doktor Pavel Stodůlka, tak doufám, že budete přítomni v plném počtu u přijímačů. Já určitě chybět nebudu. Díky a na shledanou.

Petr SVOJTKA, divadelní režisér, umělecký šéf Městských divadel pražských
--------------------
Na shledanou.
Spustit audio