Režisér a kameraman v jedné osobě, to je F. A. Brabec. Jak to funguje „na place“?

15. květen 2015

Hostem Tandem Jana Rosáka byl režisér a kameraman F. A. Brabec. Zeptal se ho například na to, jak funguje spolupráce režiséra a kameramana v jedné osobě a na jeho několik rolí při natáčení filmů.

Dále jste se dozvěděli například, proč se rozhodl natočit "vánoční Kameňák", kdo byl hrdinou jeho dětství a zda chodil Bolek Polívka v "Polednici" skutečně na chůdách.

Doslovný přepis pořadu dodává firma NEWTON Media. Texty neprocházejí korekturou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Při poslechu Tandemu vás opravdu vítá Jan Rosák. Dnes je mým hostem český filmový režisér a kameraman, který celkem třikrát obdržel Českého lva za nejlepší kameru, za film Jízda, Král Ubu a Kytice. Lev za režii ho zatím pravděpodobně teprve čeká. Hostem Tandemu je dnes kameraman a režisér F. A. Brabec. Vítám vás, dobrý den.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Necháme si zahrát úvodní písničku a pak se pustíme do povídání a možná, že v něm, vážení a milí posluchači, uvítáte trošku ochlazení. Víc zatím neprozradím. Každopádně všem přeji pěknou chvilku u rádia.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Posloucháte Tandem, hostem je v něm, jak už jsem prozradil, kameraman a režisér F. A. Brabec. Jenom bych vám rád řekl, že i dneska se můžete zúčastnit aktivně našeho povídání. Rádi totiž přivítáme i vaše dotazy a to buď e-mailovou formou na adresu tandem@rozhlas.cz, nebo prostřednictvím SMS ve tvaru TANDEM mezera, potom váš dotaz a poslat na číslo 90 011 04. Můj host F. A. Brabec natočil několik filmů jako kameraman, několik filmů jako režisér. K té dvojjedinosti se samozřejmě taky dostanu, ale teď mě zajímají spíš ty věci, které jste točil v poslední době jako režisér. Já jsem z vašich posledních děl viděl v Peřině, kde jste si vyzkoušel muzikál. Potom jsem neviděl to, co jste natočil v roce 2013 a to je 3D adaptace, tedy filmová 3D adaptace úspěšného divadelního muzikálu karlínského divadla Carmen. No a abych to ještě vypočítal, tak úplně nejnovější vaše dílo je Kameňák Vánoční.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Jmenuje se to Vánoční Kameňák.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vánoční Kameňák.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Tak, už pan producent nechce číslovat dál, takže Vánoční Kameňák, teď jsme ve střižně, dokončujeme.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak vezmeme to pěkně popořádku, čili byla první Peřina, že jo.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
No tak pro vás asi jo, jak vidím, ale jinak abych, abych připomněl, tak já jsem debutoval filmem Král Ubu v roce 95, když jsme vlastně se s Honzou Svěrákem nějak pracovně rozešli, on šel cestou Kolji a já jsem šel cestou pro mě trošku nějaké třeba kameramanské avantgardy, takže Kárl Ubu, Kytice, Krysař, Bolero a tak dále, těch filmů, ono se to nezdá, já už jsem starej, takže jich mám docela dost. Pravda je, že Peřina byla, byla výzva zase pro mě toho, toho formátu 3D. Mě jako kameramana to absolutně nadchlo a když pan producent prostě prohlásil jo, tak to zkusíme, tak jsme si v Čechách, myslím si, že jsme asi jediní, kdo teda opravdu v té profesionální rovině ten formát 3D tak, jak se má nasnímat, asi jsme jediný, kdo jsme to natočili, takže samozřejmě s tím muzikálem a s těma tancema to byla přímo výzva jít do toho prostoru jít vlastně. Točili jsme v Písku v nádherných scenériích, takže to byla Peřina 3D. Vlastně to 3D tak zaujalo producenty další, že chtěli zaznamenat vlastně velice úspěšný muzikál Carmen s Luckou Bílou v hlavní roli, tak když jsme vlastně udělali, během dvou dnů jsme vlastně natočili čtyřikrát to představení v této složité kameramanské, se dá říct, jako technické vymoženosti, což to, což to 3D je, ale pravda je, že tam jsme opravdu si takzvaně sáhli na dno, že to bylo velice komplikované potom to vlastně dál zpracovávat, protože ty 4 představení bohužel byly každý trošičku jiný a těžko se z toho střihá jedno představení.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Bylo to třeba náročné i pro herce? Museli se nějak stylizovat do toho 3D?

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Pro ty, ano samozřejmě, ten pohyb je tam bohužel omezený, vy musíte malinko respektovat ten prostor, kde oni se můžou, je vymezený. Nemůžou chodit takzvaně od nekonečna na 20 centimetrů k vám, protože ta optika to nedokáže takhle zaznamenat. Ale pravda je, že my jsme se uzpůsobovali spíš jejich pohybu, protože oni to představení hráli, nevím, řeknu 300krát nebo nevím přesně ty čísla ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prostě už to uměl.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
... takže jsme je nemohli omezovat, takže naopak my jsme tam měli jeřáby složitý, veliký jízdy a my jsme se pokoušeli si tuhle tu distanc dodržovat. Říkám, bylo to velice náročné, protože oni samozřejmě hrají emotivně a oni vám trošku svlíknou tu košili na jinou repliku než v druhým a malinko ty herci jsou někde jinde, což jsme si uvědomili až při tom natáčení, že zaznamenat čtyřikrát představení a střihnout z toho jeden film, je opravdu velmi náročné.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No abych nevypadal neuctivě, že jsem opomenul ty vaše, ta vaše předchozí díla, ale já jsem to myslel tak, že jaksi od vaší poslední návštěvy na Tandemu jsou tyhle ty věci vlastně novinkou.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Ano, ano, to máte pravdu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a teď je vlastně jaksi úplně nejnovějším vaším dílem, i když ještě neuvedeným, protože jak jste správně řekl, teprve ve střižně Vánoční Kameňák.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je to, co jsem říkal, že se trošičku ochladíme, protože když si o něm budeme povídat, tak bychom se měli trochu stylizovat do té, no vánoční atmosféry. Bude to možná v tomhle tom horku trošku těžké, ale nám se to určitě povede.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Olda Říha a slavní Kaťáci zazpívali jejich možná vůbec nejslavnější píseň Mají si kde hrát. No můj host F. A. Brabec natočil, jak už tady v úvodu taky padlo z jeho úst, několik filmů, které jsou kritikou jaksi hodnoceny velice dobře. Jsou to díla ale opravdu jaksi z ranku uměleckých filmů, dá se říct, Kytice, samozřejmě Máj, to jsou prostě věci, které jsou mimo diskusi, a na ty můžete být nepochybně i v očích té kritiky, teď myslím tu, tu typickou kritiku, o které si tak povídáme, pyšní. Ale potom je tu jedno dílo, které se právě teď zrodilo a které vám kritika nepochybně vyčítat bude a to je ten Vánoční Kameňák. Řekněte, co vás to vedlo, já už to vím, protože už jsme mi to tak špitnul trošku, ale je to tak zajímavé, že si myslím, že to určitě posluchači rádi také si vyposlechnou, co vás vedlo k tomuto činu?

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Tak jako určitě musím říct, že mi k tomu rozhodnutí, proč to vzít, byl určitě teda producent, který přijel, který přijel za mnou na mlýn a v podstatě mi položil v uvozovkách jednoznačnej, konkrétní projekt přede mě a řekl hele, Franto, chci, abys to natočil, je to tak a tak a chci to tak a tak a chci, aby to bylo trošku americký, my to potřebujeme trochu pozvednout, krásnou kameru, ať je to taková Láska nebeská. Teď já jsem si říkal Láska nebeská, to je úžasnej film a teď najednou to slovo ten Kameňák, ne už to nebude pětka, uděláme vánoční a v podstatě heleď za 3 měsíce točíme, jo. A pravda je, když člověk točí ty umělecké projekty, tak ono se to nezdá, ale tam na Kytice je prostě třeba rok příprava, rok a půl natáčela se, jsou tam 4 roční období, natáčela se přesně rok ta Kytice, rok to dokončujete, ono se to nezdá, hudba je tam originál složená všechno a najednou dostanete projekt, kterej vám takhle leží na stole, jdete za 3 měsíce točit, je vtipnej, líbí se mi, chcete jít do tý práce, protože já rád chodím do práce, mě to hrozně baví, kamera mě strašně baví, režie je pro mě takovej zážitek, s kterým se pořád ještě tak sžívám, co to vlastně je ta režie, ale když vám ji někdo nabídne, tak proč byste to nevzal, takže já jsem si vlastně šel takzvaně narychlo a užívat a fakt jsem si to nádherně užil. Takže to je ta kritika, ona tam pak píše proč jste se rozhodl a jak a vymejšlej důvody, no protože strašně rád chodím do práce a dostal jsem relativně slušný scénář kameňákovskej samozřejmě, není to umělecký dílo a já se teda doteďka náramně bavím.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mě teď napadlo, že byste možná části, aspoň části kritiků třeba vyrazil zbraně z rukou, kdybyste to třeba nenazval Kameňák, kdyby to bylo třeba, já nevím, Vánoční, co třeba, legrace třeba, že jo?

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Určitě, určitě. Tam padaly takový jakože Vánoční příběh by se to mohlo jmenovat a tak dále, ale samozřejmě se ta značka, ten pan producent ji tedy už dělal 4 předchozí, tak jí neopustí, že jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak pochopitelně diváci jaksi si to určitě najdou, ti, kteří chodili na Kameňák, tak to bezesporu. Mě tak zaujalo, když jsem se kouknul aspoň teda jaksi na obsazení, že jste obsazoval opravdu jaksi velice zajímavě. Jsou tam jaksi renomovaní herci, ale jsou tam i neherci.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Tak já strašně rád mám casting. Já na každej film, třeba když se vrátím k Máji, tak jsem tam měl asi 250 krasavic a to bylo tak milé vybírat si tu svoji Jarmilu a stejně tak, když jsem na Viléma mi tam chodilo spoustu od herců přes neherce se tam objevilo, že jo, Matěj Stropnický, tak jsem najednou byl unesen, že mám zase novou tvář. Takže já jsem si i tady v tom, kde to bylo daný, protože je to pokračování a Václav Vydra úplně úžasný, musím ho pochválit, prostě tu roli si drží skvěle, tak jsem některé takzvaně podědil herce, ale měl jsem tam ty rezervičky zase na ty svoje pecky, takže jsem si ty castingy, který miluju a kde si strašně rád povídám s těma hercema i nehercema, tak jsem si s nima prošel a nějaký ty, ty svý postavičky tam mám.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak třeba Pavel Novotný nebo Láďa Hruška, že jo, tak to jsou ...

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Jo, jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... jaksi zajímavá jména.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Určitě, určitě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale jsem docela zvědav, jak to zvládnou teda no.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Budete překvapeni, myslím, že výborně.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To, že našimi hrdiny v dětství byli hrdinové z filmového plátna, tak to samozřejmě nemusím nikomu dvakrát připomínat, to je nad slunce jasné. A ten, kdo sedí teď právě u mě ve studiu v Tandemu, režisér F. A. Brabec, je pochopitelně třeba tím, kdo ty hrdiny pro budoucí jaksi mladou generaci taky tvoří, ale kdo byl pro vás, Františku?

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Já to mám strašně jednoduchý. My jsme, my jsme generace, ale já teda kolem sebe měl spoustu kamarádů, my jsme takzvaný Vinnetuovci nebo jak to nazvat a pro nás to byl ten Vinnetou. To bylo prostě, ten byl pojem. Já samozřejmě jsem měl svýho hrdinu Old Shatterhanda, protože jsme to takhle měli rozdělený, protože jsem miloval takovou spolužačku ve třetí třídě, Bibinu Bursíkovou, pozdravuju jí, jestli to slyší, měla nádherný černý copatý vlasy měla ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak asi vypadá Bibina dneska.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Byla, byla, to byla ta moje Nšo-či vysněná, takže já jsem nemohl bejt ten Vinnetou, protože jsem chtěl s ní jako ji milovat, tak jsem musel bejt ten Old Shatterhand, takže říká, Olda Šetrnej, Old Shatterhand úplně. Dokonce to vedlo tak daleko ta moje vášeň, že jsem samozřejmě sbíral fotografie, to byla taková vášeň tý naší generace, vyměňovaly se ty fotografie, a já jsem vlastně začínal fotit v tý době a já jsem spoustu, spoustu vlastně věcí mě naučil Vinnetou, jak já říkám, protože jsem přefocoval ty fotografie, pak jsem je doma vyvolával, pak jsem zjistil, že je chtějí spolužáci, tak tajně po 30 halířích jsem je prodával. Tenkrát byl ještě pětadvacetník byl, si pamatuju, jsem doma to zvětšoval a byla o to rvačka, vždycky na záchodě kluci na záchodě máš fotky Vinnetoua?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To mohlo bejt tenkrát nedovolený podnikání klidně no.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
No teď jsem to řekl, ale co s tím, teď ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To už je promlčený.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
... tak já to nějak zdaním, ne, zpětně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Heleďte se, Františku, ale mě zajímá, zajímali vás tehdy kromě Vinnetoua a Oldy Šetrnýho taky jiný jaksi westerny, jako vůbec ty příběhy westernový?

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Upřímně řečeno moc ne, já moc nejsem takovej ten, jak já říkám, country člověk. Tam to přešlo docela rychle prostě přes Beatles k těm Zeppelinům a přešlo to k těm Black Sabbathům a přešlo to do takový jiný sféry, takže já mám, já mám prostě veškerej western a spojené nějak s country a to je nějak pro mě, tam je to banjo ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nic.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
... tak nějak mě to tak nechytalo, ani ty filmy a nic.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili by vás nebavilo třeba natočit western.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Heleďte se, já se, já strašně rád chodím do práce. Dokonce mi to bylo vyčteno, Franto, jak to, že ty se těšíš do práce, když už bys nemusel jako. Já říkám, mě to fakt baví. Takže je to výzva a já mám rád výzvy, že jo. Taky ty filmy jsou velice některé jako ode mě rozstřílené, že jo, točím Krysaře za 24 hodin, točím záznam divadelního představení, zároveň do toho ty svoje poezie nějaký, Kytice, Máje, zároveň vidíte, vezmu tady vánoční příběh, vyloženě pokus o humor, muzikál, takže asi kdyby někdo přišel jako, jako pan producent Pásek s Kameňákem a já jsem teda, hele western, máme to takhle, koňů máme 300, máme výborný pistole, máme všechno, no tak řekněte ne. Já ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Slyšel jste o tom, že prej se němečtí producenti, nevím jestli i filmaři, rozhodli, že by natočili jaksi pokračování Vinnetoua, dokonce prý nabídli Pierru Briceovi Inču-čunau.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Ano, ano, slyšel jsem všechno, tohle to jsem slyšel. Já teda myslím si, že to není dobrý nápad.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že ne.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Nechte nám ty, nechte nám ty, ty naše hrdiny tak, jak si je pamatujeme všichni a když chtěj někoho novýho, tak ať to teda hrajou nějaký asi teda potetovaný a nějaká jiná generace by to musela bejt.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne, to je ten dvakrát vyždímanej citron a dvakrát vyždímanej Vinnetou není ...

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
To, to už bych do tý Nšo-či asi znova nezamiloval teda.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak tahle ta country písnička byla opravdu úplně náhodou, ta nebyla na přání mého hosta F. A. Brabce, ale ta další už bude, protože jako každý náš host si exkluzivně jednu písničku může nechat zahrát, tu, která mu dělá radost, ale u případu nebo případu F. A. Brabce je to trošičku ještě specifičtější, protože tahle ta písnička vám, Františku, dělá radost jaksi jako doprovodná píseň vašeho filmu nejnovějšího.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Tak mně dělá radost proto, protože jsme vymejšleli vlastně, co by měl bejt takovej light motiv nebo hlavní, hlavní song Vánočního Kameňáku, a já, já strašně mám rád jednu písničku od pana Hutky, on teda ji nesložil pan Hutka, na to jsou jiný autoři, a vlastně Walda Gang udělal, udělal si to po svém, nadupal nám to trošku a Eliška Bučková, která nám tam hraje zpěvačku, do kteří, do které se vlastně ty chlapci zamilují, protože tam vedou a tak dále, je tam nějakej příběh, tak nám ji nazpívala a já teda to řeknu popravdě, já jsem ji včera takzvaně mírně ukradl ze zvukového studia, pak jsem večer volal producentovi, jestli můžu, tak říkal Franto, no když tam jdeš, tak jo. Jinak prosím vás, premiéra této písničky bude samozřejmě až někdy v září, nějaký 2, 3 měsíce před premiérou Kameňák, Kameňák, Vánočního Kameňáku, kterej bude 10. nebo 12. listopadu, takže, takže já jsem si přinesl tajnou věc, ale mám jí tak hrozně rád, protože já vždycky to dítě, které zrovna opečovávám, tak jsem do něj samozřejmě zamilovanej.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak to bude přepremiéra vlastně taková.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Úplně absolutní předpremiéra ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Úplně horká ještě, no.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
... ale říkal jsem si, že k vám musím přijít s nějakou, nějak ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To nám dělá radost pochopitelně. Ještě k tomu Kameňáku. Bude to ten, máme se připravit na Kameňák jako takový, to znamená série jaksi rozehraných vtipů a podobně?

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Tak moje snaha byla při vstupu jako jiného režiséra, což jsem byl já, moje snaha byla samozřejmě ty, nemít to takhle jenom kaleidoskopicky vyprávěný, je tam snaha ode mě, což uviděj diváci, že jsem se snažil z toho vytvořit, neříkám, že příběh, ale je to, je to opravdu skoro ten vánoční příběh, jak jsme to chtěli nazvat, je, jsou tam pointy, jsou tam rozehraný věci, jsou tam vazby, které někam vyústí a tak dále. Není to jenom sled vtipů, je tam, je tam určitě náznak příběhu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No o potom písničky.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Ano, tak.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zazněla písnička v naprosté předpremiéře, úplně horká, ještě novinka, písnička z Vánočního Kameňáku, režiséra a předpokládám, že i kameramana, doufám, že si to sám kamerujete.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Ano, určitě. To já bych ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nebo jste si kameroval.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Já to mám tak rád tu profesi, takže to bych to, nechtěl jsem jí být nevěrný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na to se teď právě chci zeptat. My jsme, náš pořad se jmenuje Tandem, to je samozřejmě jaksi symbol spolupráce, protože když se jede na tandemovém kole, tak oba dva musí šlapat, jinak to prostě, jinak se jenom jeden veze. Jak to funguje v případě té dvojjedinosti, když jste režisérem a jste kameramanem zároveň. Jak ta spolupráce té jedné osoby funguje?

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Já teda si myslím, že to je obrovské ulehčení pro všechny okolo, protože se takzvaně nehádáme, jestli mi rozumíte, nedohadujem. Já už to vím od svého debutu Král Ubu nebo i od Kytice, že vlastně já vím, co chci natočit, já to mám velice dobře připravené a já vlastně jenom přijdu na ten plac a dávám ty pokyny. To znamená, rovnou dávám osvětlovačům, jak mají svítit, rovnou pomocnýmu režisérovi, kdo kdy nastupuje, a já si myslím osobně, že to je strašný ulehčení. Aspoň jsem o tom přesvědčen. A já si ten boj si vybojuju sám doma. Já musím přijít na ten plac už připraven, já nemůžu najednou na place říkat, jak bych to teď asi natočil jako kameraman, takže jak jsem zvyklej vlastně z toho, z toho profesního hlediska, že máte pečlivý obhlídky, vám, ty si nafotím a všechno, takže doma už si sednete a víte, že v těch lokacích budete potřebovat ty a ty lampy, ty a ty jízdy nebo jeřáby za tu kameru, a za režii zase vím, za 5 let se tady s tím diágrem, ten je takovej nějakej divnej, kam ho švenknu, á odšvenknu na strom, tam je pěknej strom vidím, tam si střihnu nějakou vánoční ozdobu a pak se zase vrátím třeba k tomu vyprávění. Takže mně to strašně vyhovuje, mně osobně. Já tam nemám mezi sebou, já mám ty spory možná doma, když jsem naštvanej, že teda nemůžu přijít na ten obraz, vždyť tady je tak divnej jakoby říkám text nebo dialog se mi nelíbí, já mám problém, že prostě nechci pořád ukazovat ty herce, nechci točit vlastně, jak já říkám ty sitcomy, pořád zabírám polodetail, polodetail a polodetail ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mluvící hlava pořád.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Mluvící hlava. Takže jako tam je to, a ten si většinou vybojuju doma, že si hledám ty záběry.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No ale co třeba, když jste kameramanem u jiného režiséra. Dá se říct, že tak trošku jaksi trpíte a musíte se přemáhat, abyste do toho nekecal? Teď třeba mě napadlo, i když jste kameroval Bathory, že jo, u Juraje Jakubiska.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Ano. Ano. Tak Bathory to bylo úplně zalitý sluncem, protože Juraj v podstatě já si myslím, že taky je víc kameraman než režisér ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
On je výtvarník úžasnej.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
... nebo výtvarník, takže my jsme si tam víc hráli, my jsme tam víc hráli s loučema a se svíčkama než někdy mi připadá s těma hercema, tak jsme si tam vymejšleli jízdy a přiostřovačky a různý věci, který bohužel v tom filmu možná až tolik nejsou, ale já, já jsem myslím relativně disciplinovanej člověk, a třeba, když jsme točili konkrétní případ Kajínka, když jsem dělal s Petrem Jáklem, tak jsem se opravdu úplně stáhnul do pozadí a dělal jsem si jen svou kameramanskou práci a nechal jsem toho Petra, který tam byl nadrženej jako debutující režisér, tak ať si tam řádí a maximálně když už tam něco bylo, co se mi nezdálo, tak jsem jenom lehce řekl hele, Petře, úplně vážně, tady už přehrává docela hodně, pojďme si udělat variantu, pojďme třeba, myslím si, že už jsem tak, tomu říkám velkej kluk, už mi není těch 25, 35, kdy bych se rval o každej záběr a o každou scénu, heleďte se, mně bylo loni 60, a já jsem teď vyhlásil 10 let smíchu, já se chci teď smát a bavit. Rozumíte ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Těšit se, je to nakažlivý.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Přece si nebudu dělat nervy tam, kde nemusím a ta kamera, mě ta, opravdu mě baví chodit do práce a nebudu si to kazit tím, že se budu s někým hádat o to, jestli má ten herec jít o trošku víc doprava nebo o trošku víc doleva. Chce to tam ten režisér, tak ať tam je.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No já si myslím, že zrovna když jste zmínil Kajínka, tak tam se vaše práce jaksi hodně na tom podepsala v tom dobrém slova smyslu, takže myslím si, že, že Petr potom slíznul smetanu i za vás.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Děkuji.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Posloucháte Tandem, hostem je kameraman a režisér F. A. Brabec. Přišla nám SMS, takže dáme přednost naší posluchačce Veronice z Rakovníka, ptá se: "Mohu se zeptat pana režiséra Brabce, zda opravdu v Kytici v Polednici chodil Bolek Polívka na chudách?"

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Ano, ano, odpovídám ano, ale trošku to rozvedu, protože my jsme vlastně a Milošem Macourkem, když jsme psali Kytici, tak jsme nechtěli jenom, jenom citovat pana Erbena, kterej je úžasný a samozřejmě já jsem byl v tý době ještě ten mladý a odvážný a chtěl jsem vlastně jít trošku proti proudu a s mojí ženou výtvarnicí Jarkou Pecharovou Brabcovou, už jsme se vzali před 2 lety, tak vlastně jsme nechtěli mít toho vodníka, že má jenom ty šosy a má vlastně ten cylindr pořád, tak jste tam jsem říkal malá, hnědá, hnáty křivé, no proboha svatýho na tom plátně, jak se jí mají ty děti bát, když to má bejt postrach dětí a rozváděli jsme ten příběh, jsem říkal naopak, já chci a teď vlastně nemluví, tak jsem chtěl mima. Říkám, kdo je tady mim nejlepší? No Bolek, tak zavolám Bolkovi. Bolek jasně, Franto, beru. A já říkám, Bolku ale ty jsi, jsi velkej, ale ještě jsi pořádmalej, no tak se mu udělaly chůdy, opravdu asi 40 centimetrů, ten Bolek teda trpěl jak jako zvíře, protože jsme točili při plus 35 stupňů v létě a teď měl ty těžký kabáty, boty, to bylo, on to musel mít sešněrovaný v takovejch vlastně kanadách celý ty chůdy, bylo to teda náročný. Ano, má chůdy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak Bolek dokáže úžasné věci, to si myslím, že to je to nejmenší ty chůdy.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Jo, jo, jo, má u za to velkou pochvalu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já myslím, že tyhle ty vaše všechny zkušenosti jsou k nezaplacení a no možná, že k zaplacení jsou, protože, protože je předáváte, předpokládám, že ne honoris causa, jak se říká, na univerzitě v Písku.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Ano, je to Filmová akademie Miroslava Ondříčka, se to jmenuje, v Písku. Byl jsem oslovenej panem rektorem, panem architektem Jindřichem Goetzem vlastně, jestli bych se neujal vést tam takzvaný ateliér kamery, což znamená od prvního do pátého ročníku se postarat o ty dětičky, jak já jim říkám, moje děti ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kolik jim je těm dětičkám?

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Mojim dětičám je 20 a výše. Jsou po maturitě ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No právě.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
... a vlastně mě to úplně pohltilo. Já jsem netušil, jsem teda z pedagogické rodiny, všichni kolem mě jsou pedagogové, včetně sestry dcery a tak dále. Netušil jsem, že mě to tak pohltí. Jsem tak už osmým rokem letos a řeknu vám, že se mi to stalo vlastně téměř hlavní profesí teďko se starat vlastně o tu, o tyhle ty žabičky, jak já jim říkám. Já je nechci urážet, ale oni tam přijdou opravdu děti. To je, když je vidím, jak třeba mají krásný fotky, všechno, a to, co opouští tu školu, ty, ty opravdu hotoví chlapi, bezvadný kameramani, sebevědomí, řemeslně zdatný, protože já hodně dávám důraz na výuku řemesla, prostě musej umět dokonale komponovat, dokonale svítit, musí vědět přesně velikosti záběrů, proč používám jeřáb a tak dále a tak dále, ty řemeslný, tu kameru. Za prvé mě to baví učit a za druhý vidím ty výsledky, jak s tím oni pak uměj pracovat, aby, a říkám to je správný, proč je tam nadhled, proč je tam podhled a jsou velice vytížený, vůbec ani neseženu, když sám potřebuju asistenta, říkají pane profesore, to já mám teď seriál a teď točím velkej a já tohle, takže mám tam ještě tuhle tu radost.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je hezký, no tak to umění přijde po tom řemesle, že jo, to se říká.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Já si vždycky myslím, že to je nadstavba, že ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Určitě. Ale to, že jaksi svoje řemeslo ovládáte dokonale, to je jedna věc, ale já i z vlastní zkušenosti vím, byl jsem několikrát požádán, abych zkusil předávat, já nevím, to, co mám zažito, na nějaké škole vyšší odborné a podobně, ale já to neumím, já neumím učit. Našel jste v sobě tuhle tu, tuhle tu schopnost a dovednost učit?

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Já jsem, já, já jsem upřímně řečeno to předpokládal, že to asi půjde, protože jak říkám, jsem z učitelské a sokolské rodiny, takže my jsme museli vlastně už od dětství ovládat vést družstvo, maminka, Fanoušku, nestíhám, tak teďko povedeš mladší žákyně, nebyly špatný ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To se nedivím.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
A když to dostanete tohle to, tak si prostě v 17 letech najednou, ano, tady pohlídej trošku je a tak dále, takže jsem na to byl svým způsobem připravenej, měli jsme takhle dětský tábory od Sokola, takže já jsem se vlastně dovedl jsem vést družstvo. Pak jsem to samozřejmě spoustu let nedělal a teď přijdete do tý školy a zase tam v podstatě máte trochu to družstvo. Takže, takže samo to nějak naskočilo a myslím si, že, že mi to nejen, že mě to baví, ale dokonce si myslím, že mi to i jde.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co má za sebou, myslím která díla F. A. Brabec, tak to už jsme si tady hodně o tom popovídali. To, že teď je v podstatě v dokončovacích pracech Vánoční Kameňák, tak to už tady taky F. A. Brabec zmínil, ale mám takový pocit, že přestože jaksi umělec jedno dílo dodělává, tak většinou, neříkám, že to je váš případ, už pokukuje tak trošičku jaksi dál za obzor. Pokukujete, anebo ne?

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Upřímně řečeno, teď mírně nepokukuji, ale jsou tam věci, kdy jsem pokukovával, jestli to říkám správně ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hezky jste pokukovával, ano.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
... to znamená vlastně v době natáčení třeba Kytice, což je rok 99, 2000 měla premiéru, tak vlastně s Milošem Macourkem jsme připravili vlastně kompletní tu sbírku, to znamená, Miloš Macourek napsal ještě Vrbu, napsal Poklad a tak dále, Holoubek je nádherně napsanej, zajímavě, takže vlastně tam zbylo 7 básní, které my jsme realizovali s Deánou Jakubiskovou jako film a vlastně my v uvozovkách máme těch 15 let napsanou tu dvojku, jako se dá říct. Zvláštním způsobem ta Deána se pak věnovala jiným projektům, Juraj tam měl Bathory a tak dále a tak dále, takže třeba já tam mám pořád trochu tu Kytici dvojku před sebou, že bych strašně rád jí někdy udělal a dokonce jsem rád, že se nedělala tak brzy, protože ona teď je úplně jinej přístup třeba obrazovej. Já vlastně si můžu dovolit úplně jiný postupy ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zrovna na to se chci zeptat, jestli byste to dělal stejně jako tu první.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
No právě, že to je, to je velmi těžká otázka, pro kterou, o které přemýšlím vlastně každý rok s novým příchodem nových technologií, jestli teda udělat Kytici dvojku jako jedničku, a jestli nebo, nebo naopak jít ještě o krok dopředu a jít úplně nejnovějšíma možnejma dronama s kterejma se točí a podvodníma a špionážníma kamerama a tak dále a tak dále. Je to velice těžká otázka. Bylo by velice těžké, kdybych k tý realizaci byl přizván, tak mě samotnýho, jak vůbec se k tomu bych se sám postavil, sám to nevím, ale ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ta první Kytice ...

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
... tak to si třeba odkládám, jako to je takový, že ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aby to zrálo trošku.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
A zraje to, zraje to, a každej, každým novým technickým jako výdobytkem a vymožeností si sám říkám, nehodilo by se to i to 3D, nehodilo by se to do tý Kytice dvojky? Jsem rád, že jsem to nezrealizoval, protože to 3D se nám nějak zase tak jako trošku šumí do dáli, mám pocit, v Čechách se nenatáčí, myslím, vůbec žádný film. Já jsem byl opravdu snad jediný a tak dále a tak dále. Takže takovýhle projekty jsou. Je tam samozřejmě Labyrint světa a Ráj srdce, který, který je v podstatě taky v literárním scénáři v podobě, kterej je úplně úchvatnej, nádhernej, na který se těším. Jsou tam Broučci, o kterejch jsem již několikrát mluvil, který jsem měl kompletně, na to jsou taky už scénáře ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hraný, hraný?

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Hraný Broučci, vymyšlenou spoustu nápadů. Chlapi svítěj bříškama, kdo má větší pivní mozol, ten víc svítí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No jistě, no jistě.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
A tak dále. Mám tam spoustu nápadů.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale já si myslím, že jestliže Kytice jedna, budeme tak říkat, nebo Kytice byla vlastně takový romantický horor, tak jestli by ta Kytice dvě nemohla být třeba jako akční záležitost? Aktňák takovej alá, alá James Bond.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
V podstatě, v podstatě vůbec neříkáte věc, která by nebyla možná, protože říkám, ono opravdu jsem rád, že jsme ji nenatočili jakoby brzy, ona opravdu je potřeba, možná potřebuje úplně jiné tvůrce, ale což zase by mně bylo asi líto, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak já si myslím, že se budeme těšit na to, co vzejde z dílny F. A. Brabce a to samozřejmě jak kameramanské, tak režisérské, anebo v dnešní době spíš společné v tandemové spolupráci. Moc vám děkuju za dnešní návštěvu, bylo to velice příjemné povídání.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Já děkuju za pozvání. Krásně se s vámi povídá. Nejvíc jsme si toho řekli teda, když hrály ty písničky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak škoda, že u toho posluchači nemohli být no.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Tak třeba příště.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale já věřím, že budou příště u dalšího Tandemu, který opět v pátek v přímém přenosu od 11. hodiny na vás bude čekat na Českém rozhlase Region. Jan Rosák se těší na setkání s vámi a dneska děkuji F. A. Brabcovi.

František Antonín BRABEC, kameraman, režisér
--------------------
Já děkuji vám za pozvání.
Spustit audio