Terezie Sverdlinová - ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové

24. listopad 2014

Ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové Terezie Sverdlinová přišla do Tandemu. Jan Rosák se jí například zeptal na to, jakou velkou akci připravuje nadace, a při které vystoupí zpěvák Brayn Adams.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den, milí posluchači. Zdraví vás Jan Rosák. Dnes je v Tandemu hostem mladá dáma, která o sobě říká, že je, s prominutím, holkou pro všechno. Dokonce, že je taky tátou a nosí do rodiny peníze. Tak jistě tu nadsázku pochopili, protože hostem Tandemu je ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové, Terezie Sverdlinová. Dobrý den. Vítám vás.

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Dobrý den, děkuju vám.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Doufám, že jste se neurazila kvůli tomu ...

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Naopak, to říkám sama o sobě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Právě. Já jsem navíc rád, že jste si na nás udělala čas. Dneska se budeme věnovat nejen vaší osobě, ale samozřejmě také samotné nadaci. Nejdřív ale poprosím do režie o úvodní písničku.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Terezie Sverdlinová, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové byla u nás v Tandemu zhruba před 3 lety. A já jsem si přečetl, že od té doby se tak trošičku změnila strategie vaší nadace, že dosud bylo v centru pozornosti zlepšit situaci dítěte v ústavní výchově a teď, že pomáháte těm dětem nazpátek do rodiny. Je to tak?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Tak my jsme tu strategii, přiznám se, změnili už asi před 9 lety, akorát možná před těmi 3 lety jsem tady u vás o tom mluvila ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, ano, ano ...

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Že to je vlastně naše taková jedna z velkých priorit. Protože, když jsme začínali ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď se to daří.

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Tak myslím, že se daří, změnil se i zákon o sociálně-právní ochraně, který vlastně sám si zavzal takovej vzor, že by se děti měly vracet zpátky do rodiny, podporuje pěstounskou péči, ale my pořád vnímáme, že je docela spoustu prostoru pro zlepšení. Úplně na rovinu je spoustu biologických rodin, kterým hrozí odebírání dětí a my bychom rádi jim pomohli, aby v případě, že to není nutné, v případě, že nabízí bezpečné, láskyplné místo pro dítě, děti tam mohly zůstat. Takže máme například krizový fond pomoci, který pomáhá rodinám, kdy vopravdu někdy jen kvůli nějaké finanční situaci, kterou mnohdy ani sami nezavinili, by mohli přijít o děti, tak se snažíme tu situaci společně třeba se sociálními pracovníky změnit tak, aby ta rodina zůstala pohromadě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslím si, že to samozřejmě se o to stará taky víc jaksi organizací o podobnou záležitost. Teď byla taková docela aktuální záležitost, že mladá matka, která už měla dvě děti, tak porodila třetí dítě, tak jaksi zcela ilegálně a nechala ho zmrznout. Jestli si člověk říká, jestli náhodou ta prevence, to znamená poučování jaksi mladých matek v tom smyslu, že není nutné jaksi to dítě si odložit, ale i, i vaší, ve vašich možnostech je prostě tomu dítěti zajistit novej krásnej život. Tak jestli na tom se třeba dá pracovat taky?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Já si myslím, že hlavně je potřeba pracovat celkově na prevenci toho, aby se rodiny nedostávaly do takovéhle hrozné situace, protože mnohdy díky třeba sociálnímu bydlení, které u nás zatím jednak svým způsobem podle mého názoru docela partyzánsky nastaveno, kdy zjistíte, já jsem osobně navštívila rodinu v Osoblaze, což je na hranicích vlastně skoro až s Polskem, na severu Moravy, kdy je rodina opravdu žije z ruky do úst, jak se říká, ale platí sociální bydlení 8 tisíc měsíčně za vybydlenou garsonku plesnivou, tak to prostě není v pořádku. A je spoustu věcí tohoto typu, kde je potřeba to změnit tak, aby těm rodinám se vlastně pomohlo a ulevilo. Proto vlastně říkám nejenom, že máme krizový fond pomoci, ale třeba spolupracujeme i s dětskými domovy na tom, aby udělaly takovej přehled dětí, které se mohou vrátit domů a aby pomohli těm biologickým rodičům tu situaci doma zlepšit, aby nemusely vyrůstat v ústavech. To je třeba další jako směr, kdy vnímáme, že jsou mnohdy děti zbytečně v dětských domovech a že je potřeba udělat maximum pro to, aby tam být nemusely.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Není tady možná důležitější třeba pracovat na změně zákonů, aby to všechno bylo ...

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
To určitě ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Umožněno.

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
To bezesporu ano. Proto říkám, že je docela velkým pokrokem, že byla přijata novela o sociálně-právní ochraně, byť samozřejmě v mnoha ohledech spoustu odborníků řekne, že není dokonalá, že spoustu prostoru nebo zlepšení samozřejmě má, ale je dobře, že vlastně vznikla, že, že ta snaha o to, aby se řeklo, že rodina je důležitější než ústav, že prostě nastala.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že třeba pěstouni nemají vůbec jednoduchý život a dokonce, jaksi jim stát skoro hází klacky pod nohy, tak možná v tomto smyslu taky je hodně práce.

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Ta novela rozhodně, rozhodně jim ulevila. Jakoby rozhodně pomohla pěstouns..., pěstounům k tomu, aby to svoje poslání, nebo tu svoji profesi, protože on ještě vznikl nový institut - pěstounská péče na přechodnou dobu, kdy vlastně ti pěstouni mají děti maximálně rok, většinou jsou to úplně kojenci a vlastně ten rok je takovým cílem, aby se situace dítěte vyřešila, aby se buď vrátilo do své biologické rodiny, nebo aby se mu našla adoptivní, nebo náhradní rodina na dlouhou dobu, tak i třeba tohle tady před tou novelou vůbec nebylo, a to je taková jakoby, nebo nebylo, bylo v omezené míře, ale nyní ten stát tomu dává nějakou podporu a nějaký rámec, ale je to ještě cesta na dlouhou trať, řekla bych, protože my když jsme třeba dělali rozhovor s paní ministryní práce a sociálních věcí před půl rokem v rámci naší edice Otvíráme, tak ona sama říká, že velký úkol je odstranit roztříštěnost a nejednotnost, protože sice je fajn mít nějakou novelu, ale potom ta její implementace, to aby vlastně ve Znojmě fungovalo totéž, co v Aši ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Přesně tak, ano.

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
To je vlastně ještě běh na dlouhou trať.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nevím, jestli Terezu Sverdlinovou, ředitelku marketingu Nadace Terezy Maxové, zavádí její profese, její práce taky do světa, ale každopádně se svými hosty si o cestování moc rád povídám. To je, tak, jak usmíváte se, tak pravděpodobně asi jo, viďte, cestujete hodně.

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Ano, zbožňuju cestování. To je taková moje vášeň, přiznám se ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A cestujete i v rámci, zaměstnání, povolání?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
No, tak vzhledem k tomu, že naše patronka Tereza Maxová není pravidelně v Praze, tak tu a tam se potkáme i na cestách.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kde třeba?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Tak třeba u ní, jakoby na jihu Francie, kde ona žije s rodinou. No a nebo jsme byli, v květnu to bylo, na, pro nějakou inspirační cestu ve Vídni na Life Ballu, což je taková obrovská akce na podporu boje proti AIDS a tam jsme se byli podívat, jak to dělají prostě profesionální velké organizace, protože tam například přijel Bill Clinton promluvit o filantropii, byla spoust jako zahraničních hostů a za jeden jediný den vybrali prostě miliony euro, takže to byla velká inspirativní cesta.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, jo, tak vono za hranicema je, řekl bych, v mnoha zemích ten způsob jaksi práce v těchhle těch charitativních organizacích mnohem propracovanější a má taky větší tradici, co si budem povídat.

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
To určitě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co jste tam třeba dejme tomu nachytali za inspirace?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Tak my jsme potom měli to štěstí, že nás ještě přijali na takovou privátní návštěvu. My jsme se byli podívat na akci jako takovou a potom jsme tam mohli ještě přijet do kanceláře se podívat a promluvit s nimi o tom, jak, jako jak třeba komunikují s médii. Protože ač se to nezdá, tak samozřejmě Tereza Maxová svoji pozornost mediální má, ale nevěřil byste, jak je složité někdy do médií dostat opravdu informace, které potřebujeme, aby se zmínily. To znamená, aby se zmínil ten problém jako takový, aby se jako někdo zabýval tou problematikou, i třeba těch sociálních bydlení, nebo dětí v dětských domovech. Vždycky je to taková, řekla bych, zúžená informace, jakoby malinká úlitbička, ale, že by někdo seriózně se chtěl zabývat tím a říct, hele tak tohle je fakt problém naší společnosti, pojďme s tím něco dělat, tak se vám přiznám, že to tak úplně jakoby není. Takže jsme tam se přišli zeptat, jestli i oni mají podobný problém, nebo jak oni ho řeší, jak se prostě jim daří vlastně to téma dostávat do veřejnosti, jak spolupracují s médii, jak spolupracují s dárci, jak se jim daří to, že Bill Clinton si udělá čas a přijede prostě se postavit za tuhle konkrétní věc. Takže to bylo spoustu zajímavých informací.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, co si budem povídat, je požehnání, že stojí v čele vaší nadace právě taková slavná osobnost, jako Tereza Maxová, protože slavné osobnosti tomu samozřejmě hodně pomáhají, protože kdybyste jaksi byli anonymní, nebo respektive neměli Terezu Maxovou v čele, tak si myslím, že by vám média ani, tak jak vám vycházejí, tak ani tolik by vám nevycházela vstříc.

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Určitě, určitě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je tohle to pravidlo třeba v těch zahraničních nadacích, že taky stojí v čele třeba, nebo, nebo alespoň vyslovuje tomu nějakou podporu slavná osobnost?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Myslím si, že to vždycky samozřejmě pomůže, to logicky ano. On i ten zakladatel Life Ballu Gery Keszler byl jakoby známý maskér v zahraničí, ale znala ho úzká komunita z módního průmyslu, ale tím, že už taky ten Life Ball běží asi 18. rokem, pokud se nemýlím, tak už je z něho lokální osobnost, celebrita, už prostě nám ukazoval, jak když jde prostě do restaurace, jak ho fotí paparazzi, že už je to prostě vopravdu dneska, dneska člověk, který tou Vídní jako dokáže pěkně zamíchat. A samozřejmě, když mu vyjde vstříc třeba Bill Clinton nebo další osobnosti, které tam byly, tak jenom dobře, že jo, samozřejmě. Ale je velké riziko, ono je na jednu stranu máte naprostou pravdu, že mít osobnost v čele je velk..., velmi důležité pro to, aby ta pozornost byla větší než normálně u anonymních organizací, ale potom uhlídat, aby v podstatě to nebylo jenom o té osobnosti. Třeba v našem případě Tereza velmi nerada dává rozhovory. On to málokdo ví, ale ona opravdu nemá zapotřebí sdílet svůj soukromý život. A teďka ona ví, že když to udělá a vlastně sáhne do své komfortní zóny, tak je tam určitá pravděpodobnost, že se ty novináři zeptají i na to, co ona opravdu chce říct. A někdy je to velká frustrace. Věřte mi, jako, že vlastně musíte vlastně říct něco, co byste normálně vůbec neřek a jenom proto, aby třeba zaznělo, tady je celospolečenský problém, prosím, pojďte ho řešit. Někdy mi to přijde až jako absurdní, ale je to tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, je to bohužel tak. Novináři jsou totiž už takhle zaměřeni na to, že senzační zprávy, nebo pokud možno špatné zprávy, protože ty prodávají, ale zprávy o tom, že se něco povedlo, tak to málokoho z novinářů zajímá.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jako bych si to připravil dopředu už, tak Tereza Sverdlinová jakoby o tom navíc ještě věděla, tak se mně v podstatě svěřila s tím, na co jsem se chtěl zeptat. Jestlipak jste se, díky třeba své profesi, své práci v Nadaci Terezy Maxové, setkala se známými, slavnými lidmi? Tak třeba, myslím, že setkání s Billem Clintonem určitě mezi ně patří. Viďte?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Tak přiznám se, že jsem byla asi 2 kilometry od toho, kde stál, takže ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo až takhle daleko, jo?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
No, to možná trošku přeháním, ale samozřejmě to nemohu považovat za setkání přímo s ním. Ale měla jsem tu možnost se potkat třeba s princem Albertem, protože my pravidelně organizujeme každý rok naši výroční přehlídku Fashion for Kids, na kterou Tereza zve své přátele, osobnosti zahraniční, by přišly se postavit za české opuštěné děti. Dali tomu oni svoji pozornost, protože, když ji dají oni, tak věřím tomu, že ji dají i potom média a další partneři. Takže to bylo setkání s ním. Nebo byla tady modelka Yasmin Le Bon, spoustu dalších osobností, kteří neváhali a podpořili dobrou věc.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No většinou, jak se říká, je to skoro pravidlem, že tyhle ty, jaksi celebrity, ty opravdu slavné osobnosti jsou většinou takové hodně komunikativní, nebo do..., docela komunikativní, když jaksi zjistí, že po nich nechcete nic otravného a že třeba to, jak, jaký nymbus kolem nich vytváří tisk, že ani není to vlastně pravda. Viďte?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
A mnohdy i jejich asistenti, že jo. To taky většinou jako ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? Jo?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Někdy, někdy musím říct, že je složité, když někoho oslovujete, tak jako dostat se k tý daný osobnosti ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Propracovat se k ní, aha, aha.

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
A pak, jak už to tak víte, že je naprosto v pohodě, mnohdy bývají naprosto v pohodě, velmi vstřícní, ale samozřejmě já naprosto chápu, že mají kolem sebe tým lidí, kteří je chrání, protože takových ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, musí vytvářet jako takové trošičku nárazníkové pásmo. A to taky vy třeba, dejme tomu, kolem Terezy?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Musím říct, že ta výhoda Terezy je, že ona když už někoho kontaktuje, tak s ním má minimálně nějaký vztah, ať už třeba se znají dlouhodobě z prostředí modelingu, anebo jsou přátelé, nebo kamarádi. Takže už se nemusíme probíjet mezi asistenty nebo lidi, který mají ty lidi na starosti, už jim zavolá sama a dohodne se, zda-li by měli ten daný termín čas a přijet nás podpořit.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale obráceně. Když se někdo chce dostat k Tereze Maxové?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Tak potom ten vlčák jsem já, přiznám se.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tam musíte pracovat stejně podobně, jak jsme si o tom povídali?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Já se snažím být vždycky velmi vstřícná, velmi korektní, ale samozřejmě ne vždycky je možné prostě vyjít vstříc, bohužel ne.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne. Ale já si myslím, že to je naprosto správné, že si Tereza drží jaksi svoje soukromí, protože, co si budem povídat, nikomu do toho samozřejmě nic není, i když by novináři hrozně rádi zjistili, co se děje.

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Já je chápu.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já se domnívám, že nebudete asi příliš překvapeni, vážení a milí posluchači, když budete poslouchat písničku na přání a že ta písnička na přání bude zrovna ta, která byla Terezou Sverdlinovou vybrána. Protože ona je Tereza, je ředitelkou marketingu Nadace Terezy Maxové, další Terezy a tuhle tu písničku budete věnovat ...

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Mamince Tereze ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Maminka je taky Tereza ...

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Maminka je taky Tereza, babička byla taky Tereza, takže u nás je to ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Taky Tereza?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Jméno dědí, tak je to pro všechny Terezy v okolí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
No.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A no, ono to ...

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Takhle, respektive Terezie. Já jsem Terezie, maminka je Terezie, babička byla Terezie, ale všichni nám říkají Terezo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tereza samozřejmě. Dneska je to docela takové módní jméno, ale jak je vidět, tak u vás to je, to je tradiční jméno, rodové.

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Já jsem tradiční jméno.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, no. Já si myslím, že to i díky Waldemaru Matuškovi kdysi jaksi se stalo tak módním jménem, že dneska je těch Terez taky tolik kolik jich je.

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
A mamča ho zbožňuje, takže to bude další dárek pro ni ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
No, vona miluje Waldu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To není sama. To vám řeknu rovnou.

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
To věřím, to věřím.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Moje, moje manželka taky přísahá na to, že to je náš nejlepší zpěvák. Tak všem Terezám, ale i těm, které nejsou Terezie, ale mají rády Waldu Matušku, tak posíláme Terezu.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové, Terezie Sverdlinová nám už popovídala o velké části práce nadace, ale ještě jsme se nezmínili o akci, která je před vámi teď opravdu velikánská, grandiózní. Tak teď je čas, abyste tomu udělala trošičku prostor. Prosím.

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Tak děkuju mnohokrát. My máme v letošním roce jubilejní přehlídku Fashion for Kids, kterou, jejíž podtitul jsou Křídla naděje, my jsme přemýšleli, jaký jí dát, té jubilejní takové téma zastřešující a když jsme přemýšlely s Terezou, co je vlastně takovým propojovákem vlastně všech našich aktivit, tak jsme se shodly na tom, že to je naděje. Tak proto jsme vymyslely Křídla naděje, protože jednak tu naději my, my dvě minimálně, protože já jsem v nadaci 18 let stejně jako ona, tak jsme ani po těch letech neztratily, že ten svět uděláme lepším a jednak je to prostě v každé té naší práci, v jednotlivých příbězích lidí, které podporujeme, tam vždycky je naděje, že bude líp. Vždycky se snažíme o to, aby ten efekt to moci před a po byl pak jako velký, aby to bylo vidět, že ten život se posune k lepšímu, kvalitativně takže proto jsou to Křídla naděje. Budeme mít i speciální program, protože nám slíbil, že přeruší turné a přijede se podívat a zahrát vlastně půlhodinový koncert Bryan Adams, což je samozřejmě Terezin dlouhodobý kamarád a my ho máme i v našem čestném výboru, takže jsem moc ráda, že vlastně teprve po, teda na tom 10. výročí to bude on, kdo se nám takhle bude věnovat a díky spolupráci s italským Voguem, což je vel..., jako velký časopis, tak bude i velká taková módní přehlídka ve stylu Great Gatsby, ve stylu 30. let, jeden z takových nejslavnějších italských a zahraničních návrhářů, takže tam bude třeba Dolce & Gabbana, Versace a podobně, takže bude to velmi spektakulární show a o to větší výzva pro nás je, by to tím neskončilo, ale naopak, aby se to převážilo tím, proč my to vlastně celé děláme. Protože my bychom chtěli vyslat vzkaz, chtěli bychom vlastně upozornit na to problematiku opuštěných dětí. Mnohdy ty příběhy tím, že prostě mají málo prostoru a vlastně je málokdo slyší, tak my jsme takovým, nebo cítíme se být mluvčím těch, který nejsou slyšet, nebo jejich, nejsou úplně mimo pozornost, takže bychom rádi odkomunikovali mnohé příběhy, řekli, co nadace konkrétně dělá pro třeba děti z dětských domovů, máme pozvaného, to je taková moje osobně velká radost, Tomáše Kača, což je klučina, no dneska už mladý muž, který se dostal na Barclays, byť vyrůstal ve velmi chudých a prostých poměrech v romském ghettu v Novém Jičíně, tak naučil se vlastně hrát na klavír jen odposlechem z rádia, tak je to prostě fenomenální ky..., klavírista a ten i promluví na té motivaci a vzdělání, protože bychom rádi pozvali i děti z dětských domovů, aby se show účastnily, aby dostaly takový jako inspirativní, takovej jako nakopávání k tomu, aby se i oni snažili, protože ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co, co by mohly dosáhnout, kdyby se snažily.

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Přesně tak, protože on sice vyrůstal v rodině, ale v totálně nuzných poměrech a přesto nikdy nepřestal mít velké sny, to bychom byli moc rádi, aby i ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je úžasný.

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Naše děti v dětských domovech je měly taky a aby prostě i přesto, že měly velký handicap toho dětství, tak přesto ho dokázaly se s tím poprat a něco s tím životem pozitivního udělat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdy tahle ta akce bude?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
28. listopadu. Takže velmi brzy už.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, takže za pár dní vlastně ...

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kde se bude odehrávat?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Bude se odehrávat v Obecním domě v Praze.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, tak já jsem si myslel, že to bude přímo O2 aréna, ale vy asi pravděpodobně chcete jaksi prostředí které bude takové nějaké, no, že to řeknu tak naostro, kultivovanější, asi. Viďte?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
My tam vlastně zveme naše dobrovolníky, partnery, dárce a je to akce uzavřená, takže neprodáváme ani vstupenky a je to vlastně takový poděkování všem, kteří nám za tu dobu pomáhají a vlastně věří tomu, že to poslání nejenom správné, ale dělali vše pro to, abychom ho pomohli naplnit.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, takže asi se tam nedostanete, vážení a milí posluchači, pakliže nepatříte jaksi mezi, mezi ty vyvolené, ale třeba zpráva o tom, jak Bryan Adams zazpíval Nadaci Terezy Maxové, tak ta vás určitě nemine.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nadace Terezy Maxové je instituce, která pochopitelně pomáhá seč může těm potřebným, těm, kterým je třeba, ale myslím si, že i sama Terezie Sverdlinová, ředitelka marketingu nadace je taky vděčná za každou dobrou radu a možná i pomoc. Tak jestlipak si vzpomenete, kterou dobrou radu jste vůbec v životě dostala, která vás třeba navedla na správnou cestu.

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Já jich dostala, já jich dostala. Já jsem teďka nedávno vzpomínala na úplný začátky nadace, když jsem vlastně poprvé navštívila kojenecký ústav, to bylo v roce 97. Já do té doby vlastně, já jsem měla velmi šťastné dětství, mládí, pak jsem přišla do Prahy, studium, prostě nikdy jsem se nesetkala s tímhle prostředím, přiznám se vám, nikdy. A protože jsem relativně citlivej člověk, tak když jsem viděla ty holý stěny a to prostředí, které v tom kojeneckém ústavu bylo, tak se přiznám bez mučení, že jsem se rozbrečela. Že prostě jsem, jsem stála a říkám, jak je tohle možný, jako jak tohle je možný, jak tohle někdo může udělat, proč jako já mám to štěstí a tady malej Honzík ho nemá, jako kde je ta spravedlnost. A tak jsem tam tak jako lokala, brečela a tehdy mi dala velmi dobrou radu Terka Maxová. Ona mi říká: hele, nebreč. A spíš se zamysli, co pro ně můžeš udělat. Protože jenom lítost nestačí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, hm ...

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
A musím říct, že to bylo takovej jako potřebnej, taková nechci říct facka, ale zpětná vazba, kterou jsem ten danej moment potřebovala slyšet. Protože ono je to hrozně snadný, když čtete nějaký příběh, se dojmout a prostě říkat ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Určitě.

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Jak je to hrozný, ale potom už říct, ale co já můžu udělat pro to, aby se tohle zlepšilo, co já můžu udělat pro to, aby svět kolem mě byl lepší, aby sousedský vztahy byly lepší, to nemusí být nutně o finanční podpoře, ale o tom zájmu, o tom, co se kolem nás děje, co já můžu udělat lepšího. Tak jenom lítost opravdu nestačí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak to je rada nad zlato. Ale samozřejmě je dobře, když máte tu možnost potom tenhle ten, jaksi dobrý úmysl uskutečňovat. Čili potom, vy jste tehdy o tom vyprávěla, tehdy před těmi 3 lety, si pamatuju, že zkrátka a dobře, když jaksi jste začala pracovat v nadaci, tak jste začali získávat prostředky, tak pochopitelně je dobře, když člověk jaksi ty prostředky získat může a právě v tom třeba vám pomáhá taky Tereza Maxová ...

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
No, to určitě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co si budem povídat, velice.

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
To určitě, to určitě, ale samozřejmě byla bych ráda, aby zaznělo, že to není jenom osoba, ale i práce nadace, práce toho týmu, který vymýšlí, realizuje projekty, velmi pečlivě vybírá ty obdarované, že to není jenom o Terezce, která bezesporu má velmi lví podíl na tom, jak se organizaci daří, ale jsou to i jednotliví dobrovolníci a lidi, který dennodenně věnují svůj čas prostě tomu, aby ta činnost nadace se naplňovala a posouvala kupředu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já nepochybuju, že není vždycky jaksi jasné nebe nad vámi, že třeba, dejme tomu, se dostáváte i do, do určitých problémů, protože pochopitelně každý, kdo je potřebný, tak by rád, aby mu bylo pomoženo a třeba vy nemůžete pomoct všem, tak dejme tomu, určitě někdo třeba i zahořkne, že třeba zrovna on tu pomoc nedostal. Viďte? Taky se s tím setkáváte?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Může, může se stát samozřejmě, protože to je vždycky taková frustrace, když máme grantové řízení, to znamená, že vlastně vypisujeme určitá témata a žádáme neziskovky, nebo i lidé se mohou přihlásit o podporu, a teďka se nám sejdou žádosti, jsou to třeba za 150 milionů korun a my rozdělujeme 10, tak je evidentní, že jako nedpoříme všechny, byť bychom chtěli a byť třeba mnohdy ty projekty kvalitní jsou, ale tak to prostě je. Bohužel. No, prostě my děláme to nejlepší a garantujeme dárcům, kteří nám dávají peníze, že s jejich prostředky uděláme to, aby to před a po bylo opravdu signifikantní, aby bylo velké, aby ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili potom se oni dozvídají ...

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Přesně tak, oni potom se dozvídají, kam ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
I kde skončí jejich peníze.

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Oni to většinou ví dopředu. Jo, protože když jednáme s nějakým konkrétním dárcem, tak nás zajímá, jaký směr podpory je mu nejbližší, jestli třeba chce investovat do vzdělání dětí z dětských domovů, do jejich zaměstnávání a motivace, nebo jestli mu je spíš bližší tématika matek v azylových domech, protože i to je velké téma, které řešíme, nebo pěstounská péče. Takže jako oni to většinou vědí dopředu a dali jí, nám tu důvěru, že nám prostředky věnují bez toho, že se určití, kam půjdou, tak potom jim dáváme vědět, kam, kam doputovaly.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak při tom povídání o Nadaci Terezy Maxové s ředitelkou jejím, jeho marketingu, Terezií Sverdlinovou jsme se vlastně nedostali ani na vaše "soukromí". Já samozřejmě se nechci jaksi do soukromí jaksi nořit, to záleží na vás, co mi řeknete, ale, ale, jak se třeba váš život v průběhu práce pro nadaci změnil. Vy máte za manžela cizince ...

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Hm.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jste se ani nepochlubila, když jsme si povídali o cestování, že asi pravděpodobně se do Austrálie občas podíváte, díky ...

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
To je pravda.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Původu vašeho manžela. Je to tak?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Hm, hm, je to tak. Tak proměnil, protože jsem ve 20 letech do nadace přišla jako Plášková, po 18 letech jsem Sverdlinová, takže určitě minimálně se proměnilo v tom, že jsem se vdala. Jinak jsem spokojená. To je tak asi zhruba, co bych vám k tomu svému soukromí ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já, já si myslím, že to úplně stačí, ale zkuste ještě třeba dejme tomu naznačit, jak, jak třeba odpočíváte?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Jo takhle? No, tak ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak relaxujete? Protože práce pro ...

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Já nejradši spím, se vám přiznám.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Ano. Já se vám přiznám, že nejradši spím, když to jde. I jsem takhle s manželem přemejšlela, že by bylo supr, kdybychom založili třeba spací olympiádu, takže bych určitě přivezla zlatou medaili České republice...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jako jak dlouho sti..., stihnete spát v jednom kuse třeba?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Tak můj rekord je asi 15 hodin ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
15 hodin?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Ale to už opravdu jako jsem byla velmi vyčerpaná, ale, ale byť teďka máme velkou akci a spoustu práce, takže spát úplně tak nemohu, tak pro mě optimálně je 9,5 hodiny, přiznám se vám.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to teda, to vám závidím, že to zvládnete teda, já po ...

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
No, nezvládám, ale je to optimum ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
7 hodinách maximálně vyskakuju z postele už ale ...

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Jo?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, no, no, už bych to ...

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Ono je to prý nejdravější 7-8 hodin ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, jo?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Spánku, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale já si vždycky říkám, že je škoda, kdybych prostě prospal kus života, kdy můžu aktivně prostě něco vnímat, že jo.

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
To máte pravdu, no. Ale tak já to mám prostě ráda, já se jako ráda natáhnu a odpočinu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale, ale zase na druhou stranu pravděpodobně asi i ve spánku člověk žije, přesto, že třeba alternativní nějaký, co si budem povídat, možná, že zrovna tam se soustřeďujou zajímavý ...

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Třeba nějakej nápad přijde, to ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že jo?

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
No, já tomu věřím, že něco může přijít.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To vám přeju, aby co nejvíce nápadů a samozřejmě ve prospěch Nadace Terezy Maxové, jak jinak, vás napadaly. Terezie Sverdlinová byla dnes hostem našeho Tandemu. Příjemně jsme si popovídali a já přeju samé příjemné zážitky ve vaší práci i v životě.

Terezie SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Děkuju mnohokrát. Vám také.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio