31. března  2011  rubrika: Literatura

Komiksoví vetřelci dohnali vetřelce filmové

Komiks Vetřelci 4 - Foto: Nakladatelství BB Art

Komiks Vetřelci 4Foto: Nakladatelství BB Art

Jedna z nejslavnějších mimozemských ras, kterou do povědomí zavedla čtveřice filmů od osobitých režisérů, se silně zakousla také do komiksového média. V českém jazyce vyšla již čtvrtá bichle povídek. Vyrovnají se však vetřelci svým filmovým verzím nejen počtem, ale i kvalitou?

Ortodoxní fanoušci zrůdně krásné a krásně zrůdné potvory, jejímž otcem je švýcarský umělec H. R. Giger, nechť s poklidem přeskočí o odstavec níže. Nejprve se totiž hodí menší seznámení s procesem, jak se takový nebezpečný tvor rodí do kolonie svých strašlivých příbuzných. Královna naklade vejce a z vajíčka se vylíhne facehugger. Jedná se o osminohou potvůrku, která si ihned po narození začne hledat nedobrovolného hostitele. Pakliže nějakého nešťastníka objeví, přisaje se mu na obličej a naklade mu do těla zárodek vetřelce. Po neurčitě dlouhé době se ze zárodku stane tzv. chestburster, jenž se prokouše hrudníkem oběti na svět a posléze začne růst do velkého a silného jedince. Takového, který dokáže lézt po stěnách, místo krve má kyselinu a oběti zneškodňuje nejčastěji výsuvnou čelistí a ocasem s ostrým bodcem. 

Náhled komiksu Vetřelci 4 - Foto: Nakladatelství BB Art

Náhled komiksu Vetřelci 4Foto: Nakladatelství BB Art

U filmů bylo mimo jiné fascinující zjišťovat, co jsou vlastně vetřelci zač, jak se chovají či jaká mají stádia vývoje. Hutná atmosféra vyvstávala právě ze strachu z neznámého a neobjeveného. Tento přístup ve čtvrtém komiksovém omnibusu (souborném vydání) z logických důvodů úplně chybí. Předpokládá se, že je se základními informacemi čtenář seznámen, a tak by bylo nesmyslné z nich opětovně dělat hlavní událost. Průběžně se samozřejmě projeví všechny známé způsoby ničení lidských schránek, samotné příběhy se však přesouvají do jiných žánrů nebo se mění představitel klíčového zla. Záporákem tak bývá třeba člověk, který vetřelce zná už natolik dobře, že si s nimi dovoluje pohrávat v rámci bizarních vědeckých experimentů. 

V jednom z příběhů figuruje hudebník s prazvláštním nutkáním nahrát zvuk reprezentující nenávist. A dá se odhadnout, že dokonalým zdrojem by měl být tvor s nejsilnějším zabijáckým instinktem ve vesmíru. V další části zase účinkuje vojenská jednotka, na níž je zajímavé, jakým způsobem se s vetřelci vypořádává. Členové potvory nelikvidují postupně, nýbrž se jeden z nich nechá odnést do hnízda, odkud si zavolá pro posily. 

Náhled komiksu Vetřelci 4 - Foto: Nakladatelství BB Art

Náhled komiksu Vetřelci 4Foto: Nakladatelství BB Art

Asi nejlepším příkladem, jak se dají zápletky s vetřelci posunout do úplně jiných rovin, jsou dvě povídky s Mondo Hubičem – svalnatým lovcem potvor, který si s ničím moc neláme hlavu. Jednoduché příběhy s líbivou cartoonovou kresbou jsou akční, svižné a zábavné, přičemž se nedá říci, že by snad humor nějakým způsobem legendární příšery degradoval. Je to jenom změna. Nutno dodat, že nadmíru poutavá a lákavá, jelikož s rozmanitostí vše hnedka lépe utíká. 

Zaměřením na odlišné prvky či žánry se povedlo atraktivním způsobem rozšířit mytologii vetřelců, která se původně zdála být již notně vyčerpaná. U první dvojice knih bylo patrné, že pokusy o pomalé budování atmosféry často končí jako čtivo těžkopádné a špatně stravitelné. Autoři ale trojkou dokázali, že u slizkých nimrodů jde stále přicházet s novými nápady a podávat je tak, aby neuspávaly. Nejnovější čtyřkou to naštěstí opětovně potvrzují. 

Vetřelci 4, scénář Chet Williamson, John Arcudi, Edward Martin III, Henry Gilroy, kresba Tim Hamilton, Doug Mahnke, Damon Willis, Mark Nelson, Ronnie del Carmen, překlad Martin D. Antonín, nakladatelství BBart, 2011, 376 s.
 

 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace