Lidé v Horním Slavkově nechtějí těžbu lithia. Bojí se hlavně nárůstu dopravy

16. březen 2017

V roce 2020 plánuje firma soukromá firma začít těžit lithium v Horním Slavkově na Sokolovsku. Při veřejném projednávání dopadu na životní prostředí, ale narazila na odpor obyvatel i starostů. Lidem se nelíbí hlavně navržené způsoby dopravy vytěženého písku.

„V případě, že by byla zvolená doprava kamiony, znamenalo by to, že městem projede až 80 nákladních aut denně. Pro nás zůstává jedinou variantou doprava pásovým dopravníkem na vagony a odvoz písku po železnici,“ říká starosta Alexandr Terek.

S tím souhlasí i krajský úřad a většina obcí na Sokolovsku. „Pokud by došlo k tomu, že budou náklad vozit kamiony, tak jsme připraveni k takovým akcím, že o tom uslyší až v Praze,“ pohrozil starosta Lokte Zdeněk Bednář.

Jenže doprava po železnici se zase nelíbí lidem, kteří bydlí v Krásném Jezu a v Bečově. Nejvíce protestovali obyvatelé Kounice, ve které by docházelo k nakládání vagonů.

„Nikdo nám nic neřekl, prostě nás postaví před hotovou věc,“ rozčílila se paní Helena. Její dům stojí nedaleko místa nakládky. „Už teď žijeme v prostředí zatíženém radonem a ještě máme dýchat jedovatý prach? Kdo nám nahradí poškozené zdraví?“ ptá se paní Helena.

Starostům se nelíbí ani to, že je o záměru těžby nikdo neinformoval

„Je více než podivné, že historickým městem, kolem nejnavštěvovanější památky Karlovarského kraje má jezdit několik desítek kamionů a já se to dozvím z médií,“ divil se loketský starosta Zdeněk Bednář. Za pravdu mu dali i představitelé Bečova, Krásna a Nového Sedla.


Lithium
je stříbřitě lesklá látka, která patří do skupiny alkalických kovů. Jedná se o velmi lehký a měkký kov, který je značně reaktivní a dobře vede elektrický proud i teplo. Lithiové baterie a akumulátory patří k perspektivním prostředkům pro dlouhodobější uchování elektrické energie a s rozvojem elektrotechnologií zájem o ně stále silně roste.

Místostarosta Krásna Martin Pribol ale závěrům studie nevěří. „Pro každého podnikatele je důležitá ekonomika. Nejlevnější a nejsnazší je přepravovat písek automobily. Postupně se zjistí, že všechny dnes údajně preferované varianty jsou prakticky neproveditelné a jediná možnost jsou kamiony. Jenže to už bude všechno schválené, takže se prostě pojede dál, bez ohledu na názory obcí a jejich obyvatel. A nikdo s tím nic neudělá,“ myslí si Pribol.

Všechny přítomné se snažil uklidnit zástupce firmy Pavel Horčička, když několikrát zdůraznil, že proces schvalování těžby je teprve na začátku. Samotná firma podle něho preferuje právě přepravu po železnici.

Podle projednávané studie nebude mít těžba na životní prostředí žádné negativní dopady. Naopak, po vytěžení písku s lithiem a rekultivaci území by tu mělo vzniknout ideální prostředí pro vzácné rostliny a živočichy. Ti tu žijí už dnes, ale přírodovědci je hodlají před zahájením těžby přestěhovat.

Vlastní těžba lithiového písku by měla trvat 12 až 13 let. Firma plánuje zaměstnat až 40 lidí.

autor: Pavel Reichard
Spustit audio