Kabelová televize propaguje v USA české regiony, tradice i kuchyni. Už 11 let

30. červen 2015

Věděli jste, že krásu českých krajů, můžou obdivovat televizní diváci prakticky z celého světa? Už několik let se o tuto jedinečnou propagaci stará Českoamerická televize, která pokrývá miliony domácností na území Chicaga.

Díky internetovému archivu jsou odvysílané reportáže dostupné každému. Tvorbu podporují různé dobrovolnické spolky, sponzoři, ale také kraje nebo agentura CzechTourism.

Na kanálu je k vidění všechno české. Spoty a reportáže ukazují zdejší tradice, vzácné památky, ale nechybí ani lekce českého jazyka nebo vaření bramborových knedlíků.

Českoamerická televize vznikla před jedenácti lety. Založil ji producent českého původu Jan Honner. Ve Spojených státech se na její program dívá více než dva miliony lidí a další tisíce diváků vysílání sledují na internetu. Nejčastěji v Kanadě, Austrálii a v rusky mluvících zemích.

Na přípravě jednotlivých videoreportáží pracují desítky lidí, včetně samotného Jana Honnera. Pravidelně, asi tak jednou za rok, osobně kontaktuje třeba infocentrum v Chebu. Podle jeho vedoucí Marcely Brabačové to více turistů z Ameriky nepřivede. Možnost takového zviditelnění přesto vidí jako výhru.

„I v Americe žijí Češi a sledují to. Mají tady kontakty a vazby jsou přesně to, co nám může něco pozitivního přinést, protože negativa nasbíráte hned. Pozitivní události se sbírají těžko, takže se soustředíme na jakoukoliv možnost,“ říká Brabačová.

Příjemnou výjimku, která snad co nejméně potvrzuje pravidlo, zaznamenala průvodkyně Jitka Šindelářová. „Právě teď sem jedna česká rodina pozve své přátele. Právě na to konto si objednali prohlídku Chebu a regionu,“ tvrdí Šindelářová.

„Při propagaci se setkáváme s mnoha projekty, které prezentují různé destinace, ať jsou to různí blogeři nebo nadšenci,“ komentuje spolupráci s americkými producenty Jitka Štěpánková z karlovarského infocentra.

John Honner, zakladatel českoamerické televize Czech-American TV

„Na tomto projektu je určitě ojedinělé to, že se snaží zmapovat celou Českou republiku a přiblížit jí na tak vzdáleném trhu jako jsou Spojené státy,“ myslí se Štěpánková.

Nápis Jeden den nestačí uzavírá jednu z videosmyček zachycující atmosféru Karlových Varů. Nechybí záběry kulturních památek, lázeňských hostů i městských slavností. Jednu z rolí ve filmu ztvárnila i karlovarská rodačka Iveta Zahálková.

„Vzpomínám na to velice ráda. To video se točilo několik měsíců. Při těch posledních záběrech, které se dotáčely, už jsem byla v pokročilém stádiu těhotenství. I proto to bylo náročné, ale byla to příjemná a milá spolupráce,“ uzavírá Zahálková.

Tematické reportáže na českoamerickém kanále přibývají přibližně jednou týdně. Posledním příspěvkem je spot z Liberecka.

autor: Pavla Sofilkaničová
Spustit audio