Parní lokomotivy i nejmodernější vlaky. V Chebu je Národní den železnice

Ohlédnutí za minulostí železnice i pohled do její budoucnosti nabídl milovníkům vlaků Národní den železnice v Chebu. Nádraží a depo se změnily na výstavní prostory, každý z exponátů ale váží několik tun. Velká přehlídka představuje železniční techniku minulosti i nejmodernější vlaky.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na chebském nádraží se sešli milovníci vlaků na Národním dni železnice

Na chebském nádraží se sešli milovníci vlaků na Národním dni železnice | Zdroj: ČTK

Asi největší obdiv sklízely parní lokomotivy. Zajímavá jsou už jejich jména jako například Malý Bejček, Ušatá nebo Všudybylka. Nechyběly historické motorové lokomotivy Hektor, Karkulka či Bardotka či staré motorové vozy Hurvínek, Věžák, Singrovka nebo Kredenc. Nejmodernější techniku pak reprezentují soupravy Railjet, Interpanter nebo plně bezbariérový vlak pro regionální dráhy RegioShark.

Největší pozornost budil Stříbrný šíp, unikátní motorový vůz z 30. let 20. století. Letos se poprvé představil po pětileté kompletní rekonstrukci za 33 milionů korun. Vůz s 64 místy k sezení vyvinula lokomotivka ČKD, do provozu byl uveden v březnu 1939. Za války byl odstaven, po obnovení v roce 1948 jezdil jen do roku 1952 a poté se dlouhá léta stěhoval do různých dep a chátral.

Jedním z lákadel byl motorový vůz Stříbrný šíp z roku 1936 | Foto: ČTK

Na chebském nádraží se nenudily ani děti. Maskot Českých drah slon Elfík je zavedl třeba do Kinematovlaku, kde se promítaly filmy, do divadelního nebo herního stanu nebo na speciální skákací vůz. Zajímavé byly také závody drezín. Soutěžily dvoučlenné posádky, které měly za úkol co nejrychleji projet padesátimetrovou tratí.

Vrcholem programu bude světelná show s historickými lokomotivami. Uskuteční se v depu kolejových vozidel od dvaceti hodin. Představí se při ní třináct lokomotiv ve scénickém osvětlení, které doprovodí představení v kontextu historických událostí, které jsou s daným typem techniky spojené. Na rozdíl od celodenního programu, který je přístupný všem, je ale počet diváků noční show omezený.

Na chebském nádraží se sešli milovníci vlaků na Národním dni železnice | Foto: ČTK

Národní den železnice připomíná chvíli, kdy byl zahájen provoz prvního skutečného vlaku. V roce 1825 vyjela v Anglii na svou čtyřicet kilometrů dlouho trať parní lokomotiva Georga Stephensona. Tím začala dopravní revoluce a koňské povozy začaly být nahrazovány právě železnicí.

Ani naše území nezůstalo pozadu a už v roce 1832 byly položené koleje pro koněspřežnou dráhu mezi Českými Budějovicemi a rakouským Lincem. První parní vlak pak jel z Vídně do Břeclavi jen o sedm let později.

Pavel Reichard Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme