Vlečka podnikatele Mattoniho je v provozu už pět let. Jezdí na ní osobní i nákladní vlaky

15. srpen 2017

Obnovenou vlečku uvedli do provozu představitelé vlastníka, Karlovarských minerálních vod, v srpnu 2012. Majitelé firmy si od investice přes 12 milionů korun slibovali snížení počtu nákladních automobilů na místních silnicích.

K zásobování svých odběratelů totiž firma do té doby využívala výhradně kamionovou dopravu. Opravením vlečky firma rozšířila své přepravní kapacity a zároveň mohla alespoň část produkce převážet ke klientům po ekologičtější železnici.

Karlovarské minerální vody obnovily velkou část historické vlečky, kterou nechal postavit zakladatel místních lázní a legendární podnikatel Heinrich Mattoni. Původně jezdily vagony až do výrobního závodu a před sousední lázeňské budovy.

V současné době ale nákladní soupravy zajíždějí pouze do prostoru bývalého nádraží, kde vagony nakládají speciální dopravníky. Vlaky pak balenou minerální vodu odvážejí k hlavní železniční trati, odkud náklad putuje k zákazníkům na Moravu.

Ještě v roce 2012 přijíždělo denně do Kyselky až 160 kamionů

Velký provoz komplikoval dopravu a ničil silnice. Dnes firma Karlovarské minerální vody odhaduje, že počty projíždějících kamionů klesly o třetinu. Od zahájení provozu obnoven vlečky vyjelo z Kyselky více než 450 vlakových souprav. Ty dnes opouštějí nádraží v Kyselce třikrát týdně.

Z údajů firmy rovněž vyplývá, že z Kyselky odjelo za pět let přes 250 milionů tun zboží. Kdyby tento náklady vezly kamiony a seřadily se za sebou, byla by řada nákladních aut dlouhá přes 150 kilometrů.

Historický vlak na znovuotevřené železniční vlečce mezi Kyselkou a Vojkovicemi

Úbytek kamionů na silnicích registrují i starostové Kyselky a blízké Šemnice. A krok majitele stáčírny jednoznačně přivítali. Do ideálu má ale, podle nich, situace daleko. Jak uvádí starosta Kyselky Aleše Labík, je trochu škoda, že vlečka v současné době nevede až do výrobního závodu. Aby se nakládka zboží odehrávala tam, a nikoliv na nádraží.

Na provoz vlečky si navíc občas stěžují majitelé blízkých zahrádek a chataři. Zejména ti, kteří už nepamatují původní provoz v 90. letech.

Starosta Šemnice Vladislav Tůma navíc přidává další postřeh. „Kamionů je sice méně, ale to neznamená, že nezlobí. Například tím, že si zkracují cestu k mostu, kterým pak nemohou projet. Tím jak se na úzké silnici otáží a vracejí zpět, ničí komunikace a blízké okolí. Zpravidla jde o cizince, kteří se řídí navigací. Silniční zákazové značky ale nerespektují. Situace zlobí nejen obyvatele v blízkosti mostu, ale také radnici, Krajský úřad a policii,“ dodává starosta Šemnice Vladislav Tůma.

V letošním roce se na historickou vlečku vrátila i pravidelná osobní doprava. Prázdninové vleky spojují Kyselku s blízkými Karlovými Vary.

autor: zdt
Spustit audio