Vlečka podnikatele Mattoniho je v provozu už pět let. Jezdí na ní osobní i nákladní vlaky
Obnovenou vlečku uvedli do provozu představitelé vlastníka, Karlovarských minerálních vod, v srpnu 2012. Majitelé firmy si od investice přes 12 milionů korun slibovali snížení počtu nákladních automobilů na místních silnicích.
K zásobování svých odběratelů totiž firma do té doby využívala výhradně kamionovou dopravu. Opravením vlečky firma rozšířila své přepravní kapacity a zároveň mohla alespoň část produkce převážet ke klientům po ekologičtější železnici.
Karlovarské minerální vody obnovily velkou část historické vlečky, kterou nechal postavit zakladatel místních lázní a legendární podnikatel Heinrich Mattoni. Původně jezdily vagony až do výrobního závodu a před sousední lázeňské budovy.
V současné době ale nákladní soupravy zajíždějí pouze do prostoru bývalého nádraží, kde vagony nakládají speciální dopravníky. Vlaky pak balenou minerální vodu odvážejí k hlavní železniční trati, odkud náklad putuje k zákazníkům na Moravu.
Ještě v roce 2012 přijíždělo denně do Kyselky až 160 kamionů
Velký provoz komplikoval dopravu a ničil silnice. Dnes firma Karlovarské minerální vody odhaduje, že počty projíždějících kamionů klesly o třetinu. Od zahájení provozu obnoven vlečky vyjelo z Kyselky více než 450 vlakových souprav. Ty dnes opouštějí nádraží v Kyselce třikrát týdně.
Z údajů firmy rovněž vyplývá, že z Kyselky odjelo za pět let přes 250 milionů tun zboží. Kdyby tento náklady vezly kamiony a seřadily se za sebou, byla by řada nákladních aut dlouhá přes 150 kilometrů.
Úbytek kamionů na silnicích registrují i starostové Kyselky a blízké Šemnice. A krok majitele stáčírny jednoznačně přivítali. Do ideálu má ale, podle nich, situace daleko. Jak uvádí starosta Kyselky Aleše Labík, je trochu škoda, že vlečka v současné době nevede až do výrobního závodu. Aby se nakládka zboží odehrávala tam, a nikoliv na nádraží.
Na provoz vlečky si navíc občas stěžují majitelé blízkých zahrádek a chataři. Zejména ti, kteří už nepamatují původní provoz v 90. letech.
Starosta Šemnice Vladislav Tůma navíc přidává další postřeh. „Kamionů je sice méně, ale to neznamená, že nezlobí. Například tím, že si zkracují cestu k mostu, kterým pak nemohou projet. Tím jak se na úzké silnici otáží a vracejí zpět, ničí komunikace a blízké okolí. Zpravidla jde o cizince, kteří se řídí navigací. Silniční zákazové značky ale nerespektují. Situace zlobí nejen obyvatele v blízkosti mostu, ale také radnici, Krajský úřad a policii,“ dodává starosta Šemnice Vladislav Tůma.
V letošním roce se na historickou vlečku vrátila i pravidelná osobní doprava. Prázdninové vleky spojují Kyselku s blízkými Karlovými Vary.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Rozšíření mobilizace Ukrajinců? Ty, kdo do armády nechtějí, tady nepotřebujeme, říká paramedik
-
Japonský modul SLIM nečekaně přežil už druhou lunární noc. Pomohlo mu převrácení při dosednutí
-
Referendum si Češi nepřejí, nad Unií ještě ‚nezlomili hůl‘. Zároveň ani nechtějí další evropskou integraci
-
Pobaltí se chystá na válku, hloubí zákopy. Putinovo Rusko tam srovnávají se SSSR, hlásí zpravodaj