Jak vzniká hit?

nota - Foto:  noty

notaFoto:  noty

Nejnovější výzkum amerických sociologů dokazuje, že se nám více líbí písně, filmy či knihy, které se zamlouvají i ostatním. Přesto je vznik hitu či bestselleru krajně nevypočitatelným procesem.

Americký sociolog Matthew Salganik z newyorské Columbia University zveřejnil ve vědeckém časopise Science výsledky výzkumu, které zřejmě nepotěší ani kapitány zábavního průmyslu, ani začínající kapely a zpěváky. 

Salganik řešil zásadní otázku všech manažerů hudebních vydavatelství: "Jak vzniká hit?" Vytvořil si proto webové stránky, na kterých nabízel k poslechu 48 neznámých skladeb. Návštěvníci této internetové hitparády měli možnost si skladby poslechnout, oznámkovat a případně si je zdarma stáhnout do svého počítače. Celkem Salganik nalákal na internetovou hitparádu asi 14 tisíc lidí. Účastníky rozdělil do dvou velkých skupin. Jedněm nabízel na webu jen názvy skladeb a kapel. Druhým poskytoval zároveň přehled o tom, kolik lidí si kterou skladbu už nahrálo. Ukázalo se, že úspěch plodí úspěch. Lidé dávali o poznání lepší známky skladbám, o kterých věděli, že si je stáhlo více lidí. Při hodnocení písniček se tedy podvědomě řídíme "veřejným míněním". Můžeme si stokrát namlouvat, že máme vlastní hudební gusto, nakonec stejně podlehneme davovému vkusu. 

Zdálo by se, že za této situace je celkem jednoduché udělat z kohokoli hvězdu. Stačí o něm jen všude roztrubovat, jak je dotyčný "vyvolený" skvělý. Ale tak snadné to zas není. Dokazuje to další pokus, při kterém byli návštěvníci internetové hitparády rozděleni do osmi izolovaných skupin. Jejich členové byli seznamováni jen s výsledky hodnocení v rámci skupiny. Hodnocení ostatních sedmi skupin neznali. Ukázalo se, že vznik hitu je do značné míry výsledkem náhody. Například v jedné skupině se přesvědčivě vyhoupla do čela punková kapela 52Metro. V jiné skupině skončila tatáž hudební skupina na chvostu celého hitparádového pole. 

"Při pohledu zvenčí se nám může zdát, že lidé z hudební branže mohou vytvářet hvězdy, jak se jim zachce," komentoval Salganik svůj výzkum pro populárně-vědecký časopis New Scientist. "Jenže my vidíme jen ty případy, kdy se jim pokus o vytvoření hvězdy povedl. Případy, kdy interpreti neuspěli, vůbec nezaznamenáme." 

Ve většině případů se lidé ve všech skupinách zhruba shodli na tom, co je a co není "dobrá muzika". Vsázet na to ale nelze. Například neplatí, že zárukou úspěchu je "dobrý start". Skladby, které se vyhouply na čelo hitparády v počátečních fázích hodnocení, nemusí vždycky na nejvyšších příčkách "přežít". 

"Pravidla těchto změn se vymykají našemu chápání," přiznal Salganik. "Pro začínající kapely mám dvě zprávy - dobrou a špatnou. Ta dobrá je, že i když se ještě neprosadily, neznamená to, že hrají špatně. Prostě zatím měly smůlu. A ta špatná? I když hrají jako bozi, tak jim to k úspěchu stačit nemusí." 

Nové články v rubrice

  • 10. listopadu  2014 v 21:00       rubrika: Člověk

    Ženský rekord v pobytu pod vodou překonán

    Jessica Fain, 25letá učitelka biologie na americké dvouleté střední škole Roane State, překonala 18. října světový rekord v délce pobytu ženy v podmořské laboratoři. Šlo o zvýšení rekordu o jeden den, když v laboratoři...

     
  • 9. října  2014 v 16:00       rubrika: Člověk

    Lékařský robot, který zabíjí mikroby

    Americká firma Xenex vyvinula robota, který umí mohutnými všesměrovými pulsy ultrafialového záření ničit DNA virů, spor a baktérií. Je proto nasazen již ve stovkách nemocnic a někteří lidé navrhují, aby byl nasazen...

     
  • 6. října  2014 v 21:00       rubrika: Člověk

    Hojivé tělní neuroimplantáty

    Podle různých zpráv v současné době americká vládní vojensko-technologická agentura DARPA podporuje výzkum a vývoj speciálních tělních (neuro)implantátů, které budou mít pozitivní vliv na hojení a kondici zraněných...

     
 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Leonardo Plus

« »
Cestopis sítí s Josefem Šlerkou - Foto: Vladimír Staněk

Dobročinné internetové projekty

A oblíbenost nakupování v e-shopech. 20. prosince

 
Cestopis evoluce s Markem Váchou - Foto: Vladimír Staněk

Evoluce vztahu vědy a víry

Nutný konflikt nebo možný soulad? 13. prosince

 
Cestopis hodnot s Tomášem Sedláčkem - Foto: Vladimír Staněk

Přetváření čili Transformace

Čtvrt století české ekonomiky. 6. prosince.

 
Cestopis přírody s Jaroslavem Petrem - Foto: Vladimír Staněk

Mikroorganismy v lidském těle

Naši ochránci i nepřátelé. 29. listopadu

 
Cestopis mysli s Cyrilem Hőschlem - Foto: Vladimír Staněk

Placebo léky ve vědě

Zařazování placebo léků do klinických studií. 22.listopadu.

 
Nebeský cestopis s Petrem Kulhánkem - Foto: Vladimír Staněk

CERN a vesmír

Jak se zkoumá? 15. listopadu

 

Meteor

Internet jako nástroj rozvoje myšlení, nebo demence?

Centrální mozek lidstva. Trochu se zapomíná, jak to všechno vzniklo. Co bylo na začátku rozvoje počítačů,...

Mozaika

Otisk na Věstonické venuši

Věstonická venuše odkrývá badatelům stále nové skutečnosti o svých tvůrcích, včetně záhadného otisku...

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2014 Český rozhlas