Nechci ji přivolávat, ale nesvoboda je pro umělce produktivnější, říká filmový historik

V době internetu se skoro už žádný totalitní režim nedá vytvořit, protože izolace společnosti je mnohem složitější, tvrdí Ivan Klimeš - Foto: Marián Vojtek

V době internetu se skoro už žádný totalitní režim nedá vytvořit, protože izolace společnosti je mnohem složitější, tvrdí Ivan KlimešFoto: Marián Vojtek

Jak mocný může být film coby nástroj ideologie? A jak se daří filmové tvorbě v historických etapách totalitních režimů nebo naopak absolutní svobody? Hostem Studia Leonardo byl filmový historik Ivan Klimeš z katedry filmových studií Filosofické fakulty Univerzity Karlovy.

„Ideologie je v podstatě všude, včetně dnešních médií,“ upozornil filmový znalec. „Takže asi mluvíme spíš o propagandě, tedy o vůli užít filmu jako prostředku k regulaci nálad společnosti.“ 

Film je každopádně mocný nástroj, a proto také všechny režimy o něj měly eminentní zájem a intenzivně s ním pracovali, potvrdil Klimeš. 

Podle něj dnes žijeme v době, která už má informačních kanálů mnoho. „V době internetu se skoro už žádný totalitní režim nedá vytvořit, protože izolace společnosti je mnohem složitější.“ 

V době 30., 40. a 50. let byl ale film jedním z hlavních kanálů, který proudil k veřejnosti. „A byl velmi sugestivní, a pracovalo se s ním jak na Východě, tak na Západě.“ 

Vztah kvality uměleckého díla a svobody je ale složitá, soudí historik. „Nesvoboda je někdy produktivnější, protože nutí metaforizaci, což je základ každého uměleckého díla: rozvíjení metafory, rozvíjení dramaturgické hry s žánry.“ 

To vše se pak velmi pozitivně promítá do poetiky díla. „Aniž bych chtěl tu nesvobodu přivolávat zpět,“ dodal Klimeš. 

Film Sexmise - Foto:  ČSFD

Film SexmiseFoto:  ČSFD

„Kdybychom ale chtěli tvrdit, že zde existuje nějaká přímá úměra, tak bychom zde museli mít dobu superděl, protože všechna vznikají v naprosté tvůrčí svobodě a není tomu tak,“ konstatoval historik. 

Naopak ve velmi represivní společnosti je největší překážkou problém filmu ten, že je jeho vznik průmyslově zakotven. „Potřebujete rozsáhlý aparát techniky, systému institucí, které jsou pod státní kontrolou v těch tužších režimech.“ 

Při možnostech současné techniky je možné samozřejmě natáčet svobodné filmy, ale každá oficiální produkce je vlastně vždy hra s takovým režimem. 

„Příkladem může být polský film Sexmise z 80. let, což je metaforický obraz totalitního režimu, ale tvůrci ho prezentovali jako veselou sexuální komedii, a to včetně kritiků, kteří nechtěli prozradit schvalovatelům, co vlastně schválili,“ vzpomněl Ivan Klimeš. 

Autor:  Eva Hůlková  (ehů), Jan Bumba, Ondřej Čihák
Pořad: Studio Leonardo  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: pondělí-pátek 14:35  |  Délka pořadu: 20 minut  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Meteor

Zlomyslný skřítek z Japonska u českých silnic

Psík mývalovitý, který připomíná lišku na krátkých nožičkách, se v české přírodě objevil teprve před...

Příroda

Predátoři pomáhají kořisti k adaptaci na oteplení

Pokud čelí živočichové tlaku dravců, přizpůsobí se mnohem snáze i dalším nepříznivým vlivům včetně rostoucích...

Planetárium

Další cesta za zatměním a hmota ze vzdálených supernov

Koně Převalského na Dívčích hradech, další vlčata z Českolipska a íránský test nové nosné rakety.

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace