Stát musí zajistit kvalitní vzdělání všem, varuje před diferenciací vzdělávání odbornice

Výsledkem diferenciace ve vzdělávání je to, že v systému vyrůst relativně nevzdělaná vrstva obyvatel, tvrdí Jana Straková - Foto: Noemi Fingerlandová

Výsledkem diferenciace ve vzdělávání je to, že v systému vyrůst relativně nevzdělaná vrstva obyvatel, tvrdí Jana StrakováFoto: Noemi Fingerlandová

Jak obstojí český vzdělávací systém ve srovnání s mezinárodním? Co nebo kdo brání odstraňovat nerovnosti ve vzdělávání? O tom hovořila odbornice na vzdělávání Jana Straková z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání.

„V České republice se stále více zvětšují nerovnosti mezi dětmi,“ uvedla odbornice. 

Dochází k diferenciaci vzdělávacích příležitostí. „Děti z různě vzdělaných a situovaných rodin mají velmi rozdílné vzdělávací příležitosti, a máme velmi málo informací o tom, jaké jsou příčiny.“ 

Straková tvrdí, že vzdělávací systém poskytuje rozmanité příležitosti, a je třeba se v něm zorientovat. 

„Dochází pak k tomu, že děti ze vzdělaných rodin navštěvují jiné školy a mají jiné vzdělávání než děti z těch rodin, kde se o to rodiče nejsou schopni postarat.“ 

A to i přesto, že Česká republika je země, která je sociálně i ekonomicky víceméně homogenní, dodala odbornice. 

„Zjistili jsme, že už na úrovni předškolního vzdělávání poskytují různé mateřské školy různé podmínky,“ poukázala na široký výběr placených nebo neplacených kurzů, které se liší školu od školy. 

Podobná situace je i na úrovni základních škol. „Zjišťujeme, že v rámci systému veřejného školství jsou rodičům, kteří si tyto příležitosti umí najít, poskytovány nadstandardní možnosti.“ 

Podle Strakové řada průzkumů zatím ukazuje, že pokud diferenciace ve vzdělávacím systému existuje, tak má pro děti, které pocházejí z méně motivovaného prostředí, velmi negativní důsledky. 

„Proto by měl stát zajistit, aby se všem dětem v rámci systému veřejného školství dostalo stejně standardního a kvalitního vzdělání. A to náš stát zajišťuje v tuto chvíli nedostatečně,“ kritizovala odbornice. 

Výsledkem této diferenciace je to, že jako společnost dopouštíme, aby systému vyrůstala relativně nevzdělaná vrstva obyvatel. 

„Aby všechny školy byly schopny vzdělávat děti, které mají různé předpoklady musí se jim dostat zásadní podpory. Potřebují specializované pracovníky, psychology, asistenty, které jim pomohou.“ 

Je třeba začít od toho, aby byla zkvalitněna výuka už na základní škole, soudí odbornice. 

„Školy by se neměly profilovat podle toho, že si seženou motivované rodiče, ale podle toho, že dokážou poskytnout velmi kvalitní služby všem dětem bez ohledu na to, z jakého rodinného zázemí pocházejí,“ vzkázala úřadům i samotným školám Jana Straková. 

Hostem úterního Studia Leonardo byla Jana Straková z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání. Pořad připravila Terezie Jirásková, moderuje Jan Bumba. 

Autor:  Terezie Jirásková, Jan Bumba, Ondřej Čihák
Pořad: Studio Leonardo  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: pondělí-pátek 14:35  |  Délka pořadu: 20 minut  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Meteor

Jak se předpovídá počasí u moře?

Mistrál, bríza, cyklon, monzun – to v české předpovědi počasí jen tak neuslyšíme. Víme, co všechno nás...

Příroda

Predátoři pomáhají kořisti k adaptaci na oteplení

Pokud čelí živočichové tlaku dravců, přizpůsobí se mnohem snáze i dalším nepříznivým vlivům včetně rostoucích...

Planetárium

Pátrání po tajemné ostrovní kryse a skalní kresby z Číny

Jak žijí rysové na Šumavě a v Českém lese, společnost Moon Express a její lunární robotické vozítko,...

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2016 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace