Žádný respondent není špatný, říká socioložka Jana Hamanová

Otázky by měly být formulovány tak, aby šly k té co nejlepší informaci, tvrdí Jana Hamanová - Foto: Matěj Pálka

Otázky by měly být formulovány tak, aby šly k té co nejlepší informaci, tvrdí Jana HamanováFoto: Matěj Pálka

Předvolební průzkumy pro americké primárky jednoznačně favorizovaly Donalda Trumpa, ale nevyhrál, U demokratů sice zvítězila Hillary Clintonová, ale její vítězství nebylo tak přesvědčivé, jak průzkumy naznačovaly. Jak to, že se nepochybně sofistkovaně provedená zkoumání věřejného mínění tak zmýlila?

„Je to prostě výzkum, a ve výzkumu máte bohužel vždy jeden zásadní předpoklad, že pracujete s lidmi, kteří se výzkumu chtějí zúčastnit a chtějí odpovědět na vaší otázku,“ uvedla ve Studiu Leonardo socioložka Jana Hamanová, ředitelka výzkumné agentury SC&C. 

A tazatel ještě předpokládá, že dostane od respondenta pravdivou odpověď, dodala. 

„I přestože uděláte sebelepší výběr a pokusíte zohlednit veškerý kontext, který ve zkoumaném tématu je, tak vždy pracujete jen s těmi, kteří se výzkumu zúčastní,“ připomněla socioložka. 

A v případě voleb, pokud přijdou lidé, kteří do té doby nebyli úplně rozhodnutí, nebo ve výzkumu nechtěli říct, jak by volili, vše může dopadnout úplně jinak, upozornila Hamanová. 

Dalším významným faktorem je čas. „Vy se ptáte nějakou dobu, než se to děje a pak teprve nastane ten den. A mezi těmito dvěma událostmi, výzkumem a vlastní situací, se ještě také něco může stát, vysvětlila odbornice. 

Jak by tedy měl vypadat průzkum, který podá co nejpřesnější výsledky? „Otázky by měly být formulovány tak, aby šly k té co nejlepší informaci.“ 

Protože lidská pamět je obvykle krátká, je třeba tomu přizpůsobit i otázky. „Například u poslechovosti se ptáte, co respondent poslouchal dnes nebo včera. Nebo můžete použít jiné měřící nástroje, lidí se neptat, a něco jim zabudovat do přístroje, a ono to změří za ně.“ 

„Žádný respondent není špatný,“ tvrdí Hamanová. „Za prvé se vždy počítá, že můžete odpovědět, že nevíte, to není nic špatného. 

I údaj o tom, kolik lidí v průzkumu odpovědělo, že neví, má dvě výpovědni schopnosti. 

„Jednu o tom, jak je například dotazovaná značka zapamatovatelná, do jaké míry si lidé uvědomují třeba kam chodí nakupovat a jaký prací prášek kupují. Také ale slouží nám, abychom věděli, jestli se ptáme dobře nebo ne.“ 

Můžeme se tedy spolehnout na průzkumy? S výsledky je třeba zacházet opatrně, ale otázky spolehlivé jsou. 

„V případě průzkumu trhu jsou dotazníkové formulace po těch mnoha letech zkušeností tak na výši, že nepadá v úvahu, že bychom se ptali úplně nesmyslně,“ ujistila všechny minulé i budoucí respondenty Jana Hamanová. 

Hostem Studia Leonardo byla socioložka Jana Hamanová, ředitelka výzkumné agentury SC&C. Připravila Terezie Jirásková, moderuje Jan Bumba. 

Autor:  Terezie Jirásková, Jan Bumba, Ondřej Čihák
Pořad: Studio Leonardo  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: pondělí-pátek 14:35  |  Délka pořadu: 20 minut  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Meteor

Vikingové - udatní bojovníci a milovníci koček!

Hrdinky starých vikingských bájí i užitečné lovkyně hlodavců na lodích, na kterých seveřané objevovali...

Příroda

Predátoři pomáhají kořisti k adaptaci na oteplení

Pokud čelí živočichové tlaku dravců, přizpůsobí se mnohem snáze i dalším nepříznivým vlivům včetně rostoucích...

Planetárium

Dalekohled Jamese Webba a italská zemětřesení pohledem družice

Ibuprofen ve vodách Severního moře, čeští geodeti na cestě za nejvyšším vodopádem světa a start čínské...

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2016 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace