Laboratoř26. listopadu  2016

Smog ve velkoměstě podporuje odolnost bakterií

Smog v Pekingu svědčí odolnosti bakterií - Foto:  CC BY 2.0, zdroj: Flickr.com

Smog v Pekingu svědčí odolnosti bakteriíFoto:  CC BY 2.0, zdroj: Flickr.com

Při výzkumu vzorků znečištěného ovzduší z Pekingu vědci zjistili, že se tam úspěšně šíří rezistentní bakterie. Našli v nich geny odolnosti vůči nejsilnějším známým antibiotikům.

Ze studie plyne, že světem se mimořádně rychle šíří a vznikají nové rezistence vůči antibiotikům, které tu dříve nebyly. Plyne to ze srovnání se vzorky z doby, kdy se antibiotika tolik nevyužívala.

Nadužívání antibiotik, zvláště ve veterinární medicíně, můžeme považovat za jeden ze způsobů znečištění životního prostředí, mikroorganismy proti nim bojují, protože je ohrožují.

„Neplatí to jen v případě, kdy se léčíme penicilinem neb tetracyklinem. Když tomu dáme dost času za určitých podmínek, v běhu na dlouho trať nás to může ohrožovat,” uvádí imunolog a biolog Jan Černý.

Živé nebo mrtvé?

Výsledky prestižní studie zveřejněné v časopise Microbiome nesdělují, zda řetězce bakterií nalezené v pekingském vzduchu byly mrtvé anebo živé. Ověřit to, by bylo velmi obtížné:

„Jen velice malé procento bakterií, které na světě žijí, dokážeme testovat v laboratorních podmínkách, “ vysvětluje profesor Černý.

Pro nález živých mikrobů však podle něj svědčí to, že ve vzorku z Pekingu šlo o kompletní bakteriální genomy, nikoliv o malé kousky genetické informace.

Bakterie dokážou přežít dlouhou dobu v obtížných podmínkách, nelze tedy vyloučit, že ty, které se Pekingu našly, mohly škodit zdraví tamních obyvatel.

Hra na schovávanou

Lékař Max Kašparů připomíná, že bakterie, podobně jako viry, si s námi hrají na schovávanou.

„Je to neustálý boj našeho světa s mikrosvětem, bakterie mají oproti nám více možností a při mutacích jsou rychlejší, než my při výzkumu nových antibiotik,” dodává Kašparů.

Geny rezistence proti antibiotikům se u bakterií rychle šíří - Foto:  www.praxis-heiz.ch

Geny rezistence proti antibiotikům se u bakterií rychle šíříFoto:  www.praxis-heiz.ch

Také imunolog Jan Černý mluví o našich léčivech proti nim jako o zbrani chemické války odvozené z mikrobiálního světa:

„Jsou to ochranné nástroje, jak se ubránit těm, kdo produkují antibiotika, jen se v dnešní době šíří mnohem rychleji, než doposud,” dodává Jan Černý.

Upozorňuje na to, že bakterie odolávaly přírodním antibiotikům mnohem dřív, než jsme začaly antibiotika vyrábět jako léčiva.

Skupina autorů, kteří se zabývali vzorky pekingského vzduchu, už dříve objevili odolné bakterie ve farmaceutických provozech v Indii, teď chtějí zjistit, zda se nešíří také z evropských čistíren odpadních vod.

Autor:  Martina Mašková  (mam)