Go: Hra bez pravidel, ale plná zvratů

V jihokorejském Soulu proběhlo další měření sil mezi lidským mozkem a umělou inteligencí. Zápas se odehrál na gobanu, hrací desce čínské hry go. Na jednom konci zasedl nejlepší hráč go posledního desetiletí Jihokorejec Lee Se-Dol a na druhém program Deep Mind společnosti Google.

Utkání to bylo ostře sledované, protože je go považováno za jednu z největších výzev pro umělou inteligenci. Zatímco v šachu porazil počítač Deep Blue velmistra Garryho Kasparova už v roce 1997, ve hře go umělá inteligence stačila zatím jen na amatérské hráče. 

Ve hře hraje důležitou roli intuice, podle které hráči volí své kroky. Hned po prvním tahu soutěže má hráč 360 možností, kam položit svůj kámen. Celkově je počet možných kombinací ve hře go vyšší než počet atomů ve vesmíru. 

„Hraji go už čtyřicet let,“ uvedl v Magazínu Leonardo lektor z pražského Go klubu Vladimír Daněk. 

Go je hra stará tři a půl tisíce let pocházející z Číny, a po druhé světové válce se přes japonské byznysmeny dostala do celého světa. 

„My říkáme, že go je hra bez pravidel. Spočívá v tom, že se bílý nebo černý kámen se dá na průsečík na hrací desce, netahá se neposouvá se, tam kam kámen na začátku partie dáte, tam už zůstane, pokud vám ho protivník nesebere.“ 

Přesto je v každé partii mnoho dramatických okamžiků. „Někdy jste skoro na infarkt, přestože jste si ještě před chvílí myslel, že máte partii v kapse,“ dodal Daněk. 

Jeho žák, současný vicemistr republiky Lukáš Podpěra doplnil další detaily hry. „Oficiální turnajová deska je 19 na 19 polí, začátečníci samozřejmě začínají na menší. Hrací souprava má obvykle 180 kamenů od každé ze dvou barev, černé a bílé.“ 

Jak se hráči zlepšují? „Procházíme například partie mistrů, profesionálů, kteří jsou o hodně lepší než my nebo si od nich necháváme komentovat naše vlastní partie.“ 

„Třeba oproti šachům, ve kterých když se sejde mistr a začátečník, tak si vlastně nemůžou zahrát normální partii, mistr velice rychle vyhraje. V go toto ale možné je: slabší hráč si dá na hrací desku už v začátku několik kamenů,“ vysvětlil Podpěra. 

Trénink pomocí hry s počítačovým soupeřem ale není to pravé. „Ve hře je takové množství kombinací, a pro počítač na turnajové desce je zatím nemožné soupeřit proti nejlepším hráčům,“ tvrdí vicemistr republiky. 

Slova Lukáše Podpěry už ale úplně neplatí. Loni v říjnu porazil program Deep Mind evropského šampiona z Francie 5:0. A do 15. března letošního roku se hraje dalších 5 zápasů se zmíněným světovým šampionem Leeem Se-Dolem. 

A pro úplnost: To dnešní první utkání Jihokorejec prohrál, jak se můžete přesvědčit na kanále YouTube. 

Autor:  Tereza  Burianová, Ondřej Čihák
Pořad: Magazín Leonardo  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: pondělí-pátek 14:35 a 20:40, repríza neděle 14:33  |  Délka pořadu: 26 minut  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Meteor

Chabá paměť vody a homeopatie

Má voda paměť? Jak dlouho a co si může pamatovat? To jsou otázky, které dlouhodobě zajímaly nejen vědce....

Příroda

Predátoři pomáhají kořisti k adaptaci na oteplení

Pokud čelí živočichové tlaku dravců, přizpůsobí se mnohem snáze i dalším nepříznivým vlivům včetně rostoucích...

Planetárium

Čtyři sta let starý žralok a vyhynulý sladkovodní delfín z Aljašky

Pandí dvojčata z vídeňské zoo, Věstonická venuše pod mikrotomografem a konec čínského lunárního vozítka...

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2016 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace