Jsme automobilová velmoc? Jsme jen země, kde se montují auta, vysvětluje expert

Výrobní linka s vozem Škoda Yeti - Foto:  Škoda Auto

Výrobní linka s vozem Škoda YetiFoto:  Škoda Auto

Kolem jednoho bilionu korun se pohybují tržby v českém autoprůmyslu. Jen loni se u nás vyrobilo jeden milion třistapadesát tisíc vozů. Bude se letos opakovat historicky nejlepší rok pro český automobilový průmysl?

„Automobilový průmysl je pro českou ekonomiku opravdu hodně důležitý,“ potvrdil v Magazínu Leonardo ekonomický geograf Petr Pavlínek z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a University of Nebraska v USA. 

Toto odvětví se podílí zhruba čtvrtinou na celkové vyrobené hodnotě českého průmyslu a tvoří 12 % zaměstnanosti v českém průmyslu. 

Tato čísla ale rozhodně neznamenají, že jsme automobilová velmoc. „Výroba u nás je zcela pod kontrolou zahraničního kapitálu a ve skutečnosti má s českou ekonomikou pramálo společného.“ 

„Všechna osobní auta vyrobená v Česku se montují v zahraničních továrnách na zahraničních strojích a robotech s použitím zahraničních technologií a výrobních postupů. Auta byla v podstatě také vyvinuta v zahraničí.“

„Zjednodušeně řečeno: jediné, co k tomu Česko dodává, je pracovní síla. Z tohoto pohledu jsme země, kde dochází k montáži automobilů. Tak je 95 % hodnoty vytvořené v automobilovém průmyslu v Česku vytvořeno v zahraničně vlastněných továrnách.“ 

Fakt, že automobilový průmysl u nás zaměstnává více než 200 tisíc lidí je důležitý, uznává Pavlínek. „Ale je důležité také si uvědomit, že velká část hodnoty, která se v automobilovém průmyslu vytvoří, nakonec odplyne do zahraničí právě ve formě dividend, transferových cen a přelévání zisků.“ 

„K těm nejdůležitějším strategickým rozhodnutím o budoucnosti českého automobilového průmyslu také dochází v zahraničí, a ne v Česku,“ připomněl expert. 

Co nám chybí, abychom se z montérů stali inovátory? 

Jaké změny by byly potřebné, aby se Česko přesunulo z role montovny do prestižnější pozice v celosvětovém automobilovém průmyslu? „Začal bych s tím, že od roku 1990 nemá Česko žádnou průmyslovou politiku, a to čistě z ideologických důvodů.“ 

Škoda Auto na stát nečeká a podporuje vzdělávání sama - Foto: Jana  Huzilová

Škoda Auto na stát nečeká a podporuje vzdělávání samaFoto: Jana Huzilová

„Nejúspěšnější země v automobilovém průmyslu jako je Jižní Korea, Japonsko nebo i Německo mají velice tradičně silnou průmyslovou politiku, která se snaží tento sektor podporovat.“ 

Dalším faktorem jsou nedostatečné investice do školství v Česku, a to na všech úrovních. „Došlo ke kolapsu učňovského školství.“ 

„A ačkoli firmy po podpoře státu v oblasti učňovského školství stále volají, je jim opakovaně řečeno, že jde o formu sociálního inženýrství. Opět, stačí se podívat do Německa, jak tam systém funguje.“ 

Právě zvýšení úrovně našich pracovníků je ale jedním z klíčů, které by mohly vést ke změně „Kvalifikovanější a kvalitnější pracovní síla potom přiláká i kvalitnější investice do autoprůmyslu a do činností s vyšší přidanou hodnotou.“ 

„To by pomohlo Česku se snad posunout v mezinárodní dělbě práce do malinko výhodnější pozice nejen v automobilovém průmyslu, ale i obecně,“ doufá ekonomický geograf Petr Pavlínek. 

Autor:  Veronika Paroulková, Ondřej Čihák
Pořad: Magazín Leonardo  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: pondělí-pátek 14:35 a 20:40, repríza neděle 14:33  |  Délka pořadu: 26 minut  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Meteor

Minifarma se zvířátky dětem na dosah

Jaký je rozdíl mezi kozou a ovcí? Co od sebe odlišuje slípku a sněžnou sovu? Odpověď nemusí být kupodivu...

Příroda

Predátoři pomáhají kořisti k adaptaci na oteplení

Pokud čelí živočichové tlaku dravců, přizpůsobí se mnohem snáze i dalším nepříznivým vlivům včetně rostoucích...

Planetárium

Další cesta za zatměním a hmota ze vzdálených supernov

Koně Převalského na Dívčích hradech, další vlčata z Českolipska a íránský test nové nosné rakety.

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace