To, že se při nákupech rozhodujeme racionálně, je iluze, tvrdí odborník na neuromarketing

Denně na člověka púsobí až 2000 reklamních sdělení, tvrdí Martin Petrášek - Foto: Fotobanka Pixabay, CC0 Public domain

Denně na člověka púsobí až 2000 reklamních sdělení, tvrdí Martin PetrášekFoto: Fotobanka Pixabay, CC0 Public domain

Aby byly reklamy co nejúčinnější, začali marketéři vedle tradičních průzkumů trhu zkoumat i naše mozky. Takzvaný neuromarketing je v posledních letech na vzestupu a snaží se odhalit, jaké reklamy nás nejlépe přesvědčí ke koupi.

„Neuromarketing je založený na poznatcích neurovědy o tom, že v lidském těle se projevují jakékoliv emoce, které člověk prožívá,“ uvedl v Magazínu Leonardo odborník na neuromarketing Martin Petrášek. 

Naše emoce se projevují například viditelně: červenají nám tváře, když se stydíme, běhá nám mráz po zádech, když se bojíme. Existují ale i neviditelné projevy. „Když člověk prožívá mikroemoci, tak je přítomen mikroprojev, ať už v mozkové nebo srdeční aktivitě, dýchání a tak dále.“ 

„A lékařské technologie dokážou tyto mikroodezvy měřit. V okamžiku, kdy změříme, jak která reklama na člověka niterně působí, tak dokážeme říci, který prvek v té reklamě je ten správný, a který nikoliv,“ vysvětlil Petrášek. 

„Lidé si mnohdy myslí, že se v nákupech rozhodují na základě racionální úvahy, že váží výhody a cenu produktu, který si chtějí koupit, což je ovšem obrovská iluze. Mnoho výzkumů už potvrdilo, že primárním spouštěčem, který nás přinutí něco nakoupit, jsou právě tzv. nevědomé emocionální instrukce.“

Nejspolehlivějším měřícím přístrojem pro tyto účely je magnetická rezonance, ta je ale velmi drahá, proto používají výzkumníci EEG neboli záznam mozkové aktivity. „Respondentům výzkumu nalepíme čtyři elektrody na čelo a změříme, co se děje, když člověku promítneme reklamu, ukážeme leták nebo dáme ochutnat nějaký produkt a podobně.“ 

Výsledkem výzkumu je určení prvku, který na člověka zapůsobil. Pro získání dostatečně přesvědčivého výstupu z testování je zapotřebí přibližně 20 respondentů. „Mezinárodně se v oboru neuromarketingu ví, že na počtu 20 osob se dá vyhodnotit reprezentativní vzorek dat, a aplikovat ho na celou cílovou skupinu klienta,“ doplnil expert. 

„Při nakupování nás nejvíce ovlivňují emoce, říkáme tomu emocionální instrukce,“ tvrdí Petrášek. „Každý z nás máme z části vrozené, zčásti výchovou a prostředím, v oblasti mozku, kterou nedokážeme ovlivnit, zakotvené určité instrukce, které nás pudí inklinovat k té nebo oné značce automobilů, kabelek, bot, triček, počítačů a tak dále.“ 

Podle odborníka je například celý oděvní průmysl založen na emocionálních rozhodováních. „O tom, jestli si koupím ten či onen svetr, nikdo z nás racionálně nerozhoduje podle jeho tepelné vodivost, ale každý posuzuje svetr hmatem, jestli je materiál příjemný, jestli se mu líbí barva, jestli se bude líbit partnerovi nebo partnerce.“ 

„A to jsou všechno iracionální veličiny, které nemají s racionálním rozhodováním nic společného,“ shrnul základní poznatky, na kterých stojí neuromarketing Martin Petrášek. 

Autor:  Josef Kluge  (jkl), Ondřej Čihák
Pořad: Magazín Leonardo  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: pondělí-pátek 14:35 a 20:40, repríza neděle 14:33  |  Délka pořadu: 26 minut  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Meteor

Sloni mají nejkratší spánek

Vstáváte jako skřivan, nebo usínáte jako sova? Ať jedno, nebo druhé, jisté je, že nespíte jako slon....

Příroda

Predátoři pomáhají kořisti k adaptaci na oteplení

Pokud čelí živočichové tlaku dravců, přizpůsobí se mnohem snáze i dalším nepříznivým vlivům včetně rostoucích...

Planetárium

Fluoreskující amazonské rosničky a socha faraona z káhirského slumu

Neandrtálci jako vegetariáni a léčitelé, středověké dřevěné misky v odpadní jímce v Chebu a nábor kosmonautů...

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace