Vývoj počítačových her je hnacím motorem pro mnoho oblastí, říká odborník na virtuální realitu

Virtuální reality se není třeba obávat - Foto: Press servis Oculus Rift

Virtuální reality se není třeba obávatFoto: Press servis Oculus Rift

Virtuální realita tvoří stále větší část našich životů. O tom, jaký vývoj můžeme v budoucnu očekávat, hovořil v Magazínu Leonardo vedoucí Katedry počítačové grafiky a interakce Jiří Žára z Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického.

„Virtuální realita je prostředí, které je kompletně vymodelované v počítači. Tím se liší od rozšířené reality, kdy počítač dodává nové informace do našeho okolního světa,“ objasnil důležitý rozdíl technik. 

Zatímco virtuální realita se obvykle odehrává v uzavřeném prostoru, u počítače, v interiéru, rozšířená realita bude růst. „Získá si velkou oblibu v terénu, kde bohatý a krásný reálný svět získá další informační vrstvy.“ 

Odhadovat budoucnost v oblasti informačních technologií je obtížné, vysvětlil Žára. „Jsem ale realista. Setkávám se s různými vlnami nadějí vkládaných do technologií, a pak jsou období zklamání.“ 

„Virtuální realita nám bude dobrým pomocníkem, když budeme potřebovat něco natrénovat. Pojem virtuální realita se hodně překrývá s pojmem simulace. Takže existují nejen letecké trenažéry pro piloty, simulace pro vzdělávání lékařů, ale i pro týmy záchranářů pro trénink například při požárech.“ 

„Potřebujeme nejprve celý virtuální svět vymodelovat a poté ho zobrazit. Zvláště modelování je oborem, kde je nenahraditelná lidská práce. Je třeba spousta modelářů, operátorů a programátorů, kteří popisují, definují a modelují trojrozměrný svět. Nejde jen o to, jak předměty vypadají a jak jsou velké, ale jakou mají barvu, jaký povrch, jak se na nich chová světlo po dopadu, aby vypadaly realisticky. Virtuální předměty také často reagují na uživatele, lze s nimi hýbat, skládat je dohromady, takže dodávat interakci virtuálnímu prostředí je další těžká kapitola.“

I to je důvod, proč odborníci z ČVUT mají rádi hry. „Protože technologie, které jsou schovány za vývojem těchto her, jsou hnacím motorem v mnoha dalších oblastech. Počítačová grafika, interakce, modelování i virtuální realita.“ 

Virtuální realita bude jenom jedna z možností, jak informační technologie využívat, soudí technik. „To dává prostor i tomu, že starší lidé, budou-li spřízněni s technologií a budou mít chuť se do virtuální nebo rozšířené reality ponořit, tak to půjde, protože některé postupy i rozhraní budeme pro ně upravovat a zjednodušovat.“ 

„Ale ti, kteří už dnes mají problém stisknout tlačítko na dálkovém ovladači, nebudou nuceni aby vstupovali s 3D brýlemi do virtuální reality. Vždy bude existovat paralelní způsob, jak předávat informace,“ ujistil Jiří Žára. 


 

Autor:  Veronika Paroulková, Ondřej Čihák
Pořad: Magazín Leonardo  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: pondělí-pátek 14:35 a 20:40, repríza neděle 14:33  |  Délka pořadu: 26 minut  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Meteor

Bezdotykové souboje jelenů

Nastává podzim a s ním doba říje, typická mimo jiné souboji jeleních soků. Hlavní zbraní jelenů je samozřejmě...

Příroda

Predátoři pomáhají kořisti k adaptaci na oteplení

Pokud čelí živočichové tlaku dravců, přizpůsobí se mnohem snáze i dalším nepříznivým vlivům včetně rostoucích...

Planetárium

Další cesta za zatměním a hmota ze vzdálených supernov

Koně Převalského na Dívčích hradech, další vlčata z Českolipska a íránský test nové nosné rakety.

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace