Myši se učí nové zpěvy

Laboratorní myš, ilustrační foto - Foto: Rick Eh, licence Creative Commons Attribution 3.0 Unported

Laboratorní myš, ilustrační fotoFoto: Rick Eh, licence Creative Commons Attribution 3.0 Unported

Nejen lidé nebo ptáci si rozšiřují pěvecký repertoár. Také myšáci se učí hitům od svých soků.

Většina zvířat není němá a vydává nějaké zvuky. Jejich repertoár je však jednou pro vždy daný. Jakmile se jednou naučí zvuky vydávat, už je nemění. Jen někteří živočichové dokážou své zvukové projevy měnit a naučí se komunikovat novým způsobem. Kromě člověka zvládají změnu zvukového repertoáru například delfíni nebo velryby. K mistrům v imitaci cizích zvuků patří některé druhy ptáků, např. papoušci. U myší prokázali učení novým zvukům biologové Erich Jarvis a David Arriaga z Duke University.

Neobvyklým zpěvákem je křeček hnědý (Scotinomys teguina), kterému se v angličtině říká zpívající myš. - Foto: Bret Pasch, The University of Texas at Austin

Neobvyklým zpěvákem je křeček hnědý (Scotinomys teguina), kterému se v angličtině říká zpívající myš.Foto: Bret Pasch, The University of Texas at Austin

Myši vzájemně komunikují pomocí ultrazvuku. Pokud se jejich hlasové projevy převedou na frekvence zachytitelné lidským sluchem, připomínají nejvíce z všeho hvízdavý ptačí zpěv. Jarvis a jeho kolegové poprvé prokázali, že myšáci dokážou svůj zpěv pozměnit a přizpůsobí se zpěvu jiných samců.

Laboratorní myši, ilustrační foto - Foto:  Uživatel: Rick Eh?, licence Creative Commons Attribution 3.0 Unported

Laboratorní myši, ilustrační fotoFoto:  Uživatel: Rick Eh?, licence Creative Commons Attribution 3.0 Unported

Ve studii, kterou Jarvis a spol. publikoval ve vědeckém časopise PLoS ONE, popisují pokus, při němž dávali dohromady dvojice myších samců náležejících k různým laboratorním kmenům. Každý samec zpívá, ale jejich zpěvy se liší výškou tónu. Ve dvojici se však postupně jeden druhému přizpůsobí a výšku svých zpěvů vzájemně sladí. Na první pohled jde o velmi jednoduchou změnu zpěvu, ale myši představuje poměrně náročný úkol. Pro přeladění výšky tónů si musí myšák přeuspořádat nervová spojení v příslušném mozkovém centru.

Myš usídlená v kokosovém ořechu - Foto: Fotobanka stock.xchng

Myš usídlená v kokosovém ořechuFoto: Fotobanka stock.xchng

Po několik desetiletí byli vědci přesvědčeni, že myši své zvukové projevy měnit nedovedou. Některé experimenty dokazovaly, že myši nemají „hudební sluch“ a nerozlišují tóny různé výšky. Jiné experimenty odhalily, že pokud myši ohluchnou, pak se jejich hlasové projevy nemění. To by znamenalo, že nekontrolují své hlasové projevy sluchem. Jarvis a Arriaga však pozorovali přesný opak. Sami nechtěli výsledkům svých pokusů uvěřit a opakovali je tak dlouho, dokud si nebyli naprosto jisti.

Pokud se objev Jarvise a Arriagy potvrdí, otevírá to vědcům nové možnosti ve výzkumu komunikace a jejích poruch. U myší lze cíleně blokovat činnost vybraných genů a sledovat pak důsledky takové změny. Tak bude možné odhalit, které geny jsou pro komunikaci a klíčové a jaká je jejich role. U člověka mohou defekty stejných genů vyvolávat např. autismus

Autor:  Jaroslav Petr
Pořad: Natura  |  Stanice: ČRo Leonardo
Čas vysílání: Pořad jsme vysílali do 28. února 2013.